Emne: For meget diskant ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Anker E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
Sendt: 12 Januar 2013 kl. 01:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forsøgte netop at fastslå, at lyden påvirkes og ændres hele vejen igennem anlægget. Men argumenterer for at det underordnet hvor i kæden der sker hvilke
ændringer, hvis det endelige resultat lyder som man gerne vil have det.
Undskyld til trådstarter hvis denne diskussion er OT
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 12 Januar 2013 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Placeringen af højttalerne og højttalernes kobling til rummet er vigtige at forholde sig til og desværre ofte en overset faktor. Har du prøvet at gå rundt
i dit lytterum/i din stue og tale højt og lavt og skingert og dybt iblandet høje klap? Lyder det naturligt alle steder?
I min stue lød det desværre ganske forfærdeligt med især højfrekvent ekko - indtil jeg gjorde en indsats i forhold til at indrette diskret med diffusorer
og flytbare absorbenter. I hverdagen er de ude af syne, men kan rulles, stilles og sættes på plads i løbet af fem minutter, når der skal lyttes seriøst.
Selv min kone bifalder den løsning, da hun ikke skal leve med synet af det i hverdagen.
Min pointe er, at du kan investere nok så meget i nyt udstyr, pille med delefiltre og dreje på tonekontroller i en uendelighed - hvis dine højttalere ikke
spiller i en fornuftig rumakustik, så får du ikke det optimale ud af anstrengelserne. Og dit lytterum/din stue behøver altså ikke at ligne et overdæmpet
lydstudie af den grund.
Jeg nåede forholdsvis langt med en indbygningsreol på bagvæggen (som diffusor) og nogle Basotect basabsorbenter og paneler, som stort set intet
vejer og er helt mobile. Indbygningsreolen skulle vi ha' alligevel, og Basotecten kostede mig i størrelsesordenen 1.500 kr. Det er de bedste 1.500 kr.,
jeg nogensinde har brugt på hifiudstyr. Pris/kvalitet/effekt har et nærmest surrealistisk forhold.
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 803
|
Sendt: 12 Januar 2013 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv haft problemer med et rum, hvor lyden rungede. Det blev klaret med dæmpning af loftet mm. Dæmpemateriale er mest effektivt i diskanten, og derfor dæmpes toppen en smule. Få rummet på plads først, er altid godt og det kan da sagtens være pænt. Brug af diffusere er ret godt.
Det kan også skyldes andre ting som er nævnt f.eks. at højtalerne ikke peger direkte imod en. Toilet papir hængende foran diskanten virker fint med en sænkning på ca. 1 db ved 20 kHz. Skiftning af en modstand i et apparat har meget at sige. Men begynd med et godt rum.
__________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3706
|
Sendt: 12 Januar 2013 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
shstrandberg skrev:
Det er faktisk ganske lidt jeg har skruet ned - fra kl. 12 til kl. 11, men forbedringen er enorm!!! Måske jeg bare skulle fortsætte
med denne indstilling? Hmmmm...  |
|
|
Har du endnu ikke prøvet at ændre på vinklingen af højttalerne???  Mvh. Niels
|
Til top |
|
|
shstrandberg Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2013 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 8
|
Sendt: 12 Januar 2013 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Niels.
Nej, det har jeg ikke. Der er et par begrænsninger i form af kone og 2 små børn, som først er hjemmefra næste weekend, men
så ka' jeg love dig for, at den får på ALLE tweaktangenterne... ;-)
Og SÅ ska' der lyttes på ALT fra Keb Mo, Norah Jones, System Of A Down, Alvin Lee, Ozzy, Disturbed, Sonya Kitchell, Dire
Straits, Stevie Ray Vaughan, Pantera, Chamira, LIVE, R.E.M., Simpley Red, Metallica, Velvet Revolver, Stan Getz til Østkyst
Hustlers... ;-)
Højt - MEGET højt!!! ;-)
__________________ Mvh. Søren H. Strandberg
|
Til top |
|
|
henrik141 Udelukket fra forum

Tager lige en pause!
Bruger siden: 09 Marts 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 708
|
Sendt: 12 Januar 2013 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jamen hvorfor kan du ikke teste når der er børn og kone i huset, ungerne skal bare ha det ind med modermælken, min
knægt har snurrerundt og subwoofer på værelset, hvor mon han har det fra  jeg skal jo ha noget nyt engang imellem så
det gamle kommer ind til ham, og han er helt vild med det, far mit spiller højere end dit siger han, hehe han er 6 år
|
Til top |
|
|
shstrandberg Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2013 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 8
|
Sendt: 12 Januar 2013 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik 141.
Jeg har et par børn, der ELSKER musik, men de er 4 og 1½, så jeg vil spare deres ører, og vente med at tweake til de ikke er
hjemme, for jeg kommer til at høre HØ*J musik... ;-)
__________________ Mvh. Søren H. Strandberg
|
Til top |
|
|
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
Sendt: 13 Januar 2013 kl. 01:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske du bare spiller for højt
|
Til top |
|
|

Tager lige en pause!
|
Sendt: 13 Januar 2013 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe jamen det har mine også været vandt til, deres mor sagde at de dansede i hendes mave, når jeg hørte musik, så jo før jo
bedre, og de siger intet til det er højt, også meget højt for de har været vandt til det fra starten af
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 13 Januar 2013 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
henrik141 skrev:
Hehe jamen det har mine også været vandt til, deres mor sagde at de dansede i hendes mave, når jeg hørte musik, så jo før jo bedre, og de siger intet til det er højt, også meget højt for de har været vandt til det fra starten af  |
|
|
Skal de så have høreapparater i konfirmationsgave ?
Det gælder ikke om at blive vænnet til at spille meget højt.
Det gælder om at lære at lytte til musikken istedet. Man får mere ud af musikken når man lytter ved moderat styrke, og så er der en chance for man kan nyde sin hobby hele livet.
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 13 Januar 2013 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
shstrandberg skrev:
Hej Niels.
Nej, det har jeg ikke. Der er et par begrænsninger i form af kone og 2 små børn, som først er hjemmefra næste weekend, men så ka' jeg love dig for, at den får på ALLE tweaktangenterne... ;-)
Og SÅ ska' der lyttes på ALT fra Keb Mo, Norah Jones, System Of A Down, Alvin Lee, Ozzy, Disturbed, Sonya Kitchell, Dire Straits, Stevie Ray Vaughan, Pantera, Chamira, LIVE, R.E.M., Simpley Red, Metallica, Velvet Revolver, Stan Getz til Østkyst Hustlers... ;-)
Højt - MEGET højt!!! ;-) |
|
|
Hvis problemet kun er der når du spiller meget højt, er det måske forvrængning (klipning) der er problemet. Så er der ingen "tweaktangenter" der hjælper.
Hvis du skal fintrimme dit anlæg for bedst mulig lyd, bør det foregå ved et moderat lydniveau, altså et niveau hvor dine ører ikke er pressede til det yderste.
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 14 Januar 2013 kl. 01:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
henrik141 skrev:
Hehe jamen det har mine også været vandt til, deres mor sagde at de dansede i hendes mave, når jeg hørte musik, så jo før jo
bedre, og de siger intet til det er højt, også meget højt for de har været vandt til det fra starten af  |
|
|
Det er en skrøne, at børn i fosterstadiet kan høre udefrakommende lyde - med mindre vi taler i størrelsesordenen omkring 130 dB. Men jeg kan
selvfølgelig ikke afvise, at du har spillet så højt ...
Fosteret reagerer dog på bevægelse og vibrationer, så hvis luften for alvor er sat i svingninger, kan det godt fremkalde en reaktion.
Har du fået høretestet dine børn? De generes måske ikke af høj musik, fordi de ikke kan høre den?!?
OK, jeg kunne ikke dy mig for at komme med bemærkninger, da det er meget usædvanligt, at mindre børn slet ikke reagerer negativt på høj musik.
Beklager ... og så ellers tilbage til emnet!
|
Til top |
|
|
Lobo Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 310
|
Sendt: 14 Januar 2013 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Søren,
Jeg spiller selv på en PMA-2000 og en DCD-1450.
Der er rigeligt saft og kraft i den forstærker... 2 x 80 watt i 8 ohm og op til 120 A peakstrøm.
Jeg synes ikke den lyder specielt lyst i forhold til andet jeg har hørt modsat en anden skribent her.
Jeg spiller på notorisk tungt drevne højttalere (DynaBel Super Exact), og jeg har ikke problemer med hverken dynamik, lydstyrke eller andet, men...
Jeg kan sagtens høre forskel på om tonekontrollen er indkoblet og jeg synes det spiller klasser bedre når den ikke er.
Eksperimenter lidt når ungerne ikke er hjemme. Især med placeringen af dine højttalere.
Tricket med et stykke køkkenrulle foran diskanten er faktisk heller ikke så tosset til test selvom det kan se lidt fjollet ud.
Det giver ihvertfald en ide om et dæmpet niveau.
Hvis du har mulighed for det så prøv at lægge dyner og puder på gulvet mellem højttalere og lytteposition. Eventuelt også hænge det på væggen.
Det er en billig måde at observere ændringer på og kan nemt bringes tilbage til original stand inden fruen vender hjem.
Held og lykke med at nå målet.
Husk at poste dine resultater og erfaringer.
__________________ Hvis det lyder godt - så ER det godt!
|
Til top |
|
|

Tager lige en pause!
|
Sendt: 14 Januar 2013 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
henrik141 skrev:
Hehe jamen det har mine også været vandt til, deres mor sagde at de dansede i
hendes mave, når jeg hørte musik, så jo før jo bedre, og de siger intet til det er højt, også meget højt for de har været vandt til
det fra starten af  |
|
|
Skal de så have høreapparater i konfirmationsgave ?
Det gælder ikke om at blive vænnet til at spille meget højt.
Det gælder om at lære at lytte til musikken istedet. Man får mere ud af musikken når man lytter ved moderat styrke, og så
er der en chance for man kan nyde sin hobby hele livet.
|
|
|
Jamen det er vel smag og behag om det skal være højt eller ej :) mig og sikkert også mange andre kan godt lide at det er lidt
højt engang imellem, det er vel ikke kun din facitliste, om hvordan man lytter til musik der er den rigtige  men der er jo
heller ikke tale om at det kører fuld knald hele tiden, det vil mine naboer bestemt ikke syntes om
|
Til top |
|
|

Tager lige en pause!
|
Sendt: 14 Januar 2013 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
henrik141 skrev:
Hehe jamen det har mine også været vandt til, deres mor sagde at de
dansede i hendes mave, når jeg hørte musik, så jo før jo
bedre, og de siger intet til det er højt, også meget højt for de har været vandt til det fra starten af  |
|
|
Det er en skrøne, at børn i fosterstadiet kan høre udefrakommende lyde - med mindre vi taler i størrelsesordenen omkring
130 dB. Men jeg kan
selvfølgelig ikke afvise, at du har spillet så højt ...
Fosteret reagerer dog på bevægelse og vibrationer, så hvis luften for alvor er sat i svingninger, kan det godt fremkalde en
reaktion.
Har du fået høretestet dine børn? De generes måske ikke af høj musik, fordi de ikke kan høre den?!?
OK, jeg kunne ikke dy mig for at komme med bemærkninger, da det er meget usædvanligt, at mindre børn slet ikke
reagerer negativt på høj musik.
Beklager ... og så ellers tilbage til emnet! |
|
|
Er det en læge der er kommet med i debatten her:) nej jeg har skam ikke fået testet mine børn, det er så nu at jeg vil håbe
at du selv siger at du har børn, men mine har så ikke reageret negativt på musik, prøv engang og tage i en børnehave eller
sfo også prøv og måle støjen der, der er ungerne i mange timer i træk, så der kan vi snakke høreskade
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 14 Januar 2013 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
henrik141 skrev:
Jamen det er vel smag og behag om det skal være højt eller ej :) mig og sikkert også mange andre kan godt lide at det er lidt højt engang imellem, det er vel ikke kun din facitliste, om hvordan man lytter til musik der er den rigtige men der er jo heller ikke tale om at det kører fuld knald hele tiden, det vil mine naboer bestemt ikke syntes om  |
|
|
Nej det er ingen facitliste kun gode råd givet ud fra egne erfaringer. 
Det er dog en kendsgerning at for høj musik er skadeligt for hørelsen både for dig og dine børn. Også selvom de "er vænnet til det".
Men jeg har da også selv tidligere spillet højt. Jeg har bare fundet ud af at jeg får mere ud af musikken og detaljerne hvis jeg skruer lidt ned. Heldigvis fandt jeg ud af det inden jeg fik ødelagt hørelsen.
Men i forhold til denne tråd er det jo heller ikke uvæsentligt at vi får afklaret hvad problemet egentlig er. Det er jo ikke ualmindeligt at diskanten forvrænger hvis man spiller for højt, og derfor bliver anstrengende at høre på. Hvis det er problemet er det jo helt andre løsninger der skal til end dem der hidtil er foreslået. Hvis ikke burde det være nemmere at høre det ved moderat lydstyrke, og så er der jo ingen grund til at vente til han har mulighed for at spille meget højt.
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 803
|
Sendt: 14 Januar 2013 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et indput om hørelsen og skade:
Uddrag: "For alle som er det minste lille interessert i musikk; som har planer om å høre på musikk også om 20 år; som ikke ønsker å risikere invalidiserende skader: beskytt deg!
85 desibel er grensen for hva øret vårt tåler over lengre tid. 8 timer eksponering for 85 dB er like skadelig som 4 på 88, 2 på 91, 1 på 94, halvtime på 97 og 15 minutter på 100 deciBel." Mere kan ses på http://nordenmaster.no/horsel.htm __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|