Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 02:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Forbedring af akustik? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 13 Februar 2013 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke erfaring med netop disse diffusere, men tvivler ikke på, at de vil fungere godt. Jeg overvejede at bygge sådan selv, men valgte at købe istedet for. Jeg bruger 2D og disse på videoen er 1D. Disse har brug for lidt mere afstand.

Bygge dem vil da være godt og så lyt til, hvor de skal placeres. Mine Hofi diffusere er 11 cm. dybe og fungere godt. Jeg vil uddybe det i min tråd "Forbedring af lytterum".

Men 10 cm. vil da fungere. Noget dybere vil fungere længere ned i frekvens.  Der er link dertil i min tråd.

Der skal ikke skum eller stof på en diffusere.

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Februar 2013 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Hvad mener du, at jeg skal gøre, hvis jeg vil mindske afstanden ? Og hvor kort må den længste diffuse være ?
Til top Vis wolle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wolle_dk

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2013 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Måske det optimale vil være at bygge diffuserne tredimensionalt? Altså som trekanter?
På den må kan man holde dybden på omkring 5-6 cm, hvis man skal tro på videoerne på youtube .

Glæder mig til at høre jeres mening og erfaringer med disse :-)

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 13 Februar 2013 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

wolle_dk skrev:
allanowich skrev:
wolle_dk skrev:
v=qFeM2uWuMZI&playnext=1&list=PLHpE1Bku3Kj_sh8GugVGC yxAO kfoTJAQa&feature=results_main"> http://www.youtube.com/watch?
v=qFeM2uWuMZI&playnext=1&am p;amp;list=PLHpE1Bku3Kj_sh8GugVGCyxAOkfoTJAQa&feature=re sults_main
Jeg har et spørgsmål til denne
video, hvis jeg ønsker at lave denne løsning.Denne løsning spreder selvfølgelig lyden - det er klart.Men når lyden er blevet skudt videre, skal den vel
opfanges bagefter. Eller er jeg helt forkert på den?

Vil du mene, at det kan betale sig at lave den i videoen? Eller bør jeg nøjes med skum og stof udenpå?
Er der markant lyd-forskel ?
Jeg vil lige sige, at grunden til at jeg trykker "citér" på dette indlæg, var blot for at gøre dette lange link aktivt. Derfor stod der ikke noget andet idet.

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Sendt: 13 Februar 2013 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har kun erfaring med Hofi diffusere samt andre lydspredende ting i et rum såsom bøger bl.a.

Jeg kender ikke 3D diffusere. De sender lyden i tre retninger og dermed vil man direkte høre mindre derfra. Jeg tror ikke det er en fordel, men måske er der nogle der har sammenlignet dem.

1D har den fordel, at de kun sender lyden horisentalt ud, når de er monteret lodret i ørehøjde. Monteret på den anden led, vil de kunne tage lyd ned fra f.eks. under loftet til ørehøjde. De kræver dog lidt større afstand. Dog skulle Svanø havde konstrueret en type, der kan stå tættere på, som også er 1D.

2D er hos mig super godt.  

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2013 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Okay :-)
Jeg vedhæfter lige nogle billeder af mine stue om lidt, så du/I kan se forholdene .. Måske det vil hjælpe lidt :-)

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2013 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Bagvæg

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2013 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Venstre side ... Der kommer dog til at stå en skænk opad væggen i denne side

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2013 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Højre væg... Bordet som står opad væggen er selvfølgelig et sofabord, og skal ikke blive stående der :-)

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Februar 2013 kl. 01:59 | IP-adresse registreret  

Som opfordret vil jeg gerne hjælpe dig med din akustik. Du har forhåbentligt læst lidt selv så det jeg skriver nu kan hjælpe dig. Du vil gerne opnå den live-agtig feeling i musikken. Så her vil jeg komme med en fuld akustik løsning for dig. Har du hænderne skruet rigtigt på eller kender nogle du har, så vil denne løsning kunne laves for få tusinde kroner. Skal det være produkter du kan købe og sætte op så vil det koste dig mange tusinde kr.

Men faktum er det er hele vil fungere.

Billede 1 ;
Vindues parti : Hæng et stort tungt gardin op,  gerne så det følger buen ud til kanten.
Der hvor du har de 2 planter stående har du hjørner af 90 grader!? Her laver du hjørne basstraps fra gulv til loft på begge sider. Når dette er gjort har du en bar væg imellem hjørnetrapsene og gardinet. Her vil jeg placere diffusere fra gulv og ca op til ca. 30cm. fra hvor loftet og væg mødes.
Der hvor loftet og væg mødes, skal du have fjernet den 90graders vinkel der er i mellem. Det kan du gøre med fx. gibsplader.

Bagvæggen er nu færdig.

Billede 2 ;

Bag venstre højttaler. Endnu en basstrap fra gulv til loft.
Og igen langs loftet hvor loft og væg møder ca 30 cm vinklet af med gibsplade det gælder hele vejen rundt i stuen.
På frontvæggen imellem højttalerne fortalt fra venstre højttaler ; Bredbåndabsorber(ca 100x50x10) diffuser + diffuser (Lavet så det passer med den skænk der kommer til at stå der. så det øvre af diffuserne er lige under tv skærmen og lige over skænken) og så endnu en Absorber (100x50x10).

Højere oppe af væggen vil jeg lave en blanding af absorbering og diffusion.

Frontvæggen er nu færdig.

Billede 2 ;
Side væggene laves ens - Fra gulvet og en 10 cm højere end højttalerne laves der diffusion.
Diffusionsrækken laves, fra frontvæg til bagvæg langs sidevæggen så det passer med at der fyldt ud imellem basstrapsene.
Det samme gøres på højre side, bare fra højre basstrap og hen til dørkarmen. (der er ingen basstrap i højre side pga døren).

På begge sidevægge vil jeg placere absorbering strategisk, jeg vil ikke udfylde med absorberings materiale, da jeg vil tro at rummet bliver for dødt så.

Loftet, vil jeg lave så det er ujævnt. noget i stil med et  ----> L <---- hvor L er vendt godt 90 grader.

L\
 L\
  L\
   L\

^^ Loftet set fra siden. lad hovedet falde mod højre og forstil dig dit loft som tegningen. et trekantet loft.

Dit rum er nu færdigt.

Og du vil have den ultimative akustik.

Her lidt at gå igang med.
hvordan du laver absorbere og diffusere er der masser af gode opskrifter på, ude på google.

Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2013 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for hjælpen :) Du mener altså ikke, at jeg skal lave noget lign det alpha mono , som jeg har linket til tidligere ? På billederne kan du se,
hvordan jeg har forsøgt at lave rammer, hvor højtalerne reflekterer i spejlet (alle lytte-positioner i sofaen kan se højtalerne i spejlet, hvis jeg holder
mig indenfor de hjemmelavede rammer .. Det er vel indenfor disse rammer, at jeg skal placere diffusionen? :-) Og jeg har købt stof... Kan dette
bruges foran diffusion ? På forhånd tak.

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2013 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Der kommer forresten ikke til at stå en skænk under tv'et?
Den kommer til at stå faktisk foran rammen på venstre væg.

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2013 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

Jeg havde måske håbet på, at lidt mindre kunne gøre det... ;-)
Altså at jeg kunne nøjes med begge side-vægge og måske et par i hjørnerne ... Hvis jeg skal være ærlig, så vil jeg helst ikke have over-klistret alle
mine vægge med det :)

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2013 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Kan man ikke lave absorbere på begge side-vægge og måske lave diffusion over sofaen ? Altså inde i buen.
Ville det være helt hen i vejret? :-)

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2013 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har søgt og søgt på nettet efter at vide, om 1D, 2D eller 3D diffusers giver det mest livagtige lyd-billede... Håber I kan hjælpe mig?
Jeg vil selvfølgelig gerne have dem kortest muligt fra væggen... Her tænker jeg umiddelbart at er mest oplagt?

Og som tidligere spurgt, vil jeg gerne vide, om jeg kan beklæde dem med stof, uden det går udover funktionaliteten?

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Sendt: 14 Februar 2013 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Hvor meget decideret akustikmateriale du behøver, afhænger jo primært af dit ambitionsniveau, men også af hvor meget dæmpende "almindeligt indbo" du
har. Og ikke mindst hvor højt du gerne vil spille. Jo højere du spiller, jo mere vil lyden naturligvis reflekteres rundt.

Med andre ord, vil en bogreol fyldt med bøger, og et tykt gulvtæppe foran højttalerne også virke som dæmpemateriale. Hvis du vil undgå at din stue kommer
til at ligne et lydstudie, kan du derfor også eksperimentere ad den vej. Som Nad-mand's meget effektive beskrivelse viser, handler det i høj grad om at undgå
for mange bare og hårde overflader, og have en passende mængde "blødt materiale" i lokalet. Hvis ikke du har planer om yderligere møbler i stuen, kan jeg
derfor godt forstå du har behov for at forbedre akustikken ad anden vej. Mange af os får imidlertid tålelige resultater v.h.a. møbler og tæpper.

Prøv også at nærlytte til problemer med lyden afhængigt af hvor højt du spiller. Måske har du kun et reelt problem ved festniveau, hvor gæsterne alligevel vil
forestå dæmpningen
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Februar 2013 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger selv 3d diffusere men planen er supplere med 1 diffusere på senere tidspunkt. Gardiner kommer jeg til at bruge 2 steder i rummet da jeg ikke har andre muligheder. Mit eget ambitionsniveau er højt og jeg vil have det optimale ud af mit anlæg.

Da mit eget anlæg er high end skal det også have det bedste tilgængelige rum jeg kan lave. Det har været en langsom og lang process og vejen er stadig ufattelig lang. Jeg benytter mig af try and error princippet. på den måde lærer jeg mest selv uden at stille alt for mange spørgsmål og lade andre lave en facit-liste.
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2013 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:
Jeg bruger selv 3d diffusere men planen er supplere med 1 diffusere på senere tidspunkt. Gardiner kommer jeg til at bruge 2
steder i rummet da jeg ikke har andre muligheder. Mit eget ambitionsniveau er højt og jeg vil have det optimale ud af mit anlæg. Da mit eget anlæg
er high end skal det også have det bedste tilgængelige rum jeg kan lave. Det har været en langsom og lang process og vejen er stadig ufattelig lang.
Jeg benytter mig af try and error princippet. på den måde lærer jeg mest selv uden at stille alt for mange spørgsmål og lade andre lave en facit-
liste.

Det lyder som en dyr måde at gøre det på? ;-)
Jeg har skrevet en privat besked, som jeg håber, at du vil svare på .

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2013 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået 3 troldtekt plader af min far, som han ikke skal bruge :-)
Kan disse med fordel betrækkes med uld-filten og hænges på væggen?

Eller bør disse hænges på loftet?

Jeg vil selvfølgelig gerne have brugt mit dyrt-indkøbte stof ;-)

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2013 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

wolle_dk skrev:
NAD-Mand skrev:
Jeg bruger selv 3d diffusere men planen er supplere med 1 diffusere på senere tidspunkt. Gardiner kommer
jeg til at bruge 2
steder i rummet da jeg ikke har andre muligheder. Mit eget ambitionsniveau er højt og jeg vil have det optimale ud af mit anlæg. Da mit eget anlæg
er high end skal det også have det bedste tilgængelige rum jeg kan lave. Det har været en langsom og lang process og vejen er stadig ufattelig lang.
Jeg benytter mig af try and error princippet. på den måde lærer jeg mest selv uden at stille alt for mange spørgsmål og lade andre lave en facit-
liste.

Det lyder som en dyr måde at gøre det ;-) .

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes