| Forfatter |
|
M1980 Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 73
|
| Sendt: 05 Maj 2010 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg endelig fået indkøbt alle de enkelte dele der vil udgøre mit ydmyge musikanlæg fra nu af og formentlig et par år
frem, men der er lige et par småting som jeg pludselig er blevet i tvivl om mens jeg er ved at sætte anlægget op, og jeg
ville i den forbindelse være meget taknemmelig for al slags konstruktiv råd og vejledning til at besvare disse
tvivlsspørgsmål.
Mit setup er som følger:
Musical Fidelity Triple X (X-T100, X-Ray v8, og standard Power Supply Unit v8)
Dali Mentor Menuet
Van den Hul D-102 MK III Hybrid (interconnection cable)
Van den Hul D-352 Hybrid (speaker cable)
Van den Hul Mainsserver (power cable)
Mine spørgsmål går i al sin enkelhed ud på om der er nogen her, der ved hvorvidt udgangene på X-T100 er balancerede eller
ej, og om det er problematisk (i forhold til lydkvaliteten eller andet væsentligt) at forbinde et balanceret kabel til en
ubalanceret udgang? I værste tilfælde må jeg vel tage tilbage til butikken imorgen og bytte mit balancerede kabel til et
ubalanceret.
Jeg har ikke selv kunnet finde svarene på disse spørgsmål endnu, og da butikkerne er lukkede, og Musical Fidelity's
kundeservice ligeså, og eftersom jeg meget gerne vil have lyd ud af anlægget allerede i aften efter lige at være kommet
hjem med det, så spørger jeg her i håb om at nogen af dette forums øvrige medlemmer kan og vil hjælpe mig.
|
| Til top |
|
| |
M1980 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2010 kl. 08:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der virkelig ingen, der kan svare på spørgsmålet om hvilken betydning det kan have at tilslutte et balanceret kabel til en
ubalanceret udgang?
Jeg har netop prøvet at finde en mail-adresse til Musical Fidelitys kundeservice, men en sådan eksisterer tilsyneladende ikke, og
jeg har ikke mulighed for at ringe til dem indenfor de nærmeste par dage, så jeg ville i høj grad også sætte pris på om nogen
kunne fortælle mig hvorvidt udgangen på X-T100 er balanceret eller ubalanceret.
|
| Til top |
|
| |
ts_riders Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 362
|
| Sendt: 06 Maj 2010 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
M1980 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2010 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Thor
Mange tak for dit svar. Jeg har flere gange læst samme manual som du linker til, men jeg må være ærlig og tilstå at jeg ikke
vidste at XLR var balanceret og RCA ubalanceret. My bad. Nu har jeg så lige kigget på kablet igen, og her står der at det er et
balanceret kabel som både findes med XLR og RCA stik, og den version jeg har er så med RCA stik. Det burde vel betyde at
det passer til Triple X? Jeg tøver stadig med at åbne æsken med kablet indtil jeg er helt sikker på at det ikke er et fejlkøb, for
jeg vil jo nødig risikere at stå med noget som hverken kan bruges eller byttes. Nu har jeg imidlertid også lige læst noget om at
det kabel jeg har købt slet ikke passer så godt til Musical Fidelity generelt, så måske bør jeg under alle omstændigheder bytte
det til noget andet til nogenlunde samme pris... Mon du (eller nogen anden) i så fald har nogle gode forslag til hvilket kabel jeg
med fordel kunne bytte det til?
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3135
|
| Sendt: 06 Maj 2010 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis dit kabel er med RCA-stik, er det bare at flå pakken op og få monteret dem.
Hvorvidt det konkrete kabel matcher dit MF-grej, skal jeg ikke kunne sige. Der er kun en vej frem, nemlig at lytte
Hygge; Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
M1980 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2010 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret, Brok. Nu er det gjort, og selvom anlægget naturligvis lige skal spilles til, så er jeg allerede meget positivt
overrasket. Det lyder bestemt endnu bedre end i demorummet i butikken hvor jeg købte det. Herligt! Nu skal der bare høres
musik her, selvom det dog til at starte med primært er konens musik, da jeg har bevilget de første hundrede timer til hendes
frie valg, men derefter er det min tur, og så skal det nok blive banket igennem og få lov til at vise hvad det kan med mine små
tusinde og meget bredt spændende cd'ere. Jeg ved allerede godt at det ikke er et anlæg der egner sig til metal og oi, men til
det formål har jeg også noget andet i tankerne som skal installeres på arbejdsværelset med en computer som kilde. Så stuen
er nu blevet til officielt pop-, klassisk-, akustisk-, og generelt easy-listening-område.
|
| Til top |
|
| |
ts_riders Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2010 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næste gang du skal ud (hvis du altså skal) og købe nyt kabel. Så kan du for ca. 1100kr lave dit måske sidste RCA kabel . Dette setup jeg har tænkt, kræver ingen lodning. Består af 99,9% sølvtråd, Teflon slange og Furutech FP-106 RCA stik.
Men godt at høre, at du har fundet ud af kabel problematikken. Håber virkelig du bliver glad for dine køb.
Mvh Thor
__________________ Mit stereo rør gear
|
| Til top |
|
| |
M1980 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2010 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder ellers spændende med det kabel, Thor. Kunne man få dig til at forklare nærmere? Jeg tror ganske vist ikke at jeg skal
ud og købe nyt kabel lige foreløbig, medmindre lyden mod forventning skulle ændre sig til det værre her, men jeg kan da ikke
benægte at din udtalelse har gjort mig nysgerrig... På nuværende tidspunkt er jeg vitterlig ovenud tilfreds med mine køb, jeg
troede slet ikke det var muligt at komme så langt med en så tilpas beskeden investering, men det er jo en dejlig måde at blive
overrasket på. Det er naturligvis langt fra noget decideret drømmeanlæg jeg har købt (dertil egner sig min nuværende stue sig
ikke engang), men jeg tror bestemt godt at jeg kan leve med det et par år indtil jeg kommer endnu tættere på at kunne
realisere mine hede hifi-drømme, hehe.
|
| Til top |
|
| |
ts_riders Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Maj 2010 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forklaring følger
Til et sæt RCA kabler på 50cm skal bruges:
7ft(2,13m) 99,9% sølv tråd
7ft(2,13m) Oversize(inde diameter på 3,3mm) Teflon slange
4 stk. Furutech FP106 Rhodium RCA stik
Pris:
Sølv og Teflon fra www.Tempoelectric.com med fragt ca. 200kr.
Furutech stik fra www.soundandmagic.dk 795kr.
I alt: ca. 1000kr.
__________________ Mit stereo rør gear
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 08 Maj 2010 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Omvendt....der er det muligt, at lave balanceret til RCA/ubalanceret, hvor man samler stel og skærm i RCA delen. Det kun bruges til at få en balanceret DAC i min ubalanceret preamp. Virker helt fint.
__________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |