Emne: GainClone "DIY" ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 16 Juli 2008 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neerup skrev:
|
Okay. Jeg laver den forstærker som du linker til. Jeg må starte i det små.
Lyder den godt?
Eller er det bare til at starte med?
Håber du vil hjælpe mig lidt:)
|
|
|
Jup, man skal lære at kravle før man kan gå. 
Sådan en forstærker lyder rimeligt, men du skal gøre det fordi du har lyst til at prøve DIY ...ikke fordi du regner med at få så god en lyd fra en gainclon, at du taber underkæben. Lydkvalitetsmæssigt vil du kunne købe en brugt forstærker til 1000 - 1500 kr i KSB, der formodentlig er bedre eller lige så god i lyden.
Du kan formodentlig købe stumperne hos eks. Aage Nielsen http://www.aanielsen.dk/ eller Brinck http://www.brinck.dk/
Online bestilling: http://www.elextra.dk/
Du kan også lave en konstruktion fra Vellemann, alt forklaret mht. hvordan du skal samle det. ( kig under byggesæt og moduler ).
OBS: Vi kan nok desværre ikke tillade os at forstyrre denne tråd mere, det er Marius der har oprettet den ...det begynder at ligne spam med alle vores indlæg. Jeg foreslår at du opretter din egen tråd eller at vi fortsætter via pb.
|
| Til top |
|
| |
FlexQ Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2008 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 173
|
| Sendt: 02 August 2008 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, det kan være dette er en smule malplaceret, men jeg syns at det virker lidt underligt at folk bare smider om sig med lytbanker og mangel på samme. Sad og regnede lidt på det, til et gainclone projekt på 50W med en +/- forsyning på 35V ved 8Ohm's belastning. Og så siges det at: Uripple = ((U.forsyning / R.ht) * 8mS) / C hvis man så udfylder de blanke felter giver det: Uripple = ((35V / 8Ohm) * 8mS) / 1000uF C er en tænkt - meget lille lytbank til at supportere 50W, men det er også kun et tænkt eksempel. Udstyringen er 35V, altså ved max power output - kun på den ene forsyning, så hvis forstærkeren virkelig skulle blæse denne power ud, så vil en almindelig sinustone have en spænding på output pinnen på 70Vac. Med C = 1000uF vil man få en ripple på: 35V ved max power output. her under har jeg lige fixet et par tal og en graf så man kan se hvad man egentlig skal have monteret. x aksen er kondensatorens størrelse i F, husk på at uF er x^-6, altså milliontedele F.
__________________ Drømme uden indsats medfører bare skuffelse
Indsats uden drømme er bare udmattende.
Det er kombinationen af drømme og indsats der skaber resultater og udvikling.
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 02 August 2008 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det, du (FlexQ) ikke tager med i betragtningerne, er, at musik ikke er konstant 35 volt i 8 ohm men derimod meget varierende, så man behøver derfor ikke at udregne en "teoretisk" rigtig størrelse på en lyt. Man kan godt tillade sig at bruge en mindre værdi. Hvor meget mindre den så kan være, er så det gode spørgsmål. Og det er her, diskussionerne starter. På DIYaudio.com var der en tråd om, at den optimale værdi til en GainClone er 1500 µF. Den var blevet fundet på grundlag af lyttetests. Der var så nogen, der mente, at det var lige lovligt lavt - især hvis der skulle spilles bas. Jeg kan ikke huske, om de blev enige, men for mig beviser det, at der er lige så mange meninger, som der er personer. Og fysikkens love kan godt blive "tilsidesat", hvis det lyder bedre.
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
Jonny Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 02 August 2008 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg hørte engang, som en grov tommelfinger regel at man kunne bruge 1000uF pr. ampere (rms) man ville trække
|
| Til top |
|
| |
FlexQ Forum Bruger

|
| Sendt: 03 August 2008 kl. 02:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
Det, du (FlexQ) ikke tager med i betragtningerne, er, at musik ikke er konstant 35 volt i 8 ohm men derimod meget varierende, så man behøver derfor ikke at udregne en "teoretisk" rigtig størrelse på en lyt. Man kan godt tillade sig at bruge en mindre værdi. Hvor meget mindre den så kan være, er så det gode spørgsmål. Og det er her, diskussionerne starter. På DIYaudio.com var der en tråd om, at den optimale værdi til en GainClone er 1500 µF. Den var blevet fundet på grundlag af lyttetests. Der var så nogen, der mente, at det var lige lovligt lavt - især hvis der skulle spilles bas. Jeg kan ikke huske, om de blev enige, men for mig beviser det, at der er lige så mange meninger, som der er personer. Og fysikkens love kan godt blive "tilsidesat", hvis det lyder bedre.
|
|
|
Det er jeg godt klar over :) - altså at det kun er ved +/- 35V output mine beregninger er rigtige. men hvis du nu bruger gainclonen som en monoblok til en aktiv højtaler, og du skruer godt højt op, så vil du, hvis du udstyrer højtaleren godt ende ud med en rippel på din sinus der er ret grov. Selvfølgelig hvis man _ALDRIG skruer særlig højt op, så vil man aldrig drage nytte af en sådan lytbank, men gør man det engang imellem, så vil man med en lilel lytbank få _MEGET_ stor distortion forårsaget af en pulserende DC forsyning. Ydermere vil jeg anbefale at montere nogle små tantal kondensatorer helt inde på chippen, det gør virkelig underværker :) (de snupper det sidste støj der må være på forsyningsledningerne :)) __________________ Drømme uden indsats medfører bare skuffelse
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 03 August 2008 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
FlexQ skrev:
| Ydermere vil jeg anbefale at montere nogle små tantal kondensatorer helt inde på chippen, det gør virkelig underværker :) (de snupper det sidste støj der må være på forsyningsledningerne :)) |
|
|
Det vil jeg så gerne advare imod! Ikke at placere kondensatorer helt tæt på chippen, men at bruge tantaler. Der er skal ikke meget til, før de begynder at lege ildfakkel. Så meget hellere små elektrolytter med lav ESR. Tantalernes styrke ligger i, at de bliver ved med at være kondensatorer helt op i megahertz-området, hvor imod almindelige elektrolytter går hen og bliver en spole. Men tantaler skal man kende godt, hvis man vil bruge dem. Vil man bruge dem, skal man sørge for, at deres arbejdsspænding er mindst dobbelt så høj som den spænding, de egentlig skal arbejde med. Desuden laves der elektrolytter idag af Panasonic og Sanyo (OsCon), som er rigtigt gode til lyd.
|
| Til top |
|
| |
FlexQ Forum Bruger

|
| Sendt: 03 August 2008 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
FlexQ skrev:
| Ydermere vil jeg anbefale at montere nogle små tantal kondensatorer helt inde på chippen, det gør virkelig underværker :) (de snupper det sidste støj der må være på forsyningsledningerne :)) |
|
|
Det vil jeg så gerne advare imod! Ikke at placere kondensatorer helt tæt på chippen, men at bruge tantaler. Der er skal ikke meget til, før de begynder at lege ildfakkel. Så meget hellere små elektrolytter med lav ESR. Tantalernes styrke ligger i, at de bliver ved med at være kondensatorer helt op i megahertz-området, hvor imod almindelige elektrolytter går hen og bliver en spole. Men tantaler skal man kende godt, hvis man vil bruge dem. Vil man bruge dem, skal man sørge for, at deres arbejdsspænding er mindst dobbelt så høj som den spænding, de egentlig skal arbejde med. Desuden laves der elektrolytter idag af Panasonic og Sanyo (OsCon), som er rigtigt gode til lyd.
|
|
|
Det anede jeg så ikke, har kun brugt tantaler - men altid over rated da jeg har hørt noget i samme stil. __________________ Drømme uden indsats medfører bare skuffelse
|
| Til top |
|
| |
FlexQ Forum Bruger

|
| Sendt: 03 August 2008 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige en ting Bo Holm:
Du siger at 1500uF er nok, lad os antage at vi udstyrer chippen 50%, dvs. ved +/- 17V sinus på udgangen.
så giver formlen jeg smed før en rippel på: 11.33V.
Der er simpelthen ikke kapacitet nok i en lyt på kun 1500uF til at kunne levere den strøm der skal til at fylde rippel'en ud efter ensretningen fra diodebroen.
Det kan godt være at det er folk der har gennemlyttet det, men så har de ikke gennemlyttet det ved højere lydtryk end en udstyring på max 5/7V.
__________________ Drømme uden indsats medfører bare skuffelse
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 03 August 2008 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
For det første er det ikke mig, der siger sådan, FlexQ !
For det andet er der tale om - som du til sidst skriver - tale om rene lyttetests. Det er muligt, at du kan renge noget ud, men det betyder ikke en døjt for dem, der har fundet ud af det. Her er det det rene lydindtryk, der tæller! Intet andet! At du er uenig heri, betyder heller intet for dem.
Og så var det 1500, ikke 150.
|
| Til top |
|
| |
FlexQ Forum Bruger

|
| Sendt: 03 August 2008 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
For det første er det ikke mig, der siger sådan, FlexQ !
For det andet er der tale om - som du til sidst skriver - tale om rene lyttetests. Det er muligt, at du kan renge noget ud, men det betyder ikke en døjt for dem, der har fundet ud af det. Her er det det rene lydindtryk, der tæller! Intet andet! At du er uenig heri, betyder heller intet for dem.
Og så var det 1500, ikke 150. |
|
|
Du behøves ikke tage det personligt :) Det var en beklagelig skrivefejl, retter det straks. __________________ Drømme uden indsats medfører bare skuffelse
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 04 August 2008 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
FlexQ skrev:
|
|
|
|
|
Tantaler er noget fanden har skabt! De kortslutter ved spikes langt under deres Volt-max ratings.
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 08 August 2008 kl. 07:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal bestemt ikke undervurdere lyden fra sådan en GainClone sag....rigtigt implementeret har den en forbløffende ydelse. Hvis højttalerne ikke er for tunge og konponenterne er af høj kvalitet, er lyden også af høj klasse!
Ved +/-35V lyder den altså også bedre end ved +/-25V, men pas på med for lave impedanser...
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 372
|
| Sendt: 10 Marts 2009 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
Man skal bestemt ikke undervurdere lyden fra sådan en GainClone sag....rigtigt implementeret har den en forbløffende ydelse....
|
|
|
Ja GC kan der trylles med på utallige måder - de små kredse kan også opbygges som en CurrentClone med meget få stumper, og så kan der opleves endnu en form for kontrol af den blafrende højttaler (go' lyd) http://ing.dk/artikel/96911-currentclone-1__________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 11 Marts 2009 kl. 08:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
FinnC skrev:
Groove skrev:
Man skal bestemt ikke undervurdere lyden fra sådan en GainClone sag....rigtigt implementeret har den en forbløffende ydelse....
|
|
|
Ja GC kan der trylles med på utallige måder - de små kredse kan også opbygges som en CurrentClone med meget få stumper, og så kan der opleves endnu en form for kontrol af den blafrende højttaler (go' lyd)
http://ing.dk/artikel/96911-currentclone-1
|
|
|
Problemet med enheder, der er svære at styre på 'tilbagevejen' efter en transient, er der også forsøgt andre løsninger på. Tunge enheder laver mest bøvl, så det med servostyring på subwoofere, er en løsningsmulighed. Fuldtoner til brug i horn, løser problemet ved ikke at bevæge sig særligt meget ved lavere frekvenser, og dermed have stor magnetkraft ved en kort svingspole. I artiklen foreslår han netop en let fuldtone, som så korrigeres yderligere. Ganske interessant, hvis det kan laves så det virker, og ovenikøbet billigt! Men hvis det kun virker på fuldtoneenheder, så er det nok forklaringen på at det ikke er gjort kommercielt. Markedet for fuldtonehøjttalere er trods alt beskedent. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Marts 2009 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
FinnC skrev:
Groove skrev:
|
|
|
Ja GC kan der trylles med på utallige måder - de små kredse kan også opbygges som en CurrentClone med meget få stumper, og så kan der opleves endnu en form for kontrol af den blafrende højttaler (go' lyd)
|
|
|
Problemet med enheder, der er svære at styre på 'tilbagevejen' efter en transient, er der også forsøgt andre løsninger på.
Tunge enheder laver mest bøvl, så det med servostyring på subwoofere, er en løsningsmulighed. Fuldtoner til brug i horn, løser problemet ved ikke at bevæge sig særligt meget ved lavere frekvenser, og dermed have stor magnetkraft ved en kort svingspole.
I artiklen foreslår han netop en let fuldtone, som så korrigeres yderligere. Ganske interessant, hvis det kan laves så det virker, og ovenikøbet billigt! Men hvis det kun virker på fuldtoneenheder, så er det nok forklaringen på at det ikke er gjort kommercielt. Markedet for fuldtonehøjttalere er trods alt beskedent.
|
|
|
Fuldtone Spencer.. ja også dem, men det triller også ifm. almindelig højttaler. Et Linkwitz-Riley aktivt filter forsynet med en buffer i udgangen, hvor du sætter balancen (output) med +/- 6 dB. Men jeg havde nu ikke tænkt GC som marked, massefremstilling og lignende, da kunderne der jo er rigeligt forsynet - for gode penge kan de hente hvad som helst de lyster hos nærmeste pusher. Vi er jo også nogle, det bruger både fuldtone vs normale højttaler, aktivt filter vs det vanlige filter i højttaler etc.. Pre -> filter -> amp -> højttaler top -> amp -> højttaler mellem -> amp -> højttaler bas eller fra filter -> til woofer Det er som DIY  samt kombinationen aktivt filter og en GC, der driver hver højttaler, jeg har interesse i. Poul-Henning (linken) tror jeg er i gang med noget i den retning. Jeg selv har efterhånden 9 stk's GC trillende til forskellige formål - både fuldtone og almindelige højttalere samt med Linkwitz-Riley aktivt filter. Med prisen på stumper til en GC er der rigelig plads i budgettet til aktivt filter, samt man kan drive og tilpasse 2-3 højttaler med hver en GC og uden det bøvl med kombination af HT-enheder og det passive højttalerfilter. En 20 Watt stykker er mere end rigeligt til at gen-/naboer har samme oplevelse som jeg selv  __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Marts 2009 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
FinnC skrev:
|
|
|
Problemet med enheder, der er svære at styre på 'tilbagevejen' efter en transient, er der også forsøgt andre løsninger på.
...snip..
I artiklen foreslår han netop en let fuldtone, som så korrigeres yderligere. Ganske interessant, hvis det kan laves så det virker, og ovenikøbet billigt! ..snip..
|
|
|
Så er hans GC afprøvet... og bestået  ser ud til der kommer flere eksperimenter.. http://ing.dk/artikel/96935-currentclone-2__________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 12 Marts 2009 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
FinnC skrev:
Spencer skrev:
FinnC skrev:
|
|
|
...snip..
I artiklen foreslår han netop en let fuldtone, som så korrigeres yderligere. Ganske interessant, hvis det kan laves så det virker, og ovenikøbet billigt! ..snip..
|
|
|
Så er hans GC afprøvet... og bestået ser ud til der kommer flere eksperimenter..
http://ing.dk/artikel/96935-currentclone-2
|
|
|
Hehe -  kan godt lide hans udtryk "rigtige ampere". __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2009 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
FinnC skrev:
Spencer skrev:
FinnC skrev:
|
|
|
...snip..
|
|
|
Så er hans GC afprøvet... og bestået ser ud til der kommer flere eksperimenter..
http://ing.dk/artikel/96935-currentclone-2
|
|
|
Hehe - kan godt lide hans udtryk "rigtige ampere".
|
|
|
"Rigtige ampere"  yes yes det har vi alt for lidt af.. og version 1 er dømt klar til at lege med Nu printudlæg (dual mono), samt der bliver nok også gruppeindkøb af print for evt. intresserede ( NB vent til projekt er testet). http://ing.dk/artikel/97063-currentclone-3__________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
Neerup Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2008 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 390
|
| Sendt: 19 December 2010 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey :)
Hér ser ud til at være en del der har styr på gainclone, så fyrer lige et spørgsmål af:
Jeg har også bygget en gainclone forstærker, men når der bliver tændt og slukket lys i huset, kommer der smæk i mine højtalere. Ved I hvad der skal til for at få de smæk væk ? Jeg har læst om noget netstøjfilter, men jeg kan intet finde om det / hvad jeg skal bruge:)
en af jer der ved hvad jeg skal have fat i ? jeg har prøvet med en VDR modstand, og en X2 kondensator, men uden held. __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=65942&PN=1& TPN=1
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|