Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 19:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Nybegynder projekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lss_1405
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 19 April 2010 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Først og fremmest - jeg håber i tager godt imod mig på dette forum, og bare så i ved det - jeg er meget uvidende indenfor dette område. Derfor
håber jeg også i vil være meget pædagogiske og have stor tålmodighed med mig :)

Jeg har været i gang med at rode nede i kælleren og faldt og et par ting, og tænke at jeg kunne lave et stereo-setup ud af det.

Men nu kommer det sjove - jeg har ikke særlig meget forstand på det.

Her er hvad jeg stødte på: (beklager billedkvaliteten og størrelsen - hvis størrelsen er for stor - tryk enten CMD + - Eller Ctrl og minus,)

2 stk. B&O højtalere af 75 watt (BEOVOX S45-2)

Et stk højtaler kabel

1 Stk. Jamo Push-Pull Subwoofter SW 1 (140 watt gætter jeg på?)

1 stk. gammel B&O Pladeafspiller

Jeg kan regne ud, at jeg skal have fat i en forstærker, to kabler fra AMP til SUB, og et højtaler kabel mere fra subben til den ene speaker, men
her er det jeg har et par spørgsmål:

1. Kan det overhoved betale sig? (Note: ung mand der flytter snart, og som er næsten uden penge - derfor dette eller computerhøjtalere)

2. Hvor finder man et kabel mere af den slags - altså af den slags der passer med et hun stik ind i de gamle B&O højtalere...?

3. Kan en gammel NAD eller lig forstærker klare det der? Evt. hvad skal man kigge efter - har tænkt mig at købe brugt.
(Note: Har bare tænkt mig at tilslutte PC, eller iPod til anlægget for at spare CD-afspilleren)

Håber i kan give mig nogle gode indput

Pft!

Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 April 2010 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest har du fat i ret gode Beovox.

De lyder temmelig godt og enhederne rådner ikke ligesom mange andre Beovox de gør.

Jeg har selv et sæt i lys eg fra 1979 og de spiller ganske fint med en velbalanceret tone.

Jeg er ikke alene om den bedømmelse. Der er mange på Beoworld der er enige i den sag.

Det ligner original kabler så fra forbindelsen til selve højtaleren er der intet problem.

Derimod er den ende med DIN måske lidt et problem da ikke mange ikke B&O forstærkere kører uden. Dvs. DIN enden skal klippes af og de 2 ledninger stikkes ind på sort og rød aka + og minus.

DIN stik kan fås hos B&O forhandlere i løs vægt så der er der intet problem. Ligeledes kan der bestilles højtalerkabler med DIN stik. Kabler er stortset altid det samme det er bare stik i enderne der er forskellige.

Hvad er det for en Beogram?

En Beomaster 1900, 2200, 2400 lyder til at være et bud da du har en pladespiller der til.

Beomastere er recivere med forstærkere og radio. Beovox S45-2 er designet til de typer jeg har nævnt.

Om du får brug for den SUB er et godt spørgsmål men det kommer an på hvad lyd du går efter.

Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz

lss_1405
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2010 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Anderz skrev:

De lyder temmelig godt og enhederne rådner ikke ligesom mange andre Beovox de gør.

Jeg har selv et sæt i lys eg fra 1979 og de spiller ganske fint med en velbalanceret tone.

Jeg er ikke alene om den bedømmelse. Der er mange på Beoworld der er enige i den sag.

Det ligner original kabler så fra forbindelsen til selve højtaleren er der intet problem.

Derimod er den ende med DIN måske lidt et problem da ikke mange ikke B&O forstærkere kører uden. Dvs. DIN enden skal klippes af og de 2
ledninger stikkes ind på sort og rød aka + og minus.

DIN stik kan fås hos B&O forhandlere i løs vægt så der er der intet problem. Ligeledes kan der bestilles højtalerkabler med DIN stik. Kabler er
stortset altid det samme det er bare stik i enderne der er forskellige.

En Beomaster 1900, 2200, 2400 lyder til at være et bud da du har en pladespiller der til.

Beomastere er recivere med forstærkere og radio. Beovox S45-2 er designet til de typer jeg har nævnt.

Om du får brug for den SUB er et godt spørgsmål men det kommer an på hvad lyd du går efter.

Tusinde tak for din hjælp so far.

I den anden ende er den allerede kottet af, så den er klar, men skal finde sådan et kabel - kan det købes noget sted til fornuftige penge? Kan
fornemme at i en B&O forretning at de vil grine, og give mig en meter for en tusse, og det er IKKE en mulighed.

Jeg ved ikke hvad det er for en Beogram (kan ikke huske det lige pt) Men jeg tror ikke jeg kommer til at bruge den, i bedste fald meget lidt. Jeg
har ingen pladesamling nemlig.

Kan se at Beomaster fåes for fornuftige penge, men vil det være muligt at tilslutte en løsning med minijack udgang til at sætte computer eller iPod
til?

Lyden jeg går efter, skal bruges til rock/elektronisk rock musik. Personligt kan jeg godt li' når lyden er defineret.
Til top Vis lss_1405's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lss_1405

Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2010 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Den ende som du vist på billedet er den som tilsluttes højtaleren.

Den anden er somsagt + og - . Den tilsluttes højtaler udgang på forstærker/reciver.

Beomastere kræver speciel stik for passive Bevox. Hvis du ber pænt om 2 løse stik for at kunne bruge et par Beovox S45-2 så kan du glemme din skræk for hvad de tænker. Who cares!

Næste gang du ser på den Beogram husk lige hvad den kaldes for nummer.  En pladesamling kan altid påbegyndes og før du aner det er samlingen rimelig stor.

Det er muligt at tilslutte Ipod og lignende. Der vil kræves 1 minijack til DIN omformer stik til Tape 2 indgang som er nemt finde. 

Beomastere lyder ganske fedt med alle typer musik.

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 April 2010 kl. 07:29 | IP-adresse registreret  

Hejsa - jeg fik hjælp af Peter Pan med præcis samme spørgsmål ang kabler. Hvordan kobler jeg gamle B&O med din stik på min moderne forstærker? hans løsning er billigere end at kigge ind i en b&o butik :p - det link han har lavet er til et han stik, men samme side har hun stik.
Se her http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=23818&KW=Ni ssemanden&TPN=22 (side 22)

Dit spørgsmål om ned kan klare det - uden tvivl jeg ville gå efter noget i 30-40 W størrelsen, de koster ikke det vilde. jeg har selv haft en 7240PE som blev købt med cd afspiller for 700 kr.

tilslutning af ipod til nad forstærker - http://www.hifiklubben.dk/produkter/kabel/div-kabeladaptor/a rgon_5005_kabel_1,5_meter.htm
(min lokale tiger har et alternativ til en 20'er hvis det skal være billigt)

Jeg sad også engang og skulle vælge mellem gode pc højtalere eller denne løsning form. Jeg valgte denne, og blev bidt af det og så er det nemt at udvidde - desværre også lidt dyrt
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

lss_1405
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2010 kl. 07:54 | IP-adresse registreret  

Tusinde tak for jeres hjælp!

Jeg kan fornemme på det hele, at jeg skal finde forstærkeren først, og derefter finde ud af det med stikkene

Nissemanden: Hvilket kabel skulle jeg bruge - blev lidt i tvivl - Et 2x0,75 eller 2x2,5mm?

lss_1405
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2010 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Anderz skrev:

.....

... 

Det er en Beogram 1700

Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2010 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Beoworld says: This is the Beogram bargain! Buy one today! Fitted with a MMC20EN or CL, you will be hard pressed to distinguish this from any of the top of the range Beograms.

B&O pickupper kan ikke fås hos B&O forhandlere med mindre man er heldig. DBA.dk lister nogen.

Soundsmith er dyre men laver ganske gode modeller.

Beogram 1700 kører med enten MMC20S eller MMC20E. EN og CL er de 2 af højeste kvalitet.

MMC20 serien er optil 1981 Beogram 8000/6006 hvorefter det heder MMC1-5 hvoraf 1 er toppen af kvaliteten for lyd. MMC20 passer ikke på modeller med MMC1-5 arm og omvendt.

Pickupper kan blive bløde i ophæng grundet alder men der en der hedder Axel på ebay.de der kan retippe /ny nål med gode anbefalinger.

Højtaler ledninger skal ikke være længre end du monterer højtalerne til forstærkeren

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 April 2010 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

lss_1405 skrev:
Tusinde tak for jeres hjælp!

Jeg kan fornemme på det hele, at jeg skal finde forstærkeren først, og derefter finde ud af det med stikkene

Nissemanden: Hvilket kabel skulle jeg bruge - blev lidt i tvivl - Et 2x0,75 eller 2x2,5mm?

Man kan få standard hun stik med skrueterminaler - du kan ikke montere tykkere kabler end 2x0.75 i dem

lss_1405
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2010 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Anderz skrev:

Beoworld says: This is the Beogram bargain! Buy one today! Fitted with a MMC20EN or CL, you will be hard pressed to
distinguish this from any of the top of the range Beograms.

B&O pickupper kan ikke fås hos B&O forhandlere med mindre man er heldig. DBA.dk lister nogen.

Soundsmith er dyre men laver ganske gode modeller.

Beogram 1700 kører med enten MMC20S eller MMC20E. EN og CL er de 2 af højeste kvalitet.

MMC20 serien er optil 1981 Beogram 8000/6006 hvorefter det heder MMC1-5 hvoraf 1 er toppen af kvaliteten for lyd. MMC20 passer ikke på
modeller med MMC1-5 arm og omvendt.

Pickupper kan blive bløde i ophæng grundet alder men der en der hedder Axel på ebay.de der kan retippe /ny nål med gode anbefalinger.

Højtaler ledninger skal ikke være længre end du monterer højtalerne til forstærkeren

Hehe, okay.

Ved dog ikke lige hvad det skal betyde ? At det er en god en eller hvad?

lss_1405
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2010 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

lss_1405 skrev:
Tusinde tak for jeres hjælp! Jeg kan fornemme på det hele, at jeg skal finde forstærkeren først, og
derefter finde ud af det med stikkene Nissemanden: Hvilket kabel skulle jeg bruge - blev lidt i tvivl - Et 2x0,75 eller 2x2,5mm?

Man kan få standard hun stik med skrueterminaler - du kan ikke montere tykkere kabler end 2x0.75 i dem

Tak, jeg har bestilt stikkene, så smutter jeg forbi og køber nogle 2x0,75 kabler hurtigst muligt :D

Så tester jeg dem lige på en anden forstærker inden jeg finder sådan en...

Tusinde tak for hjælpen!

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 April 2010 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

JA det er 0.75 der er det rigtige :) jeg fik mine med posten i dag - det er ganske ok.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Sendt: 20 April 2010 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Vil du høre radio også skal du have en reciver (med pladespiller indgang, hvis du vil bruge den pladespiller) ellers kan du bruge en integreret forstærker (NAD) kunne være et godt bud hvis ikke det skal være B&O, muligvis får du bedre lydkvalitet ved NAD løsningen. 

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2010 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Beoworld says: This is the Beogram bargain! Buy one today! Fitted with a MMC20EN or CL, you will be hard pressed to distinguish this from any of the top of the range Beograms.

På Dansk:

Beoworld siger: Dette er et fund indenfor prisen de bliver solgt for! Køb en idag! Udstyret med en MMC20EN eller CL pickup ville du finde dig hårdt presset at i at kunne høre forskel på de mere advancerede modeler af Beogram.

Beogram 1700 er i den billigere ende men som du ser ikke noget der burde smides ud eller ikke bruges.

De mere advancerede er Beogram 8000/8002/6000/6006 som er med tangitial arm. Beogram 4000 serien fra '70erene er også ment som advanceret model.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes