Kære alle medhobbyister 
Jeg skal have lidt hjælp til udmåling af delefilter på mit nye projekt.
Min stue er lige under 20 kvm og derfor er der ikke behov for de helt store lydtryk for at fylde rummet med lyd.
Tanken er at ende ud med noget der ligner AE1 mkIII SE (konen synes den er flot, manden synes den er for dyr)
, men det skal jo helst lyde ordentligt. Og det gør originalerne altså, med stor detalje og dynamik!
Mit udgangspunkt er en 5" bas med relativ lang slaglængde: Visaton AL130 har angiveligt Xmax på +/- 8,5.
Hertil en diskant som får stor ros af blandt andre Troels Gravesen: Vifa XT25TG-30/04
Jeg har regnet lidt på kabinet og port. AE's er 8,5 liter indvendigt, uden hensyn til port og enheder.
Jeg har forsøgt at regne på kabinettet ud fra oplyste Thiele/Small på AL130. ( jeg ved godt at fabriksoplysningerne ikke altid stemmer, men hvad gør en klog? )
Jeg har taget udgangspunkt i T. Gravesens teorier med hensyn til virtuel volume, port og kabinet afstemning.
Jeg er kommet frem til at kabinettet skal være omtrent samme størrelse som AE's.
Altså ca. 9-10 liter med en port på DV=45mm og LV=180mm. Det skulle række til en F3 på omkring 45Hz
Ikke ringe for en 5" i et knap 10 L kabinet.
Jeg ved at jeg i teorien kan risikere at producere portstøj ved høj volumen, men i mine knap 20 kvm anser jeg ikke dette for et problem da jeg sjældent spiller øredøvende højt.
Baffel skal være magen til AE's, også med indvendig montering af enhederne og waveguides.
Det betyder at der kun skal reguleres en lille bitte smule på dybden(+3cm) af kabinettet for at opnå de ca. 10 liter mod AE's 8,5 liter.
Hvis alt ovenstående er korrekt kommer nu det svære!!
Delefiltre...
Er der overhovedet perspektiv i at bygge ovenstående og hvad pokker gør jeg når jeg ikke selv har udstyr til at måle.
Er der én derude der har mod på at hjælpe mig lidt?
Alle inputs er velkomne.