Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 15:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Snerren fra Apogee Stage? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mroerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 13 Januar 2014 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Hejsa...
He he, nu tænker jeg at nogle nok vil mene, det da må være forventeligt med lidt snerren/raslen/buzzing fra et 24 år gammelt sæt Apogee...Hmm ja måske. Basmembranerne på store, og specielt gamle panelhøjtalere, er jo mildt sagt berygtede for den slags mislyde...
...men den snerren jeg hører fra venstre højtaler, kommer faktisk fra den store spole i delefilteret. Denne er efter sigende håndviklet på en slags paprulle med en kobbertråd på 12GA (ca. 2mm). Hvis jeg trykker hårdt på den, stopper den med at snerre.
Jeg blev faktisk lidt overrasket, da jeg pillede frontcoveret af, og fik identificeret mislyden. Jeg vidste da godt at spoler kunne brumme og sådan, men at de kunne larme så meget, havde jeg ikke drømt om.
Jeg har selvfølgelig Googlet lidt på det, og også fundet dette produkt, der vist er lavet til netop dæmpning af spoler og elektronik.

http://www.alliedelec.com/search/productdetail.aspx?SKU=7012 5546

(OBS. kan ikke få den til at indsætte et hyperlink ordentligt, og en simpel "Paste" af URL'en, bliver ved med at indsætte et mellemrum imellem 7012 og 5546 ? Det skal der ikke være...)

Er der nogen der kender til et tilsvarende produkt, der kan købes i Danmark eller i EU ? ...eller måske har et andet løsningsforslag.
Jeg har selv tænkt på at løsne spolen, og pille papsiderne af. Derefter så fastgøre en mængde plaststrips stramt omkring kobberet, men jeg er bare i tvivl om det er nok.

I øvrigt har mine Stage højtalere vistnok fået skiftet både bånd og basmembraner i Tyskland, for nogle år siden. Muligvis til CNC-skårede bånd af Australske Graz.
Under alle omstændigheder er alle enheder i fin stand, og skumstykkerne langs bas'erne er heller ikke smuldret væk.

Mvh. Martin Roerup.
Til top Vis mroerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mroerup

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 13 Januar 2014 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

http://www.alliedelec.com/search/productdetail.aspx?SKU=7012 5546 Så skulle den virke.

mroerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2014 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Mange tak :-)

...men der er stadigvæk et mellemrum i nummeret, men linket virker dog fint alligevel, så det skal åbenbart se sådan ud ? MYSTISK !!!

Her er i øvrigt lige et par billeder...

mikeaarup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Januar 2014 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Selv den mest slemme trafosnerren kan dræbes med Tectyl/Dinitrol (den tykke). Det koster ikke det blege, og wn slat kan erhverves for en
kanelstang/borgmesterkringle hos diverse rustcentre:)
Til top Vis mikeaarup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikeaarup

mroerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2014 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Det lyder som et fint tip her, mange tak :-) ...

Dog ka' jeg vel så regne med at "skidtet" stinker i flere uger efter. Det har min bil i hvert tilfælde gjort hver gang den har fået en Dinitrol behandling.
Må nok hellere lade spolerne dampe af i et par dage eller mere udendørs. Den lugter bestemt usundt, den kære substans, og mine Apogee's står i mit soveværelse...

Er der nogen der har nogle andre ideer, der ikke medfører at jeg skal undvære højtalerne i måske flere uger ? Shellak måske ?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 Januar 2014 kl. 04:29 | IP-adresse registreret  

Du er åben for mærkværdige tips, så:

1. Stram spolen op med små plast kabelstrips, tre til fire styks omkr. spolen. Ført gennem midterhullet, vel at mærke!

2. Fat din gamle, slidte male- og/eller bagepensel, og 'mal' spolen med alm., hvid trælim - vær generøs! Efter ca. 12 timer kan du spille med højtaleren, og efter en uges tid er limen tørret meget hårdt.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

mroerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2014 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

@ Mollecon

Mange tak for de "mærkværdige" tips.
Jeg havde selv tænkt på begge, men har ikke hørt om andre der har brugt lim...men hvorfor ikke.
Alm. lim vil vel næppe opløse spoletrådens lak isolering, eller lave anden skade.

Er der nogen der har prøvet lim i spoler, eller evt. vil advare imod det ?

Mvh. Martin.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes