Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 19:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Nikotin ramt Beosystem 5500 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Beostær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 02 April 2010 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Hej Forum

Har netop erhvervet mig et komplet Beosystem 5500 for 1500,- dkr. Der er dog en lille catch. Der sidder et betragteligt lag nikotin på apparaterne. Nogen der har erfaringer med at rense nikotin af B&O produkter, eller af hifi udstyr generelt?

Tak!

Til top Vis Beostær's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Beostær

Beostær
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2010 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Skal siges at det ikke blot er gusten gult, det stinker også fælt.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 April 2010 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har renset flere med denne :

http://www.easyorder.dk/easyorderCatalog/infopr4?parm=CAT0CC CO&prdcod=229384

Det er meget effektivt mod tobaksfilm på kabinetterne. Dåsen rystes og kabinetterne oversprøjtes med et lag hvidt skum. Hvis man lader skummet virke nogle få minutter, kan man se at det suger røg og skidt til sig. Herefter er det bare at tørre det af med en blød fugtig klud eller noget fnugfrit papir og kabinetterne ser ud som nye.

Det er dog kun til kabinetterne, så det fjerner jo ikke den røglugt der kommer inde fra apparaterne. Det kræver nok en kemisk rensning som du ikke selv kan udføre.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

KlausH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 April 2010 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Hej   lyder spændende.... 3 dobbelt salmiak er perfekt til at fjerne nikotin. Det kan man blande i lidt vand, (ja stinker også), og meget nemt dosere
mængden af fugt på kluden du tører dit "nye" fine apperat af med. Men ved ikke om div. tekst på apperatet kan modstå hverken det ene eller
andet produkt.

Held og lykke.....
Til top Vis KlausH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KlausH

Beostær
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2010 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

@Stanley
Det ser godt ud. Kan man købe det i alm forretninger, fx Silvan el lign?

@Klaus H
Det lyder som en nem løsning, men er bekymret for skrifter/logos mv?! Det vil være ærgeligt at forsøge, hvis det æder alt....

Tak for tips!

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2010 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Beostær skrev:
@Stanley
Det ser godt ud. Kan man købe det i alm forretninger, fx Silvan el lign?

Jeg har aldrig købt det privat, kun gennem min tidligere arbejdsgiver. Men du kan jo evt. spørge hos importøren om evt. forhandlere der sælger til private :

http://www.ecolab.dk/dk/KontaktOs/EcolabDanmark/

Jeg har set lign. produkter hos byggemarkeder o.lign. som de kaldte glasrens eller skumrens, men dem har jeg ikke selv prøvet på B&O-anlæg. Den fra Ecolab ødelægger ikke tekst eller andet på kabinetterne.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 April 2010 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

"Glasklar"  - det til vinduer - fra din lokale brugs er formidabelt til dette forehavende. Det koster stort set intet og tager alt - undtaget den påtrykte skrift. Jeg er kolossalt hys med mine apparaters tilstand og udseende - og jeg har endnu ikke prøvet noget, som var mere effektivt og dog skånsomt mod beskriftning

Jeg har brugt det til alle mine Marantz - både indvendig og udvendig - og det bliver helt rent. Der er ammonium (ammoniak) - men ikke meget - dog mere end nok til at fjerne nikotinen.

Som altid, når det drejer sig om nye ikke-kendte apparater (og ikke-kendt påtrykskvalitet) - ville jeg dog lige prøve det af på et "gratis" sted på apparatet for at checke, om det skulle være for hårdt ved bogstaverne.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Beostær
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2010 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Hej Freddy

Har prøvet glasrens. Det er ikke effektivt nok i mit tilfælde. der skal skures og skrubbes bare for at opnå lidt, og det tager ikke rigtigt lugten...

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2010 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Mærkeligt - da jeg ellers nok har set og rengjort, hvad jeg kunne forestille være "worst case" - apparater, som har stået på dunkle barer i 40 år. Er du sikker på at du bruger det rigtigt?

Det er vigtigt, at der er "ammonium" i væsken - man må ikke forveksle dette med "anioniske tensider", som er noget andet.

Nå men jeg håber du, at du finder det rigtige middel, så din B&O bliver fin og appetitlig igen Smile

Vh

Freddy

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2010 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Du kan evt. kigge lidt i denne tråd ?

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=77825&K W=reng%F8ring

vh

Freddy

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2010 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Beostær skrev:
Hej Freddy

Har prøvet glasrens. Det er ikke effektivt nok i mit tilfælde. der skal skures og skrubbes bare for at opnå lidt, og det tager ikke rigtigt lugten...

Problemet med lugten er nok at den sidder i de interne dele af apparaterne også. Tobaksrøg trænger desværre ind overalt.

Jeg fandt lige en dåse af en anden type som jeg også har brugt :

Den virker præcis som den jeg nævnte fra Ecolab. Du kan læse mere om den, og finde den danske importør, her :

http://www.weicon.de/en/produkte/technische-sprays/reinigen- und-entfetten/multi-schaum.php

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2010 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Ja- der er ingen tvivl om, at det produkt nok skal være fint og virke godt - men jeg tænkte også sådan lidt på prisen og tilgængeligheden. (hvis man nu pludselig vil rense lørdag aften, så kan man altid daffe hen i "nærkøbet" og købe en flaske til en 10'er Smile

Sådan et produkt, som du refererer til  er vist også godt at rense "hærgede" printplader med?

Vh

Freddy

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2010 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Ja- der er ingen tvivl om, at det produkt nok skal være fint og virke godt - men jeg tænkte også sådan lidt på prisen og tilgængeligheden. (hvis man nu pludselig vil rense lørdag aften, så kan man altid daffe hen i "nærkøbet" og købe en flaske til en 10'er Smile

Jeg vil gætte på at en dåse koster omkring en 50-60 kr og det skulle være nok til hele anlægget. Det kan jo sagtens betale sig for at få sådan et flot apparat til at skinne igen :

Jeg anbefaler det dog kun fordi jeg ved,udfra egne erfaringer, at det er effektivt og at det ikke ødelægger nogle kabinetdele på sådan et B&O-apparat. Det betyder ikke nødvendigvis at der ikke findes billigere og mere tilgængelige alternativer. Det du anbefaler har jeg ikke prøvet, så det tør jeg ikke udtale mig om. Har du prøvet det på et lign. B&O-produkt ? Her tænker jeg på at det ikke kun er teksten der kunne være problemer med. Der er også de gråsorte plasticdele og de mørke let gennemsigtige acryldisplay.

fredmarantz skrev:

Sådan et produkt, som du refererer til  er vist også godt at rense "hærgede" printplader med?

Ja, men printpladerne er ikke så nemme at tørre af igen som kabinetdelene. En totalrensning af print og mekanik kræver mere adskillelse af delene, så man er sikker på at komme ind alle steder også når rensemidlet skal fjernes. Derfor bør man nok overlade det til en fagmand, medmindre man selv har en vis erfaring med den slags. Der findes firmaer der tager sig af den slags totalrensninger. Jeg har gode erfaringer med :

http://www.arepa.dk/

Det er dog ikke helt billigt, og er nok mest relevant i forbindelse med forsikringssager efter brand. Her har problemet netop været at fjerne lugten, hvilket dog lykkedes for dem.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 April 2010 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Jeg køber Ecolab i den lokale "Hifiklubben".

Så koster den godt nok omkring 75 kr, men der er til laaang tid!

NB: Ingen vinduepuds med salmiak til akryl- og plastoverflader, NEJ!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2010 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Jeg køber Ecolab i den lokale "Hifiklubben".

Så koster den godt nok omkring 75 kr, men der er til laaang tid!

Okay, så er det nok bare prisen. Mit bud var også bare et gæt, da det er længe siden jeg sidst har købt og det var gennem en tidligere arbejdsplads. Men godt at høre at det også er muligt at købe som privatperson. Det er altså et ret godt produkt til rensning af kabinetter og meget andet.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 April 2010 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Næh; de kunne ikke finde en pris på "varen", og spurgte mig, om ikke 75 kr var iorden!?

Jeg har også set dem fise rundt med en Ecolab i den lokale Fona; men om de er til at handle med? (Næh; det tror jeg ikke, desværre)

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes