Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 21:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højtaler til Nad? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kfeddersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 27 December 2013 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg søger nogle gulvhøjtalere til min NAD C356BEE forstærker som erstatning for mine Systemaudio SA220AV.

Fokus skal være på rock-musik. Typisk Metallica, Thin Lizzy, Volbeat og lignende. Perfekt ville være, hvis de kom i noget mørkt træ som valnød, rosentræ eller lignende (ikke folie).

Jeg har lyttet til B&W 683 og var ikke imponeret. I mine ører manglede de noget i den øvre del af mellemtonerne. Dali Ikon 6 mk2 blev der også lyttet til hvilket jeg synes var bedre, men syntes stadig der manglede tyngde. Skal nok låne et par Dali Mentor 6 hjem i det nye år, men vil også gerne kigge på alternativer som ikke nødvendigvis kommer fra Hifiklubben.

Prisen skal helst ikke over 15k pr stk og må i øvrigt gerne holde sig under 10k. Hvad skal jeg ud og kigge efter?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 27 December 2013 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Det kunne måske være Focal Chorus 716v eller Klipsch RF 62 mk2

mmunk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2012
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 December 2013 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har klipsch rf62ii of syntes klart de er bedre end hifiklubbens alternativer i prisklassen..

Mit DIY projekt

hilsen mmunk
Til top Vis mmunk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mmunk

kfeddersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2013 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Hej

Hmm, de Klipsch bryder jeg mig godt nok ikke om udseendet. De andre er fede, så de skal opsøges et eller andet sted.

Hvad med Dynadio X34 eller X38. Kan forstærkeren med de ydmyge præstationer trække dem fornuftigt?

jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2011
Sendt: 27 December 2013 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Nu er der selvfølgelig 117 gode muligheder, og i sidste ende er det en smagssag.
Personligt har jeg et godt øje til JBL Ls-60 og 80'eren. Brugtprisen for et sæt ligger på omkring hhv. 8 og 12k. 80eren er muligvis for stor en mundfuld for din NAD, mens 60eren bestemt er en, der skal skrives ned bag øret, nå de skuer brugtmarkedet.
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 December 2013 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Det gør ikke noget at gå efter nogle højttalere der overpræstere din NAD! Ellers ville det gå hen og blive en begrænsning for dig feddersen, den dag at
du gerne vil have bedre forstærkning på. Og tænker det da kan være aktuelt, set i forhold til det prisleje du gerne vil spendere i.

Kig brugt, demo, privatsalg.

Og som du selv nævner, hifiklubben er ikke det eneste sted at finde højttalere. Jeg har forresten selv haft et sæt Mentor 6LE. De var gode, men
hurtigt lyttetrættende. Dengang var jeg bare ikke mere åben for at komme udover hifiklubben. Det kom jeg så med de nye... Det har ændret rigtig
meget på min opfattelse for hvor man bør handle hifi-grej. Dog skal man også passe på ikke at hoppe så langt ud i det man ikke "kender", så det
ender med man bliver skuffet. Jeg har haft lidt lakerings-"problemer" med mine Gemme Audio, men det er en helt anden snak.
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda

kfeddersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2013 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Hej

Der går nok en del tid før en opgradering bliver aktuel. Den lille NAD er mit livs første forstærkerkøb i en alder af 39 år . Der var ganske simpelt nogle fysiske begrænsninger som gjorde, at den ikke blev større. Dertil skal det siges, at vores stue er sølle 28kvm, så styrkemæssigt er den rigeligt til det rum. Så en opgradering kommer tidligst på tale i en anden bolig og det ligger ikke lige i planerne .

Når det så er sagt, så vil jeg jo gerne have det bedste ud af de rammer der nu er og derfor er det økonomiske spænd måske lidt højere end normalt for sådan en forstærker.

Nu har jeg i hvert fald et par modeller jeg vil ud og kigge/lytte på.

Jackinvestor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011
Sendt: 28 December 2013 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Jeg ville hvis jeg var dig også kigge seriøst på nogle Dynaudio x34. De er blandt andet udviklet så de er mere letdrevne og kan spille fint på selv små
forstærkere som din. Det er dumt, at købe højtalere som vil lyde dårligt med ens forstærker og godt med en dyrere og bedre forstærker. Et balanceret
system er vigtigt. Har man planlagt fremtidige forbedringer kan man midlertidigt leve med assynnergier selvfølgelig.

Dynaudio højtalere kræver normalt, at skulle spilles til i mindst 400 timer. Dette gælder for alle højtalere men i særlig grad for Dynaudio. Er højtaleren
ikke spillet til så vil den lyde lukket og upræcis. Jeg nævner det da du skal huske dette når du skal ud og lytte til især Dynaudio højtalere. Tilspilning
giver gør at en højtaler lyder dårligt til rigtig godt.

Din stue er ikke ret stor så et par standerhøjtalere og en subwoofer kunne også være godt, eller måske ideelt. Standerhøjtalere har fordele såsom
stive kabinetter, simple filtre og bedre råd til gode komponenter, så man får typisk rigtig meget for pengene til et lille rum. Til små rum kan
gulvhøjtalere lyde for voldsomme i bassen. Vær dog opmærksom på, at standerhøjtalere ofte ikke er letdrevne, hvilket mange tror.

Hjemmeaudition er som altid et must.

Til top Vis Jackinvestor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jackinvestor

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 28 December 2013 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg kan se der er sæt hørning til salg her i forummet model agalme til 22000 kroner nypris er 200000 kroner men der er dog ting du skal vide de står
i Bornholm og du skal selv hente dem. Jeg ville købe dem hvis ikke de stod så langt væk.

andersen31
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 28 December 2013 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Hvilken lyd kan du li? Neutralt? eller måske god bund? Jeg spiller selv på vienna acoustic, dog en model der er en del over hvad du vil spendere, de mindre af deres modeller gør det nu også rigtig godt... Har valgt vienna fordi jeg ikke er så vild med en alt for neutral højtaler, men vil der i mod ha noget bund og naturlig lyd...
Til top Vis andersen31's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersen31

kfeddersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2013 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Hej

En god bund er klar at foretrække, men også klare toner i det høje leje. Standerhøjtalere+sub kommer ikke på tale, da jeg allerede synes, at der står rigeligt i stuen. Allerhelst skulle der slet ikke mere ind i stuen, men det er ikke rigtig en mulighed. Derfor spiller udseendet af højtalerne en vigtig rolle, for når de nu skal være der, så skal de som minimum passe ind i møblementet, hvor valnød er den dominerende træsort og ellers hvide overflader. I sidste ende bliver det jo nok et kompromis uanset hvad jeg ender med.

Havde også kig på Martin Logan Electro Motion, men de bliver for store. Optimal højde er omkring 100-105cm højde.

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Sendt: 28 December 2013 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Ved selvfølgelig ikke hvordan de vil spille på en lille nad i dit rum, men ville helt sikkert tjekke Sonus Faber Venere 2.5, syntes det er mest
interessante ht i det prisleje. Om de passer til din musikstil er jeg måske lidt i tvivl om. http://www.lydogbillede.dk/test/sonus-faber-venere-2-5/
Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

kfeddersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2013 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Hej Morten

Nøj, de Sonus Faber ser fede ud og er klart en kandidat. Ved du om der findes en frontbeklædning til dem?

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2013 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Ja Sonus Faber laver lækre højtaler, har set flere med frontstof, så er meget sikker på det følger med.

andersen31
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2008
Sendt: 28 December 2013 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Tror du skal ud og lytte... var det mig tog jeg nad'en under armen inden du får købt noget der ikke passer sammen...
Til top Vis andersen31's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersen31

ThomasW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 December 2013
Sendt: 28 December 2013 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg kigger lige med her, da jeg 'kom til' at købe en c356bee dac igår - hold fast den spiller godt og har genoplivet mine B&W 601s3. Dog står de
for at blive skiftet ud. Jeg har snust lidt til Dali Evidence 470SE eller evt Grand Diva. Er der nogen, der har erfaring med lignende kombination?

Mvh Thomas
Til top Vis ThomasW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThomasW

kfeddersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2013 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Hej

Tanken om at tage den under armen har jeg også tænkt, men efter lidt søgen på nettet, så ser opgaven ikke så let ud. En ting er at forhandlerne har dem til salg på nettet. Noget andet er at have dem hjemme. Har skrevet lidt rundt, så nu må vi se hvilke muligheder der er, men ellers må jeg jo købe via nettet og eventuelt returnere under fortrydelsesretten, hvis man ikke kan lytte til dem på forhånd.

Kender nogen en godt butik i rimelig afstand fra Vejle?

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2013 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Det er en god løsning at handler hifi over nettet, så man kan returnere. Der er dog også en del forhandlere hvor man kan låne udstyr med hjem eller
aftale retur ret selv om emballagen er brudt. Uanset hvad bør man høre tingene hjemme frem for i en butik.

Jackinvestor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011
Sendt: 28 December 2013 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

De Sonus Faber ser interessante ud....

Det tests jeg læser om Sonus Faber Venere 2.5 indikerer, at højtalerne er relativt letdrevne og at de har god bas, men
måske lidt rodet og har en lidt varm farvning af lyden, som mange godt kan lide. Dog har jeg også læst et enkelt sted, at ham der testede ikke anbefalede dem til små rum, fordi bassen så ville blive for boomende/kraftig, dvs upræcis og utålelig at høre på. Din stue hører dog nok ikke til de helt små rum.
Til top Vis Jackinvestor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jackinvestor

Migo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 December 2013 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Kig her : http://kado-sound.dk/kado/demo-prototype-salg.html
Til top Vis Migo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Migo

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave