| Forfatter |
|
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 10 Juni 2007 kl. 04:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er forstærkeren forsynet med DC servokredsløb, sker der normalt heller ikke noget. Men man skal IKKE kortslutte en i forvejen monteret kondensator i indgangen (men man kan gøre den større i værdi) da det får katastrofale følger, fordi der kan ryge DC direkte ind i indgangstransistoren - eller hvad der nu sidder
|
| Til top |
|
| |
priboj Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 15 Juni 2007 kl. 02:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
til dig der vil prøve at skifte kondensatorer; hold dig til de vardiger som er ... andet kan give sjove resultater
__________________ lyd er mit liv... musik er min dyd...
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 24 Juli 2007 kl. 01:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
priboj skrev:
til dig der vil prøve at skifte kondensatorer; hold dig til de vardiger som er ... andet kan give sjove resultater Det skal jeg nok huske  |
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 August 2007 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
blak gate ... er den så god som folk sige ,,, efter min mening har den en regtig god mellem tone men mangler lidt i toppen over ca 16 Khz. men dens måde at fomulere sig på med stort bryst og dame stemmer lyder som damer vilket andre kondensatore ikke gør.
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 01 August 2007 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
Diamagnetic skrev:
| Vel jeg synes omtrent det samme som dig så er det jo svært at starte en diskussion. Dog synes jeg DCA kobbercaps er en del bedre de kan dog ikke bruges til rørgrej. Sølv bliver for lyst efter min mening. så er det noget ringe sølv der bliver brugt, sølv tager langt tid om at brænde til |
|
|
|
|
|
Jo....nemlig. Sølv bliver alt for ofte krititeret for sølv lyd/Lys i klangen/diskanten stikker af....men dette skal ses i lyset af man bruger for lidt sølv. Ved brug af hæderlige mængder sølv, så vil man opnå det optimale. Som udgangspunkt kan man bruges lidt mindre sølv end tilsvarende kobber, men ledningsevnen i begge matrialer er nærmeste ideelt til hifi. Sølv leder lidt bedre, derfor kan man anvende lidt mindre, men have samme ledningsevne.
Sølv ER skønt.
__________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 01 August 2007 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
nhj4 skrev:
Diamagnetic skrev:
| Vel jeg synes omtrent det samme som dig så er det jo svært at starte en diskussion. Dog synes jeg DCA kobbercaps er en del bedre de kan dog ikke bruges til rørgrej. Sølv bliver for lyst efter min mening. <SPAN style="COLOR: rgb(0,0,255)">så er det noget ringe sølv der bliver brugt, sølv tager langt tid om at brænde til </SPAN> |
|
|
|
|
|
Jo....nemlig. Sølv bliver alt for ofte krititeret for sølv lyd/Lys i klangen/diskanten stikker af....men dette skal ses i lyset af man bruger for lidt sølv. Ved brug af hæderlige mængder sølv, så vil man opnå det optimale. Som udgangspunkt kan man bruges lidt mindre sølv end tilsvarende kobber, men ledningsevnen i begge matrialer er nærmeste ideelt til hifi. Sølv leder lidt bedre, derfor kan man anvende lidt mindre, men have samme ledningsevne.
Sølv ER skønt.
|
|
|
Du taler om kabler men jeg holdt mig til kondensatorerne. Jeg kan også lide sølvkabler dog aldrig multicore.
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 01 August 2007 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forskellen på Elektricitet og elektronik er opfindelsen af Kondensatoren. Rettere for gøre en ligning "Smukkere måtte denne opfindes". Der er faktisk ikke ret megen elektronik i en Sporvogn!
__________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 01 August 2007 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Bradman skrev:
nhj4 skrev:
Diamagnetic skrev:
| Vel jeg synes omtrent det samme som dig så er det jo svært at starte en diskussion. Dog synes jeg DCA kobbercaps er en del bedre de kan dog ikke bruges til rørgrej. Sølv bliver for lyst efter min mening. <SPAN style="COLOR: rgb(0,0,255)">så er det noget ringe sølv der bliver brugt, sølv tager langt tid om at brænde til </SPAN> |
|
|
|
|
|
Sølv ER skønt.
|
|
|
Du taler om kabler men jeg holdt mig til kondensatorerne. Jeg kan også lide sølvkabler dog aldrig multicore. |
|
|
Fair nok Diamagnetic. Jeg mente med vægt på sølvkabler. Kondensatorerne i sølv folie har jeg endn ikke hørt, men jeg fornemmer du har indsigt i DCA´s arbejde. Så vidt jeg kan forstå, så bor de i Jensens lokaler og driver derfra. Så er det vel kun helt naturligt at de har fået udviklet en del produkter igennem samarbejdet med Jensen?
Jens modifix som jeg talte med engang over sommeren, talte ikke så pænt om de firkantede kondasatorer. De mister vist værdien relativt hurtigt, så de er ikke "langttidsholdbare" hvis man gerne vil regne med komponent værdien?
Jeg har et sæt 4.7 kobberfolie som er ret tunge, men de ligger og griner lidt ad mig. De vil gerne i brug snart....men mon ikke de er perfekte til vinters DIY arbejde?
Mvh
Bradman __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 August 2007 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
De mister overhovedet ikke værdi i følge mine erfaringer. Dog kan de ikke lukke af for høje dc spændinger < typiske ved rørudstyr > dette skyldes at den voks de indeholder suger fugt.Til højttalerbrug er det ikke noget problem. De nye runde har ikke samme problem. Jeg bruger dem i udgangen på et rørtrin hvor der er ca 90V. Endvidere lyder de nye endnu bedre end de gamle som ikke havde nogen konkurrence. Dem kan du trygt anvende.
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 01 August 2007 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
For at finde ud af alt det, skal man have lidt mere at vide. Man bliver nødt til at finde ud af, hvad der sidder af modstande "i nærheden" af, hvor kondensatoren sættes ind. Der er en afhængighed mellem kondensatorens værdi, omkringliggende modstand(e) og skæringsfrekvensen:
f (Hz) = 1/(2*pi*R*C) R=modstand &a mp;n bsp; C=kapacitet i kondensator
Så hvis du vil finde ud af, ved hvilken frekvens en given kondensator skærer, må du først finde indgangsmodstanden.
Og man får mere bas ved at gå op i værdi for kondensatoren (prøv at lave lidt regning ved hjælp af formlen), men det kommer som nævnt an på indgangsmodstanden.
Hvor store de skal være? Det kommer an på . . . . smag, behag og idealer. Jeg har denne filosofi: Vi taler altid om en ret frekvensgang fra 20 Hz til 20.000 Hz, så for ikke at ødelægge dette for meget både frekvens- og fase-mæssigt, bør angrebsfrekvensen lægges en faktor 10 længere ude, hvilket giver en frekvensgang fra 2 Hz til 200.000Hz. Så med en kondensator 0,47 µF i indgangen bør indgangsmodstandens værdi være 169 Kilo-ohm. Desværre er det bare sådan, at indgangsmodstanden ligger på en værdi fra 10 kohm til 50 kohm typisk (hvad jeg ved af - og der findes undtagelser), så . . .
 |
|
|
Vil du dermed mene at hvis man skifter en kondensator i indgangen på en effektforstærker til den dobbelte eller 3-dobbelte værdi, så vil lyden være mere basstærk, eller fyldig ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 August 2007 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
boholm skrev:
For at finde ud af alt det, skal man have lidt mere at vide. Man bliver nødt til at finde ud af, hvad der sidder af modstande "i nærheden" af, hvor kondensatoren sættes ind. Der er en afhængighed mellem kondensatorens værdi, omkringliggende modstand(e) og skæringsfrekvensen: f (Hz) = 1/(2*pi*R*C) R=modstand &a mp;n bsp; C=kapacitet i kondensator Så hvis du vil finde ud af, ved hvilken frekvens en given kondensator skærer, må du først finde indgangsmodstanden. Og man får mere bas ved at gå op i værdi for kondensatoren (prøv at lave lidt regning ved hjælp af formlen), men det kommer som nævnt an på indgangsmodstanden. Hvor store de skal være? Det kommer an på . . . . smag, behag og idealer. Jeg har denne filosofi: Vi taler altid om en ret frekvensgang fra 20 Hz til 20.000 Hz, så for ikke at ødelægge dette for meget både frekvens- og fase-mæssigt, bør angrebsfrekvensen lægges en faktor 10 længere ude, hvilket giver en frekvensgang fra 2 Hz til 200.000Hz. Så med en kondensator 0,47 µF i indgangen bør indgangsmodstandens værdi være 169 Kilo-ohm. Desværre er det bare sådan, at indgangsmodstanden ligger på en værdi fra 10 kohm til 50 kohm typisk (hvad jeg ved af - og der findes undtagelser), så . . .  |
|
|
Vil du dermed mene at hvis man skifter en kondensator i indgangen på en effektforstærker til den dobbelte eller 3-dobbelte værdi, så vil lyden være mere basstærk, eller fyldig ? |
|
|
Den bliver dybere og mere tør og transient og mindre "fyldig" upræcis.
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 01 August 2007 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
| Vil du dermed mene at hvis man skifter en kondensator i indgangen på en effektforstærker til den dobbelte eller 3-dobbelte værdi, så vil lyden være mere basstærk, eller fyldig ? |
|
|
Hmmm . . . måske. Den vil i hvert fald kunne spille dybere toner, hvis ellers resten af forstærkeren er konstrueret til det. Som regel sætter man den effektive båndbredde i indgangen for at beskytte den mod "overgreb".
Se ellers Diamagnetics svar. __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 August 2007 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er jo men kondensatore at nogle er store og andre er små men nogle gange er de store, små og de små, store .... hmm ja og hvorfor så det og hvad har det med lyden at gøre ? og hvor store skal de små så være for at lyde eller omvent, godt/skidt ? og så erder jo også det de er lavet af... her er lige lidt stof til os
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 09 August 2007 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
@priboj:
Der findes mange forskellige kondensatorer, fordi de forskellige slags (og typer og materialer) opfylder specifikke ønsker og krav, som der stilles til hele konstruktionen. Husk på, at der produceres andet end hifi ude i den store verden. Og selv i en forstærker skal kondensatoren tilpasses til den funktion, den skal udføre. Man vil aldrig bruge en lille-bitte keramik-kondensator til at udglatte den ensrettede spændingsforsyning i en 500 Watts effektforstærker. Omvendt vil man heller ikke bruge en 10.000µF / 63 Volt / 105° elektrolytkondensator til at fjerne frekvenser over 50.000 Hz i en Ipod.
Så ja, der er eddermame mange at vælge imellem. Og hvis du vil vide mere om hvorfor, bliver du nødt til at læse meget mere, for jeg gider ikke skrive en mindre doktorafhandling hverken her eller nogen andre steder, for det er det, der skal til for at kunne svare på alle dine spørgsmål. Andre er velkomne.
Ikke et surt opstød men en tilkendegivelse af, at spørgsmålene ikke kan besvares enkelt. Bare læs på www.diyaudio.com eller www.diyhifi.org og søg efter "capacitor", og du vil få så mange hits, at du ikke ville kunne finde ud af, hvor du skulle begynde.
Spørg noget mere konkret, og du får et mere konkret svar. . . . . hvis det altså var et (eller flere) spørgsmål?
__________________ MVH, Bo
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 August 2007 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
@priboj:
Der findes mange forskellige kondensatorer, fordi de forskellige slags (og typer og materialer) opfylder specifikke ønsker og krav, som der stilles til hele konstruktionen. Husk på, at der produceres andet end hifi ude i den store verden. Og selv i en forstærker skal kondensatoren tilpasses til den funktion, den skal udføre. Man vil aldrig bruge en lille-bitte keramik-kondensator til at udglatte den ensrettede spændingsforsyning i en 500 Watts effektforstærker. Omvendt vil man heller ikke bruge en 10.000µF / 63 Volt / 105° elektrolytkondensator til at fjerne frekvenser over 50.000 Hz i en Ipod.
Så ja, der er eddermame mange at vælge imellem. Og hvis du vil vide mere om hvorfor, bliver du nødt til at læse meget mere, for jeg gider ikke skrive en mindre doktorafhandling hverken her eller nogen andre steder, for det er det, der skal til for at kunne svare på alle dine spørgsmål. Andre er velkomne.
Ikke et surt opstød men en tilkendegivelse af, at spørgsmålene ikke kan besvares enkelt. Bare læs på www.diyaudio.com eller www.diyhifi.org og søg efter "capacitor", og du vil få så mange hits, at du ikke ville kunne finde ud af, hvor du skulle begynde.
Spørg noget mere konkret, og du får et mere konkret svar. . . . . hvis det altså var et (eller flere) spørgsmål? |
|
|
Hørt! Det er for langt ude at formulere et sådant spørgsmål i dette forum.
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og for komme med den sædvanlige Århus krølle
Kondensatoren blev i min verden indført af Matematikeren James Clark Maxwell, som syntes for gøre en matematisk Ligning SMUK måtte man ligesom indføre, denne Kondensator. Formler og slige impedans ting er ikke mig. Man kan godt have jævnstrøm uden en kondensator men ikke Elektronik.
Kobber/Glimmer kondensatorer blandt så meget andet. Og så var der Transistoren som troede den var et RØR. __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 01:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er kommet til den rørende indsigt at kobberkondensatorer lyder glimrende.
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
osprey skrev:
| Og så var der Transistoren som troede den var et RØR. |
|
|
. . . men så var den bare en smuk FET!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 August 2007 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Konden som vi jo kaller den .... kan den blive for stor? Hiraga mente at 600000 uf måtte der til for at skabe 2 gange 25wat ... jo forsøget jeg begynder på nu er hvorfor ikke 10000uf i stedet 4700uf om det bliver bedre ; firnder jeg nok ud af næste Weekent he he
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 28 August 2007 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
På www.diyaudio.com har de forskellige selvbyggere lavet mange lyttetests mht. lytter til GainClones, og det ser ud til at man har fundet ud af, at 1500µF er det optimale. Lavere værdi ødelagde bassen, og højere værdi ødelagde mellemtonen og diskanten SVJH. Ikke alle er dog enige i dette, og smagser ud til at betyde en hel del. Bare for at fortælle dig, at du bør lytte til hele frekvensområdet og lytte dig frem til, hvor det går godt, og hvor det går galt. Ikke kun, om det lyder godt eller ej. Husk, det er dælme svært at være objektiv alene derhjemme.
Men nu er der flere måder at opbygge strømforsyninger på . . . Nogle stikord: "Reguleret", "snubber", "PSU" . . . hrm . . . flere?
|
| Til top |
|
| |