Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 23:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Duelund kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 11 Januar 2004 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Når du laver kablerne Steen hvordan sikre du dig rent produktions mæssigt et ensartet produkt således kablerne fungere helt ens ? altså hvis man skal bruge flere kabler i sit anlæg ?

Jeg har jo set noget af dit håndværk og var ikke spor impponeret og billederne har jeg jo vist her på hifi4all. 

Sådan er det med alt håndarbejde, det falder lidt forskelligt ud synsmæssigt.
Det er jo så godt, at vi hører med ørerne og ikke øjnene. Valget er frit.
Forøvrigt ville en fastfrysning forhindre mulighed for forbedring. Hvem ønsker den mulighed fjernet.

mvh  Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 Januar 2004 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

:-):-) skrev:
[QUOTE=Sven Palvig]

Normalt er kabler bedre jo kortere de er. Det skyldes isoleringen med plastik, der er et paramagnetisk materiale. Det virker tiltrækkende, når der er strøm på. Teflon er også paramagnetisk, dog i mindre grad. Teflon er også bedre end plastik. Dyre kabler bruger som regel teflon.

Har du prøvet sølv kabler der er lak isoleret ? 

QUOTE]

Nej!

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2004 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

Lasse Pedersen skrev:
Sven Palvig skrev:

Det har vist sig ved lytteforsøg, at længden har noget at sige. Et signal kabel på f.eks. 100 cm. er lidt bedre end et på 75 cm. 150 cm. er bedre end 100 cm. Det betyder ikke, at et kabel på 75 cm. er dårligt, bestemt ikke.

Argghhhhh Herrrr Palvig! Det må du dælme uddybe - det lyder sgu lidt for meget af voodoo. Sådan noget hopper vi ikke på her i hovedlandet...

/Lasse

Jamen så lad være med at tro på det. Det er op til dig selv.

Men hvorfor skulle jeg dog bilde dig noget ind. For mig er dette her en hobby. Og jeg er sanddruelig nok. Jeg skriver mest om det jeg hører. I dette tilfælde har det været bekræftet af andre på www.hifisentralen.com 

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 Januar 2004 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Lasse Pedersen skrev:
Sven Palvig skrev:

Det har vist sig ved lytteforsøg, at længden har noget at sige. Et signal kabel på f.eks. 100 cm. er lidt bedre end et på 75 cm. 150 cm. er bedre end 100 cm. Det betyder ikke, at et kabel på 75 cm. er dårligt, bestemt ikke.

Argghhhhh Herrrr Palvig! Det må du dælme uddybe - det lyder sgu lidt for meget af voodoo. Sådan noget hopper vi ikke på her i hovedlandet...

/Lasse

Jaa hvis det passer det han siger så er det jo fordi han lytter til noget kablerne tilføre musikken og jo længere de er jo mere tilføre de, så er det jo ikke neutralt og noget man kan bruge i HIFI sammenhæng med mindre man er en der gerne vil MALE lyden efter egen smag.

Korte kabel veje skulle logisknok være det mest optimale.

Forkert argument. De bekæmper noget. Dette noget skabes i stikkene, så det er dem, der skal være langt fra hinanden. Og da kablet forbinder dem, så blive det jo også langt.

Hvis korte kabler er optimalt, så er det jo let at lave lange kabler, det er så blot at stikforbinde mange korte til nye længder.

mvh Steen duelund

NB! "optimalt" kan ikke gradbøjes jfr. min forståelse af ordet.

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 Januar 2004 kl. 01:18 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Sven Palvig]

Normalt er kabler bedre jo kortere de er. Det skyldes isoleringen med plastik, der er et paramagnetisk materiale. Det virker tiltrækkende, når der er strøm på. Teflon er også paramagnetisk, dog i mindre grad. Teflon er også bedre end plastik. Dyre kabler bruger som regel teflon.

QUOTE]

Sådanne kan fås med kaptonlak. Prøv dem, og du vil løbe skrigende bort.

mvh

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 Januar 2004 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Hej Jonas !

Når du ikke er impponeret af hans arbejde hvorfor viser du hans kabler her ?

Ikke forstået ? de billeder jeg har vist er billeder af hans håndværkmæssige kunnen på en diskant det så mildestalt sjusket ud og derfor stiller jeg spørgsmål til ensartetheden af kablerne

Du skulle næsten få lov at se en af det mest solgte højttalere bag frontklædet.

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Januar 2004 kl. 01:50 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:
Jonas bojer skrev:

Hej Jonas !

Ikke forstået ? de billeder jeg har vist er billeder af hans håndværkmæssige kunnen på en diskant det så mildestalt sjusket ud og derfor stiller jeg spørgsmål til ensartetheden af kablerne

hehe men det jeg oprindeligt spurgte om var noget om hvordan du kunne sikre en ensartet produktion af dine kabler således at de lyder ens til f.eks. når folk skal bruge flere kabler til anlægget det er jo bedst hvis højre og venster kanal har samme "betingelser" og det var her den synede "sjuskede" håndværk ligesom får mig til at tvivle. Hvis noget er noget sjusk uden på er det ofte noget sjusk inden i, mit værelse er noget rod lige som inde i mit hoved  

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 Januar 2004 kl. 05:23 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Duelund skrev:
Jonas bojer skrev:

Hej Jonas !

hehe men det jeg oprindeligt spurgte om var noget om hvordan du kunne sikre en ensartet produktion af dine kabler således at de lyder ens til f.eks. når folk skal bruge flere kabler til anlægget det er jo bedst hvis højre og venster kanal har samme "betingelser" og det var her den synede "sjuskede" håndværk ligesom får mig til at tvivle. Hvis noget er noget sjusk uden på er det ofte noget sjusk inden i, mit værelse er noget rod lige som inde i mit hoved  

Et sæt vil være så ens som det overhovedet er muligt. Det tages fra en sammenhængde længde retningsmærket. Deles i 2, der for den ene part retningsmærkes, der igen foldes/deles i to så retningen er den samme for de to sæt, der på evt stik også retningesmærkes.
Kablets retning er for min metode den vigtigste parameter at have fuldt styr på.

Jeg kan så yderligere oplyse, at der absolut ikke er rod  i mit hovede om mine omgivelser skulle være nok så rodede. Jeg driver et hobbyværksted, hvor mange dukker op og arbejder på egne ting, medens jeg står til deres rådighed og selv forsker videre udi ukendt land. Ofte bliver mine noter flyttet af dem, og så er det rod også for mig. Men heldigvis så er der ikke rpd i mit hovede, jeg må så bare notere/måle/beregne forfra, og det træner skarpheden i tanken, så det, der kan være galt for det ene kan sagtens være godt for det andet.

Angående de omtalte enheder så har jeg dem her. Den af dig omtalte grimhed har jeg svært ved at se. Det du påpeger som grimt er nødvendigheder for at få ydelsen op. Skruehuller i overfladen skal væk 8 stk og skarpe kanter ligeså. Det skal gøres så det kan fjernes igen, derfor bruger jeg sort modelérvoks. At du så må mene at skruehoveder med krydkærv er pænere at se på,klares jo let, man kan bare tage modelérvoksen væk, så har du et pænt udseende og en skæv frekvensgang ganske som på originalen og det hele er spildt på gulvet.

Skulle du ligge inde med an anden og pænere måde at gøre det på, så hører jeg gerne fra dig. Nej! det er forresten lige meget. Modifikation af den enhed, vil for fremtiden kun ske for dem der henvender sig direkte og for dem, hvor udseende tæller lavere end ydelse. Det samme kan jeg sige om kabler, samt andet jeg roder med.

Den kære ejer af pågældende enheder kan få helt nye retur, hvis det passer dig bedre.

mvh Steen Duelund 

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2004 kl. 06:24 | IP-adresse registreret  

Omtalen af denne diskant enhed er underlig. Istedet for at fokusere på, at den er særdeles fin i lyden, så går det på udseende.

Jeg har den omtalte Vifa Ringradiator i min højttaler, og den er målt i min højttaler til nærmest at være flad i frekvensgangen til 30 kHz., hvor måleudstyret stoppede. Det er formodentlig en af denne verdens bedste dynamiske diskantenheder. 

Det udseende, det udseende!

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Januar 2004 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:
[QUOTE=Sven Palvig]

QUOTE]

Sådanne kan fås med kaptonlak. Prøv dem, og du vil løbe skrigende bort.

mvh

Hej Duelund !

De kabler jeg taler om bruger jeg selv og er tilfreds og prisen er god og jeg er ikke løbet skrigende bort    

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Januar 2004 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Hvad er det for nogle kabler ?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 11 Januar 2004 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Lasse Pedersen skrev:
Sven Palvig skrev:

/Lasse

Hej Lasse!
Hvad er der nu galt med Woodoo?
OK! spøg til side, woodoo er noget af det mest ondskabsfulde, det ender næsten altid med sex med en høne - så tak for mad.

Jeg tror heller ikke på den med afstanden mellem stikkene.
Men jeg tror såmænd nok det hørte kan høres igen, men af helt andre årsager.
Forskellige amps, kan typisk bedst lide forskellige belastninger, eller om man kan sige, belastningen skal helst befinde sig indenfor et givent interval, både mht. DC modstand, karakteristisk impedans, kapacitet og induktion.
Hvorvidt det er den ene eller den anden der rammer rigtigt med 1,5 m og slet ikke med 1,0 m ved jeg ikke, men kigger man på kablets konstruktion med 2 helt uafhængige og ens ledere med samme type isolering, så tror jeg man kan variere resultatet vha. snoning af lederne. Jo strammere snoning, jo højere kapacitet og jo lavere induktion. Det kan i øvrigt forsøges med alt muligt, hvor ikke geometrien er støbt fra fabrikken.
Resultatet er næsten som altid overraskende.

PS hold venligst nallerne fra hønsene, de har det slemt nok allerede.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 11 Januar 2004 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

Udseenet er sku lige meget former og farver er jo en smagssag her tænkes helt kun på det håndværksmessige. Når jeg er ude for at finde leverandøre er det nødvendigt at tingene ser ordenligt ud på f.eks. værkstedet for det viser med helt tydelighed at de værksteder som roder ser sjuksede ud også som oftes er den som sjusker med kvalitet og leveringsdatoer. System skaber ensartethed og bedre arbejds betingelser.

Jeg har ikke set Steen's lokaler og det er ikke det jeg taler om for er man forsker og udvikler så er det faktisk bedst at der roder og er plads til pludeselige ideer, tankespind og nye ting.

Tak for svarret steen men vil det ige hvis man allerede har et sæt kabler og efter 6 måneder gerne vil have flere at man så skal skrotte de første kabler for således alle de nye kommer fra samme længde ?

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Januar 2004 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

Det Duelund gør, er at der lukkes op for virkeligheden.

Ja, og det er en ond verden der derude!

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 11 Januar 2004 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Det_kan_det være-bare tænk på meget af det"nye"musik der er tænkt og"udviklet udelukkende på computeredet bliver splittet fuldstændigt ad og analyseret, med Duelund-kablerog viser sig som regel at være nogets**t
Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

Jeppe Vinding
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 11 Januar 2004 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Kabellængden igen. Der er noget jeg ikke kan få til at hænge sammen. Prøver lige at skrive et par tanker ned.

Jeg går udfra at den optimale kabellængde bl.a. afhænger af hvilket kabel der er tale om? I praksis kan dette formentlig nemt give nogle hovedbrud, f.eks. hvis ens foretrukne kabel er hundedyrt og kun kan købes færdigtermineret - hvordan undgår man så at blive ruineret i sin forskning mod at finde den optimale længde for dette kabel?

En anden vigtig faktor er vel hvor i kæden kablet anvendes? Eller er det ligegyldig om det f.eks. er mellem for- og effektforstærker, mellem cd og forforstærker eller mellem riaa og forforstærker? Udgangsspændingen fra disse apparater kan jo variere temmelig meget selv om det alle er liniesignaler.

Og så et tænkt eksempel. Lad os antage at lyden fra et givent kabel er bedst ved 5 cm.'s længde, forudsat at det anvendes mellem for- og effektforstærker. Hvordan klarer man i praksis den situation?

Ja, undskyld hvis jeg stiller for mange dumme spørgsmål, egentlig undrer jeg mig nok bare...

VH Jeppe

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Januar 2004 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:
Hvad er det for nogle kabler ?

Hej Jesper !

Det er sølv tråd jeg har købt i Audio Consult er 0,6mm det bruger jeg på leder siden og på stel bruger jeg kobber tråd også med lak 0,5mm, jeg har ikke råd til sølv over det hele. Og denne måde jeg har lavet det på er jeg tilfreds med jeg har forsøgt med mange tråd tykkelser mit valg blev 0,4mm til 0,6 mm der hænger det bast sammen. Jeg kunne godt tænke mig at prøve Duelunds kabler.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Januar 2004 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:
Jonas bojer skrev:

Hej Jonas !

Hvad er der med den diskant vurderet ud fra et billede ? taget med blitz formodenligt ? Du kan lige så vel påstå at den halve befolkning, nyfødte inklusive, har blodskudte øjne.

Forpladen er støbt i plast, rettet til i en drejebænk og skruehullerne lukket med modellervoks (af plast) og den modificerede enhed er faktisk både god og billig

Moderne biler af malet med plastlak, det nærmeste du kommer kunstig appelsinhud

Det er muligt det ikke er kønt, men det er hvad materialerne tillader.

Waal
Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 Januar 2004 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Sven Palvig skrev:

Udseenet er sku lige meget former og farver er jo en smagssag her tænkes helt kun på det håndværksmessige. Når jeg er ude for at finde leverandøre er det nødvendigt at tingene ser ordenligt ud på f.eks. værkstedet for det viser med helt tydelighed at de værksteder som roder ser sjuksede ud også som oftes er den som sjusker med kvalitet og leveringsdatoer. System skaber ensartethed og bedre arbejds betingelser.

Jeg har ikke set Steen's lokaler og det er ikke det jeg taler om for er man forsker og udvikler så er det faktisk bedst at der roder og er plads til pludeselige ideer, tankespind og nye ting.

Tak for svarret steen men vil det ige hvis man allerede har et sæt kabler og efter 6 måneder gerne vil have flere at man så skal skrotte de første kabler for således alle de nye kommer fra samme længde ?

Hjælp! Du er så sandelig ingeniør. læs dog hvad jeg allerede har skrevet. Det burde være tydeligt nok. Selv for dig.

mvh

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 Januar 2004 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Lasse Pedersen skrev:
Sven Palvig skrev:

/Lasse

Hej Lasse!
Hvad er der nu galt med Woodoo?
OK! spøg til side, woodoo er noget af det mest ondskabsfulde, det ender næsten altid med sex med en høne - så tak for mad.

Jeg tror heller ikke på den med afstanden mellem stikkene.
Men jeg tror såmænd nok det hørte kan høres igen, men af helt andre årsager.
Forskellige amps, kan typisk bedst lide forskellige belastninger, eller om man kan sige, belastningen skal helst befinde sig indenfor et givent interval, både mht. DC modstand, karakteristisk impedans, kapacitet og induktion.
Hvorvidt det er den ene eller den anden der rammer rigtigt med 1,5 m og slet ikke med 1,0 m ved jeg ikke, men kigger man på kablets konstruktion med 2 helt uafhængige og ens ledere med samme type isolering, så tror jeg man kan variere resultatet vha. snoning af lederne. Jo strammere snoning, jo højere kapacitet og jo lavere induktion. Det kan i øvrigt forsøges med alt muligt, hvor ikke geometrien er støbt fra fabrikken.
Resultatet er næsten som altid overraskende.

PS hold venligst nallerne fra hønsene, de har det slemt nok allerede.

"Jeg tror heller ikke på den med afstanden mellem stikkene"

Jamen! Jamen! Jamen!

"Tror"  det kan som bekendt få selv bjerge til at flytte sig.
hvad er der i vejen med viden? Hvis du mener at stik er godt og korte ledninger endnu bedre, så gør dog det jeg anbefalede til Jonas.
Jeg har undesøgt stik lige så grundigt som kabler. De bedste er såmænd de absolut billigste. Men det kan stikfabrikanter jo ikke leve af, så der hittes på og bringes alle mulige salgsfremmende krumspring på bane. Ved du overhovedet noget om, hvad strøm er?

Kapacitet og induktion har du fattet fint. Det er netop "friheden" til selv at vælge, der er en helt grundlæggende parameter for mig.

Frihed, Frihed og atter frihed for andres tyrani, tro og pengeslubren. Det er trist som objektivitet drukner i subjektivitet, synes og tror. Hvad fanden er der i vejen med viden?

mvh  Steen Duelund

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum