Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 12:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Rep. af elektronik købt i England? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Marts 2010 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

JackD skrev:
Okay, for at være på den helt sikre sidde, der skal ingen, converter til?

Nej.

Citér:
som vist på billedet oven over?

Billedet viser en strømforsyning - det var netstikket du skulle se.

Citér:
Køre de med samme spænding i Uk og Hz som i DK, det er egentlig det svar jeg søger?

I teorien ja, i praksis nej. Spændingen er tit over 230V i England (de kørte med 240V i "gamle dage"). Men alt udstyr der sælges i England er lavet til den europæiske 230V norm, så det kører selvfølgelig fint på dansk 230V (220V blev afskaffet for mange år siden).

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Marts 2010 kl. 03:38 | IP-adresse registreret  

Tusinde, tak, for svarerne :-)

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

cybahomie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 Marts 2010 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

ts_riders skrev:

Hej JackD

Jeg købte min Primare I30 int. forstærker ved audiologica i UK, og han vedlagde på min forespørgsel, et kabel, som passer til det danske elnet og stikdåser.

Prøv at hør forhandleren ad, om det ikke kan lade sig gøre i dit tilfælde.

Thor

Men kommer man så ikke til at gå glip af den sikkerhed som ligger i den 13-amperes sikring som er indbygget i de engelske 3-benede stik?
Til top Vis cybahomie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cybahomie

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

cybahomie skrev:
Men kommer man så ikke til at gå glip af den sikkerhed som ligger i den 13-amperes sikring som er indbygget i de engelske 3-benede stik?

Nej. Det var dengang udstyr blev lavet specielt til det engelske marked. Da var der tit ingen sikring i selve apparatet, og man skulle så montere den rigtige sikring i stikket - tit 2A eller 3A og aldrig 13A (til hifi). Hvor mange brugere fik så den rigtige sikring sat i når den skulle skiftes?

Jeg tvivler på du finder udstyr lavet specielt til England/Irland/Malta mere. Nu er udstyret lavet til brug i hele Europa, så kun stikket er forskelligt.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

cybahomie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 Marts 2010 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
cybahomie skrev:

Nej. Det var dengang udstyr blev lavet specielt til det engelske marked. Da var der tit ingen sikring i selve apparatet, og man skulle så montere den rigtige sikring i stikket - tit 2A eller 3A og aldrig 13A (til hifi). Hvor mange brugere fik så den rigtige sikring sat i når den skulle skiftes?

Jeg tvivler på du finder udstyr lavet specielt til England/Irland/Malta mere. Nu er udstyret lavet til brug i hele Europa, så kun stikket er forskelligt.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Jamen, det er jo ret perfekt for os internet-shoppere! Tak for svaret.
Mvh
Anders
Til top Vis cybahomie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cybahomie

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Sendt: 23 Marts 2010 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

- Hvis vi skal vende tilbage til det, jeg tror trådstarter spørger om..:

Hvis man køber noget i england, og det skal repareres under reklamationsret / på garanti, kan man så få det klaret i Danmark , eller skal det sendes retur??

Udstyr skal som hovedregel reklamations-behandles ved den forhandler det er købt ved. Andre forretningsdrivende som er autoriserede forhandlere af det pågældende mærke kan sandsynligvis hjælpe, hvis det er fra samme land.
Kommer varen fra udlandet, kræver det at de respektive importører i de aktuelle lande har en indbyrdes aftale om at "hjælpe" hinanden, og dermed et "garanti-certifikat" der er udfyldt af den aktuelle forhandler.
Når så der ER en reklamationsfejl, skal du have fat i importøren i det land du bor i, og høre hans retningslinier for hvordan du får hjælp.

Du skal nok som udgangspunkt kun forvente internationale aftaler på store mærker, hvor de forskellige importører bærer producentens navn, fx. "Panasonic Danmark", "Pioneer Scandinavia", "Harman Consumer Nordic" m.fl. Hvis den officielle danske importør hedder "Palles Gavebod", og den engelske importør hedder "JJ McClure Inc." tror jeg ikke du skal forvente nogen aftaler...

- Forvirret på et højere plan?? - Held og lykke med det - eller køb tingene i danmark med dansk reklamationsret til en lidt højere pris.

JBLfan

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
cybahomie skrev:

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Hvor lang tid, skal vil tilbage, for der ikke er sikring i apperatet?

M.v.h Jack

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Jblfan skrev:

- Hvis vi skal vende tilbage til det, jeg tror trådstarter spørger om..:

Hvis man køber noget i england, og det skal repareres under reklamationsret / på garanti, kan man så få det klaret i Danmark , eller skal det sendes retur??

Udstyr skal som hovedregel reklamations-behandles ved den forhandler det er købt ved. Andre forretningsdrivende som er autoriserede forhandlere af det pågældende mærke kan sandsynligvis hjælpe, hvis det er fra samme land.
Kommer varen fra udlandet, kræver det at de respektive importører i de aktuelle lande har en indbyrdes aftale om at "hjælpe" hinanden, og dermed et "garanti-certifikat" der er udfyldt af den aktuelle forhandler.
Når så der ER en reklamationsfejl, skal du have fat i importøren i det land du bor i, og høre hans retningslinier for hvordan du får hjælp.

Du skal nok som udgangspunkt kun forvente internationale aftaler på store mærker, hvor de forskellige importører bærer producentens navn, fx. "Panasonic Danmark", "Pioneer Scandinavia", "Harman Consumer Nordic" m.fl. Hvis den officielle danske importør hedder "Palles Gavebod", og den engelske importør hedder "JJ McClure Inc." tror jeg ikke du skal forvente nogen aftaler...

- Forvirret på et højere plan?? - Held og lykke med det - eller køb tingene i danmark med dansk reklamationsret til en lidt højere pris.

JBLfan

Det lyder godt nok, forvirrende

M.v.h Jack

M.v.h Jack

Min hjemmebio

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Når garantien, udløber, eller er udløbet, er det så muligt at få repereret, hos, det firma, der laver, fx. forstærkeren, så man er sikker på, det bliver gjort, ordentlig, og de dele, der bliver skiftet, ud er, identiske, med evt. de, der sad i?

M.v.h Jack

Min hjemmebio

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

JackD skrev:
Hvor lang tid, skal vil tilbage, for der ikke er sikring i apperatet?

Midtfirserne eller før ville jeg skyde på - og det drejer sig kun om udstyr lavet udelukkende til England/Irland. Dengang blev udstyret også leveret uden netstik, da man i England havde mindst 17 forskellige stiktyper... Måske lidt overdrevet - jeg kan huske 5, men der var sikkert flere. Så for en del år siden (starten af 90'erne?) blev reglerne ændret, så alt udstyr skulle leveres med stik. Normalt 13A typen med en mindre sikring.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Sendt: 23 Marts 2010 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

JackD skrev:
Når garantien, udløber, eller er udløbet, er det så muligt at få repereret, hos, det firma, der laver, fx. forstærkeren, så man er sikker på, det bliver gjort, ordentlig, og de dele, der bliver skiftet, ud er, identiske, med evt. de, der sad i?

Mange producenter har _IKKE_ selv værksted og reparations-service, men køber servicen af et tredie firma. Et respektabelt Radio-værksted med erfaring inden for HiFi kan vel klare det lisså godt som noget andet.

Hvad pønser du på og købe - måske man havde noget konkret viden på fabrikatet???

Det kan være temmelig forskellig, vel nærmest lissom og spørge om "Hvordan smager øl"... *SS

JBLfan

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Jblfan skrev:
Det kan være temmelig forskellig, vel nærmest lissom og spørge om "Hvordan smager øl"... *SS

Det er da ellers et simpelt spørgsmål. Svaret er: dårligt

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2010 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Jblfan skrev:

JackD skrev:

Mange producenter har _IKKE_ selv værksted og reparations-service, men køber servicen af et tredie firma. Et respektabelt Radio-værksted med erfaring inden for HiFi kan vel klare det lisså godt som noget andet.

Hvad pønser du på og købe - måske man havde noget konkret viden på fabrikatet???

JBLfan

Jeg skal ikke røbe noget, sidst, var der, er der købte, det for næsen af mig, hehe

M.v.h Jack

Min hjemmebio

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Marts 2010 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

At handle elektronik er lidt af en satsning uanset hvordan man gør det:

- I en stor dansk kæde kan man risikere, at skulle vente i uger på at få ens apparat repareret, kun for at få det tilbage i
samme eller værre stand.

- Det kan man også i I en lille dansk forretning. Her kan man dog også risikere at sidde med sorteper, hvis firmaet går
konkurs eller lukker. Ikke så uanmindeligt disse dage.

- I udlandet vil du være underlagt anden lovgivning og muligvis skulle betale for forsendelse frem og tilbage ved reparation.

- Handler du brugt hænger du selv på alle udgifter med reparation.

Det giver måske lidt ro at vide, at man har krav på at få sit apparat repareret i de næste x år - uden at skulle punge ud. Men
denne ro kan nemt være falsk, da der er værre ting end at skulle punge ud: At undvære sit elskede apparat i ugevis og
fustrationerne ved at skulle igennem endnu en garanti-reperation-process.

De fleste gange går det godt: Man indsender/indleverer produktet og får det tilbage inden for 1-2 uger.
Det er så mindre sjovt at få det tilbage med en regning og få at vide, at man har fejlbetjent produktet.
Eller meget værre, få det tilbage med samme periodiske fejl og skulle sende det ind igen.

Jeg har oplevet at have en forstærker til reparation fem gange i løbet af garantiens fire år. De fik aldrig løst problemet og
jeg var uden forstærker i lang tid. Først da jeg selv fandt et værksted og betalte blev problemet løst og forstærkeren er
stadig i drift på sit 12. år. Fustrationerne er naturligvis ved at være glemt nu og går forstærkeren i stykker, er det måske på
tide at købe en ny.

Men der er en måde at undgå de værste fustrationer og få mere for pengene med mindre man er ekstremt uheldig:
Selvforsikring.

Princippet er enkelt: Alle fremtidige indkøb skal konsekvent være til væsentlig lavere pris end nyt og man køber aldrig
tillægsforsikringer. Det er muligt at man brænder fingrene tidligt i processen, men efter en 10 års burde man have fat i den
rigtige ende.

Det giver nemlig en helt anden tilgang til en dyr reparation om man har betalt 15.000 eller 5.000 kr for samme produkt.

Er man uheldig og pådrager sig en periodisk fejl, vil man ofte vælge at skrotte apparatet med mindre værkstedet kan
sandsynliggøre at have påvist fejlen.

Det kræver så at man kender et godt værksted. Her vil jeg godt anbefale High End musiksservice i Vanløse. Dyre og
langsomme, men heldigvis dygtige.

For lige at svare på de konkrete spørgsmål:

At handle i en forretning i udlandet er ikke parallelimport.

Det kaldes først parallelimport når firmaer i Danmark handler hos mellemforhandlere i udlandet istedet for den officielle
danske importør med eneret over for producenten. Det er fuldt lovligt og bør ikke give problemer med reparation, med
mindre producenten har særlige modeller for de forskellige lande. Man burde dog altid kunne finde en uafhængig leverandør
af reparationer.

Hvis du køber en forstærker i UK skal du ikke regne med at gøre brug at garantireperationen. Portoen frem og tilbage, som
du sikkert kommer til at betale vil være meget høj. Men derfor kan det godt være et godt køb.

Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 24 Marts 2010 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

JackD skrev:

Kan du røbe hvilket apparat dit spørgsmål egentlig drejer sig om???

N.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2010 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Det er noget Meridian udstyr

M.v.h Jack

Min hjemmebio

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes