Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 18:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Kvalitet af CD’er?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 28 Marts 2010 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

bhaagensen skrev:
Ting lyder bedre på et godt anlæg end på et dårlig - uanset om udgangspunktet er godt eller skidt - ellers
er det noget andet galt. Så vi får alle sammen valuta for vores hi-fi investering.

Det er problemet i en nødeskal: Moderne musik lyder bedst i en personbil med middelmådigt anlæg og 150 km/t på
motorvejen. Her kan du skrue op og nyde musikken ved acceptabelt volumen. Hjemme i stuen bliver du nød til at skrue ned, da
det lyder ganske forfærdeligt.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Marts 2010 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Iflg. en bekendt, der har arbejdet for TC, arbejdede firmaet på at indholdet på en CD skulle være uden kompression,
frekvensindskrænkning osv.

CD afspillere eller DA konvertere skulle så kunne gengive musikken enten uindskrænket, eller med kompression, rumklang
osv. alt efter brugerens ønsketanke. TC har åbenbart teknologien til at dette vil kunne lade sig gøre, selv i transportabelt
udstyr, auto udstyr osv. Mao kan brugeren selve mastere sin lyd - eller vælge presets: billyd, IPod osv. - eller høre
masterbåndet som det ville være før mastering.

Konceptet er spændende, men er desværre aldrig kommercielt lanceret.
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2010 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:

Det er det sådan set med dvd og blu-ray.

Dolby Digital og DTS findes ukomprimeret på skiven. Det er op til afspilleren af komprimere lyden. Ifølge specifikationen skal
komprimering benyttes med mindre brugeren fravælger det.

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Sendt: 28 Marts 2010 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

bhaagensen skrev:
flpdk skrev:

Efter min mening er der ikke noget musik der bli'r bedre af at blive overkomprimeret. Det eneste der sker er, at man hurtigere bli'r lyttetræt og
dermed slukker for den.

Jo, men hvordan ved du/man at 4-6 DR på Yoshimi Battles the Pink Robots er overkompression og ikke sådan som The Flaming Lips vil have det til
at lyde?

Det er sjældent man går galt i byen med DR-værdien, og desværre er det et bevidst valg fra kunstner / producer, hvor hårdt lyden skal komprimeres. Efter hvad jeg har læst i forskellige artikler på nettet, er det ofte kunstneren som vælger det, og det er jo lidt bekymrende. Som der stod i en artikel, kommer der nok i fremtiden en re-remaster-version, hvor dynamikken er som den skal være.

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2010 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
ulrikmm skrev:

Det er det sådan set med dvd og blu-ray.

Dolby Digital og DTS findes ukomprimeret på skiven. Det er op til afspilleren af komprimere lyden. Ifølge specifikationen skal

Spændende. Hvilket udstyr kan slå komprimeringen fra?

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 Marts 2010 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

flpdk skrev:
Det er sjældent man går galt i byen med DR-værdien, og desværre er det et bevidst valg fra kunstner / producer, hvor hårdt
lyden skal komprimeres. Efter hvad jeg har læst i forskellige artikler på nettet, er det ofte kunstneren som vælger det, og det er jo lidt
bekymrende. Som der stod i en artikel, kommer der nok i fremtiden en re-remaster-version, hvor dynamikken er som den skal være.

Nu ved jeg ikke hvor godt du kender TFL, men vi taler støj-pop nogen gange betegnet som psykedelisk, low-fi, shoegazing etc. Lidt af pointen i
dele af denne lyd er netop at den er udynamisk. Jeg påstår ikke at 4-6 dB er det allerbedste, men den skal helt klart ligge lavere end "traditionel"
pop-musik.

Hvilket bringer mig tilbage til det jeg startede med at sige. Rå DR tal giver kun mening hvis man forstår begrebet samt kender det musik der er
tale om. Og det er ikke alltid nok at have en generel ide om kunstneren, genre o.l. Disse ting kan variere fra udgivelse til udgivelse og afhænger
selvfølgelig også kritisk af produsent, mastering., indsiplings-, og mixe-studie/folk, og hvad ved jeg andet... Først når man kender alle disse
parametre, giver det mening at kigge på rå DR tal.
Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2010 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:

Dette krav er måske fair nok. Jeg ved ikke om der er nogen analogi gemt, men et eksempel på at "rene rå-data" ikke alltid er det bedste, findes
indenfor digital fotografiets verden. Jeg tror de fleste vil finde at RAW billeder framtræder mindre tiltalende end når de har fået end tur gennem
kameraets indebyggede JPG-konverter - lige meget hvor god skærm man har. Dette selvom RAW jo i virkeligheden er det "ukomprimerede lossless
billede" og JPG-versionen en behandlig, lossy version.      

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Sendt: 28 Marts 2010 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

bhaagensen skrev:
flpdk skrev:
Det er sjældent man går galt i byen med DR-værdien, og desværre er det et bevidst valg fra kunstner / producer, hvor hårdt
lyden skal komprimeres. Efter hvad jeg har læst i forskellige artikler på nettet, er det ofte kunstneren som vælger det, og det er jo lidt
bekymrende. Som der stod i en artikel, kommer der nok i fremtiden en re-remaster-version, hvor dynamikken er som den skal være.

Nu ved jeg ikke hvor godt du kender TFL, men vi taler støj-pop nogen gange betegnet som psykedelisk, low-fi, shoegazing etc. Lidt af pointen i
dele af denne lyd er netop at den er udynamisk. Jeg påstår ikke at 4-6 dB er det allerbedste, men den skal helt klart ligge lavere end "traditionel"
pop-musik.

Hvilket bringer mig tilbage til det jeg startede med at sige. Rå DR tal giver kun mening hvis man forstår begrebet samt kender det musik der er
tale om. Og det er ikke alltid nok at have en generel ide om kunstneren, genre o.l. Disse ting kan variere fra udgivelse til udgivelse og afhænger
selvfølgelig også kritisk af produsent, mastering., indsiplings-, og mixe-studie/folk, og hvad ved jeg andet... Først når man kender alle disse
parametre, giver det mening at kigge på rå DR tal.

Jeg kender slet ikke til TFL.

Selvfølgelig skal man lytte til musikken og vurdere om det er noget man kan holde ud at lytte til i længden. DR-værdien skal kke stå alene, men blot være en vejledning, hvis man altså har de lyster (nogle vil nok synes det er lidt langt ude).

Men selv Metallica-fans har klaget over deres seneste udspil, og det er jo musik der gerne må være smæk i. Komprimering, limitering og klipning er jo ikke "gratis", det tilfører forvrængning til signalet. Nolge har ingen problemer med det, mens andre er lidt mere sarte.

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2010 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Iflg. en bekendt, der har arbejdet for TC, arbejdede firmaet på at indholdet på en CD skulle være uden kompression,

TC = ? ?

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2010 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Jeg nævnte blot TFL som et illustrerende eksempel på at DR kan være stærkt varierende afhængig af udgivelse.

flpdk skrev:
Men selv Metallica-fans har klaget over deres seneste udspil, og det er jo musik der gerne må være smæk i. Komprimering,
limitering og klipning er jo ikke "gratis", det tilfører forvrængning til signalet. Nolge har ingen problemer med det, mens andre er lidt mere
sarte.

Jeg foretrækker også den "gode" version af Death Magnetic, fremfor den almindelige Redbook version. Dog synes jeg ikke sidsnævnte er
uudholdelig, og hvis jeg ikke havde valget, lyttede jeg med (næsten) samme glæde til den.

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2010 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Spændende. Hvilket udstyr kan slå komprimeringen fra?

PowerDVD har en option som er til at finde under Audio Preferences.
WinDVD kræver et hack til Windows Registry Database.
ffdshow slår fra automatisk.

Min gamle Pioneer DVD fra 2001 havde en option gemt i menusystemet.
Det samme bør alle ikke-discount DVD afspillere have.

dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Marts 2007
Lokalitet: København
Sendt: 28 Marts 2010 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Lad os tage et andet eksempel, som også er blevet diskuteret i en anden tråd. Sade's seneste udgivelse, Soldier of Love har
et gennemsnitligt DR-tal på 7 db, mens hendes debut har tallet 12. Og hvis man sorterer databasen efter årstal kan man se,
at stort set alle nyudgivelser befinder sig et det røde felt med værdier på 3-5 DB i DR.

Det bekræfter, at tendensen går mod mere kompression og loudness til glæde for bilradioer, mobiltelefoner og iPods, men til
ulempe for os med gode stereoanlæg og som værdsætter god, dynamisk lyd.

Men som det også er sagt, gælder det primært mainstream-musik. Jazz og klassisk har sjældent de skavanker, og som jeg
også har nævnt tidligere, gjorde Abba også stor brug af lydfiltering, så musikken lød bedre på små anlæg.

Så måske man bare skulle udvide sin musiksmag ;-)

/dreamz
Til top Vis dreamz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dreamz

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2010 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

bhaagensen skrev:
ulrikmm skrev:
Iflg. en bekendt, der har arbejdet for TC, arbejdede firmaet på at indholdet på en
CD skulle være uden kompression,

TC = ? ?

En introduktion:
http://www.tcelectronic.com/howitallstarted.asp

Risskov firma. Digital studieteknik. Ejerskab (jeg ved ikke hvilken andel) af Dynaudio, Tannoy, Tempel Audio.

http://www.tempelaudio.com/files/pdf/High_Fidelity_DK.pdf

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes