Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 12:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: BØRN OG DYRT GREJ..????? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hifido
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2005
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne godt tænke mig, at høre lidt om, hvad andre med små pillefingerbørn, har gjort for at forhindre ulykker og ærgerlige skader på hifi grejet. Har selv en nysgerrig søn på 2 år, som meget gerne vil hjælpe far med at indstille anlægget korrekt. Har lidt overvejet en slags "pejsegitter" eller noget tilsvarende, ihvertfald omkring højttalerne, som jo står lidt udsat, når man kommer løbende med 80 i timen, med favnen fuld af store metalbiler. 

Der må være andre derude, som har, eller har haft tilsvarende overvejelser...

På forhånd tak...!

Mvh.

Til top Vis hifido's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifido

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg godt nok ikke børn, men en hund

Han er opdraget til ikke at nærme sig mit anlæg. Skulle der rulle en boldt om bag en højtaler eller hen foran effekten. Så lægger han sig ned og begynder at små grynte/ knurre til endten jeg eller tøsen kommer og tager boldten til ham.

Ved godt at børn og hunde ikke er helt det samme, men jeg mener at kan jeg opdrage en hund til ikke at nærme sig anlæget, så burde det altså også være muligt med et barn (som jo bør være mere inteligent en en hund og derved nemmere at lære triks ). det skal lige siges at min hund er en Engelsk Bull Dog og de er kendt for at have deres egen mening og ikke de nemmeste at opdrage på. Så der er håb forude

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Hmmmm... - No Problem med børn...!!

Til daglig har jeg gitret monteret på mine JBL K2, og det er med en "metal-form" bagved stoffet, så når bettemand på 3 står og læner sig op af dem, eller slår på dem, så betyder det nixi.
Selve anlægget står - når det ikke benyttes - i et lukket møbel med rigelig køling.

Så High End i kvart til halv million - kroners klassen kan sagtens integreres med "elektronisk set" fatsvag kone, en knægt på 3 og en knægt på 1, samt 2 hunde.
Hundene er der faktisk nixi med. de ignorerer pænt det hele...
Faktis har det største problem med forgængeren til mine højttalere været og opdrage konen til ,at hvis der skal stå noget ovenpå dem, så er det med filt-fødder og yderste forsigtighed. Men det har hun vist fattet nu ( Kom da hun så den sidste regning... )

JBLfan 

hifido
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2010 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Jamen så vil jeg da tage min søn med til hundetræning...

Nu er det altså lidt anderledes med børn, end med hunde. Jeg har selv 3 af slagsen, børn altså... Jeg tror de fleste forældre, har været ude for, at selv gode børn, pludselig f.eks har tegnet på væggen. Børn indeholder noget indbygget nysgerrighed, som i langt de fleste tilfælde er sundt, men man kan altså ikke opdrage et barn på 2 år, til aldrig at gøre noget, som far og mor ikke vil have. Der skal de være mindst 3-4 år, før de har den fulde forståelse, så man kan begynde at forklare, hvorfor de ikke må køre med biler på fars forstærker....

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

hifido skrev:

Jamen så vil jeg da tage min søn med til hundetræning...

Nu er det altså lidt anderledes med børn, end med hunde. Jeg har selv 3 af slagsen, børn altså... Jeg tror de fleste forældre, har været ude for, at selv gode børn, pludselig f.eks har tegnet på væggen. Børn indeholder noget indbygget nysgerrighed, som i langt de fleste tilfælde er sundt, men man kan altså ikke opdrage et barn på 2 år, til aldrig at gøre noget, som far og mor ikke vil have. Der skal de være mindst 3-4 år, før de har den fulde forståelse, så man kan begynde at forklare, hvorfor de ikke må køre med biler på fars forstærker....

= lukket møbel... *SS

dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Marts 2007
Lokalitet: København
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Ja, det er et spørgsmål om opdragelse. Børnene skal fra de er helt små have at vide, at de ikke må røre, men naturligvis skal
anlægget ikke stå på et udsat sted. Et hifi-møbel med låger kan forhindre nysgerrige pilfingre. Værre er det med højttalerne.
Jeg har et aldrende sæt Dali 850, hvor enhedernes midterdome er trykket helt flade, og jeg ventede klogeligt med at købe nye,
til børnene var vokset fra den form for beskæftigelse. Højttalere med frontstof er klart mindre tiltrækkende end uden.

2-års-alderen er iøvrigt også den værste; når poden bliver 3, kan han bedre forstå, hvad han må og ikke må. Så hav lidt
tålmodighed ;-)

/dreamz

Til top Vis dreamz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dreamz

Karsten91
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2009
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

har da set en her inde der har et par B&W 800 Diamond højttaler og andet dyrt gjrej han har sådan nogle træmmer man sætter for trappen de har han bare fra den ene ende af vægen og så til den anden og med anlæget bag selvf.

Til top Vis Karsten91's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Karsten91

dennis nordjyll
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 Februar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Ja jeg fik da lært min søn at passe på ikke at røre ved alt der var ved min stereobænk. Det var der far(mig), blev mest stiv i betrækket når han nærmede sig det. Når dvd eller cd skuffe skulle åbnes fik jeg altid stillet mig så han ikke kunne se hvad jeg trykkede på. Han skal bare konsekvent aldrig have lov til at røre det. Gør han det så aligevel når du vender ryggen til det har han jo allerede fået en ide om at han vidst skal være forsigtig med at røre det han egentlig godt ved han ikke må røre... Det samme gjorde min gamle far iøvrigt ved mig. Så når man rørte ved hans B&O var det med den yderste forsigtighed, Ellers var der skideballe vidste man. Det betød sku noget for den gamle kunne man fornemme og derfor måtte det være noget særligt.(måske derfor man senere endte som HiFiNørd). Men hyg da gerne med ham ved at lade ham sidde med og høre musik i moderat lydniveau. Det jo hygge for ham at være med i noget hans far han hygger så meget med. Men det kun dig Far, der må rører ved anlægget. Ingen slinger i valsen i det, des mindre forvirring for din dreng.

SVS PB 12-plus sub.
CAV A12 Hybrid forstærker
CAV Fi II gulvhøjttalere
Til top Vis dennis nordjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dennis nordjyll

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har 2 børn som gennem deres opdragelse faktisk aldrig har pillet ved mit anlæg, selv om det altid har stået frit fremme.

Grunden er nok at jeg altid har fortalt dem at det er (Far's) mit anlæg, og det skal skal man passe på fordi det kan spille god musik, så ja, det har spillet både "Åh Abe" og andre børne CD'er, på rimeligt godt Niveau, mens der har stået 2 unger og danset til musikken. (altså gensidig respekt)

De eneste uheld vi har haft, har været med et par besøgenes børn, der ikke havde helt samme forståelse for Far's anlæg. Her snakker vi om en trykket dome, og et ødelagt rør, og her brændte den stakkels knægt desværre sin hånd lidt, da tændte rør er varme. 

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

hifido
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2010 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

"De eneste uheld vi har haft, har været med et par besøgenes børn, der ikke havde helt samme forståelse for Far's anlæg. Her snakker vi om en trykket dome, og et ødelagt rør, og her brændte den stakkels knægt desværre sin hånd lidt, da tændte rør er varme."

Brændende varme rør....Hhmmm måske ikke nogen dårlig ide´. Eller måske strømhegn, nato pigtråd eller landminer. Alle gode metoder, til forebyggelse af børne hærværk...

(Har du fået taget nogle foto´s til mig Gorm..?)

Mvh.

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

hifido skrev:

Gorm skrev:

"De eneste uheld vi har haft, har været med et par besøgenes børn, der ikke havde helt samme forståelse for Far's anlæg. Her snakker vi om en trykket dome, og et ødelagt rør, og her brændte den stakkels knægt desværre sin hånd lidt, da tændte rør er varme."

Brændende varme rør....Hhmmm måske ikke nogen dårlig ide´. Eller måske strømhegn, nato pigtråd eller landminer. Alle gode metoder, til forebyggelse af børne hærværk...

(Har du fået taget nogle foto´s til mig Gorm..?)

Mvh.

Vælger du strømhegnet, så husk at tilslutte det til en seperat strømgruppe

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 03 Maj 2009
Lokalitet: København
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Bortadoption ku' være en mulighed

Flemming
Til top Vis Halo8's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Halo8

hifido
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2010 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

LOL...

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har en flok unger i varierende alder og intelligensmæssig udformning. Dvs nogle lginer mest deres mor, andre ligner mest mig Min/vores tilgang til grej er, at det er apparater der skal bruges. At have noget stående som man konstant er nervøs for bliver ødelagt,  holder bare ikke. derfor har jeg valgt en anden  vej: Fra ungerne har kunnet rejse sig ved egen kraft, er de blevet introduceret til hvad en volumenknap kan. De har lært,  at rør er meget, meget varme, at en cd-skuffe skal behandles lige så nænsomt som en hamster (eller salamander), og at en tonearm skal placeres det rigtige sted, inden det sjove lille håndtag sænker pickupen ned på den sorte vinyl. Det koster en ridset plade, en knækket cd, et flækket rør... og hvad så?? Det er med til at videreføre en interesse for musik, som IKKE er funderet i mp3 via iPod, men i en kvalitet som de fleste af mine ungers klassekammerater aldrig har oplevet. Konkret har det medført, at mine børn har et gehør og en interesse for musik, som jeg værdsætter langt højere end de udgifter det måtte have medført undervejs. Og dermed har de beskedne meromkostninger været ligegyldige i det store billede, hvor jeg nok har sat flere penge til ved at skifte en komponent blot for at opdage, at det var en helt forkert vej at gå, og så måtte ud og købe nyt ind, for at rette op på fejlen.

Min morale her, hvis der findes en sådan, må være at børn betyder så evigt meget mere end et stykke åndssvagt elektronik. Ødelægger barnet en pickup, vil du så brække barnets arm? nej, vel?. På samme måde som du lærer dit barn at begå sig i trafikken, således også hvordan pladespiller, volumenkontrol eller cd-afspiller betjenes.

God fornøjelse
Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

jeg forstår godt din problemstilling

men det er helt og aldeles et spørgsmål om at de forstår hvad far han siger, og at konen OGSÅ fatter hvad der bliver sagt

jeg har dog ikke selv børn endnu, men min far er meget pertentlig og påpasselig med vores ting som barn, ikke at vi skulle sidde stille for ikke at komme til noget, men vi VIDSTE at der vankede hvis vi ikke tænkte os om, og at farmand blev sur

en god ting JEG fattede var, ødelagde vi noget, så røg lommepengene

sådan en ting som at sidde med fingrene på ruderne i bilen og fødderne på bagsædet, det forstod vi også, at det gjorde man bare ikke, så blev fatter sgu gal

det lyder måske som om at jeg har haft en hård opvækst hvor jeg INTET måtte, men det er LANGTFRA sandheden, den dag idag forstår jeg hvorfor jeg fik de regler stukket ud, og jeg VED de har givet mig nogle ting i rygsækken der gør jeg tager MEGET hensyn til andres ting og ejendom

de regler jeg havde som barn, dem kommer mine børn også til at få som regler, for de gavner i det lange løb

så i min verden er det et spørgsmål om at fars ting er fars ting, BASTA

Det STORE spørgsmål er jo så om jeg kan få opdraget konen, for hun er lidt hensynsløs med vores ting, men der er tid endnu

Til top Vis Ronnie B. R.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronnie B. R.

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2010 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

dennis nordjyll skrev:

Ja jeg fik da lært min søn at passe på ikke at røre ved alt der var ved min stereobænk. Det var der far(mig), blev mest stiv i betrækket når han nærmede sig det. Når dvd eller cd skuffe skulle åbnes fik jeg altid stillet mig så han ikke kunne se hvad jeg trykkede på. Han skal bare konsekvent aldrig have lov til at røre det. Gør han det så aligevel når du vender ryggen til det har han jo allerede fået en ide om at han vidst skal være forsigtig med at røre det han egentlig godt ved han ikke må røre... Det samme gjorde min gamle far iøvrigt ved mig. Så når man rørte ved hans B&O var det med den yderste forsigtighed, Ellers var der skideballe vidste man. Det betød sku noget for den gamle kunne man fornemme og derfor måtte det være noget særligt.(måske derfor man senere endte som HiFiNørd). Men hyg da gerne med ham ved at lade ham sidde med og høre musik i moderat lydniveau. Det jo hygge for ham at være med i noget hans far han hygger så meget med. Men det kun dig Far, der må rører ved anlægget. Ingen slinger i valsen i det, des mindre forvirring for din dreng.

det er lige præcis, helt og aldeles lige på sømmet der

det er DIG der bestemmer og det må IKKE røres, bare én gang du lader ham pille, så har du tabt, de kan OGSÅ forstå det når de er 2 år

Til top Vis Ronnie B. R.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronnie B. R.

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2010 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Tænd en bønne, slap af og lad hyggen sprede sig... Se indlæg et par trin oppe

Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2010 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

brok, jeg er da også enig med dig

men først skal de altså lære at det er FAR der bestemmer, i min verden altså

men der er jo så mange forskellige veje til det, din er bestemt heller ikke dårlig

men hvis man først får dem til at forstå at der ikke er legetøj, så vil de også føle de bliver noget specielt når far endelig giver dem lov til at sætte en cd på, eller skrue lidt op

men først skal de lære at det ikke bare er legetøj som de kan bruge som de lyster, DEREFTER kan man jo bringe dem ind i verdenen, når de bliver store nok, og forstående for det

det i hvertfald min holdning........... lige nu................. sikkert ikke når jeg får børn, muligvis måske slet ikke 

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2010 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Ronnie:
Mange ting er SÅ meget lettere, inden man får børn
Jeg traf en aktiv beslutning da mit første genetiske afkom meldte sin ankomst: Jeg ville IKKE ændre radikalt på min hverdag. Hverken i forhold til måden at holde ferie på, stå på ski, køre bil, høre musik, drikke øl, fortælle tåbelige jokes osv. At sejle i kano, spise alle mulige blade fra haven,  sove i telt, klatre på is og i træer, køre vildt på cykel i skoven, udvise respekt for andres ting, røre ved mærkelige dyr og lægge en skive på og trykke play, finde den rette volumen og derefter danse mærkeligt har derfor været en naturlig del af mine børns opvækst. Det har i sig selv givet en sund respekt for ting, og for andres ting i særdeleshed. Jeg tror ikke på den der tilgang som siger, at far bestemmer det hele, og at en masse ting er uden for rækkevidde... det lægger blot op til at gøre netop disse ting til noget uopnåeligt, som har en helt særlig interesse. Når den grundlæggende tilgang er, at ting, mennesker og andre levende væsner må behandles forsigtigt og med respekt, giver resten sådan set sig selv.
Verden ER en legeplads. De ting vi omgiver os med, bør ikke være mere værd end at vi er indstillet på at miste dem en dag, eller at de kan gå så meget i stykker at de må kasseres. Relationer til mennesker, derimod, og børn i særdeleshed, er også en legeplads. Her er konsekvenserne af skødesløshed eller ligefrem ligegyldighed så meget mere fatale...

PS. Store nok? Den er svær, ikke? Er det så, når poden fylder 1 år? 3? 15?
Hygge,
Brok

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 28 Marts 2010 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:
De eneste uheld vi har haft, har været med et par besøgenes børn, der ikke havde helt samme forståelse for Far's anlæg. Her snakker vi om en trykket dome, og et ødelagt rør, og her brændte den stakkels knægt desværre sin hånd lidt, da tændte rør er varme. 

Ærgeligt børn ikke er lige så smarte som katte. De nærmer sig langsomt rørene, finder ud af de er varme, og bakker lige så stille væk igen. Det har virket fint med de tre eksemplarer jeg har haft. Børn har jeg ingen af...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes