Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 12:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvordan tilslutter jeg B&W til PC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Julia
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Jeg knokler godt nok rundt i mange fora ang. audio i forb. med computere. Er der nogen, der kan fortælle mig, hvorfor der tilsyneladende findes 3 opdelte verdener, der alle beskæftiger sig med lyd, men ikke snakker særligt meget sammen:
1 HIFI
2 Musikere
3 Computer brugere

Jeg er 58, har rodet med HIFI det meste af mit liv - i perioder, men har arbejdet intensivt med PC siden 1980 og er for nylig begyndt at interessere mig for lyd og video på computer, og må bevæge mig ind i musikernes verden for at for at finde info og produkter. Konkret: Jeg har siden en måneds tid lavet skærmvideoer, og ikke mange danskere har overhovedet hørt ordet eller har en forestilling om, hvad det er: kig her knowware.dk /video (sammensæt selv adressen).

Kort fortalt: Jeg har købt mikrofoner, både dynamisk og kondensator, både USB og non-USB, og audio interface og diverse mikrofonstativer og tilbehør, en verden, jeg ikke kendte for 5 uger siden.

Jeg har nogle B&W små højttalere (købt for nogle år siden for ca. 1.500,- stk og aner ikke hvad de hedder), og i stedet for at købe noget Creative eller andet højttaler grej til PC'en, kan jeg vel tilsluttet mine B&W, men her kommer spørgsmålet: Hvordan tilslutter man traditionelle højttalere til en PC ? Skal jeg have en HIFI forstærker som mellemled mellem PC og højttalere?

Nå, bortset fra det. Det bedste forum ang. computer og musik er homerecording . com
hilsen Michael Maardt
Til top Vis Julia's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Julia

aceh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2004
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Julia skrev:
men her kommer spørgsmålet: Hvordan tilslutter man traditionelle højttalere til en PC ? Skal jeg have en HIFI forstærker som mellemled mellem PC og højttalere?

Ja !

Til top Vis aceh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aceh

Peter.C
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Jep, en forstærker mellem PC'en og højttalerne. Enten een med en analog linie indgang, eller med en digital indgang, der så kan tage et digitalt signal fra PC'en.

Julia
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2010 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

tak for hurtige svar, og hvad ville være rimeligt i den forbindelse? Jeg er rimelig sikker på at højttalerne er B&W 601 S3, som sagt ca. 1.500,- pr stk. Jeg skal bruge dem til at høre kvaliteten af det, jeg indspiller med min stemme, men også til anden lyd, altså lidt studio monitor og lidt alm. lyd/musik. Mit indbygg. lydkort (Realtek chip tror jeg) har både analog (mini jack stereo) og digital udgang.
Jeg kender egentlig godt svaret: Der er et hav af forstærkere paa dba.dk der sikkert kan bruges til formålet, men hører da gerne et par bud fra jer ;-)
Er det lidt ligemeget, om jeg vælger analog eller digital overførsel mellem lydkort og forstærker?
Michael Maardt

dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Marts 2007
Lokalitet: København
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Hvis du skal tilslutte forstærkeren med digitalt kabel, skal forstærkeren jo have en digital indgang, og så vil den også have
en DAC (Digital til Analog omformer), og det er faktisk det mest kritiske i forhold til god lyd.

Indbyggede lydkort på pc'er er sjældent gode til den opgave. Og bl.a. her på sitet foregår masser af diskussioner om gode
og dårlige DACs.

Jeg vil derfor råde dig til at købe en god, separat DAC, eksempelvis denne her:

http://www.xs-sound.dk/data/products/prodigycube/index.html

og så en lille, brugt NAD-forstærker.

/dreamz
Til top Vis dreamz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dreamz

Julia
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2010 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Det lyder som om at jeg skal have et ordentlig andet lydkort end det, der er indbygget. Jeg har - i min lejlighed i KBH - en pre amp /phantom power M-Audio Fast Track II USB - til kondensator mikrofon, men det er måske noget lidt andet.

Uanset hvad, så er min lydfil vel digital og det digitale signal skal konverteres til analog og så videre til f.eks. en NAD - jeg har haft den legendariske 3020 da jeg var knægt ;-)

Jeg kigger hos zzounds.com og thomann.de og kigger ellers på min nye audio-musik-yndlingssite tweakheadz.com - han er sindssyg morsom at læse og hold kæft, den mand har brugt millioner af timer på hjemmesiden. Et besøg værd, hvis du ikke kender den.
Michael Maardt

dreamz
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Marts 2007
Lokalitet: København
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Har du et Fast Track II, har du jo et fantastisk lydkort/DAC som er bedre end den, der sidder i selv ret dyre cd-afspillere. Så
benyt dig for gud skyld af den. Den skal tilsluttes din pc via et S/PDIF. Og så benytter du et analogt RCA-kabel til at tilslutte den
til forstærkeren. Voila, så kan du næppe få det meget bedre.

/dreamz
Til top Vis dreamz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dreamz

Julia
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2010 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

jamen, jeg gider ikke tage hardware frem og tilbage mellem mit sommerhus og min lejlighed. Jeg har OK grej i min lejlighed, men skal lave noget i mit sommerhus. Det eneste, jeg sikert tager med mig er en mic: http://www.thomann.de/de/shure_wh20xlr.htm, en dynamisk mikrofon, som sidder på en nakkebøjle, og den skulle være god.Jeg har ikke fået den fra DE endnu, men skulle komme i morgen tirsdag eller onsdag.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes