| Forfatter |
|
Christian Jense Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
| Sendt: 01 November 2010 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg hørte på et tidspunkt en prøveopstilling med 100% bipolær setup, hos en bekendt, og må sige at det spillede absolut
fantastisk.
Jeg har så en 15" CV aktiv sub til at ligge, og gik lidt med tanken om at prøve at lave den om til en bipolær sub, så den kan
køre sammen med mine dynaudioer. Men da jeg ikke kender forfærdeligt meget til bipolære setups, vil jeg høre hvad der er er
af fordele og ulemper ved at gøre dette. Forstærkeren er på 250W RMS og enheden er på 400W RMS, fra deres CLSC sub, så
der er massere af kraft at tage af. Jeg regner med at dele ved enten 60 eller 80Hz, da det er hvad lowcut filteret i mine focus
110A kan sættes til.
Hvad er der af faldgrupper og hvad skal jeg passe på ved at lave subben om fra basrefleks til bipolær?
__________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 01 November 2010 kl. 01:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg følger da lige med her, har nemlig selv sådan en svend stående!
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 06 November 2010 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Taler du ikke om en dipol sub? Det er vist ikke helt det samme som en bipolær . Ved en dipol er der såvidt jeg ved ikke noget egentligt kabinet, blot en baffel som enheden er monteret på. Afhængigt af baffelens størrelse vil der komme akustisk kortslutning i subben frekvensområde, ofte over det egentlige arbejdsområde. Det kan kompenseres med et relativt simpelt filter i forstærkerdelen - men, det kræver megen effekt og en enhed, der virkeligt kan flytte luft. Til gengæld skulle dipoler være mindre sarte m.h.t. rummets indflydelse.
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 08 November 2010 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Christian, hvis det er mit anlæg du omtaler, så er det principielt et open baffle (OB) full range dipol setup. Bipol kræver et kabinet - ellers er det noget rod, og dipol kan også konstrueres i et kabinet. Begge dele kræver minimum to enheder. Bipol spiller i samme fase modsatrettet, og dipol spiller i modsat fase modsatrettet. Det vil sige at en enkelt enhed i fri luft er en dipol. Du kan godt bygge en OB dipol sub, men det kræver en masse EQ i bunden, på grund af den akustiske kortslutning mollecon er inde på, men det er nedad i frekvens dette sker - ikke opad. Effekten du har er mere end rigeligt, der skal i praksis ikke særlig meget til. Jeg ville anbefale en H-baffle konstruktion for at få lidt ekstra lydtryk nedad, fordi du derved sænker frevensen, hvor den akustiske kortslutning indtræder i forhold til en flad baffel i samme bredde. Men du skal først teste enheden med et kraftigt 20 Hz signal i fri luft og se om den siger noget - det må helst ikke sige for meget. Du kan risikere hvislen fra ventilationen, mislyde fra ophænget og harmoniske forvrængning ved 40, 60 og 80 Hz osv. Den skal bare vibrere uden for meget lyd, så kan den bruges.
Toke
__________________ The information is out there...
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 12 November 2010 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ups ja, min formulering var ikke helt klar. Det jeg mente var, at anvendes en lille baffel, vil den akustiske kortslutning ofte allerede begynde at optræde højt oppe i frekvens, over delefrekvensen. Den vil naturligvis osse være til stede længere nede i frekvens, endog i sværere grad.
|
| Til top |
|
| |
syddk Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 84
|
| Sendt: 16 November 2010 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Spændende projekt. Prøv at overveje en Ripol. Det er en dipol i et foldet kabinet jf. Axel Ridtahler der af RI-pol.
http://www.rstaudio.de/Subwoofer/sub_en.html
En lukket enhed arbejder med at skabe over- og undertryk. Disse fænomener er størst langs siderne (væggene) i rummet, hvorfor det bla. virker forstærkende på især de dybe toner at stille en højttaler op af væggen. En dipol skaber ikke så meget tryk men istedet bevægelse. Bevægelse er det der er mellem et højtryksområde og et lavtryksområde. Luften bevæger sig. Derfor må en dipol ikke stå op af en væg. Den kan ikke lave tryk og den kan ikke bevæge luften.
Jeg ved ikke hvor meget det giver mening, men prøv at forestille dig det ligesom vejret. Der er høj og lavtryk hvor luften nærmest står stille og imellem høj og lavtryk er det blæsevejr.
Lyden fra en dipol / ripol er under optimal opstilling fantastisk. De fleste tænker umiddelbart: "Ja selvfølgelig! En højttaler skal ikke have kabinet!!". Bassen er nærmest vægtløst integreret i rummet og går virkelig dybt. Desværre byder opstillingskravene på problemer som kan være svære at realisere i en almindelig indretning.
Held og lykke med dit projekt! Det bliver meget spændende at følge! Så venligst infomer - informer!!
|
| Til top |
|
| |
Bond Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 619
|
| Sendt: 16 November 2010 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej !
bipol
Højttalere med enheder på modsatte sider af kabinettet som arbejder i fase med hinanden. I surround sammenhæng (baghøjttalere) kan man vælge at lade den ene enhed spille i modfase for at opnå et difust lydbillede......
Selv bryder jeg mig ikke om princippet, lyden men der er en del om emnet på nettet.
Bond  __________________ Haves : Bond-babe.....
Ønskes: Flere..!!
|
| Til top |
|
| |
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 16 November 2010 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bond skrev:
Hej !
bipol
Højttalere med enheder på modsatte sider af kabinettet som arbejder i fase med hinanden. I surround sammenhæng (baghøjttalere) kan man vælge at lade den ene enhed spille i modfase for at opnå et difust lydbillede......
Bond  |
|
|
Så bliver det en dipol...
__________________ The information is out there...
|
| Til top |
|
| |