Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 20:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Er det farligt at lodde? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
martin hj2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 12 November 2010 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Hej,

Hjemme hos os har vi lidt af en kamp omkring lodning: Hende jeg er gift med mener det er meget giftigt og at jeg kun bør gøre det langt væk fra hende og børnene, jeg har derimod aldrig hørt noget om at det skulle være specielt farligt. Jeg har prøvet at google lidt men kommer ikke rigtig frem til noget.

Nogen der har noget fakta ?

Martin

Til top Vis martin hj2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martin hj2

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 November 2010 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Det er ikke noget du tager skade af medmindre du sidder og lodder uden udluftning hver dag i en længere periode (år) :)
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

detru49
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 November 2010 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke decideret noget fakta, men jeg er i gang med at uddanne mig til elektroingeniør på DTU, og i vores labs kører vi ALDRIG med udsugning under diverse loddeopgave.

Jeg er med dig i påstanden om at det er ufarligt. Jeg har ingen symptomer på Tinsyge ;).
Til top Vis detru49's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af detru49

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 November 2010 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har loddet i 40år...har jeg taget skade...nej

Lodde-damer på fabrik som lodder 7-15 skal have udsugning...er man bare hobby lodder er det nok at åbne vinduet på klem...for lugten. Farligt er det ikke...

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 12 November 2010 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

"Er det farligt at lodde? "

Nej, men livet er farligt, man kan dø af det.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Sendt: 12 November 2010 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har loddet fra jeg var omkring 13 år og mange år frem. Tror ikke sige det er ufarligt. De første år på jobbet var der ikke udsugning, men det kom der og tak for det. Men den gang var der bly i tinnet og det ved vi jo er giftigt. Derudover er der flusmidlet, pastaen der mange gange er lagt i tinnet, når man lodder på elektronikdele. Det tror jeg ikke er helt ugiftigt. Det siges godt nok at der ikke er bly i i dag, men tror er det svært at lodde uden der bare lidt bly i. Tror ikke det er specielt sundt. Hvis jeg i dag lodder hjemme, så er det med vinduet åbent... Måske er det ikke giftigt, men mine børn vil jeg ikke have står med glødelampen lige i røgen fra en loddekolbe.

Kan da erindre fra "gamle" dage at jeg til tider havde ondt i knolden efter en hel dag i loddetinnets røg. Så ja.. Ved ikke om der findes noget videnskab herom

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 12 November 2010 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Jeg har loddet i 40år...har jeg taget skade...nej du ved ikke om du har taget skade, 40 år med en lode kolbe i hånden må der da være sket noget, en letter fortenet knub højer oppe på dit kadaver måske

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 12 November 2010 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Den har (trods alderen og bly-dampene) ellers ikke svigtet endnu...knoppen altså....den kan stadig gange og dividere m.m. samt skrive (på flere sprog). Den kan ogå finde ud af at reparere switch-mode PSU i TC studie udstyr og det kan ellers være noget af en 'oplevelse'. Jeg er ikke sikker på den har nået toppen...endnu...Det er der til gengæld andre ting der har gjort...

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

5300happiness
Lukket konto
Lukket konto
Sælger i Fona - Lukket eget ønske

Bruger siden: 16 August 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 12 November 2010 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Farligt og farligt. Det jo også farligt at tage en tår af vandhanen :)
Men jeg tror ikke der sker noget ved det, men self. - Alt røg er jo "giftig" og jeg tror mere det kan være loddefedt, eller lim, som smelter og dampene derfra der kan ske noget ved HVIS det er. :)
Til top Vis 5300happiness's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 5300happiness Besøg 5300happiness's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 12 November 2010 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

I erhvervsmæssig øjemed, må man ikke lodde uden udsugning direkte over loddestedet, så helt ufarligt er det nok ikke. Jeg lodder enten under emhætten eller for åbne vinduer.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 12 November 2010 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

JA ... man kan brænde fingrene!

Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: København
Sendt: 12 November 2010 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Jeg kan se du bor i Stor-København.

Hvordan tror du luft kvaliteten generelt er herinde.?  Du bør nok anbefale hende at lade være med at trække vejret.  

Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 November 2010 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Janils har nok ret, den største risiko er at brænde sig. Men, på hobbybasis tror jeg ikke lodning er farligt... Din hustrus påstand lyder som en typisk passiv/agressiv (re)aktion - jeg er sur over noget andet, men dette giver mig et påskud.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

martin hj2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 November 2010 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene. Det var mere underholdende end jeg havde troet. Synes argumentet med at man ikke må lodde uden udluftning i erhvervsmæssig øjemed, vejer tungt. der er jo nok en grund til det, måske bare at man ikke er sikker på at det er ufarligt.

Til top Vis martin hj2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martin hj2

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 13 November 2010 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

alt med måde. røg består altid af diverse partikler, som potentielt sætter sig i lungerne. men koncentreationerne af partikler er begrænsede ved hobbylodning. der er også forskel på at sidde med snudeskaftet lige over det der loddes og på at være i samme rum som der loddes i.

kan i gå på kompromis ved at du lodder i nærheden at et vindue, som står på klem?

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 13 November 2010 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg lodder en times tid uden udluftning, kan jeg tydeligt mærke jeg bliver påvirket af røgen. Med udluftning mærker jeg
ingenting. Alene derfor lufter jeg ud, det er jo ikke så svært
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 November 2010 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Nu arbejder jeg i en elektronikudviklingsvirksomhed, og der har vi fået installeret udsugning efter arbejdsmiljøstyrelsen har påbudt os det. Og jeg er sluppet af med en konstant hosten.

Nogen mærker det, andre ikke.

For meget af det er bestemt ikke sundt, derfor er det fornuftigt at bruge udsugning.
Men det er lidt som med Kartofler, lidt kartofler er sundt, mange er usundt.

Jeg vil anbefale dig at tænke dig om, du kan købe loddeting i alle butikker, hvilket måske betyder at det ikke er så farligt. Der står ikke nogen sikkerhedsmærkater på, igen, hvis det var som f.eks. med terpentin eller 3dobbelt salmiakspiritus hvor de anbefaler at man bruger det udendørs - så ved man det er farligt.

Pointen er lidt at hvis du lodder lidt i ny og næ, og åbner et vindue imens du gør det, så er den portion røg fra tinnet du udsættes for så lille i forhold til hvad du ellers inhalerer af skidt og kanel at den er forsvindende lille. Skaden er stor for dem der sidder i det (som nævnt før) fra 8 til 4.

Henrik - på med tænkehatten og stop hysteriet !

Til top Vis FlexQ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FlexQ Besøg FlexQ's Websted

Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Sendt: 14 November 2010 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

martin hj2 skrev:
Tak for svarene. Det var mere underholdende end jeg havde troet. Synes argumentet med at man ikke må lodde uden udluftning i erhvervsmæssig øjemed, vejer tungt. der er jo nok en grund til det, måske bare at man ikke er sikker på at det er ufarligt.

Der er jo forskel på at bruge 37½ time om ugen bøjet over en loddekolbe og så på at lave en håndfuld lodninger i ny og næ som privatperson. Arbejdstilsynet påbyder også maske og udsugning til malere, men derfor behøver privatpersoner næppe være bekymrede for at få malerhjerne af at male påskeæg..
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Sendt: 14 November 2010 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

Ja - jeg har da også arbejdet i flere elektronik virksomheder - både som montage arbejder, produktionstekniker, i udviklingsafdelinger og ansat i kvalitets og miljø afdelinger, og der er skam strenge  miljømæssige krav om udsugning m.m. til lodning.

Hvis man nu kigger på det "gamle" tin / blyholdig loddetin, så er det aldeles ikke ufarligt.
Se f.eks sikkerhedsdatablade på:
http://docs-europe.origin.electrocomponents.com/webdocs/0421 /0900766b80421123.pdf

http://oldsite.hin.dk/log/files/web/Asahi_loddetin_6337xxFC. pdf
eller
http://interflux.dk/assets/files/pdf/brochurer/sikkerhedsdat ablade/interflux/SDB%20Loddetin%20IF%2014,%20IF14-10%20& %20IF14-14.pdf

Nyere tin - som f.eks Tin / sølv holdig:
http://oldsite.hin.dk/log/files/web/3000092-loddetin.pdf

En anden meget brugt type blyfrit tin:
http://docs-europe.origin.electrocomponents.com/webdocs/0dd5 /0900766b80dd5141.pdf

Der findes mange tin typer og mange forskellige typer af flux. Find sikkerhedsdatabladet på nettet for den type du bruger. Sælgere af loddetin SKAL kunne give dig et sikkerhedsdatablad.
Flere typer af loddetin må faktisk ikke anvendes af personer under 18 år.

I alle de virksomheder jeg har været ansat i, er der strenge krav til håndtering og brug af loddetin. Alt loddetin skulle iflg. krav fra miljøstyrelsen, påsættes advarselsmærkater ved modtagelsen i virksomheden.

MEN - som FlexQ også skriver: lodder du en smule på hobby basis, så er der ikke de store problemer. Bare sørg for ordentlig udluftning.
Lodder du meget - så er der ingen vej udenom punkt udsugning ved arbejdsbord / loddekolbe.

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes