Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 02:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: 3 vejs kompakthøjtaler - muligt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 14 November 2010 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har på loftet fundet noget træ, som jeg tænkte måske kunne blive til et par højtalere. Det skal siges at jeg er helt noob på området.

Det jeg har fundet er 2 stk sider til et ikea skab tror jeg. Målene er 58*196 cm og det er ca. 2 cm tykt. Kan det bruges? Der er nogle huller (ikke igennem) til montering af hylder. Betyder det noget hvis man vender det indad?
Dette havde jeg tænkt til toppe + sider

Derudover er der så der kan blive bund i noget 3 cm tykt mdf. Bundende havde jeg tænkt skulle være 30*40 cm. Der er træ nok til 40*40, men er det ikke noget med at kvadratisk ikke er godt?

Der er 2 gulvbrædder, som jeg tænker kan bruges til noget afstivning, de er 12*134 cm. 2,3 cm tykkke.

Jeg havde tænkt at højtalerene skal have grundfladen 30*40 cm og højden 45 cm. = 54 liter.
Jeg har også tænkt at lade de nederste 5 cm på fronen stå åben, som basrefleks.

Nå - det overskriften spørger om. - Kan man lave en 3 vejs konstruktion i et sådant kabinet?
Jeg havde tænkt en nedadvendt bas enhed på 10" -altså monteret på bunden. en mid på omkring 6" og en 1" diskant.

Min ide er at dette kan give lidt dybere bas (Hz) selv i det kompakte kabinet - tager jeg fejl?

Men jeg er totalt noob, kan det overhovedet lade sig gøre? giver det mening at gøre sådan? er 3 vejs konstruktionen umulig som starter?
Forslag til enheder/gode sites andet er velkom'ne, men jeg starter lige med kabinettet.

Hvad skal man bruge af værktøj? Mener min far har en loddekolbe stående, stiksav, høvlbænk og skruemaskine haves også.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

ks27
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil "lille_smed"!

Bruger siden: 05 April 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 November 2010 kl. 07:07 | IP-adresse registreret  

jo det kan det godt .. men det kommer jo helt an på hvad du vil have ud af det ..  at bygge en højtaler er ikke noget man bare lige gør ..   om det antal liter du snakker om .. vil passe .. det komme jo helt an på hvilke enheder du vil bruge .. hvilke data de har.. .. hvor vil du bruge dem ..

og hvilke krav .. de skal jo også måles ud ..

http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=1616&zoneid=2

prøv at læse alle de sider der her .. så vil du nok få lidt mere viden om hvad du går igang med
Til top Vis ks27's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ks27

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 15 November 2010 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

Hvis du er lige så noob som mig, så vil jeg anbefale at prøve nogle horn - det er noget nemmere at gå i gang med, fordi man slipper for alle mulige beregninger af kabinetvolumen i forhold til enheder. Og hvis du vælger fuldtone-enheder, slipper du også for at tænke på delefilter (hvilket vist er ret kompliceret til en trevejs).

Jeg har selv samlet lidt links til forskellige konstruktioner her, som jeg selv synes, er spændende: http://hififorfolket.dk/index.php?id=62
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 November 2010 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Det kan snildt lade sige gøre, men regn med et par forsøg over det næste par måneder før du rammer noget der lyder godt.

Du kan sagtens finde enheder der passer til kabinetvolumen. Men en stor bas/mellemtone der går ned til ca. 100 Hz, og suppleret med en 10" bas, kan godt lade sig gøre i det kabinet.

Her er blot et eksempel på en bas der kan spille i et lille kabinet.

http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=577

Bassen skal have et lukket kabinet for sig selv, og et refleksrør. Du kan godt lave et hul i kabinettet, men røret skal have noget længde. Du skal under alle omstændigheder kunne justere længden på røret.

Som allerede nævnt kan du også overveje en fuldtone sammen med bassen, det gør det hele meget nemmere.

En tredie ting. Køb noget målegrej. Hvis du har en Pc i forvejen (med et lineært lydkort - f.eks. Creative Live kortene, er udemærkede til formålet)

En rimelig lineær mikrofonkapsel fås her (100 kroner)

http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=90 315

Den monterer du i et aluminiumsrør (købes i f.eks. XL-byg for 50 kroner).

Lidt ledning og et minijack fås til yderligere 50 kroner (måske har du et kabel med minijack som kan ofres i en god sags tjeneste)

Du skal også downloade HOLM impulse (gratis)

http://www.holmacoustics.com/holmimpulse.php

Jeg siger ikke at det er nemt, men det er helt sikkert sjovt. Og for de maks 200 kroner det koster at kunne måle på det man laver, bliver det endnu sjovere.

Hvis det skal være nemt, så find en færdig konstruktion der er beregnet.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2010 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Jeg går i gang med at læse.
Er kommet i tanke om at der ikke er nogen grund til ikke at gøre kabinetterne op til 58 cm høje, så det overvejer jeg.
Jeg vil skulle bruge dem som computer højtalere + musik ved computeren når jeg flytter hjemmefra. Sandsynligvis trukket af en Cambridge 75w forstærker. (Det der er nævnt i signaturen skal i stuen)

Det er nemmere med fuldtoner/2 vejs, men det skal jo være sjovt/udfordrende.

@kjeldsen
Jeg har et prodigy 7.1 HIFI lydkort og en halvdyr gaming mic - kan det gøre det?
http://images.hinnavaatlus.ee/395_7522.jpg (billede af mic)

Jeg forstår ikke det du siger med lukket kabinet til bassen. For du skriver bagefter om et refleksrør? Skal der være en "skillevæg" mellem bas og mellemtone+diskant? Skal der så være 2 refleksrør?

@ks27
Jeg er med på at man skal have kabinet størrelse og enheder til at passe sammen. - men tænker at enheder kan vælges ud fra kabinettet, ligesåvel som det kan gøres omvendt. Jeg tænkte bare at der kunne være et absolut minimum for kabinetstørrelse for en 3 vejs/10".

Bonusspørgsmål: Ville der være en stor økonomisk fordel i at vente til jeg (forhåbenlig) kommer til at bo i Kina ½ år, med en del fritid? Jeg går i 3. g i gymnasiet og har i forvejen brugt alt for mange penge på HIFI og musik (LP'er faktisk - nærmer mig en samling på 1 meter)

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2010 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Nissemanden skrev:
@kjeldsen
Jeg har et prodigy 7.1 HIFI lydkort og en halvdyr gaming mic - kan det gøre det?
http://images.hinnavaatlus.ee/395_7522.jpg (billede af mic)

Jeg forstår ikke det du siger med lukket kabinet til bassen. For du skriver bagefter om et refleksrør? Skal der være en "skillevæg" mellem bas og mellemtone+diskant? Skal der så være 2 refleksrør?

Bonusspørgsmål: Ville der være en stor økonomisk fordel i at vente til jeg (forhåbenlig) kommer til at bo i Kina ½ år, med en del fritid? Jeg går i 3. g i gymnasiet og har i forvejen brugt alt for mange penge på HIFI og musik (LP'er faktisk - nærmer mig en samling på 1 meter)

lydkortet kan helt sikkert godt bruges, og ja det er en skillevæg du skal lave. Der skal kun være et refleksrør, og det kan sagtens være en tunnel du laver i kabinettet. Det skal blot have de rigtige dimensioner, derfor er det vigtigt at du kan justere længden af røret på en eller anden måde.

Mikrofonen kan ikke bruges, da du ikke kan vide om den er lineær eller ej. Hvis du kender en med en lineær (kalibreret)  mikrofon kan I meget simpelt lave en test af de to mikrofoner op mod hinanden.

Kina er et rigtigt godt sted at købe billigt hifi. Du burde kunne få fine tangband enheder billigt der.

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2010 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at jeg venter til jeg kommer til Kina, selvom jeg så kommer til at mangle noget værktøj, men det kan nok skaffes relativt billigt.
Jeg er nået til afsnit 4 i læsningen - det er lærerrigt, men også meget læsning for en simpel gymnasieelev :)
Tak for alle de gode råd. (flere er velkomne)

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2010 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Du kan jo tage et kig på mit MiniDSP projekt (link i min profil). Det er en noget anden vej, men tilgengæld har du en base til alle fremtidige projekter.

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2010 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

@kjeldsen
Jeg skal lige have uddybet det med bassen igen.
Skal den være i et lukket kabinet for sig selv? og så skal mellemtone+diskant være i et basrefleks kabinet for sig?
Ville dette ikke giver nogle problemer med følsomheden?
Og her taler vi vel stadig en bas der sidder "udenpå" så man kan se den under bunden?

Alternativt kan man så gøre således?
Det jeg mener kan måske illustreres med dette fra artiklen her på siden.

Det jeg forestiller mig er på det venstre billede, bare med basenheden mellem bundkammer (tryk) og det øverste kammer (refleks).

Reflekskammeret ville jeg så sætte en mellemtone+diskant.

Håber ikke jeg er for kreativ? giver det mening? meget svært at formulere.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2010 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Det jeg mener, er at mellemtone og bas, fysisk skal adskilles, da bassen ellers vil påvirke mellemtonen. Du kan derfor ikke sætte mellemtone i reflekskammeret. Mellemtonen skal slet ikke have basrefleks, men være i et helt lukket kammer, sammen med diskanten.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 November 2010 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Nissemanden, dine to illustrationer er båndpass bokse, 4. & 6. ordens, henholdsvis. Den slags bruges normalt til subwoofere, ikke til almindelige 2-3 vejs systemer. Det kan gøres, men bliver nok en tak for komplekst på begynderniveau .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2010 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Okay - tak.

Lukket til mellemtone+ diskant
åben til bas. Det er til at forstå!

Jeg læste godt at det primært bruges til subs, men tænkte at det nok ikke galdt mig - men det gør det så åbenbart alligevel

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes