| Forfatter |
|
Cadman Udelukket fra forum

Dobb.prof. Tonykart007
Bruger siden: 30 Marts 2012 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 20
|
| Sendt: 31 Marts 2012 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
tubeplayer69 skrev:
Kære forum,
Flac er en datakomprimering lige som en zip-fil er det. Dvs. de WAV data som D/A konverteren skal bruge, blot bliver "foldet sammen" så de fylder mindre. Når FLAC så skal afspilles pakker computeren blot disse ud og når tilbage til det originale WAV.
Men dette gøres lidt forskelligt af de fleste playere. De lydmæsigt bedste playere er såkaldte "memoryplayere" hvilket vil sige at data ikke hentes fra harddisken i mindre bidder, men at hele musikstykket fyldes ind i computerens RAM memory og afspilles derfra. Der giver generelt mindre fysisk og elektronisk støj fra harddisken, og RAM memory kan streame WAV data roligt og kontinuerligt uden at skulle hente og dekodere hele tiden.
Specielt ved FLAC er dette en fordel fordi playeren dekoderer hele musikfilen på én gang før den bliver læst ind i RAM´en.
Alle de bedste playere på markedet anvender "memoryplayback" af samme årsag : J.River (memoryplayback er indstilleligt), cPlay og XXHighend på Windows.... -og Amarra, Pure Music, Fidelio på Mac Foobar anvender ikke memoryplayback, men har til gengæld mange tilbehørs-plug-ins.
Hilsen Leif
|
|
|
Rigtig fed forklaring, tak for det. Jeg vil klart gå efter en memory player
|
| Til top |
|
| |
MrForce Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 249
|
| Sendt: 31 Marts 2012 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ tubeplayer69
Er ikke enig med dig her, Mange audioplayer programmer kræver et plug-in for at afspille via ASIO. WinAmp er bare et program jeg kan nævne, som ikke kan anvende ASIO out-of-the-box, der skal indlæses en driver for at det fungere.
Men det gør Albumplayer ikke, her vælger man bare ASIO i setup menuen, så kan der spilles via ASIO protokollen - Altså ingen 3.parts plug-in's her!
M.v.h.
MrForce 
|
| Til top |
|
| |
tubeplayer69 Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 217
|
| Sendt: 31 Marts 2012 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mr.Force,
Der skal ALTID installeres driver til ASIO !
Og asio4all gælder ikke, for det er kernelstreaming og ikke ASIO.
Og selvfølgelig kan WinAmp levere output til ASIO.
ASIO er nemlig et protokol mellem computeren og lydkortet/DAC. Det har intet med WinAmp at gøre.
Den finder blot ASIO lydkortet i dens konfigurationsinstillinger. Punktum.
asio4all er derimod en kernelstreaming plug-in, men det har ikke noget med ASIO at gøre (andet end et simuleret navn).
Hvis du er i tvivl om ASIO, så skal lydkortet have en officiel ASIO logo (fra Steinberg) på databladet !
Alt andet er noget ævl.
Sorry. Sådan er det.
Hilsen leif
|
| Til top |
|
| |
kbaggen Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 02 April 2012 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Foobar2000 + Monkey server plugin + Monkey Mote iOS.
Således kan jeg afspille FLAC og mp3 m.m. fra mediaserveren gennem optisk kable til anlæg styret på Ipad/Iphone uden at skulle tænde for TV osv.
Moneky Mote kan foruden at lave playliste osv. vise lyrics på din iOS enhed, hvilket jeg synes er fedt når man gerne lige vil "læse op" på teksten! Rent Sonos Killer :-) Måske en overdrivelse men fedt setup/app når man nu alligevel ikke har behov for et mulitrum setup.
Monky server + mote kan også sættes op til J-river!
Valgte Foobar2000, da det var let at styre hvilket lydkiort der skulle anvendes.
KBN
|
| Til top |
|
| |

Dobb.prof. Tonykart007
|
| Sendt: 13 April 2012 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt flere spørgsmål. Findes der en gratis memoryplayer som ikke er cplay. Hvilken afspiller skal bruges til tippede sacd'ere.
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 13 April 2012 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
tubeplayer69 skrev:
Kære forum,
Flac er en datakomprimering lige som en zip-fil er det.
Dvs. de WAV data som D/A konverteren skal bruge, blot bliver "foldet sammen" så de fylder mindre. Når FLAC så skal
afspilles pakker computeren blot disse ud og når tilbage til det originale WAV.
Men dette gøres lidt forskelligt af de fleste playere.
De lydmæsigt bedste playere er såkaldte "memoryplayere" hvilket vil sige at data ikke hentes fra harddisken i mindre
bidder, men at hele musikstykket fyldes ind i computerens RAM memory og afspilles derfra. Der giver generelt mindre fysisk
og elektronisk støj fra harddisken, og RAM memory kan streame WAV data roligt og kontinuerligt uden at skulle hente og
dekodere hele tiden.
Specielt ved FLAC er dette en fordel fordi playeren dekoderer hele musikfilen på én gang før den bliver læst ind i RAM´en.
Alle de bedste playere på markedet anvender "memoryplayback" af samme årsag :
J.River (memoryplayback er indstilleligt), cPlay og XXHighend på Windows....
-og Amarra, Pure Music, Fidelio på Mac
Foobar anvender ikke memoryplayback, men har til gengæld mange tilbehørs-plug-ins.
Hilsen Leif
|
|
|
Så din påstand er altså at der er forskel i det endelige output mellem afspillere, selvom der er tale om bitstreaming?
Er vi ikke enige om at enhver moderne computer har rigeligt med muskler og båndbredde til at håndtere en meget lidt
krævende proces, som det at dekode et stykke audio - uanset bitrate - uden at komme i åndenød?
|
| Til top |
|
| |
Casper_LC Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 277
|
| Sendt: 13 April 2012 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger MisicBee.. Det er jeg rigtig glad for.. Der er mange forskellige features bla. finder den teksten så man kan side og
følge med.. Det er også rigtig nemt at holde styr på sine albums, da de bliver lagt ind med billede og i alfabetisk rækkefølge.
MusicBee kan også rippe dine cd'er, den ligger dem så automatisk ind i din music library og derfra kan man lave forskellige
playlister og rate sine sange..
__________________ Forstærker, Xtz A100D3.
Dac, SilverStone EB01
Højttaler, Infinity delta 70.
|
| Til top |
|
| |
Luggelaj Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 13 April 2012 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Øpsie Forum Bruger

Bruger siden: 23 December 2010 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 283
|
| Sendt: 13 April 2012 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende diskussion her.
Har selv været en del igennem og benytter lige nu Foobar2k med Wasapi-output og memoryplayback (bufferparameteren tidligere nævnt sat til 100mb - ved godt det for nogen nok ikke tæller 100% som memoryplayback, fordi det ikke er garanteret, at Win7 ikke kan finde på at swappe RAM-allokeringen på disk under playback, men er risikoen minimal set i forhold til det korte tidsrum, det tager at skulle finde på at swappe memory ud med 4 gb i maskinen). Hertil http_control-plugin, så Foobar2k kan tilgås fra en Android-mobi gennem Foodroid (efter min mening den bedste af de 4 gratis-programmer til mobi, jeg har prøvet).
Har også prøvet JRiver (med en masse tweaks), som jeg synes havde et lækkert interface. Men lyden var anderledes end Foobar2k, som jeg bedre kunne lide.
Også forsøgt cPlay med upsampling, dog med Asio4All, da det endnu ikke er lykkedes mig at få Asio-driveren til min USB-SPDIF-konverter (teralink X2 med ekstern PSU) til at fungere med Windows 7. Har ikke kunnet konstatere lydmæssig forskel her endnu mellem cPlay og Foobar2k, heller ikke med upsampling i cPlay. Er dog ikke færdig med at lege.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 April 2012 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
@floe,
Hvis du tilhører den fløj som mener at 1´er og 0´er er det eneste i digitalt audio, og at sålænge det hele er bit-perfekt er alt jo fint.... så ender diskussionen jo dér.
Men hvis du kigger på hvor og hvordan strøm, processer og chipsets påvirker roen (og dermed jitter) i en computer, så handler det ikke om hvorvidt der er ressourcer til audio, men hvor godt data bliver behandlet. Det kan der være forskel på, og hvis man tænker high-fidelity på meget højt niveau, så er der rigtig meget at hente ved den rette konfiguration af de rette materialer og den rette software.
@øpsie,
Du kan ikke få en ASIO forbindelse igennem en S/PDIF ledning !!! Det går ikke teknisk.
cPlay er ASIO only , og er ikke beregnet til laptops. Den er også optimeret til cMP i stedet for Windows.
-og under cMP modus kan enhver player konfigureres til ægte memoryplayback...også foobar.
Hilsen leif
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 14 April 2012 kl. 00:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
J River 17 mediacenter er klar bedre en andre afspillere til windows. Den koster 50 USD, men er alle pengene værd, kan prøves gratis i 30 dage, tror jeg.
|
| Til top |
|
| |
kimz Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 128
|
| Sendt: 14 April 2012 kl. 07:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bruger også J River 17 mediacenter , den er den bedste i min verden, jeg har prøvet de fleste andre, men endte med J River.
|
| Til top |
|
| |

Dobb.prof. Tonykart007
|
| Sendt: 14 April 2012 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ tupezplayer69. Kan du ikke hjælpe mig lidt med xx he. Jeg tænker på korrekt opsætning osv. Hardware afspilleren er en lille asus maskine
med et asus d2/pm lydkort og win xp måske snart win 7.
|
| Til top |
|
| |
Øpsie Forum Bruger

|
| Sendt: 14 April 2012 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Leif
Der er jo ingen, der har snakket ASIO gennem S/PDIF... USB-S/PDIF-konverteren som teralink'en jo er, er ligesom tilsluttet til den bærbare gennem USB, og her giver ASIO da fuldt mening (bortset fra, jeg ikke kan få skidtet til at fungere). Ved da godt, jeg aldrig kommer i nærheden af at ramme selve DAC'en med ASIO, det kan den gamle sag slet ikke håndtere :o) Men det kan være, du mener, der slet ingen fordel er med ASIO, når vi kun snakker selve konverteren og ikke DAC'en? Ved også godt at selve S/PDIF mellem konverter og DAC ikke er i nærheden af optimal, men det må jeg nu en gang leve med. Og det spiller i øvrigt tæskegodt :o)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 April 2012 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Cadman,
-jeg hjælper gerne hvor jeg kan.
Hvad er "asus dm/p2 lydkort" for ét ? Har googlet og intet fundet.
-og må man be om nogle flere oplysninger om hvad der er galt ?
Og så bliv for guds skyld ved XP hvis det er lyden der har prioritet.
@Øpsie,
Når du siger : "Og det spiller i øvrigt tæskegodt :o)", så er det jo relativt.
Med ægte ASIO kunne du få noget mere ud af din DAC.
asio4all er et sub-optimalt streaming protokol, og er en snært mindre godt end rigtigt ASIO, fordi det ikke isolerer jitter så udmærket som kommunikation i ASIO, og er tilmed afhængigt af Windows.
|
| Til top |
|
| |
Øpsie Forum Bruger

|
| Sendt: 14 April 2012 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Leif
Relativt bestemt, netop afgrænset til mit setup og mine oplevelser - nu har jeg bare prøvet en hel del tweaks efterhånden på nær ægte ASIO. Jeg har afprøvet ASIO4All også (som i øvrigt virker "fint" med cPlay inkl. tilhørende upsampling); jeg kan bare konstatere, jeg ikke kan høre forskel på mit setup, hvor middelmådigt det end måtte være. Jagten på ægte ASIO-driver til Teralink'en er for mig ikke slut endnu, men det er jo også som du hentyder ikke ægte ASIO direkte ind i min DAC - det er jo så bare ikke muligt :o) Jeg er bare nysgerrig efter at finde ud af, hvorvidt det har en effekt, når nu jeg har en USB-S/PDIF-dims imellem... (igen ved jeg godt, at det ikke betyder ASIO til selve DAC'en).
|
| Til top |
|
| |

Dobb.prof. Tonykart007
|
| Sendt: 15 April 2012 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skrev forkert. Det er et asus d2pm lydkort. Jeg kunne ikke få lyd ud af maskinen med cplay men den kørt jo også med asio og jeg kører
digitalt coax til en dac.
Jeg satser på at bruge xp sammen med xx he. Jeg skal bare have installeret det korrekt.
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 16 April 2012 kl. 08:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Bruger Jriver og asus UX31E med SSD disk,, det køre bare, bedre end de Imac og Sonos jeg har..
Men synes ikke det kan afløse en god cdafspiller....
|
| Til top |
|
| |