Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 18:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: stander til audio note ax-2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 24 Januar 2009 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

hej,

jeg søger nogle standere til et kommende sæt reolhøjttalere (audio note ax-2).

hvor har i købt jeres standere henne og hvorfor har i valgt dem i har?

de eneste jeg kan finde, er umiddelbart ret dyre. synes 1400 kr er mange penge for to store stykker jern.  men får man markant bedre lyd ud af at få højttalerne placeret på sådanne standere, er det måske pengene hver?

har kigget på disse, da designet tiltaler mig mest af dem jeg har kunne finde:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehoer/hoejttaler/vm_ acoustics_stand_reference_sort_.htm

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Sendt: 24 Januar 2009 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Gode standere er et must. Jeg har givet 3800 for mine, og de ser ikke ud til at være bedre end dem fra hifiklubben, så jeg
tror umiddelbart at prisen er rimelig.
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2009 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

jeg tager dine ord for gode varer, efter at have set dit setup.

efter at have hørt et par timer på mine nye audio note ax-two, tør jeg slet ikke tænke på hvor god lyd der må være i dine højttalere.

ved du om der stilles nogen krav til standernes størrelse (ikke højde) i forhold til højttalernes? tænker på standerens støttepunkter i forhold til højttalernes bund. og om der eventuelt er forskel på om man bruger spikes, filtpuder eller gummi dimser mellem stander og højttaler?

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Sendt: 27 Januar 2009 kl. 07:52 | IP-adresse registreret  

Jeg tror generelt bare de skal stå så fast som muligt. Dvs. dem fra hifiklubben med de fire metalsøjler er bedre end nogle
der kun har en enkelt central søjle, alt efter hvordan denne er udformet selvfølgelig.
Og højttalerne skal også kobles til standeren, som du skriver. Audio Note anbefaler at man bruger tavleler. Det bruger jeg,
og det fungerer godt synes jeg. Men om noget andet kunne være endnu bedre ved jeg ikke. Tavleler er i hvert fald billigt ;-)
SPikes - eller noget andet - under fødderne er vigtigt. Jeg har ikke så meget erfaring med andet end spikes, fx Ceraball-
fødder, men et eller andet skal man have under standerne. Hvis de bare står på bundfladen, så bliver bassen alt for mudret.
Hvis du har et gulv som du er øm over, kan du lægge en mønt under spikes'ene. Nogle har også en marmorplade - det har
jeg ikke selv erfaring med.
God jagt!
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

jack
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Januar 2009 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

Køb dog et par cementsokler, findes i mange udformninger og de er tunge og lyddøde.

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Januar 2009 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

hej vibe

det er nogle ganske gode stander du har kig på - har et sæt magen til.

Mine er sandfyldte - det gør det ikke ringere, men de må ikke stå direkte på gulvet, for der bliver straks huller - har testet...

MVH

Ulrik

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2009 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

jack skrev:

Køb dog et par cementsokler, findes i mange udformninger og de er tunge og lyddøde.

kunne faktisk være meget sjovt, hvis man kunne finde en pæn søjle.

nu har jeg kigget inde på danskmarmor.dk og der er faktisk sokler der ville kunne bruges rent størrelses mæssigt.

Ulrik77 skrev:

hej vibe

det er nogle ganske gode stander du har kig på - har et sæt magen til.

Mine er sandfyldte - det gør det ikke ringere, men de må ikke stå direkte på gulvet, for der bliver straks huller - har testet...

MVH

Ulrik

mener du at de bliver så tunge, at spike's borer sig ned i gulvet? så kan man vel bare bruge nogle af de der metal tabletter?

eller som andre har nævnt, en flise af beton eller cement.

well, nu får vi se, skal lige have råd igen ovenpå mit højttalerkøb.

tak for jeres råd indtil videre.

blackfrancis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005
Sendt: 31 Januar 2009 kl. 02:28 | IP-adresse registreret  

hey vibe
jeg kender ax 2 særdeles godt...har anbefalet dem til mange og hørt dem endnu flere steder. det er en fantastisk lille højttaler der slår de fleste andre jeg har hørt på musikalitet - uanset pris. LAD VÆR med at købe tunge standere med mindre dit anlæg er for agressivt eller skarpt...eller dit rum er "hårdt" lydende. give dem et par open frame standere (du kan købe dem i lydbutikken på frederiksberg alle, de findes i flere højder og størrelser), de koster omkring 1100 kr sættet og er lette og stive...og ser ret godt ud under et sæt ax2. brug spikes til gulvet og mellem højttaler og stander. meningen er den modsatte af tunge standere - disse open frame standere "spiller med" og gør din højttaler rytmisk og engagerende at lytte til - modsat de tunge standere der dræber musikken. tro mig...jeg har været der selv. modellen i hifi-klubben er sikkert også ok...men fyld for guds skyld ikke bly eller sand i...du kan evt putte isolations skum i for at undgå mislyd fra metallet. du kan låne et sæt standere med hjem og høre hvordan de lyder før du køber (i hvert fald fra lydbutikken). du kan så evt. lægge mønter, møtrikker eller lign. hårdt mellem højttaler og stander hvis du vil undgå mærker fra spikes.
Til top Vis blackfrancis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blackfrancis

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Sendt: 31 Januar 2009 kl. 03:27 | IP-adresse registreret  

Højtalere skal ud og op i rummet, der er en verden til forskel fra reolen til standeren. Køb et brugt sæt, der er da et par stykker til under 1000kr til salg lige nu. ( og du får overraskende lidt rustfrit stålrør for en tudse *gg* )

Et par gode kabler ( altså dem til 50kr/m ;-) ) og et sæt brugte standere så skal du bare se
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2009 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

blackfrancis skrev:
hey vibe
jeg kender ax 2 særdeles godt...har anbefalet dem til mange og hørt dem endnu flere steder. det er en fantastisk lille højttaler der slår de fleste andre jeg har hørt på musikalitet - uanset pris. LAD VÆR med at købe tunge standere med mindre dit anlæg er for agressivt eller skarpt...eller dit rum er "hårdt" lydende. give dem et par open frame standere (du kan købe dem i lydbutikken på frederiksberg alle, de findes i flere højder og størrelser), de koster omkring 1100 kr sættet og er lette og stive...og ser ret godt ud under et sæt ax2. brug spikes til gulvet og mellem højttaler og stander. meningen er den modsatte af tunge standere - disse open frame standere "spiller med" og gør din højttaler rytmisk og engagerende at lytte til - modsat de tunge standere der dræber musikken. tro mig...jeg har været der selv. modellen i hifi-klubben er sikkert også ok...men fyld for guds skyld ikke bly eller sand i...du kan evt putte isolations skum i for at undgå mislyd fra metallet. du kan låne et sæt standere med hjem og høre hvordan de lyder før du køber (i hvert fald fra lydbutikken). du kan så evt. lægge mønter, møtrikker eller lign. hårdt mellem højttaler og stander hvis du vil undgå mærker fra spikes.

lyder interessant. vil tage dine ord for gode varer, da jeg er ret vild med pixies.

havde ellers lige besluttet mig for at bygge et par søjler i gasbeton, som jeg så kunne spartle op og male. men det lader til det ikke vil være besværet værd.

smart at jeg bor lige ved lydbutikken. hvilken størrelse vil du anbefale, 15 eller 18 cm? der er nemlig et sæt på 15 cm på dba.dk. men umiddelbart forestiller jeg mig at 18 cm vil passe bedst til an'erne.

reenberg skrev:
Højtalere skal ud og op i rummet, der er en verden til forskel fra reolen til standeren. Køb et brugt sæt, der er da et par stykker til under 1000kr til salg lige nu. ( og du får overraskende lidt rustfrit stålrør for en tudse *gg* )

Et par gode kabler ( altså dem til 50kr/m ;-) ) og et sæt brugte standere så skal du bare se

lige med disse højttalere, gælder det ikke at de skal ud i rummet. de skal faktisk helst stå så tæt på væggen som muligt. og nyt kabel behøver jeg ikke, da jeg har mit gamle tunge bi-wire kabel. men ja, kigger lige på dba.dk.

blackfrancis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

hej igen...jeg kan ikke huske præcist hvilken størrelse stander der passer bedst (jeg går ud fra du taler om top-pladen). men det er den høje stander der passer. husk nu at tage den hjem og lyt på den først...hvis du har et meget "levende" rum, kan standeren fra hifi-klubben godt være en bedre løsning....men som sagt UDEN sand eller bly! du må meget gerne give en tilbagemelding om dine erfaringer :). højttaleren bliver i øvrigt gradvist slankere og mere præcis i bassen indtil den er tilspillet (100 - 200 timer).
Til top Vis blackfrancis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blackfrancis

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2009 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

blackfrancis skrev:
hej igen...jeg kan ikke huske præcist hvilken størrelse stander der passer bedst (jeg går ud fra du taler om top-pladen). men det er den høje stander der passer. husk nu at tage den hjem og lyt på den først...hvis du har et meget "levende" rum, kan standeren fra hifi-klubben godt være en bedre løsning....men som sagt UDEN sand eller bly! du må meget gerne give en tilbagemelding om dine erfaringer :). højttaleren bliver i øvrigt gradvist slankere og mere præcis i bassen indtil den er tilspillet (100 - 200 timer).

problemet er at jeg flytter i lejlighed om to måneder (bor på et værelse nu). ved ikke helt hvad du mener med en "levende" rum, men de kommer til at stå i en mere eller mindre kvadratisk stue på 18-20 kvm. er det mængden af rumklang (reflektioner) der afgør om et rum er "levende"?

den eneste stander i lydbutikken der passede højttalerne var lidt for lav (49 cm). i følge de kloge skal standeren helst være ca 60 cm, så diskanten ender i en højde af ca 90 cm. hifiklubbens stander passer i højden.

måske bør jeg vente med standere til højttalerne er spillet helt til og jeg er flyttet. de har nok kun kørt ca 30 timer. det er bare svært at vente, når nu i alle anbefaler at de kommer op på nogle standere :)

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2009 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

så er der indkøbt standere.

for billede klik her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=72166&P N=1&TPN=1

tusind tak for jeres råd og vejledning. det er dybt værdsat.

mvh

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes