| Forfatter |
|
emilio Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 17
|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Når man køber et nyt anlæg, og man starter uden noget. Hvordan skal man så prioritere? Hvad er vigtigst? Er det højtalerne, forstærkeren eller noget helt andet? Hvad med de små ting som spikes til højtalerne eller kablerne til mellem enhederne og til højtalerne?
Altså, er det muligt at lave en "tommelfinger"-regel liste, som fx
60 % Højtalere 30 % Forstærker 9,5 % CD-afspiller 0,5 % Højtalerkabel
Med udgangspunkt i ovenstående liste, ville det være en god idé at ofre en masse penge på at få nogle rigtig gode højtalere og forstærker. Mens man måske ville købe en "almindelig" bedre CD-afspiller, og bare købe en standard højtaler-kabel?
Men altså, er der nogle retningslinjer/regler indenfor dette - som kan hjælpe newbies som mig?
Mvh
Emil Newbie
|
| Til top |
|
| |
dreamz Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Marts 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 362
|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo en afvejning af ens behov, og hvor stort et budget man har at rutte med. Procentsatserne vil jo variere alt efter, om
man har et et budget på 10.000 eller et på 100.000.
Det kan også tænkes, at man vil opbygge sit anlæg i etaper og f.eks. begynde med et sæt gode og dyre højttalere, der lægger
beslag på 80 procent af beløbsrammen og så i løbet af et par år opgradere nogle af de øvrige elementer.
Men når det er sagt, mener jeg, at de procentsatser, du nævner, ikke er helt ved siden af.
/dreamz
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes, at du er inde på det helt rigtige spor. De faktorer, som først og fremmest giver den vedtagne bedste lyd og hvor pengene og energien skal lægges er højttalene og deres samspil med lokalets akustik og indretning. Dernæst ville jeg sikre mig en god (efter dine ører) forstærker som er sin opgave voksen i forhold til højttalerne- resten skal man efter min mening ikke i samme grad gå op i - det skal nok lyde fint hvis du sikrer dig de ting, som jeg nævnte.
Der er lydmæssige forskelle på både CD-maskiner, radioer, pladespillere og hvad man ellers kan forstille sig af udstyr, men disse forskelle ligger i mikroafdelingen ved siden af de førnævnte enheder.
Den store opgave er at få sammensat et anlæg, hvor de forskellige dele matcher hinanden i forhold til din lydsmag - lyt først og fremmest efter dit eget lydideal - og pas på ikke at lade dig besnakke fra alle mulige sider.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
Luggelaj Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej emilio og velkommen til forumet.
Der er ikke som sådan nogle faste regler, eller reglsæt som sådan.
-Til gengæld er der utroligt mange holdninger! Disse holdninger har folk ret i ud fra det sæt øre de selv ejer, og jeg vil fri dig for mine.
Som en start er din prioritet et godt udgangspunkt, og et ret sikkert sats på en godt start.
Et lille råd, hvis du er helt ny i hifi junglen. Hifi kan hurtigt blive en meget omfattende hobby, hvor ønsket om mere, større og bedre kan dæmpe opfattelsen af hvad du egentlig har og er tilfreds med. Så se dig for i junglen, og lad os da endelig hører hvad du ender med at købe.
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 760
|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
emilio skrev:
|
Hej
Når man køber et nyt anlæg, og man starter uden noget. Hvordan skal man så prioritere? Hvad er vigtigst? Er det højtalerne, forstærkeren eller noget helt andet? Hvad med de små ting som spikes til højtalerne eller kablerne til mellem enhederne og til højtalerne?
Altså, er det muligt at lave en "tommelfinger"-regel liste, som fx
60 % Højtalere 30 % Forstærker 9,5 % CD-afspiller 0,5 % Højtalerkabel
Med udgangspunkt i ovenstående liste, ville det være en god idé at ofre en masse penge på at få nogle rigtig gode højtalere og forstærker. Mens man måske ville købe en "almindelig" bedre CD-afspiller, og bare købe en standard højtaler-kabel?
Men altså, er der nogle retningslinjer/regler indenfor dette - som kan hjælpe newbies som mig?
Mvh
Emil Newbie
|
|
|
Det lyder meget fornuftigt det du har tænkt dig. Men jeg ville ikke tøve med at smide 70-80% efter et par rigtig gode højttalere. Så kan det være at det spiller "godt nok", eller du får mod på mere, og så er det jo godt du kan høre de forbedringer/forringelser du laver med dine gode højttalere. __________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
Lars_B Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen så vil jeg da gå imod strømmen...
Jeg er enig i at den procentvise fordeling afhænger af det totale budget. Men som udgangspunkt mener jeg at den vigtigste komponent i et system er kilden, og det mener jeg bør fremgå af fordelingsnøglen.
Hvis vi prøver at eksemplificere: I et samlet system til kr. 10.000 er det altså den generelle holdning i tråden indtil videre, at der skal bruges kr. 6 - 8.000 på ht og kr. 950 eller derunder på kilden, i dette tilfælde en CD afspiller. I min optik vil det være en eklatant fejlinvestering, og jeg tror man vil kunne opnå meget bedre lyd ved en anderledes prioritering.
Mit bud på en fordelingsnøgle vil være: Kilde 35%, ht 35%, forstærker 25%, kabler 5%.
Jeg forventer ikke enstemmig opbakning hertil...;-)
Vh Lars
|
| Til top |
|
| |
Luggelaj Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forresten burde du overveje at købe brugt.
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det der har den største procentvise indvirkning på lyden er akustikken.
Så rummet skal du bruge en masse krudt på, samt placering af dine højttalere, der er masser af læsestof rundt omkring. af litteratur for en begynder er: The comple guide to high-end audio en rigtig god bog at starte med.
__________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med et budget på 10.000:
2.000 akustik (tæpper, gardiner, etc)
6.000 højttalere - gerne brugte
1.600 forstærker - gerne brugt
300 billig cd/dvd fra aldi/biltema/whatever
100 kabler
Når du har sparet nogle flere penge sammen kan du opgradere forstærker og kilde.
Dermed ikke sagt, at en cd afspiller til 300 kr lyder glimrende. Men du får ret meget for pengene sammenlignet med et
par højttalere til 300 kr.
|
| Til top |
|
| |
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars_B skrev:
Mit bud på en fordelingsnøgle vil være: Kilde 35%, ht 35%, forstærker 25%, kabler 5%.
|
|
|
Jeg tror at rigtig mange har benyttet en lign. fordeling til deres første anlæg, dog med et mindre budget relativt til
inflationen.
Når jeg kigger tilbage til 1992 og mit første anlæg (HT: 2200, AMP: 1700, CD: 1900, kabler 200), må jeg konstantere
to ting:
1. Komponenterne passede prismæssigt sammen
2. Det hele var elendigt og er udskiftet flere gange siden
Så hvis man har låst sig fast på et absolut beløb er det ikke så dumt. Men hvis man vil bygge videre senere, er det
rart at nogle dele er værd at gemme på.
Man får meget mere for pengene hvis man køber brugt.
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars_B skrev:
|
Jamen så vil jeg da gå imod strømmen...
Jeg er enig i at den procentvise fordeling afhænger af det totale budget. Men som udgangspunkt mener jeg at den vigtigste komponent i et system er kilden, og det mener jeg bør fremgå af fordelingsnøglen.
Hvis vi prøver at eksemplificere: I et samlet system til kr. 10.000 er det altså den generelle holdning i tråden indtil videre, at der skal bruges kr. 6 - 8.000 på ht og kr. 950 eller derunder på kilden, i dette tilfælde en CD afspiller. I min optik vil det være en eklatant fejlinvestering, og jeg tror man vil kunne opnå meget bedre lyd ved en anderledes prioritering.
Vh Lars
|
|
|
Så kan vi jo diskutere hvad der er kilden?. Den eneste del i dit anlæg der kommunikerer direkte med dine ører er. HØJTTALERNE  __________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
Lars_B Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
sshd skrev:
Med et budget på 10.000:
2.000 akustik (tæpper, gardiner, etc) 6.000 højttalere - gerne brugte 1.600 forstærker - gerne brugt 300 billig cd/dvd fra aldi/biltema/whatever 100 kabler
Når du har sparet nogle flere penge sammen kan du opgradere forstærker og kilde.
Dermed ikke sagt, at en cd afspiller til 300 kr lyder glimrende. Men du får ret meget for pengene sammenlignet med et par højttalere til 300 kr. |
|
|
Nu ved jeg ikke lige hvem der har anbefalet et par højttalere til kr. 300...?
Hvis der skal bruges 6.000 på højttalere og cd tilsammen, så vil jeg til enhvert tid og uden at tøve bruge halvdelen på hver.
Og så er jeg naturligvis enig i at man får mere får pengene hvis man køber brugt - men det ændrer vel ikke på fordelingsnøglen?
|
| Til top |
|
| |
Lars_B Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Så kan vi jo diskutere hvad der er kilden?. Den eneste del i dit anlæg der kommunikerer direkte med dine ører er. HØJTTALERNE 
[/QUOTE]
Det mener du ikke, vel? Skal vi virkelig til at diskutere hvad en kilde er...?
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kan vi jo diskutere hvad der er kilden?. Den eneste del i dit anlæg der kommunikerer direkte med dine ører er. HØJTTALERNE 
[/QUOTE]
Det mener du ikke, vel? Skal vi virkelig til at diskutere hvad en kilde er...?
[/QUOTE]
Selvfølgelig ved jeg god hvad kilden er, men det var ligesom for at sætte tingene på spidsen. Det du hører, alså lydbølgerne , bliver lavet af dine højttalere. Derfor er de altid det vigtigste... __________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
emilio Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 17
|
| Sendt: 12 Marts 2010 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Tak for jeres inputs. Dejligt at høre at jeg ikke var helt ved siden af i mit eksempel på fordelingsnøglen. Det var jo netop et eksempel, troede I havde helt andre bud, hvilket der også kom senere hen. Men som en også nævner, det er en jungle og folk har forskellige meninger, holdninger og "ører".
Med hensyn til diskussionen, om man også skal investere en del mere i kilden (CD-afspiller). Det er interessant at vende tingene på hovedet og gå mod strømmen. Men jeg tænker at i sidste ende, hvad hjælper en supergod CD-afspiller hvis højtalerne ikke kan formidle det "godt nok"? Men det omvendte er vel også gældende, med supergode højtalere bliver det måske mere tydligt hvor "billig" kilden er?
Med hensyn til rummets akustik, det kan jeg ikke lige overskue nu. Men her kommer et rigtigt newbie spørgsmål: Hvad er at foretrække - gulvtæpper eller trægulv (lamineret)? Jeg skal nemlig have nyt gulv (væg-til-væg tæpper skal udskiftes til trægulv).
I øvrigt, vil jeg ikke bygge videre, så jeg HAR allerede købt Dali Concept 10 højtalere og en NAD C375BEE forstærker, og en billig DVD-afspiller fra Kvickly, indenfor det sidste måneds tid. Planen er at et mediecenter (computer) skal tilsluttes systemet, så al musik og film kommer herfra. Det går vel an med musik fra en computer - eller?
Tak for jeres svar, og på forhånd tak for de svar som vil indkomme.
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
| Sendt: 12 Marts 2010 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du glemmer lige den der hedder 90% RUMMET
MVH WRONG __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
| Til top |
|
| |
dreamz Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Marts 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 362
|
| Sendt: 12 Marts 2010 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du får i hvert fald masser af saft og kraft med det anlæg.
Til dine spørgsmål: forskellen på laminatgulve og gulvtæpper er koloenorm, hvor du vil opleve et helt anderledes lydbillede,
når gulvtæppet bliver erstattet af et trægulv. Tæpper dæmper lyden bedre og i de fleste tilfælde at foretrække ud fra en hifi-
sammenhæng.
EN pc kan frembringe lige så god lyd som en hvilken som helst cd-afspiller, men det kræver investering i en DAC, der kan
konverterer de digitale signaler om til analog lyd. Det kan et lydkort også, men de, der sidder i de fleste pc'er, er oftest
ringere den den der sidder i den billige Kvickley-spille du har købt.
Der er masser af tråde her på sitet om gode DACs - og som altid i denne branche fås de fra et par hundrede til adskillige
tusind kroner. Men en som denne her er efter min mening glimrende til prisen:
http://www.xs-sound.dk/data/products/prodigycube/index.html
/dreamz
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 12 Marts 2010 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
wrong skrev:
|
MVH WRONG
|
|
|
Tror det er nævnt allerede!
vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
| Sendt: 12 Marts 2010 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
wrong skrev:
|
MVH WRONG
|
|
|
Tror det er nævnt allerede!
vh
Freddy
|
|
|
Ja. Det er nu for at understrege vigtigheden af det. Der er selvfølgelig flere parametre end rummet. Strøm, opstilling og synergieffekten mellem de forkellige apparater i kæden.
Go´weekend til alle.
Min er startet
MVH WRONG __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 12 Marts 2010 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
99% Højttaleren, dens placering i rummet, lytterens placering og rummets akustik.
Forstærker, cd afspiller osv.. Er af minimal betydning sammenlignet med overstående. Jeg siger ikke at det er uden betydning,
for det er det bestemt ikke! Men sammenlignet med højttaleren og akustikken skal det slet ikke prioriteres lige så højt, hvis du
spørger mig. Det er desuden også nemt at underbygge med målinger.
|
| Til top |
|
| |