Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 16:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Infinite Baffle - to do or not to do .. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DKXDN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 31 August 2010 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Hej

Er der nogen her som har erfaringer med Infinite Baffle ?

Hvis man bor i hus er der jo tit et helt ubenyttet loft rum som var et kærkommen sted at få placeret de subwoofer som bare har det med at blive alt for store i stuen...

Men hvad med kondens problemer ?

mvh

Til top Vis DKXDN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DKXDN

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 August 2010 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Av for pokker - Der har været en del tråde om IB subs. Også flere jeg har deltaget i og kommet med gode råd om risikoen for kondens. Råd som i første omgang ikke blev overholdt og som resulterede i en manifold med godt med sort skimmel på indersiden. Jeg kan desværre ikke lige finde dem, men prøv at søge lidt efter "IB sub" i de forskellige underfora og se om ikke der skulle dukke noget op.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2010 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Her var det jo:

IB sub med kondens

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2010 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Men jeg må skynde mig at tilføje at hvis man undgår faldgruberne er der flere enestående kvaliteter ved IB subs: Mulighed for store lydtryk ved lave frekvenser kombineret med at der ikke skal store kasser ind i stuen, samt at de ofte med held kan udføres med billige enheder (små magneter er ikke nødvendigvis dårligt i IB-sammenhæng) er tungtvejende argumenter.

Fimpe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 September 2010 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Skal i gang med en relativt lille IB sub. Har købt 4 stk. Peerless sls12 i en krybekælder (skal lige have enhederne hentet og bygget en kasse).

Har"kælderbio/musikrum" hvor der i den ene ende er adgang til krybekælder, - så det ligger forhåbentlig til højrebenet. Der findes en del fora (mest i US) hvor du kan læse mere - Google IB sub. Også med anbefaling af enheder og størrelse, som Boye skriver ovenover kan det være en fordel med enheder med relativt højt Q.

Til top Vis Fimpe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fimpe

DKXDN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2010 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har arbejdet med Dipole systemer i en del år og er nået frem til (konen også) at de bare fylder - men også lyder og spiller som en drøm.
Hvis man kunne få den magi med op på loftet ville være super.
Dipole sub har den helt klare fordel at de ikke anslår rumresonanser som alm. sub. gør.

Jeg har 8 stk Peerless SLS15 som skulle benyttes.

Til Boye - Hvilke faldgrupper er der og har du en top 10 lise over hvad der skal tages højde for ?

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2010 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Hvad angår indbygning og klimamæssige er det vel disse ting du især skal være opmærksom på:
  • Dampspærre
  • Isolering
  • Bærende konstruktion
Og der kan du blive klogere ved at læse i den tråd jeg linker til i mit indlæg ovenfor.

Du er ret godt kørende med de enheder du har og hvis du har arbejdet med OB så er du sikkert på det rene med hvordan enhederne skal kobles for et opnå brugbar impedans for forstærkeren og sikkert også fortrolig med brugen af EQ for at justere frekvensgang og Q-værdi for systemet.

Ellers er der lidt mere at se på her:
IB sub tråd 1
IB sub tråd 2

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 01 September 2010 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

hehe, ja det var så min IB der var linket til.

Man skal IKKE begå samme fejl som jeg og tage let på problematikken med kuldebroer.

Heldigvis var problemet ikke større end det kunne afhjælpes med isolering rundt om IB´en også.

Den var ganske effektiv, men konen brød sig ikke om hullet i stueloftet, så den blev sløjfet igen .

Men får jeg lavet mit biorum (det bliver ved med at trække ud), så skal der da lige tænkes i de baner igen .

Om 4x12" enheder er store nok ved jeg ikke, de  fleste laves jo med minimum 4x15" evt. 8x12". Der skal noget membranareal til.

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2010 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

Der kan du se - hvis ikke der var drysset skimmel ned i kaffekopperne havde hun aldrig opdaget det.  Men sig mig - fik du ikke kamufleret hullet med et stykke stof? og skal du nu til at sætte loftet op igen ?

Nej, det var nu ikke for at hænge dig ud og spille smart. Jeg synes du har en fin billedeserie og et godt projekt. Og så kan jeg ikke fortænke dig i at prøve at springe besværet over til at begynde med og så se hvor stort problemet måtte blive.

Desuden spurgte DKXDN jo netop til kondensproblemer og dit eksempel er det eneste jeg lige kunne komme i tanker om.

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2010 kl. 07:14 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:
Der kan du se - hvis ikke der var drysset skimmel ned i kaffekopperne havde hun aldrig opdaget det.  Men sig mig - fik du ikke kamufleret hullet med et stykke stof? og skal du nu til at s�tte loftet op igen ?

Nej, det var nu ikke for at h�nge dig ud og spille smart. Jeg jo du har en fin billedeserie og et godt projekt. Og s� kan jeg ikke fort�nke dig i at pr�ve at springe besv�ret over til at begynde med og s� se hvor stort problemet m�tte blive.

Desuden spurgte DKXDN jo netop til kondensproblemer og dit eksempel er det eneste jeg lige kunne komme i tanker om.

Jeg fik sat stof over, men det var ikke godt nok til fruen. Så GROND er her ikke mere .

Det er jo netop godt at du henviser til min erfaring, det er jo derfor vi har sådan et forum, hvor vi lægger vores ting til offentlig skue .

MEN MAN SKAL IKKE SPRINGE ISOLERINGEN OVER!!!!!!!.

Det bliver da spændende at følge et nyt IB-projekt, dem er der desværre ikke så mange af.

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2010 kl. 07:16 | IP-adresse registreret  

Lige en ting mere:Manifolden (kassen) skal bygges meget solidt 2x22mm plader er ikke for meget.

DKXDN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2010 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Hej

Lidt stille her fra min kant ... men acceptenen er imellem tiden kommet fra familien og som de sagde hvis det går helt galt med projektet "Får vi jo bare et nyt gips loft i stedet for liste loftet ..."
Så jeg er nu startet så småt med tegningerne og går en tur på loftet i morgen og ser hvad der kan komme ivejen for manifolden (x2) - Spær mm

Kulde kommer oppe fra og ned så udover at dække med bats foran enhederne deroppe er det vel vigtigt at ligge en 200 mm bats oven på hele herligheden og at alt laves i vandfast krydsfiner eller ?

Er nedenstående ide tegning fornuftig ?

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2010 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Det er lidt svært at se på den lille tegning om du har taget højde for det, men dampspærren skal principielt ligge på den "varme" side af isoleringen som en ubrudt "pose" hele vejen rundt om konstruktionen.
Ellers ser det fornuftigt nok ud. Jeg formoder at du husker at koble enhederne så de spiller "imod" hinanden ellers opdager du hurtigt at der ikke kommer meget lyd ud.

duo(2)
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2008
Lokalitet: København
Sendt: 07 November 2010 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

DKXDN skrev:

Hej

Jeg har arbejdet med Dipole systemer i en del år og er nået frem til (konen også) at de bare fylder - men også lyder og
spiller som en drøm.Hvis man kunne få den magi med op på loftet ville være super.Dipole sub har den helt klare fordel at de
ikke anslår rumresonanser som alm. sub. gør.

Jeg har 8 stk Peerless SLS15 som skulle benyttes.

Til Boye - Hvilke faldgrupper er der og har du en top 10 lise over hvad der skal tages højde for ?

Hej, Dipole subber behøves ikke at fylde voldsomt,
se mine 18" dipol bastanis basser her, ( den nederste kasse!) - de spiller ...Godt
og fylder ikke så voldsomt

Mvh Nikolaj
Til top Vis duo(2)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af duo(2)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes