Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 21:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: 2.1 Mini-system med fuldtoner (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Theis K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 01 November 2010 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Hej!
Jeg skal igang med et lille højttalersystem til en kammerat. Det skal være to små sattelitter og en lille sub (passiv). Budgettet er meget småt, ca. 1500 kr. for materialer, men det burde kunne lade sig gøre med nogle kompromisser.

Jeg vil benytte mig af Tangband enheder, da de er fine til prisen. Jeg havde forestillet mig nogle 3" i sattelitterne. Subben skal som sagt være passiv, og jeg tænker at bruge nogle 6-8" enheder, 2 stks. Det jeg har brug for lidt vejledning til er filtrene. Jeg har søgt i forummet, og det lyder til, at det ikke kan anbefales at lave et sugefilter til de 3" fuldtoner. Jeg har aldrig arbejdet med fuldtoner før, så det er nyt for mig. Hvad vil i anbefale?
Umiddelbart har jeg kig på disse: http://www.optisound.dk/shop/tang-band-w3-926sd-1143p.html
Hvor dybt skal de skæres nedefter, for at de kan tåle lidt volumen?

Til bassen har jeg set på 2 af disse: http://www.optisound.dk/shop/tang-band-w6-789d-369p.html
Hvor højt skal jeg dele dem opefter, for at de harmonerer med fuldtonerne? De skal selvfølgelig spille så dybt som muligt, men jeg er klar over, at der er begrænsninger med at passivt filter.

Kabinetterne skal være ret små, måske omkring en liter pr. sattelit (trykkammer). Jeg ved, at jeg går på kompromis med lyden, men min kammerat ønsker SMÅ højttalere (stakkels mand!). Subben må maksimalt være ca. 30 liter, trykkammer.

Hvad har i af konstruktive inputs til det lille projekt?
Theis
Til top Vis Theis K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Theis K

Wvack
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 02 November 2010 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har kløgtige input, men følger nysgerrigt med på sidelinjen

Husk rigeligt med billeder når i går igang!

Bruce Lee
Til top Vis Wvack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wvack

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 November 2010 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Problemet med en passivt delt sub er ikke at få den ned i frekvens (det problem skyldes andre faktorer), men at dele fornuftigt med passive komponenter (spoler). Nogenlunde tabsfri spoler til en akceptabelt lav delefrekvens bliver hurtigt store & dyre. Man kan tildels komme den akustiske side af problemt til livs ved at bruge en båndpas sub, men de impedansmæssige problemer med en parallelkobling til satelitterne løses ikke herved.

Man kunne vælge en løsning, hvor de to baskabinetter står tæt på (under) de respektive satelitter, men enhederne vendt opad i boksen. Så kunne de arbejde højere op, og man kunne dele til satelitterne i et nemmere håndterligt frekvensområde.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 November 2010 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Den idé mollecon snakker om, bruger jeg faktisk pt. Jeg er dog ikke udelt begejstret for at enhederne vender opad. Integrationen med fuldtonerne bliver ganske vist bedre, men den oplevede lyd fra basserne bliver lidt mere "svampet" og upræcis ift. at de peger direkte fremad. Jeg har kun prøvet med delefrekvenser mellem 200-300 Hz, og ved ikke om det skyldes denne delefrekvens. En lavere deling vil ganske givet mindske problemet, men det er nok ikke muligt at dele meget lavere med 3" enheder.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Theis K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2010 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

Okay, det var også det jeg "frygtede". Vil en deling for fuldtonerne omkring 200 hz være passende, eller kan jeg gå dybere? Kom gerne med filterforslag, hvis i har nogen. :)

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2010 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Har du mulighed for at måle? Hvis det skal være lidt nemt, så ville jeg nok starte med at lave et 12 dB filter til bassen (en spole og en kondensator). Her kan du jo først prøve at lave med de teoretisk korrekte værdier, og så se på målingen om der er ramt rigtigt. Herefter ville jeg med en kondensator på 3" enhede, forsøge at ramme en deling der matcher med basserne. Det kan også godt være der skal dæmpes med en L-pad.

Der er masser af god læsning på forsiden af hifi4all (artikel serie om at bygge højttalere) og her

http://www.diyaudioandvideo.com/

Theis K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2010 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Tak for din respons, Kjeldsen! Jeg har rodet en del med diy lyd, men med lige netop fuldtonerne er jeg helt på bar bund. Så jeg fisker lidt efter at høre om nogle konkrete filter-eksempler fra andre, der har prøvet at rode med specifikt disse enheder (eller måske nogle der minder om).
Men igen, tak for svar. 

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2010 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv fuldtoner og startede med konkrete filtereksempler. Desværre lød det temmeligt ringe, og jeg endte med selv at
måtte eksperimentere. Det er Tangband 4" jeg benytter. frontpladen og afstand til væg har stor betydning for frekvensgangen,
så jeg tror ikke rigtigt på de konkrete løsninger. Dem jeg fandt var også så forskellige, så man næsten skulle tro der var tale
om løsninger til forskellige enheder.

Der er ingen vej uden om målinger. Dette kan heldigvis også gøres billigt, hvis man har et lydkort med rimelig lineær
frekvensgang. Det har bærbare typisk ikke.

Tilbage til forslag. En 3" i en liters trykkammer kommer ikke ned i nærheden af 200 Hz. 300 kan nok godt lade sig gøre.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes