| Forfatter |
|
Rubennn Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 224
|
| Sendt: 03 November 2010 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har planer om at bruge en højttaler
til et flytbart projekt. I et kabinet på 350 liter kan den spille ned til 29 hz.
Men sh*t, 350 liter er alt for meget. Men flytbare PA højttalere/monitors er jo på omkring 40-50 ville jeg tro. Kan det lade sig
gøre at smide denne enhed i et lille kabinet? Hvad ville følgerne være?
Regner med at bruge et port system.
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 03 November 2010 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis en enhed kommer i et for lille kabinet, vil det resultere i at enheden lyder trykket. Ofte vil man få et boost inden enheden ruller af nedadtil. Det bliver altså svært at få enheden til at spille lineært også...
Prøv at taste data på enheden ind i dette program og forsøg dig med forskellige kabinetvolumen og porte. Så kan du se hvordan frekvenskurven vil reagere på ændringerne.
|
| Til top |
|
| |
tobiazz Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 236
|
| Sendt: 03 November 2010 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal den bruges til hifi eller PA?
I PA er det sjældent at man spiller under 35hz, selv med store 18" subs... det kræver simpelthen for store kabinetter og for meget slaglængde..
|
| Til top |
|
| |
Rubennn Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2010 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
@finlytteren:
Jeg har taget et nærmere kig på dit link. Jeg kendte godt hjemmesiden men har ikke rigtig brugt den før nu. Tak for
pointeringen.
@tobiazz
Skal bruges til PA. Ja, jeg kan lige forestille mig størrelsen på et kabinet til en 18" sub der skal kunne spille dybt. Mit
hovedmål er bare en høj følsomhed på enheden (98+ dB/W), lav vægt og lille kabinet (helst under 50 liter, men kan godt se
at jeg nok skal op på i hvert fald 70-80 stykker). Budgettet er så stort (op til 1200 kr. pr. enhed i en stereo konstruktion).
Jeg er egentlig ligeglad med en resonansfrekvens under 100 hz. Høj følsomhed kan jo netop nemt skaffes på store enheder
og dertil lav vægt med neodymium magneter.
Spørgsmålet er om den hjemmeside finlytteren har givet mig viser det korrekte udslag i dB omkring de 100 hz, som
højttaleren vil få i et lille kabinet?
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 822
|
| Sendt: 03 November 2010 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan lave et bandpass kabinet. det halvere størrelsen. men ud over det er der ikke så meget du kan gøre ved størrelsen.
Men det du ønsker er ganske simpelt ikke mulig...
Bare tænk. Hvis man kunne lave et kabinet på 50liter som kunne det du ønsker. hvorfor laver alle producenter så alle de kæmpe
store subs...
|
| Til top |
|
| |
Rubennn Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2010 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
@CasperCU:
for at spille dybt gættede jeg på? men jeg tager vel fejl.
Jeg forstår ikke helt hvad du mener med bandpass kabinet?
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 822
|
| Sendt: 04 November 2010 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps. Jo højere frekvens jo mindre kabinet. sådan helt firkantet.
Hvis du laver et bandpass kabinet halvere du kabinettet volumen i forhold til et basrefleks kabinet. desværre mister man lidt
effektivitet.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 04 November 2010 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhh, det er ikke helt korrekt - m.h.t. nedre grænsefrekvens er BP kabinetter hverken værre eller bedre end traditionelle refleksbokse. De har så nogle andre fordele, men det er en anden sag.
Rubenn, der er en elementær, naturlovsbestemt sammenhæng mellem en højtalers følsomhed, størrelse, og evne til (dyb) bas. Desuden er der nogle ret absolutte grænser for følsomhed, som ikke rigtigt kan overskrides med almindelige bokse. Når du har grænser for boksstørrelse, er du derfor nødt til at 'sælge' enten følsomhed, eller bas.
Nu ved jeg ikke, hvilken slags musik der skal spilles, men generelt, til PA-brug, mener jeg nok man kan tillade sig at sælge den dybe bas til fordel for en høj følsomhed. Følsomheden er meget vigtig i den sammenhæng, hvad du osse lader til at have konkluderet. Under alle omstændigheder bliver du nødt til at prioritere.
|
| Til top |
|
| |
Rubennn Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2010 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men ifølge programmet på hjemmesiden vil jeg få et udsving i lydtryk omkring de 100 hz på +1 dB eller mere hvis kabinettet
bliver alt for lille. Er det noget der vil kunne høres? Nu ved jeg godt at hjemmesiden gør det ret firkantet.
Men tak for reminderen om fysikkens side af sagen. Mht. bas så tror jeg ikke det kan betale sig at gå efter et godt resultat her,
da projektet skal spille udenfor. Men ja, følsomheden må ikke ændres. Den skal være så høj som muligt (med økonomiske
begrænsninger).
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 06 November 2010 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det vil kunne høres. Ikke så meget på grund af det let øgede niveau, men p.g.a., at denne øgning er udtryk for et højere Q på systemet - det falder langsommere til ro i bassen (er mere upræcist). Det er ikke nødvendigvis en ulempe til dit behov, som vel mest er partybrug (udendørs) - der kan det såmænd være en fordel med et boost i bassen.
|
| Til top |
|
| |
Rubennn Forum Bruger

|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm okay...
Det lader til, at jeg måske ikke skal begrænse mig selv for meget, bare det ser fint ud på papir.
Men ja, Mollecon - du er ved at have duftet den. Mit behov er lige nu kun noget flytbart der kan spille udenfor (hovedsageligt
skal spille udenfor). Det kan være jeg bliver mere interesseret i at bygge noget mere kompliceret i hifi-kvalitet på et tidspunkt.
Der vel ingen anden vej end at prøve at købe enhederne smide dem i en kasse og se om det er helt håbløst.
|
| Til top |
|
| |
Ronnie B. R. Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 312
|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
|
Hvis en enhed kommer i et for lille kabinet, vil det resultere i at enheden lyder trykket. Ofte vil man få et boost inden enheden ruller af nedadtil. Det bliver altså svært at få enheden til at spille lineært også...
Prøv at taste data på enheden ind i dette program og forsøg dig med forskellige kabinetvolumen og porte. Så kan du se hvordan frekvenskurven vil reagere på ændringerne.
|
|
|
hvad så hvis man ikke bruger en af de omtalte enheder man kan vælge deroppe? __________________ Pass labs INT150
Audia flight One
Scan-speak
Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00
GO BIG OR GO HOME.....
|
| Til top |
|
| |
Rubennn Forum Bruger

|
| Sendt: 07 November 2010 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronnie B. R. skrev:
hvad så hvis man ikke bruger en af de omtalte enheder man kan vælge deroppe? |
|
|
Er ikke helt sikker på hvad du mener, men hvis det er den dropdown menu hvor der kun er nogle få enheder at vælge imellem,
så vælger du bare en af dem og indtaster dine egne værdier og trykker "calculate".
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2010 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan som regel indtaste de relevante T/S-data for enhederne i programmerne - ækvivalent volumen (Vas), egenresonans i fri luft & Qt-værdi (osse fri luft). Man skal så blot kende de værdier, men de opgives som oftest på de relevante datasider.
Rubenn, du har nok ret i, at man bare må prøve .
|
| Til top |
|
| |
Rubennn Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2010 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja og går det - så går det nok. Jeg mener... det er jo ikke jer der skal høre på dem, men mine hifi-uoplyste venner der hører
musik fra deres integrerede laptop højttalere. Jeg er glad så længe jeg kan levere lyden på et tilfredsstillende lydniveau
udendørs.
Men endnu engang tak for support.
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 09 November 2010 kl. 01:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronnie B. R. skrev:
finlytteren skrev:
|
|
|
|
hvad så hvis man ikke bruger en af de omtalte enheder man kan vælge deroppe?
|
|
|
Ja så skal du til at taste data'ene ind manuelt. Du kan finde data på dine her og her.
|
| Til top |
|
| |