Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 09:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Streaming fra SSD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gone4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Marts 2012 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Først vil jeg gerne give udtryk for, at det er en fornøjelse, at have dette forum, hvor man tydeligt ser, hvor forskellig vores tilgang til musikken er.

Uanset hvad, går vi vel alle efter at få det optimale ud af systemerne, alt efter individuel smag, og behov.

Derfor har vi vel alle fundet den afspilleform, som vi foretrækker, og bibeholder evt. alle i kombination / sværger til en enkelt, eller eksperimenterer, for at komme videre.

Personligt er jeg i den situation, at jeg har erfaret, at man kan komme temmelig langt, med streaming. Her anvender jeg Sonos ZP 90 Cullen, digital udgang til Lyngdorfs Millenium. Dermed ingen mellemliggende DA convertering, hvilket nok er en del af forklaringen på det, efter min opfattelse gode resultat.

Ydermere giver det også mulighed for at anvende den indbyggede DSP.

Nu er det så jeg kommer til sagens kerne. Jeg har hørt, at der kan være lydmæssige forbedringer, ved at anvende SSD harddiske.

Det ville glæde mig, hvis vi her kan samle erfaringer, og kommentarer til denne forholdsvis nye mulighed, indenfor streaming.

God Påske, hvor vejrudsigten tilsyneladende, antyder, at vi får god lejlighed til at nyde vores interesse for god musik. Samt evt. komme med input til emnet.

Til top Vis gone4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gone4it

Moke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2010
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Marts 2012 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Hmm.. SSD harddiske bruger mindre strøm, og har ikke mekaniske dele, så de genererer med garanti mindre elektrisk støj. De er hurtigere, såd e kan sikre et mere jævnt dataflow og de holder heller ikke termiske rekalibreringspauser, som nogle harddiske gør.

Derfor kan det i hvertfald i teorien medføre mindre jitter på den digitale udgang, men det er utroligt svært at kvantificere i hvilken grad dette er en betydende faktor i dit setup og i forhold til din smag, lytteevner osv.

Når det er sagt, er der andre gode grunde til at bruge SSD: mindre samlet strømforbrug, mekanisk støj og varmeudvikling og (sansynligvis) større pålidelighed.

Til top Vis Moke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moke

gone4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2012 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Ok. du har hermed bekræftet, at der ligger en mulig forbedring. pga. evt. mindre jitter. Det er selvfølgelig rigtigt, at det er svært at sige, om det slår igennem i det enkelte tilfælde.

Derfor er det også interessant, om nogen har erfaring, som underbygger den teoretisk mulige forbedring.

tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2010
Lokalitet: København
Sendt: 30 Marts 2012 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Hej gone4it,

Du har ret med at der er lydmæssige fordele ved SSD i stedet for konventionelle HDD harddiske, men kun når vi taler computere og software, vel at mærke.
Der ingen fordel ved SSD når vi taler ren opbevaring af dine musikfiler til streaming via Sonos.

Streaming devices som Sonos burde ikke have fordel af SSD, men der er nogle enthusiaster der har fundet ud af at NAS systemer jo også er en slags computere og at de derfor også lyder forskelligt godt.
Det kritiske spørgsmål må være hvordan og hvor ofte Sonos henter data fra sit netværk. Ideelt burde den blot hente filen og streame fra sin egen indbygede (SSD) RAM, men ved produkter som Sonos ved jeg det ikke nøjagtigt.
Hvis Sonos henter data kontinuerligt over sit netværk, kunne der være en fordel i SSD fordi selve computer-delen af netværket kunne profitere af den hurtigere SSD teknik.

På computere har SSD til programmer en klar lydmæssig fordel.

Hilsen Leif

Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69

gone4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2012 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Hej Leif

Lyder interessant, håber det åbner for andre med indsigt.

Kan ikke helt finde nogen konklusion, på dit indlæg, men det er jo netop det, som holder os i gang.

Mvh. Bjarne

Tommy S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2005
Sendt: 30 Marts 2012 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Med Sonos forventer jeg at man streamer via netværk. På et 1000 Mb netværk giver det ikke mening at benytter en hurtigere harddisk end en standard 3½" harddisk. I øvrigt også langt den billigste løsning for en stor musiksamling.

I PC'er er det et must at benytte en separat harddisk til data. Hvis operativsystemet er installeret på samme disk vil det give en endog meget væsentlig forringelse af harddisk performancen. Det er af samme grund ikke tilstrækkeligt bare at have to partitioner på samme disk - dvs en til operativ system og en til data.

Til top Vis Tommy S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy S.

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Marts 2012 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Jeg hører ingen forskel på SSD og alm harddisk på min stationære. Jeg elsker min SSD pga dens høje hastighed, hvilket gør styresystem og diverse programmer hurtigere.
Tubeplayer: Hvad mener du? afspilleren skal ligge på ssd af lydmæssige årsager eller pga brugervenlighed? Mener du også at du har selve musikfilerne liggende på SSD?

Ldmæssigt hører jeg ikke forskel.
I øvrigt er SSD en noget dyrere løsning, hvis du skal opbevare dine (mange) losssless filer.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

kimz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 Marts 2012 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har en SSD til styresystemet, og en 1 TB til lydfilerne i min bærbare, og oplever ingen lydforskel, fra jeg før havde mit styresystem på en alm harddisk, men hastigheden på programmers opstart er det bedste !.
Til top Vis kimz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimz

bjsc
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 30 Marts 2012 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Hvis bufferen i streameren er tilstrækkelig stor til at håndtere mindre ophold i data forsyningen, så burde det være ligegyldigt
hvor data kommer fra. Hvis bufferen ikke "løber tør" for data vil man aldrig opdage eller kunne høre om data kommer fra et
SSD drev eller et gammelt diskette drev for den sag skyld - bare drevene kan følge med mht. til det gennemsnitlige behov for
data pr. sekund.

Tommy S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2005
Sendt: 30 Marts 2012 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Når først man har prøvet at have operativsystemet på en SSD ønsker man aldrig nogen sinde at gå til bage til de gamle harddiske. Det væsentlige er at have en separat disk til data også selv om man har hen SSD til operativsystemet. Hvis operativsystemet  har travlt med andre ting, kan der komme så store belastninger på SSD disken at der kommer tydelige drop-outs under afspling af musik.

Til top Vis Tommy S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy S.

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 30 Marts 2012 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Jeg mener nu altså at det handler om CPU hastighed, kernel og RAM, harddisk (cache)
At buffer lyd data i ram uanset harddisk hastighed

Hvis man regner med at det tager 1 sekund at hente data i ram, så tager den en uge at hende det fra harddiske

bjsc
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 30 Marts 2012 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Jeg mener også at harddisk typen er ret ligegyldig ved streaming af lyd. Datamængde pr. sek. til. lyd streaming er jo næsten
ingenting i forhold til den datamængde der kommer fra en harddisk.
Hvis Tommy S. oplever dropouts må flaskehalsen opstå andre steder f.eks. som DAO skriver: CPU, Ram mængde, eller andre
samtidigt afviklede opgaver.

Men SSD disken er utrolig dejlig at arbejde med til andre opgaver der kræver langt større datamængder, f.eks. opstart af
programmer, indlæsning af store billeder, AutoCAD osv.

tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2012 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Når diskussionen her, ikke rigtig finder nogen rigtig retning, er det fordi vi alle sammen taler forbi hinanden.

Om man henter data fra en SSD eller en HDD gør ikke forskel på data. De er ens.
Men der kan være forskel på hvor meget støj og jitter systemet bliver belastet med. Her er der entydigt fordel til SSD.

I en computer anvender playersoftwaren operativsystemet, og her ses ofte at playeren først henter data fra harddisken og indlæser disse i computerens RAM, før der så bliver streamet data til DAC´en.
Dette kaldes memoryplayback og anvendes af J.River, cPlay, XXHighend, Amarra, PureMusic etc.

I et NAS netværk kunne SSD til NAS-styresystemet være en fordel fordi også hér, bliver kvaliteten af streamede data mindre belastet af jitter. Det kommer lidt an på hvordan netværksplayeren modtager sine data og om disse bliver streamet "real-time" eller om der er en buffer RAM mellem NAS og player.

I teorien skulle en stream over NAS ikke være berørt overhovedet, men mange NAS brugere oplyser at der er en vis hørbar forskel på nogle netværk/player kombinationer.

Hilsen Leif
Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69

gone4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2012 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Det er som om  der kommer forskellige brikker til et puslespil. Foreløbig kunne man jo stadig være optimistisk, og tro der kunne være en mulig forbedring.

Det må være muligt, at nogen har så godt kendskab til Sonos måde at afvikle på, at man kan komme nærmere et svar.

Hvis det lyder lovende nok, kan der være andre, som har lyst til at forsøge i praksis.

Indtil videre, vil jeg læne mig lidt tilbage, og se om der kommer nogen, som kan give nye input. Så vi kan komme lidt nærmere en fælles forståelse af fakta, og hvilke muligheder det kan bringe.

Mvh

tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2012 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Hej gone4it,

Hvorfor ikke go4it og sæt selv en SSD på netværket & Sonus´en. Det er da en smal sag.
Skal man altid have de andre til at gøre det først ?

Mvh.

gone4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2012 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

tubeplayer69 skrev:
Hej gone4it,

Hvorfor ikke go4it og sæt selv en SSD på netværket & Sonus´en. Det er da en smal sag.
Skal man altid have de andre til at gøre det først ?

Mvh.

Nej det er ikke noget med at lokke andre til at gøre det for mig.

Men når man har et vel fungerende system, og ikke har den helt store erfaring i at sætte disse ting op, benytter jeg mig gerne af forummet, for at finde ud af, om der kunne være bare EN som evt. har prøvet med Sonos.

Eller få forskellige indspark, som kan give blod på tanden.

Jeg finder det dermed helt Ok, at prøve at få indtryk af chancen for fremskridt, før skridtet tages!

Samtidig er jeg så naiv, at jeg tror på at andre også kan have glæde af, hvad der måtte komme fra folk som dig, der enten har viden, eller erfaring på området, og foreløbig synes jeg, at det er kommet fint fra start.

Tak

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes