Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 09:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Computer og hifi galvanisk adskildt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kbaggen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 02 April 2012 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Læste i en anden tråd følgende:

Computer og hifi bør være galvanisk adskildt. Det kan du gøre med TOSLINK/SPDIF, USB isolator eller lydkort/dac med
isoleret USB.

Og mit spørgsmål er så om et setup af følgende er ok og lever op til at være galvanisk adskildt?:

Externt USB lydkort (Turtle Beach advent mikro II), optisk udgang-------> Lysleder (Optisk) ---------> ind i Onkyo PHA 1045 gennem PCM og dermed brug af dette anlægs DAC. 

Eller hvorledes gøres det så Galvanisk adskildt og hvad betyder det egentlig mere præcist?

KBN

Til top Vis kbaggen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kbaggen

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 02 April 2012 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

På en PC f.eks. kan man ikke regne med at der på de forskellige lydkort udgange ingen DC potentiale er, og jeg har
oplevet at der kan slå gnister når man tilkobler to komponenter der ikke har samme potentiale
TOSlinks ja så er man adskilt men kan også gøres med S/PDIF
PÅ audio niveau kan man gøre det med sådanne er her
DLT-1
Har haft den i mange år, købt i SK sound i Vejle, men den gør sagen, adskille det elektriske signal galvanisk fra.

Med andre ord, man overføre lyden uden at der er elektrisk kontakt

Inden for IT gør man det smarte at man aldrig blander EL til IT med andet EL, da en IT support afdeling kan bruge 100
år og endag på at finde den slags elektriske problemer og derfor har IT udstyr specielle EL stik.

MRGM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2009
Sendt: 02 April 2012 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Det betyder ganske enkelt at der ikke løber strøm direkte mellem din PC (lydkort) og evt. DAC/forstærker.

I de fleste er kan det gøres ved at anvende et lydkort eller USB-til-SPDIF-konverter, der har en galvanisk adskillelse fra start i form af en lille transformer, der sidder i udgangen. Herved overføres fx. data via induktion og der er ikke direkte elektrisk kontakt.

TOSLINK garanterer galvanisk adskillelse, idet signalet overføres som lys og ikke som strøm. 

På denne måde undgår man at der opstår bøvl på grund af evt. spændingsforskelle (fra få mV og opefter) mellem PC og de videre led. Dette høres tit som brummen eller susen/elektrisk støj, der ligger konstant i baggrunden.

Hvorvidt dette er et problem er nemt at afprøve, prøv at skrue helt op for forstærkeren mens du IKKE afspiller noget lyd/musik. Hvis du begynder at høre brummen/susen, der bliver højere i takt med at du skruer op, så er den gal. Hvis ikke, er der intet problem.

For god ordens skyld skal det lige nævnes at susen/elektrisk støj kan komme mange steder fra, og det meste udstyr genererer en lille smule støj selv. Så brummen på ca. 50Hz (ligesom netstrømmen, er det bedste tegn på om der er noget galt.

Håber det hjalp.

Til top Vis MRGM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRGM

kbaggen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2012 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Dvs. det du skriver er at ved normalt kobber-forbindelse som RCA overførelse så kan der være spænding på selve RCA kablet (foruden signalet) som kan ødelægge forstærker og i mindre grad forstyrre lyden?

Men med optisk lysleder kabel er man ok!

Er det rigtigt forstået D A O og MRGM?

kbaggen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2012 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

MRGM skrev:

TOSLINK garanterer galvanisk adskillelse, idet signalet overføres som lys og ikke som strøm. 

På denne måde undgår man at der opstår bøvl på grund af evt. spændingsforskelle (fra få mV og opefter) mellem PC og de videre led. Dette høres tit som brummen eller susen/elektrisk støj, der ligger konstant i baggrunden.

Hvorvidt dette er et problem er nemt at afprøve, prøv at skrue helt op for forstærkeren mens du IKKE afspiller noget lyd/musik. Hvis du begynder at høre brummen/susen, der bliver højere i takt med at du skruer op, så er den gal. Hvis ikke, er der intet problem.

Har prøvet dette og med RCA var der støj, nok især fordi jeg bruger splitter til at sende signalet til både TV og anlæg. Ved Optisk lysleder ingens tøj overhovedet!

Men bør man helt undgå RCA forbindelsen mellem anlæg og komputer, kan man ødelægge anlæg pga. spændingsforskel osv?!?!?

Hvad med jordforbindelse på komputer, skal/skal ikke? Og hjælper det?

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 02 April 2012 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

kbaggen skrev:

Dvs. det du skriver er at ved normalt kobber-forbindelse som RCA overførelse så kan der være
spænding på selve RCA kablet (foruden signalet) som kan ødelægge forstærker og i mindre grad forstyrre lyden?

Men med optisk lysleder kabel er man ok!

Er det rigtigt forstået D A O og MRGM?

100 % rigtig forstået, men AC koblet HIFI udstyr er rimelig beskyttet
Man skal huske at hvor HIFI udstyr er bygget udfra nogle kvalitets principper så er Computer udstyr og deres elektrisk
komponenter opbygget efter lavest pris. Kort skrevet så er SMP er noget skrammel!
SMP = http://en.wikipedia.org/wiki/Switched-mode_power_supply

I det heletaget udsender en PC så meget støj over for alt muligt andet, at hvis det ikke er lavet rigtig godt så har man
Elektromagnetisk interferens (EMI)

Har ikke oplevet det på min nye PCer men mine gamle pcer havde altid noget støj i baggrunden når man lyttet musik,
spec på hovedtelefoner,

MRGM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2009
Sendt: 02 April 2012 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

kbaggen skrev:
MRGM skrev:

Har prøvet dette og med RCA var der støj, nok især fordi jeg bruger splitter til at sende signalet til både TV og anlæg. Ved Optisk lysleder ingens tøj overhovedet!

Men bør man helt undgå RCA forbindelsen mellem anlæg og komputer, kan man ødelægge anlæg pga. spændingsforskel osv?!?!?

Hvad med jordforbindelse på komputer, skal/skal ikke? Og hjælper det?

Jeg har ikke nogen problemer selv pt. Inden jeg fik installeret en dedikeret gruppe på hovedtavlen til mit PC-setup, havde jeg en masse brum i baggrunden. Men så snart jeg fik jord til PC og anlæg gik problemet over.

Pludselig kunne jeg skrue helt op på min forstærker uden der var noget baggrundsstøj (selv med øret helt henne ved højtalerne).

Så nej man behøver ikke undgå RCA (typisk stereo-minijack til 2x. RCA) helt, hvis man blot har jordet alt sit udstyr. Jeg indrømmer dog gerne at jeg har en smule støj, når min PC belastes hårdt og jeg sidder med hovedtelefoner på.

Har overvejet en skilletrafo til signalet, men er ikke kommet igang med det. 

Til top Vis MRGM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRGM

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes