Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 20:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hjørne bas fælde (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Superlasso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 13 November 2005 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Meier skrev:

Enig

Har selv læst hans hjemmeside med stor fornøjelse.

Det ændrer bare ikke på, at man "lige" skal have målt sit lytterum for at komme videre.

Hilsen Thomas

Well...selvfølgelig er det bedst at foretage en opmåling men det er ikke tvingende nødvendigt...rockwool bass traps har nemlig den fordel at de dæmper meget linært i de dybe frekvenser...

Til top Vis Superlasso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Superlasso

HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Marts 2006 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Meier skrev:

Enig

Har selv læst hans hjemmeside med stor fornøjelse.

Det ændrer bare ikke på, at man "lige" skal have målt sit lytterum for at komme videre.

Hilsen Thomas

Har læst hans hjemmeside igennem oppefra og nedefra - manden ved noget om akustik, det kan der ikke være tvivl om. Har faktisk haft kontakt til ham både igår og idag, men problemet er at al den akustik-snak kan være lidt svær for hvide mennesker at forstå

Spørgsmålet er, om der findes nogle hoveder herhjemme i andegården, som man kan få til at fortælle historien på godt sjællandsk

Til top Vis HPA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPA Besøg HPA's Websted

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 Marts 2006 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Mit eget problem er blevet noget mindre siden jeg fik min Tact tcs 2.2x , men den bekræftede at det er mellem 63-70 hz at problemet findes.....

Peiter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Marts 2006 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Superlasso skrev:

Var nødt til lige at kommentere på denne post...jeg er fuldstændig uinteresseret i HIFI men browsede for sjov jeres forum.

Pas nu på ikke at gøre det mere besværligt end det er...har et lydstudie og ved lidt om bass traps mv.

Her er et link til en fyr, der hedder Ethan Winer..han ved ufatteligt meget om akustik og specielt bass traps... www.realtraps.com  - tjek det ud.

I behøver altså ikke at bygge fancy membran absorbere...en masse rockwool i hjørnerne af jeres rum vil gøre underværker - det kan gøres billigt og fikst...EQ til at rette rummets peaks og null zoner kan ikke lade sig gøre, fordi frekvensgangen i de smp rum man typisk lytter til musik I kan variere mange db indenfor få meter!

Held og lykke med bass traps projekterne og gør jer selv den tjeneste af læse på Ethan Winers forum godt og grundigt!

Jeg er fuldstændig interesseret i HIFI og browsede for alvor forumet.

Jeg gik ind på www.realtraps.com  og downloadede RealTraps Test Tone CD Zip filen og brændte (via Windows media Player 10) de 30 lydfiler til CD.

Hjem med disken i CD spillen og lytte. Det jeg i første omgang var interesseret i, var at høre hvor langt ned mine Magneplanar MG12/QR SE egentligt går. Ved 35 - 37 Hz begyndte det at ligne noget ... ved 40 Hz svingede mine glaslåger i vitrineskabet for alvor med. Samtidig kunne jeg gå rundt i stuen og forundres over de enorme forskelle der var i basniveauet. Prøv det folkens, det er et godt "værktøj" til at måle i området 10 - 300 Hz. Ulempen er, at det går op for en hvor svært det kan være at møblere og indrette sin stue, hvis man samtidig vil have bare nogenlunde linieært output (i lyttepositionen) fra sine højttalere.

Iøvrigt .. efter ca. 20 minutter med bas ang mas (med volume sat til 70 og max er 80), ville jeg lige mærke på forstærkeren (Thule IA100) hvor varm den var blevet da den sjældent bliver mere end håndlunken, selv ved høje lydtryk og her må jeg sku sige jeg blev lidt nervøs; Det var ikke muligt at holde sin hånd på toppen af kabinettet mere end 3 - 5 sekunder før det begyndte at gøre rigtig ondt

Mvh Peiter

Til top Vis Peiter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peiter

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Februar 2009 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Passiv EQ altså ved hjælp af basstraps er = nr 1

Jeg mener dog at aktiv EQ kan hjælpe langt de fleste rigtig langt uden at gøre sin dagligstue til et lydstudio - udseendemæssigt.

Det er rigtigt at man med EQ som regel ender med en forholdsvis snævert sweetspot, men ved lidt omtanke og korrekt brug af EQ kommer man altså virkelig langt med dertil hørende god basgengivelse. Jeg har fx målt i hele min sofa, dvs har sørget for god bas i et 3x1meter område.

Slår jeg min Behringer 1124 DSP i bypass, så lyder bassen fuldstændig latterligt, overalt i rummet - når den så ryger på igen, dæmpes mine peaks i hele rummet....men selvfølgeligt bedst og mest i sweetspot.

Personligt vil jeg gerne have mere passiv EQ / basstraps i mit rum, men det er vanskeligt at gøre det pænt synes jeg.

Har plads til en basstrap i det ene hjørne - sidder her og tænker på om sådan en DYI evt kunne integreres med en gulvlampe?

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 08 Februar 2009 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Hey - prøv den der simualtor på fast-traps.

http://www.fastaudio.com/INT/absorber300.html

Jeg ved godt at den ikke erstatter en måling, men den er da meget sjov.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes