Emne: Har Kablerne noget at sige? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
freako Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 400
|
| Sendt: 24 Februar 2010 kl. 02:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fred, jeg er 57 år (=oldgammel), har lyttet til hifi i 40 år, har tinnitus på det ene øre, og kan ikke høre en kæft over 13k (lineære toner). Mit anlæg er hifi, men ikke high end, hvilket måske netop er derfor jeg kan høre forskel på kabler. F.eks. har jeg lige udskiftet mit Audioquest Type 4 med et Supra Ply 3.4/S, og jeg vil påstå at enhver med blot nogenlunde normal hørelse ville kunne høre forskellen på de to kabler. Ikke som nat og dag, men tæt på.
Måske kan visse anlæg afsløre forskellene, men ikke alle? Måske har nogle mennesker mere "træning" i at lytte end andre? Jeg ved det ikke, men det er mit bud. I øvrigt vil jeg lige påpege, at de der ønsker videnskabelige beviser (på forskellene på kabler) kommer til at vente længe, for der er endnu ingen metoder til at måle alle de egenskaber der får kabler til at lyde forskelligt. Måske i fremtiden?
I øvrigt tak for dine fornuftige indlæg __________________ Freako (always happy but never satisfied)
Luxman - Holfi - Thule - Dynaudio - Audio Pro
|
| Til top |
|
| |
Bigmaac Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 24 Februar 2010 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
freako skrev:
Måske kan visse anlæg afsløre forskellene, men ikke alle? Måske har nogle mennesker mere "træning" i at lytte end andre? Jeg ved det ikke, men det er mit bud. I øvrigt vil jeg lige påpege, at de der ønsker videnskabelige beviser (på forskellene på kabler) kommer til at vente længe, for der er endnu ingen metoder til at måle alle de egenskaber der får kabler til at lyde forskelligt. Måske i fremtiden?
|
|
|
Jeg tror ærlig talt de fleste er ligeglade med målinger. Den eneste form for videnskabelige test der kan fortælle om nogen kan høre forskel på netkabler er dobbelt blindtest. De forsøg jeg har set med test af personer der mener at kunne høre forskel har alle fejlet. På den måde har du nok ret i at vi kommer til at vente længe.
|
| Til top |
|
| |
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 24 Februar 2010 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er indtil videre aldrig er lykkedes mig at lytte sammen med nogle ikke troende, og forventer efterhånden heller ikke at de nogensinde åbner døren på klem.
Men jeg ved jo at der er andre folk derude med åbent sind, som ikke har noget imod at opleve nyt, og dele ud af egne erfarringer.
Så er der nogle der kunne tænke sig at kigge forbi, er de velkommen til at sende mig et PB.
|
| Til top |
|
| |
hkruse Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound
Bruger siden: 07 September 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 24 Februar 2010 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bigmaac skrev:
|
Jeg tror ærlig talt de fleste er ligeglade med målinger. Den eneste form for videnskabelige test der kan fortælle om nogen kan høre forskel på netkabler er dobbelt blindtest. De forsøg jeg har set med test af personer der mener at kunne høre forskel har alle fejlet. På den måde har du nok ret i at vi kommer til at vente længe. |
|
|
Jeg lægger gerne "hus" til en tvivler. Jer har disse kabler http://www.dagogo.com/View-Article.asp?hArticle=148 og har endnu ikke haft nogen på besøg som ikke hørte forskellen. Mvh, Hans
|
| Til top |
|
| |
virious Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 24 Februar 2010 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ryddet lidt op i denne tråd og slettet en del indlæg, der ikke hører hjemme i en debat.
Venligst back on track, drenge!
/Virious
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 24 Februar 2010 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
"Stridsvognen" skrev:
"Hej Freddy.
Du ville være en glimrende kandidat til at kontrolere en blindtest,
Kunne du ikke tænke dig at være med til at afslutte denne dabat, og bekræfte eller afkræfte at nogle kan høre forskel
på kabler..?"
Jeg takker for tilliden, men jeg vælger at sige nej tak. Jeg er ikke i tvivl om, at nogle mener at kunne høre forskel på
kabler - hvilket en hurtig gennemlæsning af eksempelvis denne tråd vil indikere. Jeg interesserer mig mere for, hvordan det
kan være, at de kan det. Jeg mener ikke, umiddelbart, at der kan stilles en logisk og forståelig forklaring, som virker
troværdig på mig op på denne superhørelse, selvom det ikke ligefrem har skortet på helhjertede forsøg. Der kastes en
masse pseudo-fysiske hjemmestrikkede forklaringer op - eller også inviteres der til div. blindtests, som ikke kaster lys over
min nysgerrighed.
Altså Hvordan kan det være, at disse mennesker hører så godt?
Tilhører de en art lyttende "mensa"-korps, som for os andre til at fremstå som ignorante Neanderthaler med høreskader?
Mener de selv at være i besiddelse af anlæg, som er i stand til at gengive det mest utrolige, så selv os med evt.
middelmådige anlæg (uden ører) vil være i stand til at kunne høre de famøse forskelle? (Jeg synes i . ø, , at enhver har ret
til at være stolt af sit musikanlæg).
Kunne nogle lige byde lidt ind her?
Vh
Freddy
<!-- Message ''"" --> |
|
|
Hej Freddy - der er muligt at mennesker sanser lyden fra musikanlæg forskelligt.
Iflg. en god hifibekendt opfatter nogle mennesker i hvertfald lyden fra HT anderledes hvad angår højde på lydbilleder:
Lydbilleder opfattes af disse lyttere som mere udstrakt op/ned end af hovedparten af lyttere. Jeg selv har tendes til det (det
var derfor vi kom til at tale om det for et par år siden). Nogen god forklaring på observationen foreligger ikke. Jeg betragter
den ikke som en fordel ifht. lytteevne, og den glæde, man kan få ud af musikken.
Men det er et eksempel på at lyd kan opfattes forskelligt. Hypotetisk kunne der være andre individuelle forskelle i
sansningen af lyde.
Med håb om at kunne yde et bidrag, der opfattes positivt - ulrikmm
|
| Til top |
|
| |
Medlem Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
| Sendt: 24 Februar 2010 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
fredmarantz skrev:
|
"Stridsvognen" skrev:
"Hej Freddy.
Du ville være en glimrende kandidat til at kontrolere en blindtest,
Kunne du ikke tænke dig at være med til at afslutte denne dabat, og bekræfte eller afkræfte at nogle kan høre forskel på kabler..?"
Jeg takker for tilliden, men jeg vælger at sige nej tak. Jeg er ikke i tvivl om, at nogle mener at kunne høre forskel på kabler - hvilket en hurtig gennemlæsning af eksempelvis denne tråd vil indikere. Jeg interesserer mig mere for, hvordan det kan være, at de kan det. Jeg mener ikke, umiddelbart, at der kan stilles en logisk og forståelig forklaring, som virker troværdig på mig op på denne superhørelse, selvom det ikke ligefrem har skortet på helhjertede forsøg. Der kastes en masse pseudo-fysiske hjemmestrikkede forklaringer op - eller også inviteres der til div. blindtests, som ikke kaster lys over min nysgerrighed.
Altså Hvordan kan det være, at disse mennesker hører så godt?
Tilhører de en art lyttende "mensa"-korps, som for os andre til at fremstå som ignorante Neanderthaler med høreskader?
Mener de selv at være i besiddelse af anlæg, som er i stand til at gengive det mest utrolige, så selv os med evt. middelmådige anlæg (uden ører) vil være i stand til at kunne høre de famøse forskelle? (Jeg synes i . ø, , at enhver har ret til at være stolt af sit musikanlæg).
Kunne nogle lige byde lidt ind her?
Vh
Freddy
<!-- Message ''"" --> |
|
|
Hej Freddy - der er muligt at mennesker sanser lyden fra musikanlæg forskelligt.
Iflg. en god hifibekendt opfatter nogle mennesker i hvertfald lyden fra HT anderledes hvad angår højde på lydbilleder: Lydbilleder opfattes af disse lyttere som mere udstrakt op/ned end af hovedparten af lyttere. Jeg selv har tendes til det (det var derfor vi kom til at tale om det for et par år siden). Nogen god forklaring på observationen foreligger ikke. Jeg betragter den ikke som en fordel ifht. lytteevne, og den glæde, man kan få ud af musikken.
Men det er et eksempel på at lyd kan opfattes forskelligt. Hypotetisk kunne der være andre individuelle forskelle i sansningen af lyde.
Med håb om at kunne yde et bidrag, der opfattes positivt - ulrikmm
 |
|
|
Kan det måske skyldes, at ørerne sidder i forskellig højde, og stritter på nogen, og på andre ikke... 
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Februar 2010 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 25 Februar 2010 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ulrikmm Skrev:
"Hej Freddy - der er muligt at mennesker sanser lyden fra musikanlæg forskelligt.
Iflg. en god hifibekendt opfatter nogle mennesker i hvertfald lyden fra HT anderledes hvad angår højde på lydbilleder: Lydbilleder opfattes af disse lyttere som mere udstrakt op/ned end af hovedparten af lyttere. Jeg selv har tendes til det (det var derfor vi kom til at tale om det for et par år siden). Nogen god forklaring på observationen foreligger ikke. Jeg betragter den ikke som en fordel ifht. lytteevne, og den glæde, man kan få ud af musikken.
Men det er et eksempel på at lyd kan opfattes forskelligt. Hypotetisk kunne der være andre individuelle forskelle i sansningen af lyde.
Med håb om at kunne yde et bidrag, der opfattes positivt - ulrikmm "
Jeg opfatter det bestemt også positivt. Hvis vi lige bliver lidt filosofiske for en stund, så kunne vi vel også overføre dette til opfattelsen af farver - farven rød fx - hvordan opfatter du den? - hvordan gør jeg ? - hvordan ved vi hvordan levende væsener (heriblandt mennesket) opfatter synsindtryk - det er et grimmer spørgsmål - tror jeg. Det er der sikkert nogle, som har skrevet noget om.
Jeg er helt klart en "fysikertype" - uden dermed at være i nærheden af at være ekspert på feltet - og min klare opfattelse af fx "højden" i lydbilledet er, at den kun kan stamme fra enhedernes højdeplacering i forhold til ørerene- hovedets vinkel under lytning - og evt. reflektioner fra baffelområdet over enhederne og evt. reflektioner fra vægger/lofter o. lign. - her kan efter min bedste overbevisning selv et diamantbesat kabel eller bare et kabel ikke være en faktor.
og også sagt i bedste mening: Nu er det vel ikke sådan, at din gode Hifi-bekendte nødvendigvis sidder med en sandhed - og det at du også selv fornemmer, at du også selv meget opfatter lydbilleder som fx op/ned-billeder fremfor V/H-billeder - gør noget til en sandhed? Sandheden må ligge i , at I (din kammerat og du) er bevidste om at lytte op/ned. Hvordan andre lytter, har i kun deres udsagn omkring - og disse udsagn kan vel tages ad notam, men aldrig verificeres.
Det slår mig også, at det er meget forskellige lydmæssige discipliner, som folk giver udtryk for ændres i forb. med div. kabelskift. Nogle taler om "opstrammet" bas - nogle om "bedre" opløsning - nogle om bedre "timing" - fodtramp - perspektiv - højde - dybde - himmel - nærhed - musikalitet - rytme. osv. - Disse "lyddiscipliner" er jeg meget modstander af at bruge, da de simplethen bliver alt for kosmiske for mig - hvis noget har "fodtramp" må det da være musikken (altså den spillede musik) - og ikke anlægget.
Sært nok er netop disse lydmæssige beskrivelser ikke noget, som der findes måleenheder for - og hvis jeg skulle være lidt kritisk her, så ville jeg sige til "kabeltilhængerne" : heldigvis for dem - da disse ting nok ikke så nemt lader sig måle, som hvis en kommer til at sige, at han fik betydelig mere bas v. fx ca.40 Hz (dette kan nemlig verificeres med simplet måleudstyr beregnet til formålet.)
Men for lige at returnere til det at vi måske lytter forskelligt, så synes jeg da, at du har ret i det - vores focus er ofte forskelligt - og nogle lægger mærke til andre ting end jeg og du - ingen tvivl om det. Men det betyder vel ikke, at vi ikke KAN høre tingene, hvis vi bare havde focus. Jeg gider fx aldrig at lytte efter "højde". jeg lytter typisk mere efter om jeg kan høre hvilke instrumenter der bliver spillet på - altså om det er en Selmer eller Yamaha saxofon - evt. hvem der spiller på dem (fraseringen og intonationen)- eller om el-guitaren formidles gennem en Fender eller Vox AC30- (nok en arbejdsskade) - analog el. digitalecho - osv. - samtidig bruger jeg (bevidst elelr ubevidst) også megen energi på at lytte efter, om musikken bliver spillet ordentligt og om mixet er lavet, som det skal. - desuden lytter jeg efter om tonebalancen virker troværdig - og hvis jeg kommer i "lukke øjnene" -mode , så lytter jeg efter om musikerne er på plads på scenen, men kun hvis det er en live-optagelse med to-mikrofons-teknik. X/Y- Ellers er jeg ligeglad, da jeg ved, hvordan man laver den slags fixfaxerier i et studie (nedmix). Kunne godt lyde, som om jeg sidder og fungerer som producer i en monitoreringsfase/nedmix - men jeg kan såmænd sagtens nyde et stykke musik uden at lege producer - man bare hygge mig med det - men himmel/højde/ strammere bas, nærvær - osv - nej- det lytter jeg godtnok ikke efter - hvis det er der, så er det der, ellers ikke. Jeg kunne ikke forstille mig at ville ændre noget i mit anlæg for at kunne få mere nærvær eller "ro" i en optagelse. Hvis den ikke er der - så er det vel ikke hifi i den forstand at det skal være "ægte" hvis man forsøger at tilføje det ved at skifte kabel - så kunne man lige så godt supplere med en rumklangsmaskine, det giver i hvert fald mere "ambience!"?
håber ikke, at jeg kom for langt ud - jeg har det med at lade ordene løbe uden at kunne stoppe - men håber at noget af det giver lidt mening.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
Bigmaac Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 25 Februar 2010 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Freddy
Spændende indlæg 
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2010 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
En sjov detalje om det med højde: Man kan faktisk lukke øjnene og udpege højden med hånden. Min gode bekendt har en
"normal" fornemmelse af højde. Det er undertegnede, og en mindre procentdeldel andre lyttere, han har stødt på via sit
arbejde, der opfatter højde "abnormt".
Interessant at få indblik i den måde du lytter på. Vore baggrunde spiller ind. Jeg selv spillede på gamle Quad elektrostater fra
jeg var 18 til jeg blev 40. De er meget fasekorrekte, og jeg tror det har påvirket min måde at sanse lyd på. Faseinkorrektheder
har let kunnet høres, og jeg har fundet det nødvendigt med udstyr med godt styr på det rumlig aspekt af den grund.
Mvh Ulrikmm
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|