Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 07:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Har Kablerne noget at sige? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 19 Februar 2010 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

K--L skrev:
bittermand skrev:

K--L skrev:
jeg har været med til en hel del kabel tests rundt omkring i landet både seriøse og de lidt mindre seriøse og har til dato ikke mødt nogen der ikke kunne høre forskel på kabler...

Det har du så nu - jeg kan s'gu ikke høre forskel! Expert-sælgeren har ret.

med mindre du har en defekt på din hørelse tør jeg godt udfordre den påstand

Så får du måske noget ud af at henvende dig her.

Til top Vis bittermand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bittermand

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 Februar 2010 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

K--L skrev:
jeg har været med til en hel del kabel tests rundt omkring i landet både seriøse og de lidt mindre seriøse og har til dato ikke mødt nogen der ikke kunne høre forskel på kabler der har så til gengæld altid været stor uenighed om hvilket kabel der lød bedst

Tror du ikke, at de folk, som deltager i disse kabeltests gør det, fordi de tilhører en gruppe, som enten er uafklarede mht. evt. forskelle - eller fordi de mener at kunne høre forskel - og derfor gerne vil høre, hvilket kabel, som "lyder" bedst ?

Jeg tror ikke, at du skal regne med, at ret mange af dem, som efter div. afprøvninger har erfaret at der ikke er hørbar forskel for det menneskelige øre (og knap nok eller slet ikke for fintfølende måleinstrumenter) deltager i den slags kabeltests mere. Så enhver fornuftig statistiker ville drage den slutning, at det fremmødte kontinent ikke kommer fra neutralt territorium. Tænk hvis én af deltagerne pludselig rejser sig og siger: " jeg kan sgutte høre forskel, så hele arrangement er spildt for mig"?  - især hvis man befinder sig i en massesuggesiv atmosfære af guld - sølv og magnetfelter? Det må være en meget modig mand, som rejser sig op og erklærer at han desværre, på trods af interessen ikke er udstyret med særligt gode ører og derfor ikke hører hjemme i det finthørende selskab?

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

K--L
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 19 Februar 2010 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

bittermand skrev:
K--L skrev:
bittermand skrev:

K--L skrev:
jeg har været med til en hel del kabel tests rundt omkring i landet både seriøse og de lidt mindre seriøse og har til dato ikke mødt nogen der ikke kunne høre forskel på kabler...

Det har du så nu - jeg kan s'gu ikke høre forskel! Expert-sælgeren har ret.

med mindre du har en defekt på din hørelse tør jeg godt udfordre den påstand

Så får du måske noget ud af at henvende dig her.

test af kabler falder desvære udden for den eller de kategorier der kan komme på tale. jeg har ikke min holdning til emnet kabler fordig jeg er medlem af en eller anden kabelguros sekt menn ud fra de erfaringer jeg selv har gjordt ved at deltage i diverse kabeltests rundt om kring
Til top Vis K--L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af K--L

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Februar 2010 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Minder mig om en eller anden Kejser som havde fået nyt tøj.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 Februar 2010 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

K--L skrev:
hvis du er seriøs og formår at være ærlig og objektiv så ja

Det er mange forbehold du tager allerede, så jeg tror nok jeg trækker mig, Hvis jeg ikke kan høre forskel, vil du jo nok beskylde mig for ikke at være seriøs, ærlig, objektiv eller at have en defekt på min hørelse. For du vil jo naturligvis benægte at der kan være andre forklaringer på at du mener at kunne høre forskel.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

K--L
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 Februar 2010 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

K--L skrev:
jeg har været med til en hel del kabel tests rundt omkring i landet både seriøse og de lidt mindre seriøse og har til dato ikke mødt nogen der ikke kunne høre forskel på kabler der har så til gengæld altid været stor uenighed om hvilket kabel der lød bedst

Tror du ikke, at de folk, som deltager i disse kabeltests gør det, fordi de tilhører en gruppe, som enten er uafklarede mht. evt. forskelle - eller fordi de mener at kunne høre forskel - og derfor gerne vil høre, hvilket kabel, som "lyder" bedst ?

Jeg tror ikke, at du skal regne med, at ret mange af dem, som efter div. afprøvninger har erfaret at der ikke er hørbar forskel for det menneskelige øre (og knap nok eller slet ikke for fintfølende måleinstrumenter) deltager i den slags kabeltests mere. Så enhver fornuftig statistiker ville drage den slutning, at det fremmødte kontinent ikke kommer fra neutralt territorium. Tænk hvis én af deltagerne pludselig rejeser sig og siger: " jeg kan sgutte høre forskel, så hele arrangement er spildt for mig"?  - især hvis man befinder sig i en massesuggesiv atmosfære af gulv - sølv og magnetfelter? Det må være en meget modig mand, som rejser sig op og erklærer at han desværre, på trods af interessen ikke er udstyret med særligt gode ører og derfor ikke hører hjemme i det finthørende selskab?

Vh

Freddy

jeg vil ikke benægte at langt de fleste gange er deltagerne fra samme lejer altså folk der mener at der er forskel  det er brand ærgeligt men af en eller anden grund har  de såkaldte kabelfornægtere ingen interrese i at deltage selv om det absolut ikke mangler på opfordringer.ved den sidste kabeltest jeg var med til blev der også testet netkabler vi var 8 deltagere 3 kunne ikke høre nogen forskel på dem og 5 påstod de kunne jeg er en af dem der absolut ikke kan høre forskel på netkabler

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 Februar 2010 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Så er du da nået et stykke vej- vil jeg sige (og får på dén konto sparet en del penge, som kan bruges på mange andre sjove ting) -

Grunden til, at de , som du kalder "de såkaldte kabelfornægtere" nok ikke dukker op til disse "home parties" er nok, at de har været der for år tilbage og turdet draget deres konklusioner - de laver nok noget andet - fx er på skiferie for de sparede penge..

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

carcass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 19 Februar 2010 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Folk der ikke kan høre forskel på kabler må simpelthen have en dårlig hørelse,seriøst det er jo som at påstå at jorden ikke er rund men flad ....og selvfølgelig,man kan jo ikke selv høre at man har dårlig hørelse,så derfor bliver de jo ved med at påstå at der ikke er forskel på kabler

BLADELIUS/DYNAUDIO SET-UP

Til top Vis carcass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af carcass

high5
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 Februar 2010 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg vil nu lige blande mig lidt i kabeldebatten med mine egne erfaringer.

Der ER forskel på, hvordan forskellige kabler lyder. Da jeg, for efterhånden mange år siden, flyttede hjemmefra, flyttede jeg ind på et værelse, der var noget større end mit gamle hos mine forældre. Jeg fik derfor mulighed for at placere mine højttalere lidt længere fra hinanden end tidligere. Det viste sig så (naturligvis...), at mit højttalerkabel ikke var langt nok til den ønskede placering, så jeg valgte at bruge noget almindeligt 0,75 mm2 lysnetkabel som løsning på problemet. Da jeg så, langt om længe, lyttede til sagerne igen, kunne jeg konstatere, at der praktisk talt ikke var bas tilstede. Jeg tænkte selvfølgelig straks, at det måtte være akustikken i rummet (rummet var som sagt noget større end mit gamle værelse, men havde også en del hårde flader mm.), så jeg foretog diverse tiltag for at gøre noget ved den, men det bragte ikke bassen tilbage, selvom der dog var klare forbedringer at spore i andre sammenhænge. Først da jeg investerede i noget Monster kabel til sølle 19 kr/m og fik det koblet på højttalerne (og forstærkeren ) kom bassen tilbage. Det skal lige nævnes, at der var tale om et semisammenbygget lo-end Technics anlæg fra Føtex og et par Avance Concrete 190 - selv med dette grej var der ingen tvivl om forbedringen i basområdet med Monster kablet ift. lysnetkablet. Jeg vil vove den påstand, at man skulle være halvdøv, hvis ikke heldøv, hvis man ikke kunne høre forskellen - mine venner var heller ikke i tvivl.

Jeg har ind til fornyligt dog haft en opfattelse af, at det er vanvid, at bruge mange penge på signalkabler, da jeg aldrig har formået, at høre forskel på sådanne. Det ændrede sig så i sidste weekend, hvor jeg købte nyt grej. Jeg havde en Abrahamsen forforstærker og en Denon DCD 1500 sacd afspiller, som jeg skiftede ud med en Ayre k5xe forforstærker og en Ayre cx7e cd afspiller. De to sidstnævnte kører jeg balanceret imellem og fra forforstærkeren kører jeg balanceret til mine GroundSound 3-kanals effekttrin med indbygget digitalt filter. Effekterne er spændt for noget hjemmebyg, som snart (håber jeg...) skiftes ud med noget andet hjemmebyg.

Jeg anskaffede, pga. muligheden for at køre balanceret imellem cd og forforstærker, derfor et sæt balancerede signalkabler hos en gut, der havde sådanne til salg her på siden. Da jeg samtidigt solgte min Abrahamsen forforstærker fik jeg nogle andre balancerede kabler i bytte, som en del af handlen. Jeg har således haft mulighed for at sammenligne tre forskellige balancerede kabler, hvoraf jeg ikke umiddelbart kunne høre forskel på de to af dem, men det tredje (det markant dyreste af de tre) skilte sig klart ud. Dog ikke på en god måde i mine ører. Der er tale om et sølvkabel, hvor de to andre er kobberkabler og jeg syntes helt klart, at sølvkablet lyder alt for spinkelt og mangler bund og krop i forhold til de to andre kabler. Sådan lyder det i mit anlæg - det vil ganske givet forholde sig anderledes i andre anlæg, hvor sølvkablet måske lige er i øjet (eller rettere øret). Jeg må indrømme at jeg er lidt i chok over, at jeg nu har oplevet, at kunne høre forskel på signalkabler - min egen konklusion er, at der blot skal godt nok grej til, for at afsløre forskellene, hvilket jeg åbenbart ikke har haft tidligere.

Jeg baserer udelukkende ovenstående på egne oplevelser og ikke på, hvad jeg måtte have læst eller hørt nogle udtale sig om.

Mit råd er derfor helt klart, at du skal låne nogle "rigtige" højttalerkabler med hjem og sammenligne dem med almindeligt 0,75 mm2 lysnetkabel - hvis du ikke kan høre forskel (til det bedre), så lad være med at bruge penge på højttalerkablerne. Mit bud er, at din pengepung bliver lidt lettere efter forsøget. Jeg vil tro at du kan låne kabler hos f.eks. Hifiklubben og andre lignende forhandlere.

Held og lykke og god fornøjelse.

K--L
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 Februar 2010 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Så er du da nået et stykke vej- vil jeg sige (og får på dén konto sparet en del penge, som kan bruges på mange andre sjove ting) -

Grunden til, at de , som du kalder "de såkaldte kabelfornægtere" nok ikke dukker op til disse "home parties" er nok, at de har været der for år tilbage og turdet draget deres konklusioner - de laver nok noget andet - fx er på skiferie for de sparede penge..

Vh

Freddy

jeg vil lige indskyde at det ikke alt sammen er så kaldte home parties  der er også lidt mere seriøse arangementer. jeg håber ikke at der sidder nogle der ikke tør sige deres ærlige mening hvis de mener ikke at kunne høre forskel  jeg har ikke været ude for at nogen har forsøgt at påtvinge nogen en bestemt holdning der er jo heller ikke nogen der anfægter at man har en anden holdning end andre til hvilket kabel der lydder bedst vi er heldigvis alle forskellige ellers havde vi jo ikke noget at debatere og hifi er trods alt kun hvores hobby

gask
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Februar 2010 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

gask skrev:
Prøv at bruge søgefunktionen og skriv kabler under emne.
Her finder du nogle af de for forummet mest indædte debatter.
Mine egne erfaringer er her næppe særlig relevante, men lur mig om der ikke efter dette indlæg følger en lang række andre som alligevel bare er gentagelser af tidligere.
Løbet er hermed givet frit 

Se hvad jeg sagde
Til top Vis gask's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gask

tofa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Her er en test, der kan belyse sp�rgsm�let:

http://www.matrixhifi.com/ENG_marco.htm

Gå ind på "Blind Tests"

vh
Til top Vis tofa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tofa

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Jeg må tilslutte mig dem der kan høre forskel på kabler. Men er da også overbevist om at der er andre der ikke kan, dårlig hørelse, elendige anlæg, og total håbløs akustik, kan skjule meget godt.

Har tidligere her på forum opfordret skeptikere til at kigge forbi, men med det resultat at tråden døde.

Så endnu en gang opfordre jeg dem der ikke kan høre forskel, Kig forbi, og lyt.

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Er også enig med den ærlige Expertmand.

Jeg kan tilbyde en test af hørelsen på de aller klogeste herinde hos en prof audiolog. Det må jo kræve en fejlfri hørelse når man ved så meget om kabler og deres påvirkning på lyden. 

Resultatet af sådan en test plejer at lukke munden på de fleste...hvis de altså tør lade sig teste?

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Februar 2010 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:

Jeg kan tilbyde en test af hørelsen på de aller klogeste herinde hos en prof audiolog. Det må jo kræve en fejlfri hørelse når man ved så meget om kabler og deres påvirkning på lyden. 

Resultatet af sådan en test plejer at lukke munden på de fleste...hvis de altså tør lade sig teste?

Go ide Martin.

Så kan man også se at selv folk der ikke høre perfekt kan høre forskel.

Så har vi kun Elendige anlæg og dårlig akustik tilbage.

Jeg vil meget gerne personligt invitere dig til anderledes oplevelse her i huset.

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Egentligt lidt beskæmmende at alle spørgsmål ender op i alenlange debatter om folk hørelse -  istedet for at spørgeren får et brugbart svar :(

Når der spørges :

Jeg har sådan et noget ældre Pioneer Anlæg til at stå med 5.1 Surround - og 5 x Tannoy Mercury M2 Højtalere... det er noget ældre - men jeg er nu meget glad for det.

Jeg tænkte på - har kablerne så meget at sige - eller kan jeg bare bruge ganske almindeligt 2x0,75 mm2?

kan et brugbart svar måske kortes ned til :  Ja - du kan sagtens bruge et almindeligt 2 x 0.75 kabel -  du kan måske, afhængigt af dine ønsker og krav, opnå forbedringer ved at bruge andre kabler,  dog bør du skrive dig bag øret at kun du selv kan afgøre om der er tale om forbedringer/ændringer der står mål med udgiften

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:
Martin_Kbh skrev:

Go ide Martin.

Jeg vil meget gerne personligt invitere dig til anderledes oplevelse her i huset.

Ellers tak:-) Er næsten helt holdt op med at lytte til fremmede anlæg....der er ca. 10 anlæg i DK som jeg holder af at lytte til og der er ikke rigtigt tid til mere.

Selv det billigste hos forhandlerne er ikke regulært elendige anlæg...de kan faktisk komme til at lyde næsten hæderligt på gode højttalere. Men ja...mange har fine og dyre anlæg placeret i elendige lytterum; næsten hovedreglen. Gør noget ved lytterummet.....men glem kablerne:-) Køb gode kvalitetskabler, men lad være med at gå amok - spild af tid og penge.

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Februar 2010 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:
stridsvognen skrev:
Martin_Kbh skrev:

Go ide Martin.

Ellers tak:-) Er næsten helt holdt op med at lytte til fremmede anlæg....der er ca. 10 anlæg i DK som jeg holder af at lytte til og der er ikke rigtigt tid til mere.

Selv det billigste hos forhandlerne er ikke regulært elendige anlæg...de kan faktisk komme til at lyde næsten hæderligt på gode højttalere. Men ja...mange har fine og dyre anlæg placeret i elendige lytterum; næsten hovedreglen. Gør noget ved lytterummet.....men glem kablerne:-) Køb gode kvalitetskabler, men lad være med at gå amok - spild af tid og penge.

Til en orientering så er mit foretrukne netkabel direkte fra skraldespanden, så lad os droppe prisskiltet, men holde os til hvorvidt der er forskel eller ej.

Skulle du fortryde, og få lyst til at udvide din horisont er du stadig velkommen.

At du ikke kan høre forskel på dine foretrukne anlæg er helt ok,

men at du ikke har tid til at prøve noget nyt= at du ikke har lyst, eller ikke interessere dig for det.

Så længe du befinder dig på det plan, syntes jeg bare du skal nøjes med at udtale, at du aldrig har hørt forskel.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Egentligt lidt beskæmmende at alle spørgsmål ender op i alenlange debatter om folk hørelse -  istedet for at spørgeren får et brugbart svar :(

Når der spørges :

Jeg har sådan et noget ældre Pioneer Anlæg til at stå med 5.1 Surround - og 5 x Tannoy Mercury M2 Højtalere... det er noget ældre - men jeg er nu meget glad for det.

Jeg tænkte på - har kablerne så meget at sige - eller kan jeg bare bruge ganske almindeligt 2x0,75 mm2?

kan et brugbart svar måske kortes ned til :  Ja - du kan sagtens bruge et almindeligt 2 x 0.75 kabel -  du kan måske, afhængigt af dine ønsker og krav, opnå forbedringer ved at bruge andre kabler,  dog bør du skrive dig bag øret at kun du selv kan afgøre om der er tale om forbedringer/ændringer der står mål med udgiften

Helt enig, men nu er der jo mange herinde der mener at kabler er den vigtigste del af setuppet. De tror jo selv på at kabler har så meget at sige at spørgeren kan opnå markante forbedringer i forhold til almindeligt 2x0,75 kabel, på ovennævnte anlæg. Senere begynder de så at fremhæve egen hørelse og egne gode anlæg som forklaring på at de kan høre forskel hvilket gør deres svar irrelevante i forhold til spørgeren.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

lexus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Kabeltråde..hahahahahahahahaha.....
Til top Vis lexus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lexus

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne