Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 18:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Har Kablerne noget at sige? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

alt betyder noget når det handler om hifi, også de kabler der inde i forstærkeren, samme med alt det andet der er inde i forstærkeren, det hele er med til at bestemme hvordan lyden ender med at lyde
Til top Vis hugoheinninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hugoheinninja

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Sjovt det er så vigtigt for nogen at omvænne andre.

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

HIGH5 skrev bl.a.:

"Det eneste, der er pinligt her, er at du gennem din lange karriere indenfor lyd mm. ikke har kunnet høre forskel på kabler. Heller ikke ift. længder?"

Et strålende eksempel på manglende situationsfornemmelse i en debat hvor det kunne fvære formålstjenligt at hæve niveauet, hvis vi skal have noget ud af den. Det er vist en "ommer"

Vh

Freddy 

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
stridsvognen skrev:

Og at du ikke kan høre forskel = at der ikke er forskel.?

Det var vel ikke helt det jeg sagde. Jeg svarede bare på et konkret spørgsmål. En teoretisk uddannelse og ca 30 års arbejde med strøm og elektronik påvirker nok også min mening.

stridsvognen skrev:

En skam du har så travlt, at du ikke kan være kabelbytter her,  til en blindtest.

Jeg har medlidenhed med dig, og tvivler efterhånden på om du kan høre forskel på en Dap radio, og et godt vinyl setup.

Jeg har nok ikke mere travlt end andre, men det handler vel om at prioritere sin tid. Kabelbytteri er nok ikke lige det jeg vil prioritere højest.

Du behøver nu ikke at have medlidenhed med mig, jeg har fornylig fået testet min hørelse og fået at vide at den var ok, hvilket da også er min opfattelse. Og jeg er da overhovedet ikke ked af at jeg ikke skal jagte det bedste kabel men kan koncentrere mig om at høre musik.

stridsvognen skrev:

Men du skal være velkommen til at demonstrere at du ikke er så inkompetent, som du gir udtryk for.

Jeg møder gerne op på din adresse, så du kan belære mig om div. Hifi facts.

Måske du har ret..???

Nu har Ulrikmm lige rost dig for at være høflig og beleven, så må du da ikke skuffe ham ved at begynde at kalde mig inkompetent  .

Jeg har nu ikke behov for at bevise noget. Men det skuffer mig lidt at du stadig ikke tør se og efterfølgende kommentere de 3 minutters video. Det drejer sig bare om at høre et lille stykke musik 3 gange. Jeg er sikker på at du kan høre forskel, men det er ikke spørgsmålet. Spørgsmålet er om du kunne høre/opfatte teksten sidste gang hvor du samtidig kunne læse den. Jeg kunne godt.

Det må da være muligt at provokere dig så meget at du springer ud af busken, og underbygger dine påstande, når du nu er så flittig med at postulere at der ingen forskel er, på trods af som du skriver ikke bruger meget tid på det.

Et eller andet sted er jeg egentlig fløjtende ligeglad med om du vil eller kan høre forskel, men har altid drømt om at sidde og lytte i samme sofa, med en som dig der hårdnakket påstår at der ingen forskel er.

Dem der møder op til den slags er altid dem med et åbent sind, og de har som regel hørt forskellen før, og så sidder vi bare der i sofaen og klapper hinanden på ryggen...

Hvor kedeligt er det.??

Og så kan jeg jo lade dit lille klip hænge i luften, indtil vi er færdige med at afgøre det tråden egentligt handler om.

kabler.. Er der forskel.??

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Hej, nu har jeg kun skimtet tråden, men først og fremmest så er jeg af den overbevisning at kabler gør en forskæld, men ud fra det system du har vil det være hul i hovedet at begynde at smide nogen store summer efter der, det 0,75 du er blevet anbefalet er sikkert fint, skulle du blive fristet til at smide lidt penge after det, så køb kun større mm2 til fronter og center ht.

hugoheinninja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:

hehe ja, tror også det er den sidste kabel tråd jeg skriver i, enten kan man høre forskæl eller ikke... end of diskusion.
Til top Vis hugoheinninja's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hugoheinninja

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

hugoheinninja skrev:
Martin_Kbh skrev:

hehe ja, tror også det er den sidste kabel tråd jeg skriver i, enten kan man høre forskæl eller ikke... end of diskusion.
Ja, lige netop kabler, er som benzin på et bål her på H4A, hvilket også er grunden til at jeg blot giver min mening til kende, de debater hvor jeg har være rigtg aktiv, der ender det med at man når at blive temelig ophisset, det gider jeg ikke mere.

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Helle for ikke at have et anlæg der er godkendt af diverse smagsdommere...det såkaldte Bandwagon anlæg...ala denne månedes godkendte kabel, forstærker, højttaler etc.

Det bliver altid personligt når man ikke er enig med smagsdommerne.  Det er lidt svært at udvikle et fælles ståsted i sådan en debat.

Jeg efterlyser fortsat argumenter funderet i videnskaben. Send gerne links til interessante white-papers etc.

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

gurup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2004
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Kabeltråde !!!   Spørgsmålet: Har kablerne noget at sige: Svar : Nej ikke selve kablet mere deres ejermænd!!  Man kan vist sige at der kommer en kurre  på tråden Verden er herlig for der er kabler for alle, lad det blive ved det, så vi ikke bliver trådløs!!  MVH
Til top Vis gurup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gurup

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Det er trist, at en diskussion om kabler altid lynhurtigt ender i skænderi mellem de troende og de vantro. High fidelity kan hurtigt komme til at koste mange penge, jeg har brugt flere hundrede tusinde kroner på lyd gennem de seneste år. Jeg har prøvet det meste, inklusive kabler til mange kilokroner pr. meter, sølvkabler osv.. Lige nu kører jeg et flerevejs hornsystem med digital kontrol, og almindelige gode kabler med almindelige gode stik.

Jeg giver ikke noget for en lydforbedring, der ikke holder i en blind test, hvor man lytter uden at vide, hvad man lytter til. Vis mig en ægte blind test, hvor man kan kende forskel på kabler. Det er prøvet talrige gange og det holder ikke. Jeg vil gerne udfordre hvem som helst til at høre forskel på 2 meter ringeledning og 2 meter tyk specialkabel i en ærlig blindtest, hvor kablet er skjult. Det kan I ikke, og det er ligegyldigt hvad I siger.

Lad dog være med at give mange tusinde kroner for et stykke ledning. Brug pengene på noget, der virkelig batter, f.eks bedre højttalere eller dæmpere til rummet. Så kommer man langt videre. Pengene kan kun bruges en gang og det er åndsvagt at fyre dem af på overtro og hokus pokus.

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 02:53 | IP-adresse registreret  

Hvorfor bliver folk ved med at diskutere dette? Er det endnu ikke røget ind på lystavlen, at kabel A som måske lyder anderledes end kabel B på MIT anlæg, måske lyder fuldstændigt som kabel B på svdi's anlæg (eller en anden vilkårlig person's anlæg)???

Eller omvendt, for den sags skyld. Vi kunne kun tillade os at være så skråsikre som "nogen" er hvis vi:

1) havde fuldstændigt ens hørelse
2) havde samme anlæg
3) spillede i identiske rum

Dette er naturligvis ALDRIG tilfældet, hvorfor vi kun kan svare for hvad VI SELV kan høre, og ikke hvad andre kan - eller ikke kan - høre. Det kan have masser af andre årsager end selve kablets egenskaber. Nyd livet og musikken

Sensali
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Februar 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 04:06 | IP-adresse registreret  

Forstår ikke helt den kabelhysteri.
Det er kommer gennem et højttalerkabel er ikke bare musik
Der er spænding og strøm og der kan nemt bliver trukket 10-15 ampere gennem et højttalerkabel.

I bilsterosammenhæng skal kablet fra batteri til forstærker være tykkere jo længere det er typisk omkring 10 til 25 kvmm,
ellers vil spændingen falde når den når om til forstærkeren.

Samme gælder mellem forstærker og højttalere i hjemmestereo
Er kablet for tyndt vil strømmen blive svækket og dermed bassen som er den der klart trækker mest.
Når bassen bliver svækket, vil mellemtone og diskant blive mere fremtrædende end bassen og så har man den populære
lydforskel på kablerne.

Ydermere er musik impulser (tid) som skal nå frem til højttalerne uden tab
2 x 0,75 mm er fint til lamper, hækkeklippere osv da vi snakker en eneste frekvens nemlig 50 hz

Vælger man et tykt 12 kvmm kabel til sine højttalere som måske er udviklet til at spille så neutralt som muligt på et 3
kvmm, kan bassen blive for dominerende og så har kablet fået en titel som et lukket og klemt kabel.

Meget dyre og eksotiske kabler mener jeg er helt ude i hampen
Efter min mening gælder det om at finde det tvætsnit som giver højttaleren den bedste klangbalance.

Højttalere der mangler en lille smule i bassen lyder derfor lidt bedre ved biwiring med 2,5 kvmm på bassen og 1,5 kvmm
på resten.
Men det kunne ligeså godt have været omvendt men det gør man jo bare ikke for det er forkert i følge de
kabeleksperter som skal sælge dem.
Til top Vis Sensali's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sensali

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 06:07 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:

Det må da være muligt at provokere dig så meget at du springer ud af busken, og underbygger dine påstande, når du nu er så flittig med at postulere at der ingen forskel er, på trods af som du skriver ikke bruger meget tid på det.

Nej , du kan ikke provokere mig til at deltage i noget "kabellytning".

stridsvognen skrev:

Et eller andet sted er jeg egentlig fløjtende ligeglad med om du vil eller kan høre forskel, men har altid drømt om at sidde og lytte i samme sofa, med en som dig der hårdnakket påstår at der ingen forskel er.

Dem der møder op til den slags er altid dem med et åbent sind, og de har som regel hørt forskellen før, og så sidder vi bare der i sofaen og klapper hinanden på ryggen...

Hvor kedeligt er det.??

Jeg kan jo ikke svare på om du keder dig, men det beviser jo nok ikke ret meget hvis I alle i forvejen forventer at der er forskel.  

stridsvognen skrev:

Og så kan jeg jo lade dit lille klip hænge i luften, indtil vi er færdige med at afgøre det tråden egentligt handler om.

Nej ,det er netop det du ikke kan. Hvis du ikke tør forholde dig til det klip, og masser af andre undersøgelser der viser noget tilsvarende, kommer vi aldrig videre. Så fortsætter du bare med at hævde at "selvfølgelig er der forskel, jeg kan jo selv høre det". Eller hvis vi skulle bruge din egen sammenligning fra tidligere i tråden "selvfølgelig er jorden flad, jeg kan jo selv se det".

Det er dig der afviser al forskning og videnskab og stoler 100% blindt på dine egne sanser. Der findes tusindvis af eksempler på at det ikke er klogt.

Jeg downloadede hele videoen fra youtube og brændte den over på en dvd. Så kunne jeg sidde i en god stol foran fladskærmen i stuen og se den. Den er meget interessant og handler om meget andet end kabler. Du taler om åbent sind, så du skulle måske også prøve at være åben overfor andre muligheder end bare at stædigt fastholde at du kan høre forskel. Det hjælper ikke bare at kalde andre for inkompetente, dårligt hørende og alt muligt andet.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

high5
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 07:37 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

HIGH5 skrev bl.a.:

"Det eneste, der er pinligt her, er at du gennem din lange karriere indenfor lyd mm. ikke har kunnet høre forskel på kabler. Heller ikke ift. længder?"

Et strålende eksempel på manglende situationsfornemmelse i en debat hvor det kunne fvære formålstjenligt at hæve niveauet, hvis vi skal have noget ud af den. Det er vist en "ommer"

Vh

Freddy 

Hej Freddy,

Jeg reagerede blot på dit udsagn:

Citat start

"Jeg synes i øvrigt, at postulater som "der ER forskel på kabler" mv. er pinlige at læse, da skribenterne åbenbart gerne vil have det til at lyde, som om at det er fakta hentet lige fra 3 . mosebog vers 4  - kan man ikke, hvis diskussionen bare skal have en chance for ikke at virke latterlig, holde inde med det pjat og beskrive egne erfaringer i stedet."

Citat slut

Her er du vist selv med til at trække debatten ned på et lavere niveau. Formuleringen "der ER forskel på kabler" har jeg brugt i mine indlæg, som jeg netop har bygget på egne erfaringer og intet andet, hvilket du efterlyser. Derfor syntes jeg ikke, at det er fair, at kalde det pinlig læsning - så svar på tiltale.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:
....megasnip........

Den er vist blevet drejet over i en gangs religionskrig (igen) - hvor nogle mener alle andre der enten ikke går så højt op i det, eller vælger at bruge tid/kræfter på andre ting , er nogle stakler - der absolut skal frelses.   Nogen der sagde Jehova's vidner  ??

high5
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

stridsvognen skrev:
....megasnip........

Den er vist blevet drejet over i en gangs religionskrig (igen) - hvor nogle mener alle andre der enten ikke går så højt op i det, eller vælger at bruge tid/kræfter på andre ting , er nogle stakler - der absolut skal frelses.   Nogen der sagde Jehova's vidner  ??

Enig! Jeg tror, at det smarteste vil være at erkende, at diskussionen egentlig ikke handler om forskelle på kabler (for dem er der mange af: tykkelser, materialetyper, skærmet eller ej, viklet eller ej, solidcore eller multicore osv.), men nærmere om man kan høre forskel på kabler. Nogle hævder, at det kan de ikke, andre at det kan de. Lad os parkere den her, for en "det kan de ikke" får aldrig overbevist en "det kan de" eller omvendt.

Derfor vil jeg, som jeg startede med i mit første indlæg, igen foreslå trådstarter, at låne nogle kabler og sammenligne disse - jeg vil gå efter nogle 0,75 kvadrat og nogle lidt tykkere til sammenligningen. Kan der spores forskel eller ej og lade det afgøre, om der er grund til at bruge (flere) penge på kabler. Igen er det hvad man selv oplever, der betyder noget og ikke, hvad andre mener, at man kan/skal opleve.

Jeg takker af og undskylder trådstarter for hi-jacking af tråden.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Har i forstået Jesus Kristi budskab?

Kan i mærke han inde i jer? JEG kan...

Hvis i ikke kan, så kan jeg hjælpe jer. Jeg kan inviterer jer til en privat seance under afslappede forhold og i vil så kunne mærke det som mig.

Jeg kan også komme til jer og få jer til at mærke...

Før jeg mærkede, var mit liv usselt og elendigt, sikkert som jeres er nu. Nu er mit liv fantastisk. Derfor vil jeg have alle til at mærke som mig og få deres usle liv ændret...

Halleluja...

tofa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

high5 skrev:
fredmarantz skrev:

HIGH5 skrev bl.a.:

Vh

Freddy 

Hej Freddy,

Jeg reagerede blot på dit udsagn:

Citat start

"Jeg synes i øvrigt, at postulater som "der ER forskel på kabler" mv. er pinlige at læse, da skribenterne åbenbart gerne vil have det til at lyde, som om at det er fakta hentet lige fra 3 . mosebog vers 4  - kan man ikke, hvis diskussionen bare skal have en chance for ikke at virke latterlig, holde inde med det pjat og beskrive egne erfaringer i stedet."

Citat slut

Her er du vist selv med til at trække debatten ned på et lavere niveau. Formuleringen "der ER forskel på kabler" har jeg brugt i mine indlæg, som jeg netop har bygget på egne erfaringer og intet andet, hvilket du efterlyser. Derfor syntes jeg ikke, at det er fair, at kalde det pinlig læsning - så svar på tiltale.

Endelig en, der kan høre forskel:

vh
Til top Vis tofa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tofa

wellander
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2009
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Har i forstået Jesus Kristi budskab?

Kan i mærke han inde i jer? JEG kan...

Hvis i ikke kan, så kan jeg hjælpe jer. Jeg kan inviterer jer til en privat seance under afslappede forhold og i vil så kunne mærke det som mig.

Jeg kan også komme til jer og få jer til at mærke...

Før jeg mærkede, var mit liv usselt og elendigt, sikkert som jeres er nu. Nu er mit liv fantastisk. Derfor vil jeg have alle til at mærke som mig og få deres usle liv ændret...

Halleluja...

Til top Vis wellander's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wellander

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum