Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 12:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Har Kablerne noget at sige? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
K--L
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

svdi skrev:

Det er trist, at en diskussion om kabler altid lynhurtigt ender i skænderi mellem de troende og de vantro. High fidelity kan hurtigt komme til at koste mange penge, jeg har brugt flere hundrede tusinde kroner på lyd gennem de seneste år. Jeg har prøvet det meste, inklusive kabler til mange kilokroner pr. meter, sølvkabler osv.. Lige nu kører jeg et flerevejs hornsystem med digital kontrol, og almindelige gode kabler med almindelige gode stik.

rJeg giver ikke noget for en lydforbedring, der ikke holder i en blind test, hvor man lytte uden at vide, hvad man lytter til. Vis mig en ægte blind test, hvor man kan kende forskel på kabler. Det er prøvet talrige gange og det holder ikke. Jeg vil gerne udfordre hvem som helst til at høre forskel på 2 meter ringeledning og 2 meter tyk specialkabel i en ærlig blindtest, hvor kablet er skjult. Det kan I ikke, og det er ligegyldigt hvad I siger.

Lad dog være med at give mange tusinde kroner for et stykke ledning. Brug pengene på noget, der virkelig batter, f.eks bedre højttalere eller dæmpere til rummet. Så kommer man langt videre. Pengene kan kun bruges en gang og det er åndsvagt at fyre dem af på overtro og hokus pokus.

jeg har før  deltaget i sådan en (ægte) blind test og gør det gerne igen så top jeg stiller gerne op og jeg sætter en rigtig god flaske wisky på højkant hvis jeg ikke kan udpege hvad der er tynd ringeledning og hvad der er spesialkabel får du wiskyen hvis jeg kan tager jeg den med hjem igen
Til top Vis K--L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af K--L

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Jeg mener absolut der er forskel på den lyd kabler formidler, men man skal selvfølgelig ikke fornægte placeboeffekten. Og man kan nemt komme til at synes bedre om lyden fra et billigt kabel end et dyrt!  At vælge det rette kabel hører vel til den sidste finpudsning af lyden. Der skal selvfølgelig være balance i den måde udgifterne fordeles på  i anlægget, men mon ikke den gode gamle tommelfingerregel om at spendere ca 10% af anlæggets samlede pris på kabler gælder nogenlunde?
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Hej er dette videnskabelig nok til jer http://www.youtube.com/watch?v=s9HrYAyVItY

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
Hej er dette videnskabelig nok til jer http://www.youtube.com/watch?
v=s9HrYAyVItY

Beviset skal ikke komme fra en producent video .Det har intet med videnskab at gøre.
Kan de få et anerkendt uafhængigt firma, til at skrive en fin rapport så ok.
Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Jeg tror såmænd gerne på de forskelle han påviste, men til gengæld vil jeg ikke tro på at den smule kan kan påvirke lyden. Ved de pågældende forskelle er stige-tiderne så hurtige på firkanten at intet musik signal kommer i nærheden af det. Men der skal self. nok være nogle som siger...så er der alligevel målbar forskel.. og ja...det er der jo....

Så skulle i bare se når man sender sådan et signal igennem et delefilter...

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Disse tråde er sku for griner

I vil have videnskablige beviser................... Hvad kan i bruge det til

90% (eller mere) af verdensbefolkning tror på en eller anden GUD. Det gør de selv om at der ALDRIG er fundet et eneste konkret bevis for en GUD`s eksistens  Men at bruge jeres egne øre og lytte, det kan i ikke, i vil have BEVISER

Selvfølgelig skal der være en gylden tråd igennem ens anlæg og det hjælper ikke noget at gå ud og spendere 5.000,- kr på højtalerkabler når hele ens anlæg "kun" koster 10.000,-

Men jeg har et 500,- kr højtalerkabel liggende og så mit Mundorf kabel som jeg bruger. Jeg vil gerne lægge hus, anlæg og kabler til en blindtest mellem disse kabler. For selv en døv vil kunne høre forskel på de 2  Viser det sig at jeg ikke kan sige med 100% nøjagtighed hvilket kabel der sidder på så betaler jeg alle rejseudgifter og giver en god flaske vin. Kan jeg ikke så skal i give kage

Hvem kommer på besøg  jeg er faktisk villig til at lave den samme aftale med strømkabler. Mine PS Audio mod standart lakridskabler

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

Men jeg har et 500,- kr højtalerkabel liggende og så mit Mundorf kabel som jeg bruger. Jeg vil gerne lægge hus, anlæg og kabler til en blindtest mellem disse kabler. For selv en døv vil kunne høre forskel på de 2

Er forskellen så til det bedre? - eller er det bare forskelligt

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2010 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
Pierre skrev:

Men jeg har et 500,- kr højtalerkabel liggende og så mit Mundorf kabel som jeg bruger. Jeg vil gerne lægge hus, anlæg og kabler til en blindtest mellem disse kabler. For selv en døv vil kunne høre forskel på de 2

Det blev der så ikke spurgt om, bare om der er forskel på kabler

Men ja, det vil jeg da helt klart mene at det er til det MEGET bedre

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
Medlem skrev:
Pierre skrev:

Godt, ok. Men nogen gange så har jeg tænkt på, om det jeg faktisk har lagt mærke til (og som jeg tolker som noget bedre), bare er en forskel . Så er det jo mere et spørgsmål om smag og behag

Måske sker det for nogen, og det bidrager jo til diskussionen... ? Forskellen tolkes som noget "bedre", men er blot en anden betoning

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
....Men at bruge jeres egne øre og lytte, det kan i ikke, i vil have BEVISER

Det er eddermaneme for langt ude, at skrive på den måde -   mon ikke folk hellere vil bruge sine ører til at høre musik, end til at sidde og lytte efter mikroforskelle på et par kabler ?

Helt fint nogle gider,  fred med det da ,  men behold lige den der frelste attitude. 

Der er jo alligevel ikke mange "frelste" der har været tilstede, da musikken blev lavet, så den jagt på det perfekte/optimale er jo alligevel et spørgsmål om illusion - den ene er måske bare en smule lbedre end den anden - men ingen af dem er korrekte.

(nåehh ja "frelste" er måske ikke det rette ord - men det dækker vel fint over hvad der menes)

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2010 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
Pierre skrev:
Medlem skrev:
Pierre skrev:

Godt, ok. Men nogen gange så har jeg tænkt på, om det jeg faktisk har lagt mærke til (og som jeg tolker som noget bedre), bare er en forskel . Så er det jo mere et spørgsmål om smag og behag

Måske sker det for nogen, og det bidrager jo til diskussionen... ? Forskellen tolkes som noget "bedre", men er blot en anden betoning

jeg forstår dig udemærket......... Men tingene er ikke "kun" anderledes men betydeligt bedre. Langt flere detaljer og klarhed. Lydbillede står højere og bassen er blevet strammet en smule mere og med mere kick. Det har faktisk rettet op på en af de små anker jeg havde på lyden

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2010 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Pierre skrev:
....Men at bruge jeres egne øre og lytte, det kan i ikke, i vil have BEVISER

mon ikke folk hellere vil bruge sine ører til at høre musik, end til at sidde og lytte efter mikroforskelle på et par kabler ?

Det håber jeg da

Men lad mig spørge på en anden måde.

Dem som siger at i ikke kan høre forskel på kabler. Hvorfor bruger i så ikke bare alm. lampe ledning til 4kr meteren. Jeg mener, i kan jo ikke høre forskel. Så hvorfor bruge 10 - 20 - 30 eller 60kr pr meter  

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
stridsvognen skrev:

Det må da være muligt at provokere dig så meget at du springer ud af busken, og underbygger dine påstande, når du nu er så flittig med at postulere at der ingen forskel er, på trods af som du skriver ikke bruger meget tid på det.

Nej , du kan ikke provokere mig til at deltage i noget "kabellytning".

stridsvognen skrev:

Et eller andet sted er jeg egentlig fløjtende ligeglad med om du vil eller kan høre forskel, men har altid drømt om at sidde og lytte i samme sofa, med en som dig der hårdnakket påstår at der ingen forskel er.

Dem der møder op til den slags er altid dem med et åbent sind, og de har som regel hørt forskellen før, og så sidder vi bare der i sofaen og klapper hinanden på ryggen...

Hvor kedeligt er det.??

Jeg kan jo ikke svare på om du keder dig, men det beviser jo nok ikke ret meget hvis I alle i forvejen forventer at der er forskel.  

stridsvognen skrev:

Og så kan jeg jo lade dit lille klip hænge i luften, indtil vi er færdige med at afgøre det tråden egentligt handler om.

kabler.. Er der forskel.??

Nej ,det er netop det du ikke kan. Hvis du ikke tør forholde dig til det klip, og masser af andre undersøgelser der viser noget tilsvarende, kommer vi aldrig videre. Så fortsætter du bare med at hævde at "selvfølgelig er der forskel, jeg kan jo selv høre det". Eller hvis vi skulle bruge din egen sammenligning fra tidligere i tråden "selvfølgelig er jorden flad, jeg kan jo selv se det".

Det er dig der afviser al forskning og videnskab og stoler 100% blindt på dine egne sanser. Der findes tusindvis af eksempler på at det ikke er klogt.

Jeg downloadede hele videoen fra youtube og brændte den over på en dvd. Så kunne jeg sidde i en god stol foran fladskærmen i stuen og se den. Den er meget interessant og handler om meget andet end kabler. Du taler om åbent sind, så du skulle måske også prøve at være åben overfor andre muligheder end bare at stædigt fastholde at du kan høre forskel. Det hjælper ikke bare at kalde andre for inkompetente, dårligt hørende og alt muligt andet.

Nu kan jeg så se at der er andre levende væsner der kan høre forskel, Og enda tilbyder en blindtest, med pengene tilbage hvis de ikke kan kende forskel med 100% sikkerhed.

Du kunne som jeg tidligere har opfordret til være kabelføre, så du er sikker på det hele foregår videnskabeligt korekt.

Du er sikkert en af dem der har set flest filmklip om hvordan man gør.

Du kan jo oprette en anden tråd omkring dit lille filmklip, så kan vi ta den der, og holde den ude af denne tråd.

Eller skal vi have lavet et filmklip til dig hvor vi påstår at der er forskel, vil du så tro på det.?

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

André Jensen skrev:
dan a. skrev:
Hej er dette videnskabelig nok til jer http://www.youtube.com/watch?
v=s9HrYAyVItY

Beviset skal ikke komme fra en producent video .Det har intet med videnskab at gøre.
Kan de få et anerkendt uafhængigt firma, til at skrive en fin rapport så ok.

Ikke videnskabeligt nok - For mange usikker parameter. F.eks er det billige tynde i starten rullet sammen i nærmst en rulle og de andre ikke. Der måles kun spændingen (og ikke andre ting) i enden ved højtaleren, hvilket ved at kable på 5 m (som i testen) vil/skal give en forskel ... Så hvad er meningen lige ?

Det vigtige er om audio signalet ændre karakter eller udseende og ikke så meget om et firkant signal gør.

Jeg kunne evt ligge en video på youtube og bevise at fem forskellige kabler har samme ohmske værdi eller at de ikke har - Men det gør det ikke til et bevis
Til top Vis C.Bukowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C.Bukowski

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
Medlem skrev:
Pierre skrev:
Medlem skrev:
Pierre skrev:

jeg forstår dig udemærket......... Men tingene er ikke "kun" anderledes men betydeligt bedre. Langt flere detaljer og klarhed. Lydbillede står højere og bassen er blevet strammet en smule mere og med mere kick. Det har faktisk rettet op på en af de små anker jeg havde på lyden

Sikken noget sjov sludder...mere kick/spark - det næste bliver at du hænger små fingerbærer op på væggen, eller mus med sand i, eller fedtsten på forstærkeren.
Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Februar 2010 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=dan a.]Hej er dette videnskabelig nok til jer http://www.youtube.com/watch?v=s9HrYAyVItY[/QUOTE]

Det var da et fantastisk klip,

Så dan a jeg er da sikker på at der nu ikke er flere tilbage derude der ikke tror på forskellen, og til dem der ikke tror på det manden i filmen fortæller, kan låne udstyret her og prøve det selv...

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2010 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:
Pierre skrev:
Medlem skrev:
Pierre skrev:
Medlem skrev:
Pierre skrev:

Sikken noget sjov sludder...mere kick/spark - det næste bliver at du hænger små fingerbærer op på væggen, eller mus med sand i, eller fedtsten på forstærkeren.

Selvfølgelig ved du at det er sludder........ For du har nemlig hørt kablet i mit setup. NOT 

Men der findes jo de mennesker som bare ved ALT, uden at have hørt noget

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:

[QUOTE=dan a.]Hej er dette videnskabelig nok til jer http://www.youtube.com/watch?v=s9HrYAyVItY[/QUOTE]

Så dan a jeg er da sikker på at der nu ikke er flere tilbage derude der ikke tror på forskellen, og til dem der ikke tror på det manden i filmen fortæller, kan låne udstyret her og prøve det selv...

Jeg gætter på at du er 16 år gammel, bor hjemme, har en forstående mor der altid bakker dig op, lettere utilpasset og vant til at få din vilje.

OK hvis det betyder så meget for dig så skidt - kabler gør hele forskellen....where do I sign

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Februar 2010 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Tar jeg fejl, eller er der mere forurening i luften på Sjælland.?

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Februar 2010 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:
stridsvognen skrev:

Jeg gætter på at du er 16 år gammel, bor hjemme, har en forstående mor der altid bakker dig op, lettere utilpasset og vant til at få din vilje.

OK hvis det betyder så meget for dig så skidt - kabler gør hele forskellen....where do I sign

Hellere 16 år og god hørelse, end som dig over de 70 med nedsat hørelse og stiv nakke.

Og på grund af min mors opbakning kan jeg stadig finde tid til at lege med hifi og prøve noget nyt,

Jeg har for tiden 21 forstærkere stående, hvis det hjælper dig til at forstå hvor megen tid jeg bruger.

Hvor meget tid bruger du på dit grej, og hvilket udstyr har en erfarren herre som dig haft gennem tiden.?

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes