Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 06:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Anden mellemtone til Mahler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 12 September 2010 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Det er jo en af de helt store fordele ved aktiv drift - lydstyrken fra en 250W forstærker der driver en passiv højttaler svarer til
en aktiv højttaler drevet af tre 30W forstærkere! Hvis I ikke tror på det, har vi diskuteret det før på forum, og det er ganske
vist.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 September 2010 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

DE målinger jeg har set har været SINDSYGT dårlige.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 September 2010 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

claus b chr skrev:

du kommer da ihvertfald ikke til at mangle effekt - jeg kører selv med groudsound coolback 600, der er bestykket med pa1cc(diskant) - pa3cc(mellemtone) - pa3cc(bas) og som navnet antyder 600va trafo.

basserne i mit system er to stk ss w18 8531g00 pr side - og som midlertidig løsning er mellemtonen ss8545+ diskant xt25. (der skal bygges noget mere eksotisk iløbet af efteråret).

men det jeg egentlig ville sige var, at systemets effektformåen i praksis er langt kraftigre end man umiddelbart forestiller sig. Jeg har været vant til at spille med en integreret forstærker MF A5 på 2*250w og jeg kan bare sige, at den i sammenligning virker som en pygmæ. baskontrollen er signifikant - mellemtonen er klar og det samme kan siges om diskanten.

Det er ikke et byggeri du kommer til at fortryde - men mindre kan nu godt gøre det.

Mvh claus.

Hej Claus!

Tak for tilbagemeldingen! Nu melder historien jo ikke noget om du spiller psykopathøjt som mig...
De monoblokke jeg har nu laver 1000+ W/2 ohm og Mahler kommer jo langt ned i impedans i basområdet...

Men hvis du spiller ret højt og et PA3CC modul kan trække to 18W'ere, så kan jeg nok også nøjes med sådan et til en enkelt 18WU...

Så måske det ville være rigeligt med følgende:

• PA1CC til diskant  - max. 100 W/8 ohm (1 stk. D3004 fra 2-3000 Hz og op)
  • PA3CC til mellemtone - max. 200 W/8 ohm (1 stk. 12WU fra 300-600 Hz til disk)
  • PA3CC til mellembas - max. 200 W/8 ohm (1 stk. 18WU fra 60-100 Hz til mellemtone)
  • PA6CC til dybbas - max. 400 W/8 ohm (2 stk. 10" Eton sidemonteret, fra 60-100 Hz og ned)

kombineret med en 1000VA trafo og strømforsyning med 120.000 uf...

Vil dette være en mere passende sammensætning?

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 September 2010 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Man behøver ganske rigtigt ikke at bruge en formue på hverken enheder eller filter for at opnå en rimelig kvalitet. Det er dog en forudsætning at delefilteret er konstrueret af en kompetent person.
Pengene skal ikke kun bruges på det som øjnene ser. Hvad hjælper det at der er ofret mange penge på pianolak og dyre enheder når delefiltret er håbløst. Frekvensgangen/faseforløb er RÆDSELSFULD.
SÅ dårlige er SS enheder altså ikke! Selv om jeg synes at de har stået i stampe i mange år og at VIRKNINGSGRADEN er alt for dårlig.
Hvor for dog betale X7 når konstruktionen er forfejlet!

Stereophile tænker meget på annonce kr., så man skal læse mellem linierne før man kommer  frem til konklusionen:

DET ER EN OMMER!
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 September 2010 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Hej Finlytter

Tag og ring til Robert. Han har fint styr på hvad hans effektttrin kan trække. og jeg tror at du har rigeligt, med det som du beskriver.

Jeg tror der er en fin chance for at Groundsound modulerne får perfekt styr over dine 10" ere 

Sidst jeg snakkede med ham om en mulig opgradering af min 3vejs til 4 vejs. så beroligede han mig ganske godt, da jeg begyndte at spørge ind til større trafo osv.

Og her havde jeg planer om en 12" XXLS ALU i siden, og fronten pyntet med en 8" mellembas og min illuminator 5" som mellemtone og 9900 diskant.

Og jeg har 3 PA3CC... dvs 200w i 8 ohm. som jeg så ville opgradere med en 100w til diskant og et 4 vejs filter. men ellers beholde mimn 600VA trafo. Og her blev der givet grønt lys af Robert.

Men igen. Det kan jo være at dine Eton er sværere at trække. Ring til Robert, han har sgu snart set lidt af hvert af hvad folk kan finde på at koble hans "klodser" til

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

audiogon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 18 November 2009
Sendt: 13 September 2010 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

gggggggggg se længere nede
Til top Vis audiogon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audiogon

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 September 2010 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:

Det er altså naivt at tro at dyre enheder og dyre filter komponenter er = god lyd. (og det siger jeg som forhandler af begge dele). Man behøver ikke at være gået på kompromis med en højttaler bare fordi der ikke er brugt de dyreste enheder og
dyreste filter komponenter - Det skal selvfølgelig ikke være noget skrammel man fylder dem med, men gode enheder og
gode filter komponenter behøver ikke at koste en formue. 

Hej Kasper!

Selvfølgelig kan man ikke bare sætte lighedstegn på den måde... Et fejlkonstrueret filter kan jo lave forfærdeligt meget ravage! Så der er vi da enige. Men omvendt bliver resultatet med dyre enheder og dyre filterkomponenter ikke nødvendigvis dårligt!

Dyrest er ikke altid bedst. Men nogle gange følger prisskiltet kvaliteten. Og man kan ikke lave ht man mener er optimale, hvis man ikke har brugt de komponenter, man mener er bedst!

kappen skrev:

Størstedelen af lyden fra en højttaler kommer udelukkende fra
designet. Enheder og filterkomponenter har mindre egenlyd end de fleste går og tror - når man lytter til en højttaler lytter man somregel på filterfunktionerne (sum af enheder og filter osv.). Der er forklaringer på lydkarakteristik samt tonale farvninger osv. og de fleste af dem skal altså ikke findes i hverken enheder eller filterkomponenter.

Jeg må i denne henseende høre til de fleste! Og jeg er iøvrigt ikke enig i at enhedernes og filterkomponenternes indvirken på lyden er så lille, som du antyder herover. Selvfølgelig har design og kabinetkonstruktion noget at sige, men størstedelen? Nej! Langt fra!
Fire gode dæk giver heller ikke alene en god sportsvogn - der skal også være gode bremser, affjedring og motor...

Du kan jo gå tilbage i denne tråd og læse mine beskrivelser af ændringen af lydkarakteristikken, da der blev monteret illuminator istedet for 8545. (Og jeg har ikke ændret hverken design eller filter)...

kappen skrev:

Hvis det er ordentligt konstrueret, kan man få god lyd ud af de fleste stumper og principper.

Jamen jeg vil ikke bare have god lyd. Det har jeg haft i mange år! Jeg vil have sublim god lyd!
Jeg synes eksempelvis af en XT25 diskant er rigtig god til prisen, men ikke sublim god!
Da målet med denne ombygning er sublim god lyd, har jeg valgt at prøve med de bedste af de enheder, jeg har hørt (iflg. min smag selvfølgelig)...

Hvis man ikke har rådighed over en masse forskellige enheder og filterkomponenter, så man kan prøve en masse forskellige konstallationer - og dermed få mulighed for at finde komponenter, der har en synergieffekt. Så synes jeg at det er et godt udgangspunkt at prøve det bedste, man har hørt. Det kan jo hurtigt blive dyrt at anskaffe en masse dele, bare for at afprøve, om de enkelte komponenter er så "dårlige" som man nu forventer... 

kappen skrev:

Dertil skal det selvfølgelig også siges at dyre enheder og dyre komponenter sagtens kan have sin berettelse og hvis man ikke aner hvad man laver, er det jo også et godt udgangspunkt!

Jeg synes at kommentaren om, at hvis man ikke aner, hvad man laver er helt hen i vejret! (og måske lidt nedladende?) Hvis man ikke kan høre forskel på de forskellige komponenter ved sammenligning, kan det da være ligemeget hvad man kommer i kassen...

Der hvor jeg mener at dyre enheder og dyre komponenter kan forsvares, er netop hvis man ikke har rådighed over en masse forskellige alternativer, som man kan teste op imod (som du selvfølgelig har). I sådan et tilfælde synes jeg det er en god idé at erhverve de bedste komponenter, man har hørt!

kappen skrev:

Om de gamle SS diskanter stadig er gode, tror jeg er en smagssag - om illuminator har hævet niveauet over revalator vil
jeg ihvertfald tillade mig at stille spørgsmålstegn ved.

De gamle SS diskanter er præcist lige så gode, som da de kom frem...
Det er bare konkurrencen der er blevet skærpet!

I mine ører er D3004/664000 helt klart den bedste SS diskant. Og jeg gætter mig ikke helt frem her; jeg har faktisk hørt langt de fleste anerkendte SS diskanter i en hel del forskellige konstallationer efterhånden. Og jeg synes D3004/664000 er betydeligt bedre end resten!

Det er naturligvis ikke alle der kan lide illuminator. Ører hører som bekendt meget forskelligt. Men da jeg er helt vild med dem og da det er mine ører der skal tilfredsstilles, synes jeg ikke det er unaturligt at vælge dem...

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Sendt: 13 September 2010 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

kappen skrev:
Det er altså naivt at tro at dyre enheder og dyre filter komponenter er = god lyd.
(og det siger jeg som forhandler af begge dele). Man behøver ikke at være gået på kompromis med en højttaler bare fordi
der ikke er brugt de dyreste enheder og dyreste filter komponenter - Det skal selvfølgelig ikke være noget skrammel man
fylder dem med, men gode enheder og gode filter komponenter behøver ikke at koste en formue. 

Hej Kasper!

Selvfølgelig kan man ikke bare sætte lighedstegn på den måde... Et fejlkonstrueret filter kan jo lave forfærdeligt meget
ravage! Så der er vi da enige. Men omvendt bliver resultatet med dyre enheder og dyre filterkomponenter ikke
nødvendigvis dårligt!

Dyrest er ikke altid bedst. Men nogle gange følger prisskiltet kvaliteten. Og man kan ikke lave ht man mener er
optimale, hvis man ikke har brugt de komponenter, man mener er bedst!

kappen skrev:
 Størstedelen af lyden fra en højttaler kommer udelukkende fra designet. Enheder og filterkomponenter
har mindre egenlyd end de fleste går og tror - når man lytter til en højttaler lytter man somregel på filterfunktionerne (sum
af enheder og filter osv.). Der er forklaringer på lydkarakteristik samt tonale farvninger osv. og de fleste af dem skal altså
ikke findes i hverken enheder eller filterkomponenter.

Jeg må i denne henseende høre til de fleste! Og jeg er iøvrigt ikke enig i at enhedernes og filterkomponenternes indvirken
på lyden er så lille, som du antyder herover. Selvfølgelig har design og kabinetkonstruktion noget at sige, men størstedelen?
Nej! Langt fra! Fire gode dæk giver heller ikke alene en god sportsvogn - der skal også være gode bremser, affjedring
og motor...

Du kan jo gå tilbage i denne tråd og læse mine beskrivelser af ændringen af lydkarakteristikken, da der blev monteret
illuminator istedet for 8545. (Og jeg har ikke ændret hverken design eller filter)...

kappen skrev:
Hvis det er ordentligt konstrueret, kan man få god lyd ud af de fleste stumper og principper.

Jamen jeg vil ikke bare have god lyd. Det har jeg haft i mange år! Jeg vil have sublim god lyd!Jeg synes eksempelvis af
en XT25 diskant er rigtig god til prisen, men ikke sublim god!Da målet med denne ombygning er sublim god lyd,
har jeg valgt at prøve med de bedste af de enheder, jeg har hørt (iflg. min smag selvfølgelig)...

Hvis man ikke har rådighed over en masse forskellige enheder og filterkomponenter, så man kan prøve en masse
forskellige konstallationer - og dermed få mulighed for at finde komponenter, der har en synergieffekt. Så synes jeg at det
er et godt udgangspunkt at prøve det bedste, man har hørt. Det kan jo hurtigt blive dyrt at anskaffe en masse dele, bare for
at afprøve, om de enkelte komponenter er så "dårlige" som man nu forventer... 

kappen skrev:
Dertil skal det selvfølgelig også siges at dyre enheder og dyre komponenter sagtens kan have sin
berettelse og hvis man ikke aner hvad man laver, er det jo også et godt udgangspunkt!

Jeg synes at kommentaren om, at hvis man ikke aner, hvad man laver er helt hen i vejret! (og måske lidt
nedladende?) Hvis man ikke kan høre forskel på de forskellige komponenter ved sammenligning, kan det da være
ligemeget hvad man kommer i kassen...

Der hvor jeg mener at dyre enheder og dyre komponenter kan forsvares, er netop hvis man ikke har rådighed over en
masse forskellige alternativer, som man kan teste op imod (som du selvfølgelig har). I sådan et tilfælde synes jeg det er en
god idé at erhverve de bedste komponenter, man har hørt!
kappen skrev:
Om de gamle SS diskanter stadig er gode, tror
jeg er en smagssag - om illuminator har hævet niveauet over revalator vil jeg ihvertfald tillade mig at stille spørgsmålstegn
ved.

De gamle SS diskanter er præcist lige så gode, som da de kom frem... Det er bare konkurrencen der er blevet
skærpet!

I mine ører er D3004/664000 helt klart den bedste SS diskant. Og jeg gætter mig ikke helt frem her; jeg har
faktisk hørt langt de fleste anerkendte SS diskanter i en hel del forskellige konstallationer efterhånden. Og jeg synes
D3004/664000 er betydeligt bedre end resten!

Det er naturligvis ikke alle der kan lide illuminator. Ører hører som bekendt meget forskelligt. Men da jeg er helt vild med
dem og da det er mine ører der skal tilfredsstilles, synes jeg ikke det er unaturligt at vælge dem...

Hej igen.

Kommentareren omkring at vælge de bedste enheder hvis man ikke ved hvad man laver, var bestemt ikke ment nedladende
og var slet ikke rettet imod dig. Er man i tvivl, går man somregel ikke galt i byen ved at vælge den dyreste enhed.

Når jeg siger at dyre enheder + komponenter ikke er en garanti for god lyd. Er det også fordi jeg mener at man ofte kan
finde billige enheder som kan gøre det ligeså godt eller bedre end de helt eksklusive enheder. De skal bare bruges rigtig!

At vurdere enheder op i modhinanden i forskellige eller samme højttaler er umuligt! Bare fordi at det bedste diskant du har
hørt er med en specifik SS diskant behøver det ikke at have noget med diskanten at gøre, du kan ikke bare erstatte den
med en anden i samme højttaler og tro at du dermed kun har ændret på en variabel i ligningen - det har du ikke! (derudover
er der alle de psykoakustiske parametre som f.eks. maskeringseffekter fra bassen og lignende)

Det samme gør sig gældende for den højttaler du har skiftet enheder i, selvom du ikke siger at du har ændret på filteret så
har du, fordi den nye impedans fra de nye basser som filteret kigger end i ændrer filterets overføringsfunktion fuldstændig!

Derudover har du jo også ændret på din akustiske udstrålingskarakteristik som du deraf kan aflede dit nye faseforløb af med
en Hilberttransformation. Dette betyder også at enheden og resten af højttaleren arbejder under nye betingelser. Kort og
godt - Det hele hænger sammen, du kan ikke bare ændre på en variabel uden at der også sker noget andre steder -
ligningen skal gå op.

I mit hovede giver det heller ikke mening at snakke om de "bedste" enheder, fordi ligemeget hvor ekslusiv en enhed du
finder, vil du altid kunne finde en som er billigere, der vil have kvaliteter som den dyre ikke har, det kunne f.eks. være
ekseptionel lav forvrængning i mellemtonen eller lignende, at den så har l**tebas betyder at den måske ikke kan bruges i en
2vejs højttaler, men i en 3 eller 4vejs har den måske sin berettelse og vil kunne gøre arbejdet bedre end en til 10gange
dens pris. Måske vil dens udstrålingskarakterisk betyde at den kan matches med en anden speciel enhed eller man kan
bruge en filteroverføringsfunktion som har konstant gruppeløbstid osv.

Jeg har flere gange være ude for højttalere som bare fra start af, har en uheldig sammensætning af enheder eller lignende,
som gør at de bare aldrig kom til at opføre sig helt som jeg havde håbet på.

Man kan, filtermessigt tvinge enhederne i fase med vold og magt, bruge sugekreds til frekvensgangen er i orden osv. Men
det bliver bare aldrig det samme som når sagerne bare arbejder sammen helt af sig selv og helt naturligt. Når man
symptom behandler helt vildt for at tingene skal falde i hak et sted i en højttaler, går det somregel galt et andet sted, det
kunne
f.eks. være et filter med resonante tendenser eller pulsdeformering.

Nogle gange er man heldig, måske endda med billige enheder som bare smelter sammen og gør som de skal. Det er svært
at sige noget er bedre end andet, man bliver nødt til at vurdere det i en sammenhæng! Når man bliver mere og mere
erfaren, ved man ofte på forhånd, hvad der kan sammen og hvad der ikke kan og måske endda hvad der skal til for at det
bliver rigtig godt! (guld komponenter, forsølvede enheder og alt hvad der glimter )

Til det der med at du vil have sublim lyd, så bør du starte med at behandle dit lytterum, så du kan forbedre akustikken der,
fordi det er der, at du kan opnå den største forbedring - Det er mindst lige så vigtigt som din højttaler. Det ser desværre
bare forfærdeligt ud med basstraps og absorbenter på væggene til at tage de første refleksioner.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 September 2010 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:

Hej igen.

Kommentareren omkring at vælge de bedste enheder hvis man ikke ved hvad man laver, var bestemt ikke ment nedladende og var slet ikke rettet imod dig. Er man i tvivl, går man somregel ikke galt i byen ved at vælge den dyreste enhed.

Når jeg siger at dyre enheder + komponenter ikke er en garanti for god lyd. Er det også fordi jeg mener at man ofte kan finde billige enheder som kan gøre det ligeså godt eller bedre end de helt eksklusive enheder. De skal bare bruges rigtig!

At vurdere enheder op i modhinanden i forskellige eller samme højttaler er umuligt! Bare fordi at det bedste diskant du har hørt er med en specifik SS diskant behøver det ikke at have noget med diskanten at gøre, du kan ikke bare erstatte den med en anden i samme højttaler og tro at du dermed kun har ændret på en variabel i ligningen - det har du ikke! (derudover er der alle de psykoakustiske parametre som f.eks. maskeringseffekter fra bassen og lignende)

Det samme gør sig gældende for den højttaler du har skiftet enheder i, selvom du ikke siger at du har ændret på filteret så har du, fordi den nye impedans fra de nye basser som filteret kigger end i ændrer filterets overføringsfunktion fuldstændig!

Derudover har du jo også ændret på din akustiske udstrålingskarakteristik som du deraf kan aflede dit nye faseforløb af med en Hilberttransformation. Dette betyder også at enheden og resten af højttaleren arbejder under nye betingelser. Kort og godt - Det hele hænger sammen, du kan ikke bare ændre på en variabel uden at der også sker noget andre steder -
ligningen skal gå op.

I mit hovede giver det heller ikke mening at snakke om de "bedste" enheder, fordi ligemeget hvor ekslusiv en enhed du finder, vil du altid kunne finde en som er billigere, der vil have kvaliteter som den dyre ikke har, det kunne f.eks. være ekseptionel lav forvrængning i mellemtonen eller lignende, at den så har l**tebas betyder at den måske ikke kan bruges i en 2vejs højttaler, men i en 3 eller 4vejs har den måske sin berettelse og vil kunne gøre arbejdet bedre end en til 10gange
dens pris. Måske vil dens udstrålingskarakterisk betyde at den kan matches med en anden speciel enhed eller man kan bruge en filteroverføringsfunktion som har konstant gruppeløbstid osv.

Jeg har flere gange være ude for højttalere som bare fra start af, har en uheldig sammensætning af enheder eller lignende, som gør at de bare aldrig kom til at opføre sig helt som jeg havde håbet på.

Man kan, filtermessigt tvinge enhederne i fase med vold og magt, bruge sugekreds til frekvensgangen er i orden osv. Men det bliver bare aldrig det samme som når sagerne bare arbejder sammen helt af sig selv og helt naturligt. Når man kompenserer helt vildt for at tingene skal falde i hak et sted i en højttaler, går det somregel galt et andet sted, det kunne
f.eks. være et filter med resonante tendenser eller pulsdeformering.

Nogle gange er man heldig, måske endda med billige enheder som bare smelter sammen og gør som de skal. Det er svært at sige noget er bedre end andet, man bliver nødt til at vurdere det i en sammenhæng! Når man bliver mere og mere erfaren, ved man ofte på forhånd, hvad der kan sammen og hvad der ikke kan og måske endda hvad der skal til for at det bliver rigtig godt! (guld komponenter, forsølvede enheder og alt hvad der glimter )

Til det der med at du vil have sublim lyd, så bør du starte med at behandle dit lytterum, så du kan forbedre akustikken der, fordi det er der, at du kan opnå den største forbedring - Det er mindst lige så vigtigt som din højttaler. Det ser desværre bare forfærdeligt ud med basstraps og absorbenter på væggene til at tage de første refleksioner.

Hej igen Kasper!

Tak for kommentaren! Glad for det ikke var tilfældet. Det er bestemt heller ikke min opfattelse af dig! 

Jeg ved godt at der er en masse faktorer, der gør sig gældende når man sætter en anden enhed på et filter, hvor de ikke var tiltænkt...

Men hvis 18WU skulle være dårligere end 8545, har jeg været meget heldigere end dem, der har vundet i Lotto, med den forbedring i lyden som jeg har fået ud af montere en ikke tiltænkt enhed.

Og det tror jeg ikke er forklaringen. Jeg mener absolut at sandsynligheden taler for at 18WU er markant bedre end 8545 - og at der er endnu mere vellyd at hente med et hertil passende filter.

Mit lytterum kunne måske godt tåle lidt absorbenter og anden akustisk optimering, men det er ikke helt tosset. Jeg har tykt træloft, og der står store sofaer og lænestole. Jeg har betongulv med kraftigt gulvtæppe på og der hænger et stort billede midt på væggen bag lyttepositionen. Så det kunne være værre...

Opgraderingen af mine Mahler skulle gerne være en forbedring af lyden - selv i det nuværende lytterum. Så er der bare basis for at det kan blive endnu bedre...

Du har en god pointe med at en given mellemtone måske ikke er overbevisende i en 2vejs konstruktion, men derfor godt kan være det i en 3 eller 4vejs sammenhæng. Men jeg har desværre ikke en masse enheder og komponenter liggende, så jeg kan eksperimentere med at finde en sammensætning, der har god synergieffekt.

Så jeg tager den "sikre" løsning og vælger topklasse-komponenter, som formodentlig ikke vil give et helt skidt resultat. Måske kunne man finde en eller flere komponenter som kunne gøre det ligeså godt til en betydeligt lavere pris. Men det vil undre mig om der skulle være billigere komponenter, der vil kunne gøre det markant meget bedre...

Men tak for indspil, Kasper!

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 September 2010 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

audiogon skrev:

Delefilteret er allesammen konstrueret så alle VA har en frekvenskurve der er mere bakket end Alperne, og en af dalene er
desværre oppe i det vigtige øvre mellemtone der volddæmpet så de altid lyder deeeeeeeeeeeeejjjjjjllllliiiiiiiiiggggggggttttt
musikalske som folk siger. (skodfilter der sorterer lækre nuancer fra)

Link til målinger: http://viennaacoustics.at/reviews/Heritage_Mahler/stereophil e_MAHLER_USA_200004.pdf

Og godt med boooooooooom i bassen som VA bare er glad for.
Var der nogen der sagde loudnes?????????

Nu har jeg haft Mahler i flere år, så det er ikke noget nyt for mig, det du skriver... (det har iøvrigt været skrevet flere gange i tråden, så du kunne bare have citeret...)

Men det er ikke så vigtigt for mig mere, hvordan de spillede inden jeg lavede dem om. Det er vigtigere hvordan de kommer til at spille, når de er færdige!

Mahler er bestemt ikke verdens bedste ht. Men bestemt heller ikke den dårligste. Alt i alt er det en rigtig god ht!

Mange af dem, der taler dårligt om Mahler har enten kun set målingerne eller hørt dem i forbindelse med en messe eller en forhandler, hvor opsætningen ikke har været optimal.
Jeg vil absolut påstå at det er de færreste som har hørt Mahler under gode forhold, der synes de er decideret dårlige. Tvært imod!

Slutcitat fra Stereophile test: "$10.000 is a lot of money for a pair of speakers - but for those who can afford it, the Mahler represents outstanding performance and value"

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2010 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Jeg må også give finlytteren ret.

Jeg har både 15W, 15WU og 8545-00, stående lige her ved siden af mig i skrivende stund.

Og der er ikke megen tvivl. enhederne står løst på bordet, uden kabinet eller filter foran. og ved behageligt lytte niveau, holde jeg ledningerne på hver enhede, en for en. Og der ER bare mindst forvrængning på 15WU. Basta! Og vi snakker lavt niveau, jeg står med hovedet bukket ind over enhederne og holder ledningerne skiftevis på en af hver.

Har fået den besked at man ikke kan gøre dette, på denne måde. Men jeg har dælme svært ved at se hvilke faktore der skulle drille. Der er ingen kabinetrsonanser, ingen fasedrej, kun EN enhed ad gangen og ingen niveau-problemer da jeg jo blot lytter efter forvrængning og hvor meget enheden i sig selv bryder op/gjalder. Og det er så hamrende tydeligt at 15WU forvrænger mindst.

Så kan jeg da godt høre at den coatede mellemtone i mine evidencer 870, har lidt mere skrig og skrål over sig, hvilket nogle sikkert ynder. Men 15WU er linær, clean og rigtig. så kan man blot stille sig selv det spørgsmål om det er det man vil have. Forkert designet og dårligt lydende er den ikke, men jo p***edyr    og der er sikkert nogle enheder derude til en mindre penge, som kan lidt der henaf, men de sgu svære at finde. Prøvede f.eks Vifa NE. og den skulle jo efter signende være en slags kopi af Illuminator. Men den var lidt i stil med andre billige enheder, gjaldende, nasal og "skinger".  Just MHO

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Sendt: 13 September 2010 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:

Jeg må også give finlytteren ret.

Jeg har både 15W, 15WU og 8545-00, stående lige her ved siden af mig i skrivende stund.

Og der er ikke megen tvivl. enhederne står løst på bordet, uden kabinet eller filter foran. og ved behageligt lytte
niveau, holde jeg ledningerne på hver enhede, en for en. Og der ER bare mindst forvrængning på 15WU. Basta! Og
vi snakker lavt niveau, jeg står med hovedet bukket ind over enhederne og holder ledningerne skiftevis på en af
hver.

Har fået den besked at man ikke kan gøre dette, på denne måde. Men jeg har dælme svært ved at se hvilke
faktore der skulle drille. Der er ingen kabinetrsonanser, ingen fasedrej, kun EN enhed ad gangen og ingen niveau-
problemer da jeg jo blot lytter efter forvrængning og hvor meget enheden i sig selv bryder op/gjalder. Og det er så
hamrende tydeligt at 15WU forvrænger mindst.

Så kan jeg da godt høre at den coatede mellemtone i mine evidencer 870, har lidt mere skrig og skrål over sig,
hvilket nogle sikkert ynder. Men 15WU er linær, clean og rigtig. så kan man blot stille sig selv det spørgsmål om
det er det man vil have. Forkert designet og dårligt lydende er den ikke, men jo p***edyr    og der er sikkert
nogle enheder derude til en mindre penge, som kan lidt der henaf, men de sgu svære at finde. Prøvede f.eks Vifa
NE. og den skulle jo efter signende være en slags kopi af Illuminator. Men den var lidt i stil med andre billige
enheder, gjaldende, nasal og "skinger".  Just MHO

Når der tales om forvrængning tager du helt fejl!

Revalatorne har lavere forvrægning end de nye enheder. Specielt 3orden (næsten 10dB) som er den der lyder grim.

Se f.eks. Zaph's målinger af 18WU og 18W. her:

Der ud over kan man nok diskutere BL linearitet og Le som funktion af udsving på enheden hvor de gamle
revalatore har symetrisk impedans og de nye er underhung, som ganskevist giver dem større x-max, men det er
ikke uden at de har givet afkald på nogle andre ting! Deres asymetriske impedans giver anledning til dynamisk
forvrængning af mellemtonen ved store membranudsving, det gør revalatorne ikke!

Den gamle metode med at holde enheder i hånden er jeg heller ikke stor tilhænger af, man kan sagtens finde
enheder der lyder bedre end andre JA. Men er det under de rette vilkår - Det mener jeg ikke!

For mig at se, er det som at sammenligne en formel1 bil og en traktor på en mark og konkludere at traktoren er
hurtigst. Jeg har op til flere gange blevet overrakset af enheder der uden filter lyder somom de er i stykker, der når
de er implementeret korrekt i en højttaler lyder fantastisk - Det er igen det her med hvor vigtig helheden er.

Det eneste jeg ville sammenligne på den måde, var fuldtonehøjttalere som skulle spille uden et filter.

Og hvis jeg lige må kommentere på de kritiske kommentar til frekvensmålinger af Vienna'erne, så er det væsentligt
at lægge mærke til at hvor der mangler energi on-axis kan det findes off-axis, det betyder at selvom højttaleren
kan se ud til at farve lyden, gør den det måske ikke så meget i praksis.

Jeg har bygget en del højttalere igennem tiden og jeg bruger altid måleudstyr og jeg har generelt en hvis jeg selv
skal sige det videnskabelig tilgang til det. MEN Jeg har aldrig været ude for at man med en måling af
frekvensgangen på en højttaler har kunne sige NOGET SOM HELST om lydkvaliteten (med forbehold for at der er et eller andet
helt galt, men det tror jeg nu ikke er tilfældet her). Det er langt mere indviklet end
som sådan!

Den bedste måde at evaluere ydelsen på en højttaler er at lytte til den og det gør jeg også altid selv som et led i
udviklingen.

Forstå mig nu ret, jeg siger ikke at målinger er ubrugelige, jeg siger blot at hvis man skal evaluere ydelsen af en
højttaler med målinger, skal man omkring ekstremt mange ting og det vil blive meget indviklet og det andet er
altså bare mere intuitivt, finder man en fejl i lyden. Skal den selvfølgelig også findes i målingerne så man er sikker
på at man hører rigtigt.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2010 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Jammen jeg må jo bukke mig i støvet for de bedrevidende  

Min begrundelse for at købe Illuminator, var netop at jeg syntes musikken kom frem, uden skrig og gjalden. Om det så ikke var forvrængningen der var skyld i det... ja der rækker min viden ikke. Men det ser jo ud til at du har nogle stærke kort på hånden, der peger i den retning.

Ville da være dejligt at man kunne finde en enhed, som kostede omkring en tusse stykket og spillede, som man håbede.

Der bude vel nærmest være et panel/reol, som jeg engang så i Carsound. hvor man havde alle de forskellige komponent-sæt sat frem i kabineter, hvor man så kunne koble forskellige forstærkere, head-units og højttalere til, på kryds og tværs, indtil man var tilfreds. Det ville være fedt. Så slap man for at side her med hovedpine over hvad man skal stille op, når man nu har læst specs/thiele-parametre, til man tilter siddelæns ned af stolen

Skal da også lige siges at det var tæt løb mellem W15CH fra seas og den illuminator jeg nu har. Blev faktisk rådet til Illuminator, med muligheden for at dele lavt til bassen. På den ande side så opdagede jeg senere at det jo er den som sidder i R909 fra Jamo. Måske det er en special udgave, med tilpassede specs?

Indtil videre er jeg ok tilfreds med 15WU. Men kan ikke benægte at jeg en dag skal prøve noget andet

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 September 2010 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Ja man kan læse specs og kigge på målinger til man bliver sløret i blikket og mat i støvlerne... Uden at det dog i sig selv er en garanti for en god lyd.
Selvfølgelig har det betydning hvordan en enhed måler, men den lyd enheden bidrager med er nu engang vigtigere (imø)!!!

Og der har du fat i den lange ende, Thor! Du har jo haft forskellige enheder hjemme nu, istedet for bare at træffe en beslutning på baggrund af tekniske data eller andres erfaringer! Selvfølgelig er det optimalt med et passende frekvensområde og kabinet til de testede enheder, men derfor giver din metode imø et bedre indtryk, end data og andres erfaringer!!!

De viste grafer siger mig ikke ret meget. Der mangler jeg teknisk indsigt til at kunne gennemskue dem uden yderligere oplysninger. Og jeg er egentlig også lidt ligeglad om 18W måler bedre end 18WU, for jeg synes helt klart 18WU spiller bedre!!! Der er mere punch i mellembassen, enheden lyder bare mere fri. Om det er det underhængte ophæng, der lader den bevæge sig mere frit, skal jeg ikke gøre mig klog på...

Jeg gør mig nogle af de samme overvejelser om mellemtonen. Med elektronisk delefilter kan man jo skifte delefrekvenser som man lyster, og dermed vil det være en fordel med fleksible enheder.
Jeg synes 15WU har en rigtig dejlig mellemtone, som sagtens ville kunne tilfredsstille mig. Jeg kan da godt høre at 12MU har endnu mere af de samme styrker i mellemtonen, men 15WU spiller ritiriti godt! Dog overvejer jeg at prøve den nye 12WU, da jeg forventer den ligger tættere på 12MU, men stadig med muligheden for at dele dybere pga. 12WU's stivere ophæng...

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2010 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg havde nogle flere penge... så købte jeg alle de forskellige enheder... de er jo til og med billigt til salg på KSB lige nu, både 18WU, 15WU, 8531G osv. til ca en tusse stykket.

og så ellers bygget en kasse til hver så man kunne sammenligne dem alle. Det kunne jo være ligesom et byggesæt med min 9900 på toppen og mine L22 i bunden, og så eller koble de forskellige mellemtoner til, en for en.  ikke for at dvæle i det tekniske, men mere for at lade ørene bestemme hvordan de hver især lød. så ville jeg invitere til lyttetest/fest. og se hvad folk sagde, efterhånden som jeg koblede de forskellige mellemtonekasser til bag et lagen eller lignende. så kunne jeg måle dem ud og gemme de forskellige profiler til hvert enkel enhed i mit GS filter, som kunne opdaters for hver lyttetest.  Se det kunne være sjov     må heller lige få tjekket den lottoseddel i morgen

jørstad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 September 2010 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

hejsa har lige læst hele tråden om Mahler.   Hmmmm   hva ska man mene .   ???

mener selv at skaaning enhederen er glemt i denne tråd , spiller godt i mit setup

Til top Vis jørstad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jørstad

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2010 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Hej. Ja det skrev Daniels også lidt om i en tråd jeg startede. Og jeg skal lige ha skrevet til ham. for han har inviteret til et lyt. og jeg skal da høre hvad de plastic-enheder kan. måske er er mit pap truet

Jeg bruger jo seas alu til bas.. og det virker jubii, så hvem ved

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 September 2010 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Så har jeg fået undersøgt sagen om sammensætning af forstærkermoduler nærmere...

Da Coolback600 og chassis600 har 600VA til at føde 3*200W/8ohm (hvilket vel lyder fornuftigt nok), tænker jeg at der nok bør komme en større trafo på, hvis de bliver udvidet med et ekstra forstærkermodul.

Jeg har så måttet konstatere at forsyningsspændingen i en 1000VA trafo er for stor til et PA1CC modul...

Så indtil videre kunne et eventuelt GS kit være fordelt som følger:

• PA3CC til diskant  - max. 200 W/8 ohm (1 stk. D3004 fra 2-3000 Hz og op)
  • PA3CC til mellemtone - max. 200 W/8 ohm (1 stk. 12WU fra 300-600 Hz til disk)
  • PA6CC til mellembas - max. 400 W/8 ohm (1 stk. 18WU fra 60-100 Hz til mellemtone)
  • PA6CC til dybbas - max. 400 W/8 ohm (2 stk. 10" Eton sidemonteret, fra 60-100 Hz og ned)

kombineret med en 1000VA trafo og strømforsyning med 120.000 uf...

Eller?!? Bør jeg vælge kondensatorer der er 12 stk. af hhv. 10.000 uF/63V, 6800 uF/80V eller 4700 uF/100V ???

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2010 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Hehe ... du får da rigeligt effekt der

Kan ikke sige noget om kondensator-bankerne, ved bare at jeg ikke har manglet noget her, med mine chassis 603'ere. men jeg tror du kommer til at kunne spille afsindigt højt, lige meget hvordan du får det skruet sammen, så fyr den af!

Jazzman var jo inde på noget lignende her for et par sider siden, at en 250watt' der kæmper sig igennem et passivt filter, bliver til ca det samme, som et aktivt system med 3 x 30W. Så du får smæk i gaden, med 1.2KW i 8ohm... aktivt..... per side!!   Men på den anden side.... det er jo kun det dobbelte af hvad jeg har

Det bliver helt vildt fedt at få smidt det der passive pjat-filter langt væk - belive you me 

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 September 2010 kl. 02:02 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:

Hehe ... du får da rigeligt effekt der

Ja mon ikke... Jeg vil ikke løbe tør... og jeg vil ikke ligge på grænsen...

Din 600VA forsyner jo tre effektmoduler, så da jeg skal bruge fire, synes jeg det er fint at gå en størrelse op i trafo.
Jeg vælger at gå op i større moduler til basserne, da de sidemonterede basser har en minimumsimpedans på omkring 2,3 ohm i serie - og da de dybe frekvenser er mere strømkrævende end de høje...

Så 1000VA passer nok meget godt så. (sig nu bare JA)

MEN nu skal jeg jo først høre hvordan GS spiller!!! Jeg håber på at få mulighed for en demo i løbet af en uges tid eller to. HVIS det spiller som rygterne siger og Robert har et godt tilbud, så kan det da godt være at de gamle Vincent skal på pension...

<< Forrige Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes