| Forfatter |
|
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 16 September 2010 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis jeg anskaffer 4 vejs aktivt filter, bliver det sandsynligvis GroundSound.
Det er planen (hvis det skal være...) at putte digitale 4 vejs filter i forstærkerkabinetter fra Modushop.biz. Hvert filter bliver kombineret med 4 separate forstærkermoduler, en strømforsyning og en trafo.
Jeg har over vejet to PA3CC og to PA6CC moduler. Forsynet af en 1000VA trafo og en strømforsyning med 12 kondensatorer á 10.000 uF/63V eller 6800/80V eller 4700/100V...
Der står 2*65V i trafoen. Betyder det så at jeg ikke kan bruge 10.000/63V ???
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 666
|
| Sendt: 16 September 2010 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Simon; Jeg laver en simpel betragtning på et pink noise signal - jeg ser alene på energiindholdet i frekvensbåndene uden hensyntagen til enhedernes forskellige følsomheder/drifteffekt - eller fasedrej der forårsager blindeffekt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 September 2010 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
|
200, 100, 100, 50W er nok.
Det vil svare til langt over 1kW, måske tæt på 2kW ved passiv drift.
Husk også at svingspolerne har en termisk tærskel for permanent skade. Specielt vil 100W til en dome ikke kunne bortledes fra motorsystemet.
|
|
|
Det mindste modul er på 100 W/8ohm / 140 W/4ohm. Dette kan ikke tåle forsyningsspændingen fra en 1000VA trafo. Og derfor havde jeg overvejet 200W/400W istedet ligesom til mellemtone.
Med 4 ohms enheder kan jeg godt se, at det vil være overdrevet med 400/800W til mellembas og dybbas.
Så med 400W/8ohm til bas, mellembas og mellemtone vil jo nok være mere end rigeligt. Og dermed kunne man nok nøjes med 600VA. Så kunne diskanten nemlig få det lille 140W/4ohm modul.
Og så er vi tilbage i det udvidede chassis600 sæt med et 140W modul, som er nævnt tidligere i tråden... hehe...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 September 2010 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
USXX skrev:
|
Simon; Jeg laver en simpel betragtning på et pink noise signal - jeg ser alene på energiindholdet i frekvensbåndene uden hensyntagen til enhedernes forskellige følsomheder/drifteffekt - eller fasedrej der forårsager blindeffekt.
|
|
|
Der skal vel også tages højde for fordelingen af dynamikken i musikken...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 September 2010 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
alu melllembassen er opgivet til 88,1 dB og diskanten 91,5 dB. Altså godt 3 dB.
kan jeg så lave den direkte forholdsregning og konkludere at den faktor gør at diskanten skal have omkring den halve effekt af mellembassen?
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 16 September 2010 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja, og derudover mindre, da det spektrale indhold er mindre.
|
| Til top |
|
| |
ham_den_lange Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 16 September 2010 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
USXX skrev:
| Simon; Jeg laver en simpel betragtning på et pink noise signal - jeg ser alene på energiindholdet i frekvensbåndene uden hensyntagen til enhedernes forskellige følsomheder/drifteffekt - eller fasedrej der forårsager blindeffekt. |
|
|
Okay, så giver regnestykket mening. Mht. valg af forstærker moduler, så vil jeg mene, at PA3CC er rigeligt til sub- og mellembas. De kan så evt. deles om en trafo / "lyt"-bank. PA1CC kunne godt gå sammen med mellemtone enheden. Men det ville være totalt overkill til diskanten. Men findes der ikke andre muligheder/producenter? __________________ Dette indlæg bygger på 10% faktuel viden og 90% sygeligt behov for opmærksom...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 September 2010 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diskanten er opgivet til 150W max. long term power. Så hvis den ikke kan klare en PA1CC så tror jeg Scan Speak bytter dem på en reklamation. Men nok ikke et ubegrænset antal gange... 
Og jeg spiller som nævnt mange gange i tråden psykopathøjt. Jeg er netop ude i denne modificering fordi der var noget galt med en mellemtone. Jeg tror der måske var en lakskade i spolen...
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 16 September 2010 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
| Der står 2*65V i trafoen. Betyder det så at jeg ikke kan bruge 10.000/63V ??? |
|
|
En 65V sekundær vinding giver 65 x kvadratrod 2 = 93,5V jævnspænding!!! (efter ensretning og udglatning)
Du skal altså op i MINIMUM 120V lytter for at det er ok, regn altid med mindst 20% derating af elektrolytters spænding. Hvis man kører elektrolytter lige til grænsen bliver deres levetid forringet rigtig rigtig meget. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 666
|
| Sendt: 16 September 2010 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Scan-Speak's effektangivelser for diskanter er den af forstærkeren afgivne maksimale effekt, enheden kan klare uden skader i 100 timer MED et passivt 2. ordens Butterworth filter, der deler ved 2500 Hz - så når der fx står 150 W i databladet, er det ikke 150 W afsat i selve enheden. Signalet, der bruges, er et IEC 268-1 filtreret pink noise signal med en crest-faktor på 2. I dag bruger man aktive 2. ordens Butterworth filtre, og spændingen direkte på enheden justeres da efter en omregningsfaktor, så resultatet bliver det samme som med den gamle metode.
|
| Til top |
|
| |
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 25 August 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 608
|
| Sendt: 16 September 2010 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Af hensyn til lydkvaliteten ville jeg vælge de mindste forstærkermoduler til diskanten. Hvis konstruktionsprincippet og komponentkvaliteten er ens alle forstærkerstørrelserne imellem, vil den mindste med stor sandsynlighed være den mest velopløste til netop diskanten (og måske også mellemtonen).
Effektmæssigt store forstærkere har jo meget store spændingssving, som oftest giver sig til udtryk iform af en lidt hård og knap så finkornet top... __________________ Mvh. friman
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 September 2010 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
så ville det hardcore svar være, at jeg køber 4 diskanter med det samme, så jeg har et sæt at finde grænsen med... 
meeeen pengene hænger ligegodt ikke på træerne! Så svaret må være, at jeg må lære at styre den store runde drejeknap...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 September 2010 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Friman skrev:
|
Af hensyn til lydkvaliteten ville jeg vælge de mindste forstærkermoduler til diskanten. Hvis konstruktionsprincippet og komponentkvaliteten er ens alle forstærkerstørrelserne imellem, vil den mindste med stor sandsynlighed være den mest velopløste til netop diskanten (og måske også mellemtonen).
Effektmæssigt store forstærkere har jo meget store spændingssving, som oftest giver sig til udtryk iform af en lidt hård og knap så finkornet top...
|
|
|
Ved det lille modul står der ikke: "Cascode coupled voltage gain stage"... Og det lille modul dobler ikke fra 8 til 4 ohm som de andre. ellers samme specs.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 16 September 2010 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ryger en eventuel EQ for enhederne, når det passive filter pensioneres. Det vil være en god ide at måle udgangsspændingen
på de enkelte filterterminaler som en funktion af frekvensen, så du kan se om der skal laves aktiv EQ - det kan blive
nødvendigt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 September 2010 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg siddet og prøvet at taste forskellige kabinetvolumen ind, for de forskellige 18WU enheder. Jeg har bl.a. kigget på hvor stort volumen, der skal til for at enhederne lige præcist ikke får et hæv, og på hvor lille volumen der skal til, for at give max. ½ dB hæv.
Jeg har brugt Henrik Høghs program 2.0
De 18WU/8741 jeg bruger pt. har ikke noget hæv ved 10,3 l og spiller fladt ned til 110 Hz. De får ½ dB hæv ved 8,4 l og spiller så fladt til 100 Hz.
Til sammenligning har 4747 ikke noget hæv ved 7,0 l hvor den spiller fladt ned til 130 Hz. Og der er et hæv på ½ dB ved 5,75 l hvor den spiller ned til 120 Hz fladt.
For at finde den mest optimale 18WU udgave, har jeg tænkt mig at undersøge kabinetvolumen. Umiddelbart er jeg ikke sikker på, hvordan jeg smartest gør det...
Jeg har overvejet at skrue enheden ud og komme en pose ned i kabinettet. Det er så planen at fylde posen med flamingokugler eller noget og efterfølgende komme posen med indhold i en spandfuld vand, og så se hvor meget vand det fortrænger...
Nogle forslag til en lettere og måske mere præcis metode til at konstatere kabinetvolumen?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 September 2010 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen forslag til en anden metode, til at konstatere kabinetvolumen? (udover at måle selvfølgelig)
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 25 September 2010 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fyld kammeret med ukogte kikærter eller andet groft granulat. Vej mængden. Vej 1 l granulat. Bingo!
V=vægt af kammer-ærter/vægt af 1l ærter
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 25 September 2010 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
P. S. Jeg har en god opskrift på humus.
|
| Til top |
|
| |
ham_den_lange Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 25 September 2010 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du måler resonansfrekvensen for en enhed med kendte TS-parametre (Fs og Vas) i kabinettet, kan du beregne volumen.
__________________ Dette indlæg bygger på 10% faktuel viden og 90% sygeligt behov for opmærksom...
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 25 September 2010 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sandt nok, Lange, men det er en meget usikker metode.
|
| Til top |
|
| |