Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 10:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Anden mellemtone til Mahler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 25 September 2010 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
P. S. Jeg har en god opskrift på humus.

Måske jeg skulle lave en omgang gule ærter en dag

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 September 2010 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

har du prøvet at MÅLE med de gule ærter / kikærter, finlytter?
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 September 2010 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

nej ikke endnu. det bliver først næste gang, der skal skrues i dem. Men det bliver nok den metode, Sven! Tak for idéen!

Jeg håber der er godt 10 liter, det vil passe fint til de 18WU/8741 jeg har i nu. Men jeg tror desværre ikke der er så meget. Men det vil tiden vise!

allankvist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2007
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 September 2010 kl. 01:19 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Kabinettet er til gengæld superlækkert med front- bag- og sider i 40 mm, undtaget den inderste side. Finishen er i Top og designet er yderst elegant af en ht med to 10" at være. Så dette er i sig selv en god basis for den nye ht! Så hvorfor dog ikke forbedre den, nu da jeg alligevel skal have skiftet en enhed?.

Skynd dig nu at få købt det aktive setup Finlytter. Jeg kan ikke vente på at høre om resultatet. Valg af enheder kan du altid få ordnet senere. Håber ikke jeg glemmer denne tråd inden projektet er påbegyndt. Fuld opbakning til den aktive løsning herfra. Held og lykke!

Til top Vis allankvist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allankvist

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 September 2010 kl. 02:27 | IP-adresse registreret  

Jotak Allan!

Jeg forventer snart at høre fra Robert fra GS. Han ville prøve at finde en åbning i kalenderen til en demo. Det ser jeg frem til - det bliver spændende at høre en aktiv løsning...

Du har ret ang. enheder. Det kan komme senere. Det vil faktisk også være ret spændende at høre GS på dem, som de står nu. Jeg kender jo lyden på dem ret godt efterhånden. Med afprøvning af lidt forskellige parametre, tror jeg ikke det vil være vanvittigt svært at forbedre det originale filter. Og de sidemonterede basser kan komme i fase!!!

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 September 2010 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Jeg er blevet anbefalet elektroniske delefiltre fra Xilica...

Er der andre som har erfaringer med Xilica?

Der skulle efter sigende være mange flere indstillingsmuligheder, end i Ground Sound, som jeg tidligere har nævnt i tråden.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Oktober 2010 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

nå det var ikke mange...

Well well... Nu har jeg fået en aftale på plads om demo af Ground sound. Det er jeg MEGET spændt på! Det skal spille op mod et SUPERgodt effekttrin og et velkonstrueret passivt filter med mange lækre danske komponenter. Så det bliver et rimeligt seriøst testsetup. Den sammenligning bliver sjov at lave. HELT sikkert!!!

Så nu får vi se om de 2 gamle monoblokke skal på pension og erstattes af 8 forstærkerkredse istedet...

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har været så heldig at få arrangeret demonstrationen i et dejligt stort lokale, som i forvejen bruges til demorum. Og noget rigtigt lækkert grej at teste på! Så det er bare helt kanon!

Der vil blive testet på forskelligt udstyr. Bl.a. Bladelius Gondul/Ymer mod hhv. GroundSound chassis604 og GroundSound DCN28 med tilhørende forstærkerkredse. Højtalerne i setup'et vil være den nye topmodel fra Acoustic Force - Viking! Og der vil selvfølgelig også være noget hyl vinyl... Og forresten det nye Dyrholm Zodiac kabel!

Prototypen til Viking, som testen foregår på, kan ses på deres hjemmeside under "About us" (Inden maling). Bestykket med ScanSpeak illuminator: 3*18WU + 12MU +D3004 i berryliumudgaven.

Der vil blive taget billeder fra arrangementet, som vil kunne ses på Nomono.dk sammen med en lille artikel om forløbet osv...

Spændende! Spændende!!!

Jeg kan ikke vente...     Jeg kan ikke vente... 

Jeg kan i hvertfald næsten ikke vente... 

Savklinge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Jeg har været så heldig at få arrangeret demonstrationen i et dejligt stort lokale, som i forvejen bruges til demorum. Og noget rigtigt lækkert grej at teste på! Så det er bare helt kanon!

Der vil blive testet på forskelligt udstyr. Bl.a. Bladelius Gondul/Ymer mod hhv. GroundSound chassis604 og GroundSound DCN28 med tilhørende forstærkerkredse. Højtalerne i setup'et vil være den nye topmodel fra Acoustic Force - Viking! Og der vil selvfølgelig også være noget hyl vinyl... Og forresten det nye Dyrholm Zodiac kabel!

Prototypen til Viking, som testen foregår på, kan ses på deres hjemmeside under "About us" (Inden maling). Bestykket med ScanSpeak illuminator: 3*18WU + 12MU +D3004 i berryliumudgaven.

Der vil blive taget billeder fra arrangementet, som vil kunne ses på Nomono.dk sammen med en lille artikel om forløbet osv...

Spændende! Spændende!!!

Hej finlytteren!

Ja det må da blive en meget spændende dagTongue. Jeg er nok også mest til

aktiv deling, der skal dog flere effekter-forstærker tilSmileSmile

M V H    SAVKLINGE

Til top Vis Savklinge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Savklinge

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

ja det er rigtigt. Men det behøver ikke være specielt dyrt, hvis man ikke har brug for vold-mange watt. 100 W/8ohm er jo meget aktivt...

Man kan jo smide nogle (2-3-4-6-8...) af disse forstærkermoduler til 735 kr. i et kabinet. Fx fra modushop.biz. Hvis nogle af kredsene har specielt stort effektbehov, kan man jo bare bruge nummeret større til de kredse. (200W/8ohm - 400W/4ohm). Er det ikke nok, er der to endnu større moduler. Så der er lidt til ethvert behov. Også dem der vil lave en gigantisk PA-lignende sag med masser af highend enheder!

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Savklinge skrev:
finlytteren skrev:

Spændende! Spændende!!!

Hej finlytteren!

M V H    SAVKLINGE

Hvis det spiller rimeligt i forhold til det passive filter og Ymer, køber jeg det! Så kan du jo komme og høre det, sammen med hyper-sonic

Er netop igang med at finde forskelligt musik frem til testen! Alt muligt forskelligt fra Dido til Rage Against the Machine...

Savklinge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2010 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:
Savklinge skrev:
finlytteren skrev:

Spændende! Spændende!!!

Hej finlytteren!

M V H    SAVKLINGE

Hvis det spiller rimeligt i forhold til det passive filter og Ymer, køber jeg det! Så kan du jo komme og høre det, sammen med hyper-sonic

Er netop igang med at finde forskelligt musik frem til testen! Alt muligt forskelligt fra Dido til Rage Against the Machine...

Hej finlytteren!

Ja vi kommer "brasende" med det samme,  når du er klarWinkLOLBig smile

Jeg mener ikke at jeg har skrevet det før, men du er da også

velkommen til at høre Montana EPXèrne før,  du laver dine Mahler om,WinkLOLTongue

ok du har nok snakket med "leif"  så du kan nok NÆSTEN høre hvordan EPXèrne

lyderBig smile Big smile Big smile    M V H    SAVKLINGE

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Oktober 2010 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Jamen de EPX'ere vil jeg da gerne høre en dag!

Jeg er faktisk rimeligt positivt indstillet overfor Montana. De bruger jo nogle gode enheder og har også noget membranareal i basområdet. Jeg ser dem lidt som CV for voksne, ligesom mine Mahler...

Ikke mindst Sammy virker meget interessant med illuminator mellemtone og diskant. Prisen er måske lidt høj, men på den anden side spiller den nok r€ven ud af bukserne på de små Focal Utopia, som jeg hørte i mandags. (dem var jeg bestemt ikke imponeret over. (Mine Mahler vil jeg bestemt ikke bytte lige over for dem!!!)

Men hvis jeg anskaffer mig aktivt filter på lørdag, vil fremtiden nok ikke byde på flere færdigproducerede ht hér i huset. Så bliver det jo nok selvbyg, når Mahler engang skal pensioneres. Jeg forestiller mig noget vildt, måske med en diskant, 2 mellemtoner, 4 mellembasser og 2 dybbasser med 2 slaver.

Men i første omgang drejer det sig om at få gjort Mahler endnu bedre...

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Oktober 2010 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Så er det jo imorgen, der skal laves den rimeligt seriøse test af aktiv vs. passiv delefilter! Jeg ser godt nok frem til den sammenlignig. Det bliver rigtigt spændende!!!

Jeg har netop siddet og fundet lidt musik frem til testen. Der er både cd'ere og LP'er. Og lidt blandede kunstnere. Bl.a. disse:

Roger Waters
Great White
ZZ Top
The Cult
Norah Jones
Sarah McLachlan
Lenny Kravitz
Dire Straits
Counting Crows
AC/DC
Metallica
Led Zeppelin

Der vil blive spillet ret højt ind imellem til demonstrationen, da det jo er det, jeg skal bruge mine ht til! Men selvfølgelig vil der også være plader hvor der fokuseres på detaljerne med mere moderat volumen...

Men jeg kan som nævnt næsten ikke vente. Det bliver vildt spændende at teste aktiv vs. passiv på super-lækkert highend grej!!!

Jeg skriver selvfølgelig et kort review imorgen aften. Så har jeg måske fået nyt aktivt delefilter i mellemtiden. På et senere tidspunkt vil jeg måske lave en lidt længere beskrivelse af arrangementet osv.

Og der vil jo blive lavet en artikel af janils til Nomono.dk, som også vil kunne læses når den er skrevet og redigeret...

spændende... spændende...

Filmtosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Har du set der er brugt YMER til salg ???

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=168283

Savklinge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2010 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Filmtosse skrev:

Jaaaah en læækker dejlig effekt,  med masser af kontrolSmileSmile

M V H     SAVKLINGE

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:

Hej igen.

Kommentareren omkring at vælge de bedste enheder hvis man ikke ved hvad man laver, var bestemt ikke ment nedladende
og var slet ikke rettet imod dig. Er man i tvivl, går man somregel ikke galt i byen ved at vælge den dyreste enhed.

Når jeg siger at dyre enheder + komponenter ikke er en garanti for god lyd. Er det også fordi jeg mener at man ofte kan
finde billige enheder som kan gøre det ligeså godt eller bedre end de helt eksklusive enheder. De skal bare bruges rigtig!

At vurdere enheder op i modhinanden i forskellige eller samme højttaler er umuligt! Bare fordi at det bedste diskant du har
hørt er med en specifik SS diskant behøver det ikke at have noget med diskanten at gøre, du kan ikke bare erstatte den
med en anden i samme højttaler og tro at du dermed kun har ændret på en variabel i ligningen - det har du ikke! (derudover
er der alle de psykoakustiske parametre som f.eks. maskeringseffekter fra bassen og lignende)

Det samme gør sig gældende for den højttaler du har skiftet enheder i, selvom du ikke siger at du har ændret på filteret så
har du, fordi den nye impedans fra de nye basser som filteret kigger end i ændrer filterets overføringsfunktion fuldstændig!

Derudover har du jo også ændret på din akustiske udstrålingskarakteristik som du deraf kan aflede dit nye faseforløb af med
en Hilberttransformation. Dette betyder også at enheden og resten af højttaleren arbejder under nye betingelser. Kort og
godt - Det hele hænger sammen, du kan ikke bare ændre på en variabel uden at der også sker noget andre steder -
ligningen skal gå op.

I mit hovede giver det heller ikke mening at snakke om de "bedste" enheder, fordi ligemeget hvor ekslusiv en enhed du
finder, vil du altid kunne finde en som er billigere, der vil have kvaliteter som den dyre ikke har, det kunne f.eks. være
ekseptionel lav forvrængning i mellemtonen eller lignende, at den så har l**tebas betyder at den måske ikke kan bruges i en
2vejs højttaler, men i en 3 eller 4vejs har den måske sin berettelse og vil kunne gøre arbejdet bedre end en til 10gange
dens pris. Måske vil dens udstrålingskarakterisk betyde at den kan matches med en anden speciel enhed eller man kan
bruge en filteroverføringsfunktion som har konstant gruppeløbstid osv.

Jeg har flere gange være ude for højttalere som bare fra start af, har en uheldig sammensætning af enheder eller lignende,
som gør at de bare aldrig kom til at opføre sig helt som jeg havde håbet på.

Man kan, filtermessigt tvinge enhederne i fase med vold og magt, bruge sugekreds til frekvensgangen er i orden osv. Men
det bliver bare aldrig det samme som når sagerne bare arbejder sammen helt af sig selv og helt naturligt. Når man
symptom behandler helt vildt for at tingene skal falde i hak et sted i en højttaler, går det somregel galt et andet sted, det
kunne
f.eks. være et filter med resonante tendenser eller pulsdeformering.

Nogle gange er man heldig, måske endda med billige enheder som bare smelter sammen og gør som de skal. Det er svært
at sige noget er bedre end andet, man bliver nødt til at vurdere det i en sammenhæng! Når man bliver mere og mere
erfaren, ved man ofte på forhånd, hvad der kan sammen og hvad der ikke kan og måske endda hvad der skal til for at det
bliver rigtig godt! (guld komponenter, forsølvede enheder og alt hvad der glimter )

Til det der med at du vil have sublim lyd, så bør du starte med at behandle dit lytterum, så du kan forbedre akustikken der,
fordi det er der, at du kan opnå den største forbedring - Det er mindst lige så vigtigt som din højttaler. Det ser desværre
bare forfærdeligt ud med basstraps og absorbenter på væggene til at tage de første refleksioner.

Hej

Det kan godt være at jeg lige 'bomber' diskussionen et par sider tilbage - men ovenstående er sgu da det klogeste jeg længe har set af indlæg i forhold til konstruktion af højttalere.

Dermed også min totale opbakning

Mvh

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 02:42 | IP-adresse registreret  

Ja ingen tvivl om at Kasper ved, hvad han snakker om! Men der ligger også mange års erfaring fra selvbyggeri bag.

Vi andre har måske hørt nogle forskellige enheder, men kan ikke umiddelbart gennemskue en enheds kvaliteter og potentiale, da vi ikke har lavet udvikling på de forskellige konstruktioner. Vi har måske hørt dem i en enkelt konstallation, hvor filteret er fastlagt. Og det giver jo ingen erfaring med fx alternative delinger.

Så dermed prøver jeg at forsvare, at jeg "bare" vælger de bedste enheder jeg har hørt.
Jeg ved godt at dette ikke er en garanti for et godt resultat, da jeg har hørt enhederne i andre ht, med andet filter, anden baffelstep mm...

Men de enheder jeg har valgt måler godt, ud over et større område end jeg tiltænker dem brugt i. Og dermed har jeg flere kombinationsmuligheder med filtret og dermed forhåbentlig også større mulighed for at finde en rimelig idéel løsning.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 02:47 | IP-adresse registreret  

Filmtosse skrev:

Woooow! Det er ellers en okay pris! Og lækker er den. Og DAMN hvor den spiller!!!

Men demonstrationen idag endte med, at jeg købte 2 aktive 4 vejs filtre fra GroundSound. Så nu har jeg 4 forstærkermoduler på godt 300W i 4ohm til hver ht.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 03:02 | IP-adresse registreret  

Savklinge skrev:
Filmtosse skrev:

Jaaaah en læækker dejlig effekt,  med masser af kontrolSmileSmile

M V H     SAVKLINGE

Ja nu blev det jo til GS her! Måske det var et muligt alternativ til din Mac?

Jeg må indrømme at Ymer er suveræn god. Og jeg synes faktisk også den passive løsning spillede bedst ved aftenens test. Hvor meget af forskellen som kan tillægges forskellen i ht-kabler, skal jeg ikke kunne sige. Men det passive filter var monteret med Dyrholm Zodiac og GS var monteret med alm. snoet kobberkabel.

Forskellen var dog ikke større end at jeg vurderede, at den store fleksibilitet og prisen som er noget mindre end Ymer + et passivt filter, gjorde GS til et attraktivt køb. Og også den faktor at det testede passive filter og Ymer er klart bedre end filteret i mine Mahler og de gamle Vincent monoblokke var med til at gøre udslaget til, at jeg købte den aktive løsning.

Det skal dog også siges, at der måske blev brugt 15 minutter på at generere et elektronisk filter. Det er jo nok slet ikke utænkeligt, at der også er noget dynamik at hente ved yderligere fintuning...

Jeg håber lidt på at et bedre ht kabel vil minimere forskellen yderligere...

<< Forrige Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes