Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 19:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Anden mellemtone til Mahler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 11 August 2010 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Diamagnetic skrev:
Håber den lyder godt den diskant for målingen ser ikke for god ud. En grim pukkel på impedanskurven bl.a. og peak over det " hørbare " område.

Impedanspuklen på den diskant Mahler MkI er født med er ved ca. 700 Hz, Berryliumdiskantens er helt nede på under 500, faktisk en anelse under diverse Revelator. Men ingen af dem er tiltænkt at komme helt derned. I det område de skal spille er impedansen flot - og ligeså er frekvenskurverne!

Jeg er lidt i tvivl om det er samme enhed, du har kigget på?!?

At kalde de små udsving på frekvenskurven for peaks, er noget af en overdrivelse, synes jeg! Bemærk at 30 grader off-axis er den kun 10 dB nede ved 20 kHz. Det er da flot!

http://scan-speak.dk/datasheet/pdf/d3004_664000.pdf

Jeg mener impedanspuklen ved 1,5 khz og Resonansen ved 40 khz.   Burde klart være undgået. Impedanspuklen ved 1,5 kohm er en fejl som må tilskrives fejlkonstruktion af " bølgen ". Selv om resonansen ved 40 khz er udenfor det hørbare område er det også en fejl. Nogle mennesker kan åbenbart li denne fejl og taler så om en " luftig " gengivelse.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 August 2010 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Den "resonans" ved 33kHz er 0dB over niveau, dvs. kraftigt dæmpet - hvis det da er en resonans.

Metaldomer har altid en egenresonans, hvorvidt de er hørbare kan bestrides - selvom jeg har foretrukket stofdomer.
Men Be har ved mange tests vist sig at lyde rigtig godt. At kalde den lille 33kHz knast for en "fejl" er da, tja, bum bum....
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 August 2010 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

En" lille knast" på 4 db. Jeg kunne nu godt tænke mig at prøve den hvis der ikke skulle laves en ny Waveguide. En uges arbejde bare på det !

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 August 2010 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:

Jeg mener impedanspuklen ved 1,5 khz og Resonansen ved 40 khz.   Burde klart være undgået. Impedanspuklen ved 1,5 kohm er en fejl som må tilskrives fejlkonstruktion af " bølgen ". Selv om resonansen ved 40 khz er udenfor det hørbare område er det også en fejl. Nogle mennesker kan åbenbart li denne fejl og taler så om en " luftig " gengivelse.

Jeg synes det er en kende overdrevet/misvisende, at omtale den lille knast ved 1,5kHz på impedanskurven som værende en pukkel...¨

Og i mit tilfælde har det ingen relevans overhovedet, da området omkring 1,5kHz vil blive varetaget af 18WU'eren. Diskanten vil blive skåret så stejl af, at den slet ikke kommer til at sige noget i det område. Så umiddelbart ser jeg ikke noget problem med impedansen overhovedet!

For at den lille knast skal have nogen som helst betydning, kræver det vel nærmest at diskanten bliver brugt i en 2vejs konstruktion, sammen med en ikke helt lille bas?!?

Det du ser som en resonans ved 40 kHz, ser jeg som et 3-4 dB dyk ved ca. 25kHz. Men øjne ser jo også ligeså forskelligt som ører hører - og der er jo ingen, der siger at vi SKAL være enige

Jeg synes ikke at berryliumdiskanten har tendens til at virke luftig i lyden, som nogle af de ringradiatorer, jeg formoder du tænker på. Og selvom den gjorde, ville det ikke betyde så meget for mig - FOR enheden klinger så smukt og naturligt. Og det er klangen i det hørbare område, jeg godt kan lide - bækkener bliver gengivet så virkelighedstro, at jeg vil beskrive lyden fra den som en kombination af styrkerne fra en traditionel dome og en god bånddiskant...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 August 2010 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Jeg må høre den ved lejlighed bare ikke i En Mahler   

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 August 2010 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:

Jeg må høre den ved lejlighed bare ikke i En Mahler   

Klart! Det ville jo være et forfærdeligt dilemma, hvis du nu kunne li' dem!

Det er godt nok langt fra Kbh, men der var da en invitation på side 3:

hifileif skrev:

Hej derude

I er alle velkommen hos mig til en lytter på de nye The Viking som er med de nye illuminator enheder,3stk 18wu 10ohm og 1stk 12mu og 1stk berylium disk. pr stk de spiller r..... ud af bukserne på hvad som helst.

Leif

JAV.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 15 August 2010 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

De er der pics ? :)
Til top Vis JAV.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JAV.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 August 2010 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

jeg har ingen billeder af ændringen endnu...

jeg får besøg langvejs fra idag, af kvalificerede ører der kommer og hører på dem. Så det bliver spændende med deres input!

Må hellere få ryddet lidt op. De kommer om 2 timer...

Jeg skal nok få taget nogle billeder og prøve at finde ud af at uploade dem, så der er rimelig kvalitet på billederne. Men ik' idag!

hifileif
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 16 August 2010 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Hej Tommy

Fik du så ryddet op ell.hua.Har du fået hvilet ørene efter the wall og dire strait Har du snakket med de 2 fra hammel og Århus?  

Leif.

Til top Vis hifileif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifileif

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 August 2010 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Tak for sidst!

Ja sårn lidt da. Rod virker jo lyddæmpene, så jeg lod lidt være

Nu er tinnitus ved at være ned på normalt niveau! Det er utroligt så højt de Vikinger kan spille, uden at det virker det mindste anstrengende. Man har en tendens til at skrue mere og mere op, når ørerne har vænnet sig til det nye niveau. Det hører man så dagen efter!

Havde jeg kunnet spille The thin ice fra The Wall SÅ HØJT, ville jeg hoppe i sofaen lige nu, i stedet for at sidde hér og skrive.

Jeg har jo snart fødselsdag, så vil lige oplyse at jeg ønsker mig Ymer uden drys...

Jeg har ikke hørt fra de 2. Jeg tror ikke de bemærkede hverken dæk- eller vindstøj på vejen hjem

Men det var en hyggelig hifi-søndag. Absolut!

amorte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006
Sendt: 16 August 2010 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Herfra skal der da lyde en stor tak til dig, Tommy og til Leif fra Acoustic Force for jeres store gæstfrihed. Det var en lang dag, men absolut en oplevelse at lytte til de to forskellige setups.

Det er altid rart, at være i selskab med kompetente og vidende personer, der har en klar holdning til lyd og samtidigt er åbne for inputs og den viden andre måtte besidde.

Det gælder jo om at lette makronbunden, væk fra computerskærmen og de evindelige H4A diskussioner, og så komme ud i det virkelige liv og få hørt noget musik . Det sætter tingene så dejligt i perspektiv.

Mht. de nye mellemtoner, så var det jo trods alt forholdsvis svært at lytte igennem et totalt ukendt setup og ukendt lytterum, men det virker meget lovende, - der er jo absolut tale om kvalitetsenheder, og jeg vil følge udviklingen i dit projekt her i tråden tæt. Det kan udemærket ende op med, at jeg skal ud og investere i fire nye enheder

Hos Leif var der jo dømt dynamik, stort lydbillede og en ren og klar gengivelse selv ved meget høje lydtryk, selvfølgelig hjulpet godt på vej af det store Ymer effekttrin. Nu gik den tekniske snak om højttalerenheder og højttalerbyg jo lystigt hele aftenen, så vi nåede faktisk ikke rigtig at komme med de input og forslag vi havde til performance af det samlede setup vi lyttede til, men sådan kan det jo gå.

Men under alle omstændigheder kan man kun have sympati for et firma som Acoustic Force, der efterlader indtryk af målrettethed, kompetance ud i højttalerkonstruktion, og, hvis jeg har forstået det ret, forsøger at bygge højttalerne med udelukkende dansk fremstillede produkter. Meget prisværdigt. Og når de sidste trimninger af Viking er på plads, kan det næsten kun blive en succes, når modellen rammer markedet i sin tiltænkte prisklasse.

Og Tommy, du er selvfølgelig velkommen her hos mig, for at høre hvordan Mahler også kan lyde

Til top Vis amorte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amorte

Bandit
Branchemedlem
Branchemedlem

Expert Varde

Bruger siden: 18 Oktober 2003
Sendt: 17 August 2010 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Hej Tommy!

Først og fremmest tak for sidst - dejligt at møde en der er lige så meget til Pink Floyd og Dire Straits og som i den grad ved hvordan instrumenter lyder "live" og derfor har en absolut reference - Dine inputs er sgu guld værd!

Mellemtonerne i Mahler, er lidt specielle, det er 16ohms udgaver af 8545, de har derfor lidt lavere følsomhed (ca. 85dB) hvilket jo stemmer fint overens med dine lytteoplevelser.

At sætte 2 8ohms enheder i istedet, gør at delefiltret ikke opfører sig som tiltænkt, og iøvrigt bliver det også en hård omgang for din forstærker, da højttalerens samlede impedans havner omkring 2,7 ohm.

Jeg har stor respekt for Vienna's Højttaler konstruktioner, og efter min opfattelse er måden hvorpå Vienna har valgt at få sidemonterede basser til at arbejde sammen med de 2 bas/mellemtoner, den eneste rigtige, for at sikre den gode sammenhæng og homogenitet.

Jeg har faktisk et par 16Ohms 8545 til at ligge - så vi kan nemt bringe dem tilbage til original stand. Vi kan selvfølgelig også få det til at virke med Illuminator enhederne, men da du jo også selv nævner at skifte diskant, mener jeg vi er ude i en helt ny konstruktion, og så synes jeg da det er den vej du burde gå, og så istedet finde et nyt hjem til dine Mahler - det fortjener de!

Mvh

Benno

Hifi - For musikkens skyld - ikke omvendt!
Til top Vis Bandit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bandit

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 August 2010 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

amorte skrev:

Herfra skal der da lyde en stor tak til dig, Tommy og til Leif fra Acoustic Force for jeres store gæstfrihed. Det var en lang dag, men absolut en oplevelse at lytte til de to forskellige setups.

Det er altid rart, at være i selskab med kompetente og vidende personer, der har en klar holdning til lyd og samtidigt er åbne for inputs og den viden andre måtte besidde.

Det gælder jo om at lette makronbunden, væk fra computerskærmen og de evindelige H4A diskussioner, og så komme ud i det virkelige liv og få hørt noget musik . Det sætter tingene så dejligt i perspektiv.

Mht. de nye mellemtoner, så var det jo trods alt forholdsvis svært at lytte igennem et totalt ukendt setup og ukendt lytterum, men det virker meget lovende, - der er jo absolut tale om kvalitetsenheder, og jeg vil følge udviklingen i dit projekt her i tråden tæt. Det kan udemærket ende op med, at jeg skal ud og investere i fire nye enheder

Hos Leif var der jo dømt dynamik, stort lydbillede og en ren og klar gengivelse selv ved meget høje lydtryk, selvfølgelig hjulpet godt på vej af det store Ymer effekttrin. Nu gik den tekniske snak om højttalerenheder og højttalerbyg jo lystigt hele aftenen, så vi nåede faktisk ikke rigtig at komme med de input og forslag vi havde til performance af det samlede setup vi lyttede til, men sådan kan det jo gå.

Men under alle omstændigheder kan man kun have sympati for et firma som Acoustic Force, der efterlader indtryk af målrettethed, kompetance ud i højttalerkonstruktion, og, hvis jeg har forstået det ret, forsøger at bygge højttalerne med udelukkende dansk fremstillede produkter. Meget prisværdigt. Og når de sidste trimninger af Viking er på plads, kan det næsten kun blive en succes, når modellen rammer markedet i sin tiltænkte prisklasse.

Og Tommy, du er selvfølgelig velkommen her hos mig, for at høre hvordan Mahler også kan lyde

Hej amorte!

Selv tak! Det var en hyggelig Søndag! Jeg værdsætter helt sikkert jeres input og har efterfølgende stor glæde af, at der er kommet meget mere styr på bassen.

I bund og grund ved jeg jo godt, at man skal afkoble hårdt mod hårdt og blødt mod blødt. Da jeg i sin tid fik leveret Mahler, mente forhandleren at det optimale var at sætte dem fladt på gulvtæppet ovenpå betongulvet. Og da jeg syntes at Mahler var rigeligt høje, har jeg aldrig fået "leget" med spikes'ene til dem.

Og SÅ er det jo SUPER med sådan en lytte-dag. Tak til "K" for inspiration til at få monteret spikes'ene! Efterfølgende har jeg flyttet ht længere fra hinanden, så lærredet kan rulles ned mellem dem. Men effekten af spikes er den samme!

Når jeg er færdig med opgraderingen, skal i være velkomne igen, til endnu en lytning. Så må jeg se om jeg ikke kan få/købe/låne et ordentligt effekttrin, så vi kan spille noget højere, uden at mine Vincent monoblokke tager al dynamikken.

JA! Man kan kun håbe det bedste for Acoustic Force. De brænder for hifi og har sammenlagt stor viden og erfaring (som man kan trække på). Som jeg hører Viking, kan jeg kun give dig ret; det kan næsten kun blive en succes!

Det kunne da være sjovt at høre dit setup engang! Jeg kender jo Mahler, så jeg burde umiddelbart kunne danne mig et godt indtryk af hvordan resten af dit setup lyder. Jeg har en formodning om, at der er RIGTIGT godt!

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 August 2010 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Bandit skrev:

Hej Tommy!

Først og fremmest tak for sidst - dejligt at møde en der er lige så meget til Pink Floyd og Dire Straits og som i den grad ved hvordan instrumenter lyder "live" og derfor har en absolut reference - Dine inputs er sgu guld værd!

Selv tak. Jeg må sige at du har sq en god musiksmag!

Bandit skrev:

Mellemtonerne i Mahler, er lidt specielle, det er 16ohms udgaver af 8545, de har derfor lidt lavere følsomhed (ca. 85dB) hvilket jo stemmer fint overens med dine lytteoplevelser.

At sætte 2 8ohms enheder i istedet, gør at delefiltret ikke opfører sig som tiltænkt, og iøvrigt bliver det også en hård omgang for din forstærker, da højttalerens samlede impedans havner omkring 2,7 ohm.

FANTASTISK! FEDT med lidt info om de originale enheder. TAK!  Lidt skægt, at følsomheden ligger ret ens (som jeg jo også havde lyttet mig til).

Mahler er jo rimeligt krævende i forvejen, så det er selvfølgelig ikke hensigtsmæssigt at sænke impedansen yderligere. Jeg synes faktisk også, at mine monoblokke bliver en anelse varmere nu, efter noget tid med høj volumen.

Jeg har en idé om, at 18WU vil blive for tynd i tråden (spole) og dermed vil miste noget af det punch, som er en af dens store styrker, hvis den blev lavet i 16 ohms udgave. Men det har du sikkert et godt og velkvalificeret bud på!

Bandit skrev:

Jeg har stor respekt for Vienna's Højttaler konstruktioner, og efter min opfattelse er måden hvorpå Vienna har valgt at få sidemonterede basser til at arbejde sammen med de 2 bas/mellemtoner, den eneste rigtige, for at sikre den gode sammenhæng og homogenitet.

Ja time-delay på de forreste enheder kan jo ikke være optimalt! (Siger min logik)

Bandit skrev:

Jeg har faktisk et par 16Ohms 8545 til at ligge - så vi kan nemt bringe dem tilbage til original stand. Vi kan selvfølgelig også få det til at virke med Illuminator enhederne, men da du jo også selv nævner at skifte diskant, mener jeg vi er ude i en helt ny konstruktion, og så synes jeg da det er den vej du burde gå, og så istedet finde et nyt hjem til dine Mahler - det fortjener de!

Mvh

Benno

Jeg tror umiddelbart, at jeg holder mig til at opgradere Mahler. Jeg er jo MEGET glad for både kabinetterne og performance på de sidemonterede Etonbasser.

Hvis der skal laves en helt ny konstruktion, tror jeg at omkostningen til kabinetter samt store, gode basenheder og filterkomponenter mm. hurtigt vil overstige det, som mine Mahler kan indbringe...

Vil det eventuelt gøre det lettere at tilpasse det originale filter, hvis jeg valgte 2905/990000 i stedet for berryliumdiskanten? Den har jo samme basis-enhed og jeg formoder, at den kan monteres bagfra i de originale frontplader i Mahler. (4 huller)

Vil det give problemer på det originale filter, med at tilpasse to 8ohms Illuminator istedet for de 16ohms 8545?

Du behøves ikke at bruge tid og energi på at svare her, men kan tænke over det, til vi mødes igen...

Men fedt at møde én, der har så stor baggrundsviden på rygraden! Jeg må sige, at jeg er imponeret over din skarphed! Respekt og hatten af!

Nogle ville måske have spekuleret lidt over svaret. Men da jeg fortalte at jeg havde eksperimenteret med at tilte kabinetterne fremad, for at tilpasse fasen, da flanchen på 18WU sidder udenpå kabinettet. Da kom det prompte fra dig, at det måske ikke var nødvendigt, da 18WU er dybere end 8545.

Det er netop den slags overblik og naturlig indsigt, der gør det muligt, lige at tage det hele op på et højere plan! Lidt ligesom med skak, hvor erfaring kan gøre, at man kan tænke nogle flere træk frem...

Bandit
Branchemedlem
Branchemedlem

Expert Varde

Sendt: 17 August 2010 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

D9900 er faktisk en 9700 med en slags Waveguide forplade, så det kan ikke betale sig at ofre ekstra, men det burde kunne lade sig gøre at lave en ny forplade til illuminator diskant - dog ikke beryllium, da den jo skal sidde godt beskyttet bag sit gitter - alternativt tror jeg godt jeg kan få Leif til at lave en lille adaptorplade, så du kan montere Be diskanten.

Såfremt du ønsker at bibeholde de 2 Illuminator basser, tror jeg de skal afskæres nedefter - der hvor eton'erne arbejder - men her begynder det at blive svært rent fasemæssigt - heldigvis er menneskets hørelse ikke følsom i dette område, først over 1Khz begynder fasefejl at blive tydelige...

Nu laves 18WU desværre ikke som 16ohms, men havde den det, ville dens svingspole være lettere, og enheden ville dermed være "hurtigere" - men desværre også med lavere følsomhed - jeg gætter på omkring 2½dB lavere (Normalt 3dB - men den lettere svingspole trækker ca. ½ dB opad)  Enhedens QT bliver dog også højere, og enheden bliver sværer at "styre" i kabinetafstemning.

Lad os istedet satse på 8 ohms udgaven - måske endda en 15WU'er der har endnu mere Punch i mellemtonen??  (en lille adaptorring kunne jo laves, så ville den glide flot ind i de originale huller)

Men jeg synes det er et spændende projekt - Personligt er jeg dog ikke så vild med 6½" Illuminatoren's mellemtone - men smag og behag....  så hellere 5"eren - den har også mere "Smæk" på lilletrommen....... 

Men tænk lige over følgende:

4 eton Basser og 2 kabinetter, (Som jo reelt set er det eneste af der bliver tilbage af dine Mahler) kommer ikke til at koster i nærheden af hvad et sæt originale Mahler kan indbringe på brugtmarkedet....

Iøvrigt vil et sæt modificerede Mahler - bedre eller ej - være stortset usælgelige.... 

Bandit
Branchemedlem
Branchemedlem

Expert Varde

Sendt: 17 August 2010 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
finlytteren skrev:

Diamagnetic skrev:
Håber den lyder godt den diskant for målingen ser ikke for god ud. En grim pukkel på impedanskurven bl.a. og peak over det " hørbare " område.

Impedanspuklen på den diskant Mahler MkI er født med er ved ca. 700 Hz, Berryliumdiskantens er helt nede på under 500, faktisk en anelse under diverse Revelator. Men ingen af dem er tiltænkt at komme helt derned. I det område de skal spille er impedansen flot - og ligeså er frekvenskurverne!

Jeg er lidt i tvivl om det er samme enhed, du har kigget på?!?

At kalde de små udsving på frekvenskurven for peaks, er noget af en overdrivelse, synes jeg! Bemærk at 30 grader off-axis er den kun 10 dB nede ved 20 kHz. Det er da flot!

http://scan-speak.dk/datasheet/pdf/d3004_664000.pdf

Målingen på Be domen, er på et u-tilspillet eksemplar, de unoder du referer til, har jeg endnu tilgode at se på mine tilspillede eksemplarer.  Dog er der en lille smule uro omkring 35-40 Khz - som dog tilskrives det nødvendige beskyttelsesgitter..

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 August 2010 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Bandit skrev:
(snip...)

Såfremt du ønsker at bibeholde de 2 Illuminator basser, tror jeg de skal afskæres nedefter - der hvor eton'erne arbejder - men her begynder det at blive svært rent fasemæssigt - heldigvis er menneskets hørelse ikke følsom i dette område, først over 1Khz begynder fasefejl at blive tydelige...

Jeg troede faktisk at 8545 blev skåret i bunden, men den ruller måske af tidligere, da det er en 16 ohms enhed?

Bandit skrev:

Lad os istedet satse på 8 ohms udgaven - måske endda en 15WU'er der har endnu mere Punch i mellemtonen??  (en lille adaptorring kunne jo laves, så ville den glide flot ind i de originale huller)

Men jeg synes det er et spændende projekt - Personligt er jeg dog ikke så vild med 6½" Illuminatoren's mellemtone - men smag og behag....  så hellere 5"eren - den har også mere "Smæk" på lilletrommen....... 

Jeg synes bestemt også at 15WU spiller bedre mellemtone og mellembas end 18WU, der ligesom andre enheder i den størrelse har en tendens til at være mere nasal. Den har derimod ikke helt samme fylde i det øvre basområde (Her tænker jeg på Amor i og Amor Grande som sammenligning), men det bliver formodentligt bedre med 2 enheder i hver side. .

15WU har jo en fantastisk performance, så alt i alt tror jeg at det er en RIGTIG god idé!!! Og så slipper "jeg" jo for at skulle fræse i kabinettet. Dette gør måske også opgraderingen mere spiselig for andre Mahler-ejere, da de på denne måde kan tilbageføres til original.

Jeg har en idé om, at 15WU's lange slaglængde rigeligt kan kompensere for 8545's større membranareal - så idéen er SLET ikke tosset.

Bandit skrev:

4 eton Basser og 2 kabinetter, (Som jo reelt set er det eneste af der bliver tilbage af dine Mahler) kommer ikke til at koster i nærheden af hvad et sæt originale Mahler kan indbringe på brugtmarkedet....

Iøvrigt vil et sæt modificerede Mahler - bedre eller ej - være stortset usælgelige.... 

Filteret i Mahler er jo 2delt, så jeg havde jo en forhåbning om, at basfilteret kunne genbruges.
Om 4 Eton-basser, 2 kabinetter og 2 basfiltre kan erhverves for de 16-20k som Mahler forventeligt kan indbringe, kræver nok at man selv laver kabinetterne, i stedet for at lade en møbelsnedker lave dem...

Om de bliver nærmest usælgelige betyder ikke så meget for mig. Priserne på Mahler er jo blevet skamskudt allerede, hvilket måske bunder i store rabatter ved køb af nye Mahler?!?

På nuværende tidspunkt vil jeg nok max kunne få 20k for dem som originale. Om 5 år vil de formodentlig ligge på 10-15k og jeg ville måske kun kunne få 8k for et sæt modificerede. De "få" ekstra kroner jeg får mindre, opvejes imø LANGT af den bedre lyd, jeg vil have haft i 5 hele år!

MEN jeg har jo ikke planer om at skulle af med dem. Jeg satser på at de efter opgradering vil skulle have nye enheder en enkelt gang mere, inden jeg dør af alderdom...

hifileif
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2007
Sendt: 17 August 2010 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

hej

Godt Benno.Be domen spiller bare som en drøm,en god en af slagsen 

man bliver nærmest afhængig,og andre diskanter er pludselig kedelige  

Leif.

Til top Vis hifileif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifileif

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 August 2010 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

til dem der flipper ud over krøller på diskanters impedanskurver kan jeg vise en før/efter modifikation
her.

Jeg har kun hørt før-modellen. Den spiller helt & aldeles overlegent.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Bandit
Branchemedlem
Branchemedlem

Expert Varde

Sendt: 17 August 2010 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:
Bandit skrev:
(snip...)

Jeg troede faktisk at 8545 blev skåret i bunden, men den ruller måske af tidligere, da det er en 16 ohms enhed?    Jeg er ret sikker på den IKKE bliver beskåret i filtret, men ruller naturligt af, idet den sidder i et forholdsvis lille trykkammer kabinet.

Bandit skrev:

Jeg synes bestemt også at 15WU spiller bedre mellemtone og mellembas end 18WU, der ligesom andre enheder i den størrelse har en tendens til at være mere nasal. Den har derimod ikke helt samme fylde i det øvre basområde (Her tænker jeg på Amor i og Amor Grande som sammenligning), men det bliver formodentligt bedre med 2 enheder i hver side. .  Desværre kan du ikke bruge de to Amor modeller som sammenligning, da delefiltrene er konstrueret af to forskellige personer - med forskellige præferencer...   -  Men jeg ved hvor der står noget heftigt hjemmebyg, med 1x10" 2x5" Revelator 1xD29  -  og tro mig, de gengiver gulvtamtam så du taber kæben!

15WU har jo en fantastisk performance, så alt i alt tror jeg at det er en RIGTIG god idé!!! Og så slipper "jeg" jo for at skulle fræse i kabinettet. Dette gør måske også opgraderingen mere spiselig for andre Mahler-ejere, da de på denne måde kan tilbageføres til original.

Jeg har en idé om, at 15WU's lange slaglængde rigeligt kan kompensere for 8545's større membranareal - så idéen er SLET ikke tosset.  Jeg ved ikke om slaglængden kan kompensere for dette - men impedancen bliver stadigvæk MEGET lav - og at filtrere dem SÅ langt nede i basområdet er et "NO NO" da du mister kontrol over enhedens membranvandring.

Bandit skrev:

Filteret i Mahler er jo 2delt, så jeg havde jo en forhåbning om, at basfilteret kunne genbruges. - Jeg er ked af at måtte meddele dig at du har større chance i lotto, end at filtret kan genbruges - iøvrigt er det faktisk ikke specielt kostbart at lave et nyt basfilter...
Om 4 Eton-basser, 2 kabinetter og 2 basfiltre kan erhverves for de 16-20k som Mahler forventeligt kan indbringe, kræver nok at man selv laver kabinetterne, i stedet for at lade en møbelsnedker lave dem... Jammen sikke da et held at du kender Leif så - kender jeg ham ret er han altid frisk på at prøve kræfter med nye projekter - bare for sjov, som han plejer at sige... 

Om de bliver nærmest usælgelige betyder ikke så meget for mig. Priserne på Mahler er jo blevet skamskudt allerede, hvilket måske bunder i store rabatter ved køb af nye Mahler?!?

På nuværende tidspunkt vil jeg nok max kunne få 20k for dem som originale. Om 5 år vil de formodentlig ligge på 10-15k og jeg ville måske kun kunne få 8k for et sæt modificerede. De "få" ekstra kroner jeg får mindre, opvejes imø LANGT af den bedre lyd, jeg vil have haft i 5 hele år!

Et sæt brugte JBL 240Ti kan ofte findes til omkring 5K med nyrenoverede basser - alternativt skal jeg gerne renovere dem for dig - jeg har nye skumkanter til alle "rigtige" JBL basser fra 8" - 15"

Kabinetter kan nu nok fremtrylles i flot finish til 15K....

MEN jeg har jo ikke planer om at skulle af med dem. Jeg satser på at de efter opgradering vil skulle have nye enheder en enkelt gang mere, inden jeg dør af alderdom...

Det er jo så den anden mulighed - og helt sikkert også sjovt og lærerigt!

<< Forrige Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes