Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 11:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Anden mellemtone til Mahler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 17 August 2010 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
til dem der flipper ud over krøller på diskanters impedanskurver kan jeg vise en før/efter modifikation
her.

Jeg har kun hørt før-modellen. Den spiller helt & aldeles overlegent.

ja det kan man da kalde en pukkel

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 August 2010 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Hmmmm... Sidder her lidt småtræt og småfunderer, med ham i baggrunden som rimer på katofler...

Hvad nu hvis... osv...

Jeg har jo tidligere i tråden åbnet op for mange muligheder. Bl.a. at lave den til en 4vejs - men havde lidt udelukket det på forhånd pga. formodninger om at det ville være for lidt med en enkelt 18WU i forhold til de to sidemonterede basser.

Tankerne deromkring var egentlig baseret på at en 12MU skulle varetage mellemtonen. Men hvad nu hvis man brugte den nye 12WU eller 15WU som mellemtone...

Så ville man kunne lade mellemtonen gå dybere og dermed aflaste 18WU'en. Ville det bedre kunne gå så? Også når jeg spiller psykopathøjt? Og hvis jeg får flere muller at tæve dem med engang?

Ikke at jeg har råd til dem, men faldt over disse Perreaux på 750 W i 8ohm:

http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=12083

de er ellers sat hele 3.000 ned!!!!  

Umiddelbart er der jo mange Watt at tæve igennem med. Men jeg har på fornemmelsen at den måske ikke er så kraftig dimensioneret, som det umiddelbart kunne tyde på. De har "kun" 60k uF - det halve af mine gamle Vincent...

Jeg kunne ikke lige finde data på strømforsyningen. Men der stod max 160 A max output. Der laver en Audia flight 100 på 2*100W kl.a. 240 A max...

Nå slut med midnatsgriflerier for denne omgang. Nu vil jeg lukke lidt Watt ud!

Nat nat

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 August 2010 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Jeg er måske meget negativ men jeg sidder tilbage med en følelse af at I fyre der roder med Mahler ikke aner hvad I roder med. Helt ærligt en Vincent forstærker er det rene skod.

Hvad med at bringe en række målinger af jeres modifikationer for at bevise at I ikke roder i blinde ?
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 August 2010 kl. 01:24 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:

Jeg er måske meget negativ men jeg sidder tilbage med en følelse af at I fyre der roder med Mahler ikke aner hvad I roder med. Helt ærligt en Vincent forstærker er det rene skod.

Hvad med at bringe en række målinger af jeres modifikationer for at bevise at I ikke roder i blinde ?

Indrømmet Vincent'ene er sgu det svageste led og bliver stemt ud ved næste øråd (med tryk på råd)! Det var hvad jeg havde råd til dengang og de mange watt har gjort det godt - til prisen!

P.t. vil jeg hellere smide penge i bedre ht, end bedre effekt, så det får vente til næste øråd!

Jeg aner overhovedet ikke hvad jeg roder med! Men det gør dem jeg får til at hjælpe med projektet. Det kan du være sikker på

Jeg så frekvenskurven på deres nyeste kreation. Og selvom jeg ikke ved hvad jeg roder med, ved jeg dog godt, at det er eminent når frekvenskurven er SÅ lige! Jeg kan prøve at se om det er muligt at fremskaffe den.

Du har jo fulgt med i tråden, så du ved jo godt at bas-/mellemtonerne spiller på det originale filter - og at der ikke er lavet målinger endnu. Det vil jo ikke give den store indsigt i nogens evner, at offentliggøre hvordan Peter Ganterer's filter spiller med andre enheder end tilsigtet...

Det skal nok komme og jeg skal nok komme med målingerne, når vi kommer dertil. Bare rolig - for det er jeg

Og ja... Det er du måske... Men slap af. Det er sommer!

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 August 2010 kl. 08:04 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
Helt ærligt en Vincent forstærker er det rene skod.

Kan du uddybe?

Diamagnetic skrev:

For en gangs skyld må jeg give dig ret

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Bandit
Branchemedlem
Branchemedlem

Expert Varde

Bruger siden: 18 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 18 August 2010 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:

Nu er det faktisk sådan at finlytteren havde fået brændt sine bas/mellemtoner af - han lånte så "midlertidigt" et sæt illuminator enheder, bare for at kunne spille.

Jeg er iøvrigt HELT enig med dig i, at med Vincent blokkene, har Mahler'ne endnu ikke vist deres fulde potentiale.

Hvis du nærlæser lidt på det vi skriver, vil du vide flg.:

1.) Jeg er ikke vild med at skulle bygge et sæt Mahler om - jeg har stor respekt for den højttaler, og synes det er synd at bygge den om.

2.) Jeg har kommet med en del alternative forslag.

3.) Projektet er indtil videre kun et "tanke" projekt - og da finlytteren ikke ved så meget om højttalerbyg, spørger han ind til dette for at finde ud af hvad han selv tror er det rigtige for ham.

"Assumption is the mother of all f**kups"

God dag til dig!

Hifi - For musikkens skyld - ikke omvendt!
Til top Vis Bandit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bandit

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 18 August 2010 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Diamagnetic skrev:

Indrømmet Vincent'ene er sgu det svageste led og bliver stemt ud ved næste øråd (med tryk på råd)! Det var hvad jeg havde råd til dengang og de mange watt har gjort det godt - til prisen!

P.t. vil jeg hellere smide penge i bedre ht, end bedre effekt, så det får vente til næste øråd!

Jeg aner overhovedet ikke hvad jeg roder med! Men det gør dem jeg får til at hjælpe med projektet. Det kan du være sikker på

Jeg så frekvenskurven på deres nyeste kreation. Og selvom jeg ikke ved hvad jeg roder med, ved jeg dog godt, at det er eminent når frekvenskurven er SÅ lige! Jeg kan prøve at se om det er muligt at fremskaffe den.

Du har jo fulgt med i tråden, så du ved jo godt at bas-/mellemtonerne spiller på det originale filter - og at der ikke er lavet målinger endnu. Det vil jo ikke give den store indsigt i nogens evner, at offentliggøre hvordan Peter Ganterer's filter spiller med andre enheder end tilsigtet...

Det skal nok komme og jeg skal nok komme med målingerne, når vi kommer dertil. Bare rolig - for det er jeg

Og ja... Det er du måske... Men slap af. Det er sommer!

Vincent er et godt produkt. Det spiller ligeså godt som meget andet på markedet. Prøv at låne noget med hjem og semmenligne med.

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 August 2010 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Vincent spiller godt til prisen! Men når det er sagt, skal det også siges at Vincent ikke får et ben til jorden i sammenligning med high end produkter som eksempelvis Audia Flight, Bladelius m.m.m.

Mine nye bas./mellemtoner afslører endnu tydeligere, end de gamle, hvor meget dynamik mine Vincent monoblokke dræber!

Hvis jeg ikke spiller specielt højt, gør de det nogenlunde, men så snart de skal yde nogle Watt ryger dynamikken. (Kan max spille -32 dB ifht. fuld signal, inden det går helt galt)...

Ingen tvivl om at Vincent er god hifi til prisen. Men sammenlignet med high end produkter, tåler de altså ingen sammenligning.

Så denne gang må jeg give diamagnetic ret!  

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 August 2010 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Diamagnetic skrev:

For en gangs skyld må jeg give dig ret

finlytteren skrev:

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 August 2010 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Vincent spiller godt til prisen! Men når det er sagt, skal det også siges at Vincent ikke får et ben til jorden i sammenligning med high end produkter som eksempelvis Audia Flight, Bladelius m.m.m.

Mine nye bas./mellemtoner afslører endnu tydeligere, end de gamle, hvor meget dynamik mine Vincent monoblokke dræber!

Hvis jeg ikke spiller specielt højt, gør de det nogenlunde, men så snart de skal yde nogle Watt ryger dynamikken. (Kan max spille -32 dB ifht. fuld signal, inden det går helt galt)...

Ingen tvivl om at Vincent er god hifi til prisen. Men sammenlignet med high end produkter, tåler de altså ingen sammenligning.

Så denne gang må jeg give diamagnetic ret!  

Nu har jeg selv det største sæt fra Audia Flight, og har også haft en del hjemme. Før jeg købte mit Audia havde jeg det store sæt fra Vincent.....Det spillede ikke dårligere end Audia. Det var mere råt. Jeg har også en kammerat som havde nogle vincent blokke på strauss, og jeg har ikke hørt dem spille meget bedre. Men det er jo åbenbart smag og behag.

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 August 2010 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

I øvrigt spillede vincent cd-3 bukserne af den cd afspiller fra gryphon som hedder adagio .

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 August 2010 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Hmmm.... Jeg har den komplet modsatte oplevelse...

Jg har et par gange haft lånt en Flight 100 - den ene gang i over en måned. Og tro mig: Det var ikke så fedt, at skulle tilbage til mine Vincent. Det er selvfølgelig også altid lettere at høre, når lyden bliver dårligere, end når den bliver bedre. Måske kan det være det der snyder dig?!?

Hvis man betegner råt som en god engenskab, kan det da godt være at Vincent ikke spiller dårligere end Audia. Men jeg finder ikke råt som en god egenskab indenfor hifi...

Især når der lukkes Watt ud, taber Vincent en masse dynamik i forhold til Audiaen.

Jeg er ikke i tvivl. Mine Vincent er det svageste led og bliver stemt ud ved næste øråd!

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 August 2010 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Hmmm.... Jeg har den kmoplet modsatte oplevelse...

Jg har et par gange haft lånt en Flight 100 - den ene gang i over en måned. Og tro mig: Det var ikke så fedt, at skulle tilbage til mine Vincent. Det er selvfølgelig også altid lettere at høre, når lyden bliver dårligere, end når den bliver bedre. Måske kan det være det der snyder dig?!?

Hvis man betegner råt som en god engenskab, kan det da godt være at Vincent ikke spiller dårligere end Audia. Men jeg finder ikke råt som en god egenskab indenfor hifi...

Især når der lukkes Watt ud, taber Vincent en masse dynamik i forhold til Audiaen.

Jeg er ikke i tvivl. Mine Vincent er det svageste led er bliver stemt ud ved næste øråd!

Jamen så skal du jo bare ha' en audia :-)

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 August 2010 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

ja... eller en Bladelius... eller...

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 August 2010 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

Bandit skrev:

Diamagnetic skrev:

Nu er det faktisk sådan at finlytteren havde fået brændt sine bas/mellemtoner af - han lånte så "midlertidigt" et sæt illuminator enheder, bare for at kunne spille.

Jeg er iøvrigt HELT enig med dig i, at med Vincent blokkene, har Mahler'ne endnu ikke vist deres fulde potentiale.

1.) Jeg er ikke vild med at skulle bygge et sæt Mahler om - jeg har stor respekt for den højttaler, og synes det er synd at bygge den om.

3.) Projektet er indtil videre kun et "tanke" projekt - og da finlytteren ikke ved så meget om højttalerbyg, spørger han ind til dette for at finde ud af hvad han selv tror er det rigtige for ham.

God dag til dig!

Hvordan kan man brænde dem af jeg har tømt disse forstærker i dem så de slog fra.

Krell fpb700cx krell 750mcx og de træk 16A.

Har endnu ikke oplevet at en kunde har brændt lige de enheder af, der har været en der har futtet basser af, men det var et uheld med ampen, så en der har futtet diskanter af, men aldrig de bas/mel.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 August 2010 kl. 07:45 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
Bandit skrev:

Diamagnetic skrev:

God dag til dig!

Hvordan kan man brænde dem af jeg har tømt disse forstærker i dem så de slog fra.

Krell fpb700cx krell 750mcx og de træk 16A.

Har endnu ikke oplevet at en kunde har brændt lige de enheder af, der har været en der har futtet basser af, men det var et uheld med ampen, så en der har futtet diskanter af, men aldrig de bas/mel.

Hahahaha...det har jeg faktisk også tænk over :-)

Men det kan jo være det er vincent's skyld ;-)

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 August 2010 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Bas-mellemtonen er "brændt" af forstået på den måde, at den kan spille, men kommer med skratte-lyde, ved effekt på måske kun 1W...

Det ser ud som om limen er blevet sort, der hvor ledningerne er monteret på membranen, så de har i hvert fald fået rigeligt strøm, tænker jeg. Umiddelbart vil jeg tro, at der er en mindre lakskade på spolen, som forårsager skrattelydene...

Mine Vincent slår ikke sårn lige fra, som de Krell René nævner... Måske derfor? (i så fald er Krell hermed fjernet fra min ønskeliste).

Jeg har givet mine Mahler urimeligt meget tæv. Stakkels dem! Jeg har engang sprunget en diskant i mine Mahler. Faktisk i samme side som den defekte 8545. Kan der være en sammenhæng?

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 August 2010 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Ups ! Så var det korrekt da jeg fik en privat besked om at du og en anden her i tråden spiller vildt højt.

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 August 2010 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Hmmm.... Jeg har den komplet modsatte oplevelse...

Jeg er ikke i tvivl. Mine Vincent er det svageste led og bliver stemt ud ved næste øråd!

Mon ikke du skulle have noget endnu kraftigere ? Jeg har faktiskt hørt Audio Flight hos en ven og han havde den kun kort tid da den ikke kunne levere saft nok til hans B&W 802 D.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 August 2010 kl. 01:41 | IP-adresse registreret  

Jo hvis økonomien tillader det, vil jeg da gerne have en Bladeius Ymer. Den har absolut overrasket mig positivt! Der er godt nok POWER i!!! Og dynamik!!! Man kan spille djævlehøjt, uden den lyder presset eller anmasende.

Men der er ikke så mange gode brugt-tilbud på Ymer. Men der er jævnligt en Flight 100 at finde til en mere overkommelig pris...

En flight 100 er alligevel ret strømstærk, med kontinuerlig opgivelse på 160A og 240A i peak.

OG den spiller måske 15 dB højere, inden den begynder at tabe så meget dynamik som Vincent'ene gør. OG jeg har ved direkte test kunnet spille 3½ dB højere, inden bas-/mellemtonen "flop'ede" i et givent nummer.

Så den er mere realistisk end fx Ymer...

Nogle alternative forslag til en strømstærk blok(ke) til måske 30-40k - lettere brugt? (Ingen amerikanere og kinesere tak!)

<< Forrige Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes