| Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 25 September 2005 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan godt lide lyden på de gamle fuld-tone enheder Coral flat 10 II og Coral flat 8 II men jeg har savnet lidt i bassen og lidt i diskanten.
Jeg har kigget lidt i min rodekasse med enheder og fundet et par 12 tommer HED Cervin Vega bas enheder og et par 10 HED Cervin Vega bas enheder og 4 Cervin Vega diskanter - de stammer fra tidlige 80'er Cervin vega højtalre A10 og A316 - Jeg har stadig delefiltre, henholdsvist 2 og 3 vejs. Alt er intakt og intet er mørt.
Jeg kan huske at jeg aldrig har brudt mig om 10 tommer basserne i A10 - de lød mudret om bumlende. I det hele taget er jeg ikke vild med en dominerende bas, men kan godt lide den er der når der er brug for den.
Jeg lytter mest til jazz, funk, akustisk musik med sang, lidt R&B og klassisk musik uden de helt store brag.
Jeg kan godt lide en klar og rummelig lyd uden for meget pjat
Jeg lyttede forleden til et par små B&W højtalere DM 601 S3 og var forbavset over hvor meget lyd der var i dem for blot 1500 kr. stk. (denne bemærkning for at understrege at jeg ikke er særlig kræsen)
Mit spørgsmål er til jeg affectionados udi selvbyggeri:
Kan jeg få noget rimeligt ud af at sætte f.eks. en 12 tommer bas, to diskanter, og så coral flat 10 og 8 enhederne til at klare mellemtonerne - (de kan jo gå ret langt) i et kabinet. I givet fald skal det være basrefleks, horn, lukket, kæmpe stor, kompakt etc.
Det skal drives af en NAD forstærker på 2 x 80 wat og lydkilderne er henholdsvis revox B77, rega 3 og en jvc cd afspiller.
Højtalerne skal stå på min tegnestue på 90 kvm med skrå vægge og parketgulv - der er ikke nogen dæmpende polstrede møbler eller tæpper men der er bøger i reoler op til en meters højde hele vejen rundt så nogen dæmpning er der.
De skal kunne spille lavt men tydeligt, da jeg skal have dem hvor jeg arbejder men også gerne kunne spille godt op når jeg trænger til at nyde et godt stykke musik "after hours"
Input til dette selvbyggerspørgsmål imødeses med glæde __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
kampko Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 213
|
| Sendt: 25 September 2005 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du har mod på det syntes jeg du skulle prøve et "duelund" horn
har selv haft denne højtaler og de spiller virkelig godt selvom de fylder godt op i rummet
mvh kampko
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2005 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ville jeg få en bedre bas ud af et Duelund horn, frem for at kombinere colral enheen med 12" bassen fra Cerwin Vega ? og hvad med diskanten - den gør hornet vel ikke noget ved??
Jeg fandt nogle tegninger på Duelund hornet, findes der nogle fotos hvor man kan se dem samlet og fornemme størelsen ?
Ville man hvis man gik i gang med et så omfattende projekt vælge nogle andre enheder ?? bedre en Coral
som sagt stadig åben over for input ??
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 26 September 2005 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mindes stadig med fornøjelse mine gamle Flat 8 i HF's Voigt gulvbokse. Jeg forbedrede diskanten med et par små Peerless cone diskanter - desværre er efterfølgeren nyligt udgået, ellers ville den have været et forsøg værd. Jeg ville nok forsøge mig med at dele ret højt, med et enkelt 6dB filter - 4-6kHz med Flat 10, 5-8kHz med Flat 8. En af Vifas eller Peerless prisbillige kan sagtens bruges - jeg ville IKKE genbruge CV-diskanterne!
Skal du dele ned til et par basenheder, og stadig have fornøjelse af fuldtonerenes specielle karakter, bør du nok ikke gå over 200Hz - og så begynder det at 'lugte' af elektroniske filtre, med ekstra amps osv. Og det er måske lidt for meget...
Duelund hornet er interessant, men osse stort og ikke ligefrem let at bygge. Både Flat 8 & 10 'eren burde kunne give en god, omend ikke superdyb, bas i et passende reflekskabinet - Flat 10 vil nok kræve 80 liter eller mere for et godt resultat, medens 8'eren nok kan nøjes med 50-60 liter. Den konkrete afstemning eller 'tuning' vil være et spørgsmål om eksperimenter, medmindre T/S data'ene kan graves frem et eller andet sted.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2005 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fik læst lidt om hf voigt og fundet tegninger m.m. på nettet - Det virker som et mindre kompliceret projekt samtidig med at det ligner højtalere jeg vil kunne holde ud at have stående
- jeg går ud fra at de er designet til 8 tommer enheder - er der noget vundet ved at brug coral flat 10 i stedet ??
eller skal hele kabinettet så laves større - i givet fald - undskyld min manglende viden på dette område - kan man så bare gange mål op i forhold til forskellen af de to enheder ?
Umiddelbart lyder det som om jeg skal sælge alle mine CV enheder istedet for at genbruge dem eller måske lave nogle fest højtalere til ungerne af dem:-)
Jeg har i øvrigt også nogle store Gamma enheder - var det ikke også et pupulært horn engang i ruder konges tid ??
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 27 September 2005 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
|
Jeg fik læst lidt om hf voigt og fundet tegninger m.m. på nettet - Det virker som et mindre kompliceret projekt samtidig med at det ligner højtalere jeg vil kunne holde ud at have stående
- jeg går ud fra at de er designet til 8 tommer enheder - er der noget vundet ved at brug coral flat 10 i stedet ??
eller skal hele kabinettet så laves større - i givet fald - undskyld min manglende viden på dette område - kan man så bare gange mål op i forhold til forskellen af de to enheder ?
Umiddelbart lyder det som om jeg skal sælge alle mine CV enheder istedet for at genbruge dem eller måske lave nogle fest højtalere til ungerne af dem:-)
Jeg har i øvrigt også nogle store Gamma enheder - var det ikke også et pupulært horn engang i ruder konges tid ??
|
|
|
Hverken Beta eller Flat enhederne er velegnede til andet end horn, slaglængden er ganske enkel for lille. De 2 Duelund horn "cementhornet" (1x8") og "egoisthornet" (1x10") er de eneste tilgængelige hornkonstruktioner der er i stand til at gengive dybbas.
http://www.muyiovatki.dk/duelund/duelund.htm
De oprindelige artikler er trykt i div numre af High Fidelity spredt over årgangene 74-75-76 (kan lånes på biblioteket) og rummer tillige trådophænget. Coralenhederne er så gamle så ophængene desværre er blevet stive og umedgørlige så der skal snedkereres en del. Fuldtoneenheder bør selvfølgelig bruges alene, det er det de er skabt til
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 27 September 2005 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Både Beta & Flat enhederne klarede sig nu fint i refleksbokse - blot man ikke stiller krav om meget dyb bas eller formidable lydtryk. Det gamle HF Voigt gulv'horn' var ganske rigtigt lavet til 8" enheder. Tror nok jeg ville vælge en stor refleksboks, såfremt Flat 10'eren skal bruges. Flat enhederne havde stofophæng, det er ikke sikkert det fejler noget.
Er det de gamle Gamma 12"? Det er rigtigt, at Gamma havde en hornladet bånddiskant - Audioscan havde i sin tid et Gamma byggesæt med 12"eren, en 5" mellemtone og bånddiskanten.
Bjørn, jeg er ikke enig - en fuldtone kan godt have brug for lidt hjælp i toppen, uden at man behøver at miste noget ved det.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 27 September 2005 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Både coral 8eren og 10eren har det fint i kantophæng og bevæger sig som de skal - de har ikke været brugt meget - det samme gælder 12# CV basserne Gamma enhederne er 12" med ekstremt store magneter.
Jeg tror jeg som udgangspunkt vil prøver HF Voigt hornet med 8" coralenhederne og en lille diskant udfra de tegninger som valutronic har på nettet
http://www.valutronic.se/VH1_drawing.html
Hvis jeg ikke kan lide lyden af coralerne kan jeg jo altid prøve det "kit" højtalere de har på deres hjemmeside ??
Det kan jo være at jeg slet ikke har brug for mere bas
Hvis jeg skulle lave en reflex højtaler til coral 10 hvor stor skulle den så være?
Sidst men ikke mindst - de spiral horn der kan ses på:
http://www3.ocn.ne.jp/~hanbei/eng-intro.html
og
http://diyparadise.com/aug05.html
Er der nogen der har erfaring med dem ???
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 27 September 2005 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
|
Både Beta & Flat enhederne klarede sig nu fint i refleksbokse - blot man ikke stiller krav om meget dyb bas eller formidable lydtryk. Det gamle HF Voigt gulv'horn' var ganske rigtigt lavet til 8" enheder. Tror nok jeg ville vælge en stor refleksboks, såfremt Flat 10'eren skal bruges. Flat enhederne havde stofophæng, det er ikke sikkert det fejler noget.
De sidste 6-8 sæt jeg har haft i hånden har været modne til renovering, inklusive et ubrugt sæt i æske. Ophænget på F og B enhederne er samme type impregneret lærred og svingspolerne er så korte at de bør betegnes som mellemtoner.
Er det de gamle Gamma 12"? Det er rigtigt, at Gamma havde en hornladet bånddiskant - Audioscan havde i sin tid et Gamma byggesæt med 12"eren, en 5" mellemtone og bånddiskanten.
Bjørn, jeg er ikke enig - en fuldtone kan godt have brug for lidt hjælp i toppen, uden at man behøver at miste noget ved det.
Du ødelægger lige præcis det eneste der retfærdiggør fuldtonen ved at bruge den i et flervejssystem, fasen (og sammenhængen) |
|
|
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 27 September 2005 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
|
Både coral 8eren og 10eren har det fint i kantophæng og bevæger sig som de skal - de har ikke været brugt meget - det samme gælder 12# CV basserne Gamma enhederne er 12" med ekstremt store magneter.
Jeg tror jeg som udgangspunkt vil prøver HF Voigt hornet med 8" coralenhederne og en lille diskant udfra de tegninger som valutronic har på nettet
http://www.valutronic.se/VH1_drawing.html
Hvis jeg ikke kan lide lyden af coralerne kan jeg jo altid prøve det "kit" højtalere de har på deres hjemmeside ??
Det kan jo være at jeg slet ikke har brug for mere bas
Hvis jeg skulle lave en reflex højtaler til coral 10 hvor stor skulle den så være?

Tegningerne ligger et eller andet sted på nettet, de var på bagsiden af brochuren (A4 enkeltside) Det er Flat10 i det originale reflekskabinet til højre.
Sidst men ikke mindst - de spiral horn der kan ses på:
http://www3.ocn.ne.jp/~hanbei/eng-intro.html
og
http://diyparadise.com/aug05.html
Er der nogen der har erfaring med dem ???
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2005 kl. 01:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat:"og svingspolerne er så korte at de bør betegnes som mellemtoner." & "Du ødelægger lige præcis det eneste der retfærdiggør fuldtonen ved at bruge den i et flervejssystem, fasen (og sammenhængen)"
De korte spoler er årsagen til at de anvendes i refleks- eller hornbokse - det reducerer membranudsving meget, anvendt rigtigt (helst med et subsonisk eller dybbas filter). Anvendt således kan de sagtens spille bas, og ganske højt for den sags skyld. Det med fasen har ofte været anvendt som argument for fuldtoner, men det er lidt af en illusion; i hvert fald fuldtoner, af den her omtalte størrelse, kan sagtens have fasefejl svarende til et simpelt tovejs system. Derimod har du fat i noget når du taler om sammenhæng i lyden - derfor bruger folk der anvender fuldtoner som oftest en høj delefrekvens, når de anvender assisterende diskanter.
En refleksboks til Flat 10 skal nok være stor, ~80 liter netto. Kender ikke de der spiral 'horn', men de ser for mig ud som en unødigt kompliceret måde at lave et almindeligt reflekskabinet på... Horn er de altså ikke, i hvert fald ikke bashorn.
Jeg tror for øvrigt jeg har et design til en Voigt boks til 8" enheder liggende et sted, hvis du er interesseret ( og jeg kan grave det frem ).
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2005 kl. 06:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mollecon
<<Jeg tror for øvrigt jeg har et design til en Voigt boks til 8" enheder liggende et sted, hvis du er interesseret ( og jeg kan grave det frem ).>>
Det vil være super hvis du fik tid til at finde dem frem :-)
Hvor højt skal man dele hvis man indskyder en diskant i systemet -
Mange højtalere bliver opgivet som fx 35 hz til 22.000 hz - for udenforstående kan det virke mærkeligt at kan så allerde deler ved 6000 hz !
- er det groft sagt fordi alt derover er noget små klir klir vi næsten ikke kan høre alligvel når vi har paseret 30 år??
Eller er det fordi disknater simpelthen gør det bedre efter det område er paseret ???
Findes der en bog tilgængelig om højtalerbyggeri der forklarer opbygningen af delefiltre, enheder i forhold til kabinetstørelse - horn, basreflex og lukkede bokses for og bagdele - baffelstørelser proportioner m.m - som du og andre her kan anbefale ??
Engelsk er lige så fint som dansk for mit vekommende - arbejde i træ går rigtigt fin og lodning af større ting går også fint men små ledning som de der kommer fra en tonearm over i et frimærkestor kort i en nyere pladespiller hader jeg.
Jeg ser at mange tegninger rundt omkring på nettet er nede på kun 16 mm MDF - er det fordi det er så resonansdødt et materiale at det kan lade sig gøre - for mange år siden da jeg rodede lidt men selvbyg synes jeg det var helt andre større tykkelse spånplade man brugte??
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2005 kl. 08:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
|
Citat:"og svingspolerne er så korte at de bør betegnes som mellemtoner." & "Du ødelægger lige præcis det eneste der retfærdiggør fuldtonen ved at bruge den i et flervejssystem, fasen (og sammenhængen)"
De korte spoler er årsagen til at de anvendes i refleks- eller hornbokse - det reducerer membranudsving meget, anvendt rigtigt (helst med et subsonisk eller dybbas filter). Anvendt således kan de sagtens spille bas, og ganske højt for den sags skyld. Det med fasen har ofte været anvendt som argument for fuldtoner, men det er lidt af en illusion; i hvert fald fuldtoner, af den her omtalte størrelse, kan sagtens have fasefejl svarende til et simpelt tovejs system. Derimod har du fat i noget når du taler om sammenhæng i lyden - derfor bruger folk der anvender fuldtoner som oftest en høj delefrekvens, når de anvender assisterende diskanter.
Sammenhængen er et produkt af fasen (den akustiske) længere er dén såmænd ikke
En refleksboks til Flat 10 skal nok være stor, ~80 liter netto. Kender ikke de der spiral 'horn', men de ser for mig ud som en unødigt kompliceret måde at lave et almindeligt reflekskabinet på... Horn er de altså ikke, i hvert fald ikke bashorn.
Jeg tror for øvrigt jeg har et design til en Voigt boks til 8" enheder liggende et sted, hvis du er interesseret ( og jeg kan grave det frem ). |
|
|
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 28 September 2005 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat:"Sammenhængen er et produkt af fasen (den akustiske) længere er dén såmænd ikke". Uenig, igen! Der er osse sådan noget som klangkarakter - jeg mener ikke, at det er så simpelt, Bjørn.
Større fuldtoner m. dobbeltmembran kan godt komme op over 10kHz. Spørgsmålet er så bare hvor godt de gør det... Jeg synes de har en tendens til at 'mudre' (= manglende definitionsevne), + at deres spredning går fløjten. Man kan sagtens høre det efter de 30... . Jeg har nævnt delefrekvenser i en tidligere kommentar her på tråden.
Mht. til litteratur, især med henblik på fuldtoner, er jeg noget 'lost' . Det er år og dag siden jeg så noget relevant. Brugen af 16mm plade var ikke ualmindelig for konstruktioner førhen - jeg har set Lowther horn tegninger der anbefalede 9mm!
Rlb, jeg sender dig en privat besked med min e-mail & tlf. nr.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9423
|
| Sendt: 28 September 2005 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2005 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
|
Citat:"Sammenhængen er et produkt af fasen (den akustiske) længere er dén såmænd ikke". Uenig, igen! Der er osse sådan noget som klangkarakter - jeg mener ikke, at det er så simpelt, Bjørn.
Det er heldigvis meget simpelt, problemet er at nå frem til målet på grund af lusede enheder (ingen nævnt ingen glemet)
Større fuldtoner m. dobbeltmembran kan godt komme op over 10kHz. Spørgsmålet er så bare hvor godt de gør det... Jeg synes de har en tendens til at 'mudre' (= manglende definitionsevne), + at deres spredning går fløjten. Man kan sagtens høre det efter de 30... . Jeg har nævnt delefrekvenser i en tidligere kommentar her på tråden.
Mht. til litteratur, især med henblik på fuldtoner, er jeg noget 'lost' . Det er år og dag siden jeg så noget relevant. Brugen af 16mm plade var ikke ualmindelig for konstruktioner førhen - jeg har set Lowther horn tegninger der anbefalede 9mm!
Rlb, jeg sender dig en privat besked med min e-mail & tlf. nr. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2005 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Det er heldigvis meget simpelt, problemet er at nå frem til målet på grund af lusede enheder (ingen nævnt ingen glemet)"
Det er altid rart at nogen har 'set lyset'...
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 29 September 2005 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er Coral nu lusede ??
Jeg har pt. løst midt højtalerproblem ved at sætte coral flat 10 erne i et gammelt kabinet der nok er for lille med kun ca. 60 liter. Jeg har monteret et delefilter så en jbl-diskant ( jeg droppede CV enhederne) får "delt" lyd og coral flat 10eren for lyden direkte fra forstærkeren udelt. Delefilteret har en diskant volumekontrol som jeg har skruet helt ned for - på den måde er det som om at det højeste toner for en klarere og renere lyd uden at det piller eller skævvrider lydbilledet særligt meget
Jeg kunne nok godt blive fristet til at bygge voigt hornet alligevel men det er rart med noget der lyder ok i mellemtiden
Hvad er i øvrigt forskellen på fostex og coral enheder kvalitetsmæssigt?
Tak for alle inputs
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 30 September 2005 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes ikke, Coral er 'lusede'. I sin tid var de fine til prisen - men, der er jo tale om ældre enheder. Både Coral og Fostex fremstillede enheder i forskellige kvalitets- og prisklasser, jeg tror ikke der var nogen markant forskel ved samme pris. Fostex laver stadig bredbåndsenheder (og andre), men jeg tror ikke Coral eksisterer mere.
60 liter er nok den nedre grænse for boksstørrelse til Flat 10'eren, som du osse selv antyder. Brugen af JL-diskanten lyder som en fin ide - dog ville jeg nok eksperimentere med at smide en lille spole i serie med Coral'en, så lyden fra de forskellige enheder ikke forstyrrer hinanden.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 23 September 2010 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
kampko skrev:
hvis du har mod på det syntes jeg du skulle prøve et "duelund" horn
har selv haft denne højtaler og de spiller virkelig godt selvom de fylder godt op i rummet
mvh kampko |
|
|
dit svar på mit kun tredje rookie indlæg på hifi4all for nu 5 år siden - og man skulle tro du havde profetiske evner "kamko" - for duelund er hvad jeg de sidste par år har spillet på - med Tannoy DCs - hold op hvor er der løbet meget vand gennem åen siden __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |