Emne: Bedste fladskærm på markedet?? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
| Sendt: 24 Juli 2008 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
sunaudio skrev:
C-Harder skrev:
sunaudio skrev:
Det er kundens egen opgave at bringe en reparation til og fra en forhandler. Det er forhandlerens opgave at betale for fragten fra butik til service værksted.
|
|
|
Det er ikke sådan jeg forstår det som der er skrevet på forbrugerstyrrelsens hjemmeside som jeg linker til ovenover.
Der står der "Der er som udgangspunkt sælgers ansvar, at varen bringes derhen, hvor den skal undersøges, ligesom sælgeren skal afholde omkostningerne til reparation og evt. forsendelse af varen." Det tolker jeg som at det ikke må koste kunden noget at få sendt en vare til rep.
|
|
|
det er forhandlerens opgave at sørge for at ¨få tvet til service og betale for det uanset om værkstedet ligger i Australien. Men kunden skal som udgangspunkt levere det i butikken hvor det er købt, ligesom det skal afhentes når man køber det. Der er så mange forhandlere der så har en politik med levering / opsætning af købte produkter samt afhentning /levering af defekte tv, men det er noget som er en ekstra service. Hvis man ønsker den største sikkerhed indenfor køb af tv bør man overveje en autoriseret forhandler som Fona, Expert, Hifi klubben eller een af os selvstændige butikker, og hvis man ønsker den laveste pris er netbutikkerne det rigtige sted for en.
|
|
|
Nej, det er stadig ikke korrekt, forhandleren skal bare hente og bringe eks. et 42" fladskærm hjemme hos forbrugeren. Det står både i købeloven og forbrugerstyrelsen som der flere gange er blevet henvisy/linket til. __________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
spped six Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 781
|
| Sendt: 24 Juli 2008 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Juul skrev:
sunaudio skrev:
C-Harder skrev:
sunaudio skrev:
Det er kundens egen opgave at bringe en reparation til og fra en forhandler. Det er forhandlerens opgave at betale for fragten fra butik til service værksted.
|
|
|
Det er ikke sådan jeg forstår det som der er skrevet på forbrugerstyrrelsens hjemmeside som jeg linker til ovenover.
Der står der "Der er som udgangspunkt sælgers ansvar, at varen bringes derhen, hvor den skal undersøges, ligesom sælgeren skal afholde omkostningerne til reparation og evt. forsendelse af varen." Det tolker jeg som at det ikke må koste kunden noget at få sendt en vare til rep.
|
|
|
det er forhandlerens opgave at sørge for at ¨få tvet til service og betale for det uanset om værkstedet ligger i Australien. Men kunden skal som udgangspunkt levere det i butikken hvor det er købt, ligesom det skal afhentes når man køber det. Der er så mange forhandlere der så har en politik med levering / opsætning af købte produkter samt afhentning /levering af defekte tv, men det er noget som er en ekstra service. Hvis man ønsker den største sikkerhed indenfor køb af tv bør man overveje en autoriseret forhandler som Fona, Expert, Hifi klubben eller een af os selvstændige butikker, og hvis man ønsker den laveste pris er netbutikkerne det rigtige sted for en.
|
|
|
Nej, det er stadig ikke korrekt, forhandleren skal bare hente og bringe eks. et 42" fladskærm hjemme hos forbrugeren. Det står både i købeloven og forbrugerstyrelsen som der flere gange er blevet henvisy/linket til. |
|
|
Hvor i købeloven står dette?
Jeg kan ikke findet noget konkret i købenloven om, hvorvidt forhandleren har pligt til at afhente emner til reperation hos kunden.
Der står dog, som tidligere anført af en anden bruger, at kunden skal holdes fri for omkostninger i forbindelse med en reklamationssag. Det betyder, at evt. fragtomkostninger du måtte have, fordi forhandleren ikke ønsker at afhente varen hos dig, skal dækkes af forhandleren. Det findes der et par afgørelser på. Jeg kan bare ikke huske referencen til disse.
/Henrik
|
| Til top |
|
| |
spped six Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 781
|
| Sendt: 24 Juli 2008 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan så lige konstatere, at det var Jesper Juul selv, der refererede til KBL § 78, stk. 4 
/Henrik
|
| Til top |
|
| |
sunaudio Branchemedlem

Sun Audio, Aalborg
Bruger siden: 18 Marts 2008 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 24 Juli 2008 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tror det ikke desværre.
Forstå det ikke som jeg forsøger at undsige mig det da vi iforvejen afhenter/leverer alle tv, så vi har ikke noget problem med det, men jeg tror ikke du finder nogle parallelimport firmaer der gør det, ( jeg kan ikke sige 100% at der ikke findes nogle der gør), men hvordan skulle det kunne lade sig gøre i praksis hvis man køber det af et firma der udelukkende sælger på nettet med en lav omsætning og ikke har noget service apparat i ryggen? Hvis det er korrekt at det skal forståes som du siger, er det ikke nogen garanti at det sker i virkelighedens verden.
Hvis et parallelimportfirma beliggende i Tønder sælger et Tv til en kunde i Skagen, skal de sørge for afhentning på kundens adresse. Idette tilfælde er det firmaet selv der skal sørge for det da de officielle kanaler ikke vil/forpligtiget til det, og det vil sige at han skal have en firmabil der kører flere 100 km for at hente/levere tvet til service medmindre han har en serviceaftale med indtil flere servicefirmaer, ( 4 stk for at dække DK - Bornholm), og afhentning + fejlfinding+levering retur koster ca 1200 med moms og her er der tale om at tvet IKKE er blevet repararet endnu. Det betyder med den meget lave fortjeneste på salget af tvet allerede vil være sat over styr og være en underskudsforretning. Hvad vil man gøre hvis han nægter at afhente det?
et andet problem er at hvis ovennævnte tænkte parallelimport firma lukker, skal man selv forsøge at finde frem til hvor han oprindelig købte tvet f.eks i Tyskland idet Samsung ikke dækker en sådan garanti.
Skulle en officiel forhandler lukke kan man kontakte Samsungs hotline som sørger for service.
__________________ " Vi tre kunne hejse 10 flag, men vi blev kun født en dag"
|
| Til top |
|
| |
sunaudio Branchemedlem

Sun Audio, Aalborg
|
| Sendt: 24 Juli 2008 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Juul skrev:
sunaudio skrev:
|
Til Jesper Juul:
jeg svarede primært på hvad Samsungs politik er med reparationer af parallel importerede Samsung tv og officielle Tv.
Du skal også bemærke at købeloven hele tiden henviser til 6 mdr garanti og 18 mdr reklamationsret og ikke handler om 24 mdr garanti.
Hvis man giver reklamationsret er der som der står omtalt i købeloven, og hvis der er tale om garanti skal punkterne i købeloven overholdes og de ting man skriver ind i garantien skal naturligvis også overholdes fx. 2 års pixelgaranti, afbrænding af forstærker osv osv.
det er også en fortolkning af " hvad rimelig tid " er, der står ikke specifikt nævnt at en reparation skal/må tage så og så lang tid. Hvad er " væsentlig ulempe" ? Der er jo mange forskellige måder at definere forskellige ting på, og det er ser man jo også ved de forskellige sager der verserer i forbrugerklagenævnet.
En seriøs forhandler vil naturligvis forsøge at afhjælpe en reparation så smertefrit for kunden som muligt. Det er jo ingen der har interesse i at en reparation trækker ud. Derfor er de fleste sager også fra firmaer der på den ene eller anden måde ikke lever op til hvad der står i købeloven. Dog skal man også huske på at fordi et firma har en sag kørende ikke nødvendigvis har uret, men er et udtryk for at de to parter ikke kan nå til enighed. Kedeligt, men det er ikke altid forhandleren der er "banditten".
|
|
|
Der er nu ikke nogen som helst garanti i købeloven, der er kun reklamationsret hvor der i de første 6 måneder er omvendt bevisbyrde. Mht. rimelig tid så er det nok ikke så forskelligt fra producent garantierne, der er svjv. ingen producenter der garanterer reparation indenfor 5 dage. |
|
|
Nej du burde ikke være dækket dårligere med tid på reparation med et parallel end et officielt tv, men noget andet er hvad der sker i virkeligheden. Alt andet lige vil et tv der er på værksted med alle nødvendige info/reservedele indenfor 24 timer være hurtigere færdig end et tv der skal sendes til et værksted i Tyskland.
Der har jo også tidligere været nævnt rep tid fra parallelimport firmaer i tv på flere måneder, "Basta" på TV 2 mener jeg det var, og ikke noget officielt værksted vil kunne levere så dårlig service uden at miste sin kontakt. __________________ " Vi tre kunne hejse 10 flag, men vi blev kun født en dag"
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 24 Juli 2008 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
sunaudio skrev:
|
Forstå det ikke som jeg forsøger at undsige mig det da vi iforvejen afhenter/leverer alle tv, så vi har ikke noget problem med det, men jeg tror ikke du finder nogle parallelimport firmaer der gør det, ( jeg kan ikke sige 100% at der ikke findes nogle der gør), men hvordan skulle det kunne lade sig gøre i praksis hvis man køber det af et firma der udelukkende sælger på nettet med en lav omsætning og ikke har noget service apparat i ryggen? Hvis det er korrekt at det skal forståes som du siger, er det ikke nogen garanti at det sker i virkelighedens verden.
Hvis et parallelimportfirma beliggende i Tønder sælger et Tv til en kunde i Skagen, skal de sørge for afhentning på kundens adresse. Idette tilfælde er det firmaet selv der skal sørge for det da de officielle kanaler ikke vil/forpligtiget til det, og det vil sige at han skal have en firmabil der kører flere 100 km for at hente/levere tvet til service medmindre han har en serviceaftale med indtil flere servicefirmaer, ( 4 stk for at dække DK - Bornholm), og afhentning + fejlfinding+levering retur koster ca 1200 med moms og her er der tale om at tvet IKKE er blevet repararet endnu. Det betyder med den meget lave fortjeneste på salget af tvet allerede vil være sat over styr og være en underskudsforretning. Hvad vil man gøre hvis han nægter at afhente det? |
|
|
Der er to ting i det her: Den ene er hvad loven siger. Loven er ligeglad med om det er et problem for forretningen eller ej, og om det er parallelimport eller ej. Loven siger tv'et skal afhentes hos kunden (eller rettere, at kunden kan forlange det). Bemærk at der er forskel på hvilken størrelse apparat vi har med at gøre her, en DVD-afspiller kan du ikke forlange at butikken afhenter hos dig. Men det ER sådan lovmæssigt set, at du kan forlange at få tv'et afhentet, uanset hvor du har købt det.
Det næste er så om butikken har et service-organ bygget op så han kan overholde lovgivningen i praksis. Det skal man så kunne stole på, hvis man vælger at handle hos en parallel-importør. Men det ændrer altså ikke på hvad man som kunde har krav på. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2008 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
sunaudio skrev:
jeg tror det ikke desværre.
Hvis et parallelimportfirma beliggende i Tønder sælger et Tv til en kunde i Skagen, skal de sørge for afhentning på kundens adresse. Idette tilfælde er det firmaet selv der skal sørge for det da de officielle kanaler ikke vil/forpligtiget til det, og det vil sige at han skal have en firmabil der kører flere 100 km for at hente/levere tvet til service medmindre han har en serviceaftale med indtil flere servicefirmaer, ( 4 stk for at dække DK - Bornholm), og afhentning + fejlfinding+levering retur koster ca 1200 med moms og her er der tale om at tvet IKKE er blevet repararet endnu. Det betyder med den meget lave fortjeneste på salget af tvet allerede vil være sat over styr og være en underskudsforretning. Hvad vil man gøre hvis han nægter at afhente det?
et andet problem er at hvis ovennævnte tænkte parallelimport firma lukker, skal man selv forsøge at finde frem til hvor han oprindelig købte tvet f.eks i Tyskland idet Samsung ikke dækker en sådan garanti.
Skulle en officiel forhandler lukke kan man kontakte Samsungs hotline som sørger for service.
|
|
|
Det er jo så en af de riskoer man må tage ved at drive forretning, man kan jo også som spped six kommer ind på få evt. et fragtfirma til at hente tv'et. Og det er klart at hvis et firma ikke overholder købeloven så man jo enten tage dem igennem Forbrugerstyrelsen eller direkte i retten, men det gælder jo helt generelt. __________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2008 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
spped six skrev:
Jesper Juul skrev:
sunaudio skrev:
C-Harder skrev:
sunaudio skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nej, det er stadig ikke korrekt, forhandleren skal bare hente og bringe eks. et 42" fladskærm hjemme hos forbrugeren. Det står både i købeloven og forbrugerstyrelsen som der flere gange er blevet henvisy/linket til. |
|
|
Hvor i købeloven står dette?
Jeg kan ikke findet noget konkret i købenloven om, hvorvidt forhandleren har pligt til at afhente emner til reperation hos kunden.
Der står dog, som tidligere anført af en anden bruger, at kunden skal holdes fri for omkostninger i forbindelse med en reklamationssag. Det betyder, at evt. fragtomkostninger du måtte have, fordi forhandleren ikke ønsker at afhente varen hos dig, skal dækkes af forhandleren. Det findes der et par afgørelser på. Jeg kan bare ikke huske referencen til disse.
/Henrik |
|
|
Ja, firmaet kan selvfølgelig også vælge at få et fragtfirma til at hente tv'et.
__________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2008 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
sunaudio skrev:
Hvis et parallelimportfirma beliggende i Tønder sælger et Tv til en kunde i Skagen, skal de sørge for afhentning på kundens adresse. Idette tilfælde er det firmaet selv der skal sørge for det da de officielle kanaler ikke vil/forpligtiget til det, og det vil sige at han skal have en firmabil der kører flere 100 km for at hente/levere tvet til service medmindre han har en serviceaftale med indtil flere servicefirmaer, ( 4 stk for at dække DK - Bornholm), og afhentning + fejlfinding+levering retur koster ca 1200 med moms og her er der tale om at tvet IKKE er blevet repararet endnu. Det betyder med den meget lave fortjeneste på salget af tvet allerede vil være sat over styr og være en underskudsforretning. Hvad vil man gøre hvis han nægter at afhente det? |
|
|
Der er to ting i det her: Den ene er hvad loven siger. Loven er ligeglad med om det er et problem for forretningen eller ej, og om det er parallelimport eller ej. Loven siger tv'et skal afhentes hos kunden (eller rettere, at kunden kan forlange det). Bemærk at der er forskel på hvilken størrelse apparat vi har med at gøre her, en DVD-afspiller kan du ikke forlange at butikken afhenter hos dig. Men det ER sådan lovmæssigt set, at du kan forlange at få tv'et afhentet, uanset hvor du har købt det.
Det næste er så om butikken har et service-organ bygget op så han kan overholde lovgivningen i praksis. Det skal man så kunne stole på, hvis man vælger at handle hos en parallel-importør. Men det ændrer altså ikke på hvad man som kunde har krav på. |
|
|
Tak for præcisionen. __________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 24 Juli 2008 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
sunaudio skrev:
| Nej du burde ikke være dækket dårligere med tid på reparation med et parallel end et officielt tv, men noget andet er hvad der sker i virkeligheden. Alt andet lige vil et tv der er på værksted med alle nødvendige info/reservedele indenfor 24 timer være hurtigere færdig end et tv der skal sendes til et værksted i Tyskland. |
|
|
"Alt andet lige"? Jeg har nu set eksempler på det modsatte... Et værksted i f.eks. Hamburg kan sagtens tænkes at være et langt større værksted med flere ting på lager og hurtigere leveringstider (fordi de får oftere leveret, end et mindre dansk værksted der måske "samler til bunke" før de bestiller). Jeg har set eksempler på 5 dages reparationstid, fra TV'et var afhentet hos kunden, repareret i Tyskland, og retur hos kunden igen - på et mærke hvor der typisk var mindst 3 ugers ventetid på de danske værksteder (ikke Samsung).
sunaudio skrev:
| Der har jo også tidligere været nævnt rep tid fra parallelimport firmaer i tv på flere måneder, "Basta" på TV 2 mener jeg det var, og ikke noget officielt værksted vil kunne levere så dårlig service uden at miste sin kontakt.
|
|
|
Keep dreaming. Du må være heldig at have med gode, servicemindede servicepartnere at gøre. Jeg har haft med både parallel-import og de officielle kanaler at gøre, og der er negative historier i begge lejre. I ét tilfælde var det faktisk omvendt: Værkstedet droppede samarbejdet med importøren, fordi det var for besværligt at få reservedele, så reparationerne hobede sig op på lageret, og der blev brugt alt for meget tid på at kommunikere med utålmodige kunder. "Flere måneder" har jeg oplevet masser af gange hos officielle kanaler. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
sunaudio Branchemedlem

Sun Audio, Aalborg
|
| Sendt: 24 Juli 2008 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ikke mindre værksteder der servicerer Samsung i Danmark men 4 store firmaer.Og Otto, just relax, jeg omtaler ikke hvad TC gør, men taler om den generelle forskel der er på parallelimporterede tv og officielle tv. Jeg taler også om Samsung og ikke andre mærker.
|
| Til top |
|
| |
sunaudio Branchemedlem

Sun Audio, Aalborg
|
| Sendt: 24 Juli 2008 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er et valg man må træffe når man skal gøre sin investering, men at tro at man kan både få den bedste service og samtidigt betale den laveste pris er utopi.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 24 Juli 2008 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
sunaudio skrev:
|
Der er ikke mindre værksteder der servicerer Samsung i Danmark men 4 store firmaer.Og Otto, just relax, jeg omtaler ikke hvad TC gør, men taler om den generelle forskel der er på parallelimporterede tv og officielle tv. Jeg taler også om Samsung og ikke andre mærker.
|
|
|
Nu gik diskussionen jo på generelle love og regler, og ikke hvad Samsung gør... Jeg er enig i at Samsung er en producent der gør meget for at levere en merværdi via de officielle kanaler i forhold til parallel-import. Jeg forholdt mig bare til at der blev leveret nogle ret generelle (og forkerte) udtalelser om hvad man som kunde har krav på, og til den generelle opfattelse af at bare man handler via de officielle kanaler, så er alt godt. Sådan hænger verden ikke helt sammen.
Jeg ved iøvrigt slet ikke hvordan TC håndterer deres service i dag, men nu startede hele diskussionen jo på en kommentar omkring om det er i orden at købe dyre tv hos TC, så det er vel rimeligt at drage dem ind i denne del af diskussionen. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 24 Juli 2008 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
sunaudio skrev:
| Det er et valg man må træffe når man skal gøre sin investering, men at tro at man kan både få den bedste service og samtidigt betale den laveste pris er utopi. |
|
|
Det er jeg enig med dig i. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
sunaudio Branchemedlem

Sun Audio, Aalborg
|
| Sendt: 24 Juli 2008 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej jeg prøver ikke at sige at alt er godt hvis man køber af en autoriseret forhandler, men alt andet lige burde den merpris man betaler også resultere i en bedre service idet man som Samsung forhandler har et godt serviceapparat i ryggen. Der findes jo også parallelimport firmaer der gør et godt stykke arbejde og prisforskellen er sjældent heller ikke store. Det er jo ikke muligt at drive en forretning uden indtjening og så vedvarende være istand til at servicere kunderne.
|
| Til top |
|
| |
sunaudio Branchemedlem

Sun Audio, Aalborg
|
| Sendt: 24 Juli 2008 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen ønsker jo at betale for meget for produkterne og betaler man mere, skal man også have en merværdi.
Hvis man vælger at købe et parallelimporteret tv er der også stor forskel på disse forhandlere imellem. Hvis man køber et 42" tv til 10,000 vil jeg anbefale at man vælger et firma der har service med f.eks TC/Wupti osv fremfor en hjemmeside uden fysiske butikker. Det er selvfølgeligt noget andet med en DVD til 600,- __________________ " Vi tre kunne hejse 10 flag, men vi blev kun født en dag"
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2008 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
sunaudio skrev:
| Det er et valg man må træffe når man skal gøre sin investering, men at tro at man kan både få den bedste service og samtidigt betale den laveste pris er utopi. |
|
|
Så vidt jeg kan se har vi slet ikke diskuteret service det sidste lange stykke tid, men derimod prøve at forklare både forbrugere og en forhandler hvordan købeloven er skruet sammen, og at overholde købeloven kan vist ikke ligefrem siges at have noget med service at gøre (håber jeg da).? __________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2008 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
sunaudio skrev:
Ingen ønsker jo at betale for meget for produkterne og betaler man mere, skal man også have en merværdi.
Hvis man vælger at købe et parallelimporteret tv er der også stor forskel på disse forhandlere imellem. Hvis man køber et 42" tv til 10,000 vil jeg anbefale at man vælger et firma der har service med f.eks TC/Wupti osv fremfor en hjemmeside uden fysiske butikker. Det er selvfølgeligt noget andet med en DVD til 600,- |
|
|
Hvornår har Wupti fået en fysisk butik? __________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
nemligja Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 893
|
| Sendt: 24 Juli 2008 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Juul skrev:
sunaudio skrev:
|
Hvis man vælger at købe et parallelimporteret tv er der også stor forskel på disse forhandlere imellem. Hvis man køber et 42" tv til 10,000 vil jeg anbefale at man vælger et firma der har service med f.eks TC/Wupti osv fremfor en hjemmeside uden fysiske butikker. Det er selvfølgeligt noget andet med en DVD til 600,-
|
|
|
Hvornår har Wupti fået en fysisk butik? |
|
|
Det er det der MEGA giganten de snakker om i deres reklamer   __________________ Panasonic 42 PX74, H/K 635 reciever, Pioneer dvd 600, Pioneer 433 dvd optager, SA 1550, SA 520 og SA talent, SA 200 SUB
|
| Til top |
|
| |
sunaudio Branchemedlem

Sun Audio, Aalborg
|
| Sendt: 25 Juli 2008 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg udtaler mig som autoriseret forhandler og forsøger at give udtryk for vores synspunkt i en åben debat, som forhåbentligt kan være konstruktiv fremfor ordkløveri.
Min pointe er at hvis man vil købe parallelt er det sikrest at købe af en sælger der til en vis grad kan garantere at de ikke lukker i fremtiden og eftersom Wupti er ejet af div.elselskaber er sandsynligheden mindre for at de lukker imorgen. Hvis du handler med et firma der kun har en hjemmeside adresse og er ukendt, er risikoen markant større. <bemærk også at de store firmaer i DK der udbyder parallelt importerede tv ikke normalt er meget billigere end et officielt tv.
Dette betyder at hvis du har købt et parallet Samsung tv og firmaet lukker, skal du selv finde ud af hvor de har købt tvet oprindeligt for at få det repareret. Og hvordan kan man det? Er det købt i Tyskland , Frankrig eller England, og af hvilket firma? I praksis betyder dette at man selv kommer til at betale for en reparation.
Hvis en autoriseret forhandler lukkede, er service på et Samsung tv ikke længere væk end
tlf 70701970.
Der er en klar forskel på serviceniveau, ( som I ikke vil høre om ), og sidst sikkerheden som er uvist ved at købe et parallelimporteret tv. jeg tillader mig også at stille spørgsmål til hvorledes et internetfirma skal kunne leve op til at skulle afhente et tv, ( og husk at det drejer sig kun om store tv), da de ikke vil være istand til at have etableret et serviceapparat der kan klare opgaven. den eneste mulighed et sådant firma har, er at sælge produkter der giver europa garanti således at de ikke hænger på opgaven selv.
Det er ikke muligt at klare denne opgave med afhentning/levering for et sådant firma idet denne udgift ligger på 700 - 1200 kr. blot for at få det hentet ved kunden, og det er tæt på fortjenesten på et sådant tv. Et typisk parallelimporteret tv på 40" / 42" til 8.000,- i udsalg giver en fortjeneste på 700 -1100 kroner ex.moms. Man skulle ikke regne meget på at der ikke må gå ret mange tv istykker før end der er underskud. Firmaet skal derefter sende tvet til service i Tyskland og her skal de også selv betale fragten derned.
jeg kan så som kunde være ligeglad med hvad deres overskud/underskud er, da jeg har krav på at de skal leve op til købeloven, men er det ikke irriterende at skulle diskuterer frem og tilbage med firmaet om de kan eller vil afhente det, og ja hvad gør man så hvis de lukkede?
Et er hvad man har krav på ifølge købeloven og noget andet er om man tror om firmaet rent faktisk vil være istand til at leve op til det i praksis. Det er en langsommelig og kedelig affære at skulle være nødt til at indklage et firma til forbrugerstyrelsen pga de ikke vil eller kan leve op til købeloven.
Jeg forsøger at gøre opmærksom på at autoriserede forhandlere faktisk kan tilbyde noget iforbindelse med salg af fladskærme som internetfirmaer ikke kan. ( Vi leverer eks. 75% af alle vores tv til kunderne og justerer dem ind uden beregning, og eks. kan man også se hvilken service man kan få ved www.scala-hifi.dk istedet for internetkøb.) Den autoriserede forhandler er rent faktisk ikke den store griske gullaschbaron ( 1.verdenskrig) og internetfirmaerne den store helt på den hvide hest. Man må træffe et valg når man køber et tv både imellem hvilket produkt man vil have og hvor man finder det bedst at købe det.
jeg forsøger at gøre opmærksom på at der ER forskel. Det er så DIG der skal bestemme hvad DU har behov for.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|