Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 00:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Højtalerkabler igen og igen og... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 03 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Januar 2009 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg vil lige kaste atter et indlæg ind omkring kabler. Gennem årene har jeg ejet mange kabler. Det dyreste var et Audioquest til 1000kr./mtr. Jeg har aldrig prøvet de helt dyre kabler og har aldrig ejet kabler købt ind for dyre penge. Mit Audioquest var købt brugt. Nuvel, mit Quest blev for kort, flyttede igen om og havde nu meget kort til hver højtaler. En bekendt havde snakket med en højtstående JBL-mand fra hovedsædet i Californien. Han havde sagt, at når de stillede anlæg op trak de bare nogle billige men kraftige kabler til højtalerne. Han mente ikke, at det kunne betale sig at investere mange penge, medmindre man havde råd til de helt afsindige kabler. Alt imellem var så godt som ligegyldigt....Hans påstand var at store højtalere med store basser skulle have kraftige kabler. Nu stod jeg her uden kabler og tænkte, at jeg ville tage ham på ordet. Jeg spiller på JBL 240 TI med 14 tommer basser så jeg skulle have gode muligheder for at teste det. Hvad så med kablerne? Jeg kiggede hos AV-cables.dk og fandt noget No name højtaler-kobberkabel med et tværsnit på 6 mm2. Efter at have læst en artikel, hvor man anbefalede at holde lederne adskilte med minimum 10 cm. mellem dem, besluttede jeg mig for at gøre det samme, i hvert fald det meste af vejen. 2 meter kabel til den ene og 1,5 meter til den anden. Jeg medkøbte nogle Supra spadestik, som var dyrere end kablet... Kablet kostede 22 kr./mtr. og spadestikkene ca. 45 kr./stk. 

Nu er kablerne ved at være spillet lidt til. Hvad så? Jeg har aldrig haft så meget smæk i basområdet og information. Længere op i frekvensområdet er de lidt tilbagetrukne, mangler lidt luft. Hvis det kun er et spørgsmål om tilspilning bliver det altså rigtig godt når de er helt klare. Hvis ikke lyder de stadigvæk godt over hele frekvensområdet, men med klart plus i bassen. Jeg kan imidlertidig ikke lade være med at tænke på hvor lidt jeg har fået i de dyre kabler jeg har ejet førhen.

Nogle vil nok mene, at der ikke findes solstråle -historier men at man får hvad man betaler for. Indenfor højtalerkabler er jeg i høj grad i tvivl. Nogle dage efter læste jeg så en artikel fra en eller anden elektronikingeniør, som der var linket til her på sitet. Han sagde yderligere, at kablernes tykkelse var ligegyldig. Nå det kan da testes men jeg er tilfreds for nu og ideen kan gives videre til andre, som overvejer at investere i kabler i mellemprisklassen. Måske var det bedre at bruge de sparede penge ved No namekabler til andre steder i hifikæden? Jeg ved ikke, men det har i hvert fald givet mig stof til eftertanke.

Til top Vis Rainbow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rainbow

Øvbøv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 16 Januar 2009 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Er det ikke fedt, at man opdager noget nyt og for nye input ind under huden

Men jeg forstår dig så udemærket godt. Der findes jo ligeså mange kabelmærker som hifi produkter. Så igen masser af lege med.

Jeg har osse prøvet almindeligt kabel og lidt dyrere kabler. Men har aldrig været over 500 kr meteren. Har Audio Quest type 4 højtaler kabel fordi det er det kabel der har givet mest i mellemtone området. Det er jo der det meste af musikken foregår og det går fint i hak sammen med resten.

Men mellem cd, forstærker, dvd og sub var der jeg faktisk havde den største "farvning" af lyden. Indtil jeg endte med Ixus og Oehlbach.

Men helt rigtigt....det er en jungle.

Hygge

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes