Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 18:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: 3D Stereo Sound med Room Correction??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
js1973
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 08 Februar 2010 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Hej alle.
Vil først lige gøre opmærksom på at dette er et fremtids drømme scenario - og det kan derfor meget vel være at det teknisk ikke kan lade sig gøre. Derfor er alle input velkomne .
Der bliver ikke taget hensyn til pris el. lign. Jo vildere jo bedre - intet fedtspil her.
Det er som sagt en drøm - og ikke noget jeg på nogen måde har mulighed for nu.

Jeg har det sidste stykke tid leget med tanken om - at jeg engang i fremtiden - hvis/når plads og penge tillader det - skal lave et 3D Stereo Sound setup - ikke at forveksle med et surround setup.

Jeg forestiller mig det således:

4 speakers - samme slags
1 pre amp
4 mono blokke eller 2 stereo power amps.
Evt - 2 eller 4 subwoofers.
CD afspiller /DAC/ Musikserver
Room correction med mulighed for "tidsindstilling så lyden rammer sweetspot på samme tid) " - tror det hedder time alignment på engelsk.

Speakers skulle så placeres og bruges således: 2 til fronten og 2 på enten siden eller lidt bagud til siden iforhold til sweetspot. Gerne i samme afstand til sweetspot.
Room correction/time alignment skulle så sørge for at lyden rammer sweetspot samtidigt og endvidere bruges som - room correction - selvfølgelig. Jeg ved f.eks. at de nye Pioneer surround receivers har roomcorrection med tidsindstilling/forskydning - ganske smart synes jeg.
Speakers skal så selvfølgelig tilkobles så de to speakers i venstre er de to venstrekanaler og ligeledes med de to speakers i højre - til de højre kanaler.

Er der nogle af jer andre der har tænkt på et lignende setup og evt har hørt sådan et setup? Jeg forestiller mig at lyden vil være meget 3D og rundt om en - men stadig i stereo - med instrumenter i venstre og højre osv. Kort sagt verdens største hørebøffer
Måske det bare er det rene vanvid - men jeg synes at tanken lyder fantastisk. 110 DB ren lyd lige ind i panden

Vanviddet:
Speakers i drømmescenariet kunne for mit vedkommende godt være 4 Soundlab U1PX elektrostater: http://www.soundlab-speakers.com/u1px.htm
med 2 eller 4 JL Audio Fathom f112 eller f113 subwoofers:
http://home.jlaudio.com/products_subs.php?prod_id=371.

Crossover på bunden kunne være så højt som mellem 70 - 100 hz. Jeg har hos en anden hifi geek leget med gamle Martin Logan CLS + 1 subwoofer og det lød ret fedt. Deling var omkring 70 hz. Stort åbent lydbillede og masser af smæk på bunden. Og NEJ - jeg hører ikke til dem der synes det er synd at bruge dynamisk bund på elektrostater - det rykker nemlig som ind i helvede! Stortromme skal sgu lyde som stortromme , og jeg hører en del elektronisk musik, jazz, rock og pop.
Elektronikken kunne være noget tilsvarende grotesk - har ikke leget så meget med den tanke endnu. Måske noget heftig Gryphon. Krell eller Marantz nye reference preamp + monoblokke.

Hvad synes i ? Er det overhovedet teknisk og ikke mindst lyttemæssigt "korrekt" / muligt. Vil man få det gode ved stereo - bare bedre - eller er det helt ude i skoven rent lyttemæssigt.

Giv mig jeres input - og om i selv har hørt sådan et 3D stereo setup i en eller anden form.

Med hi fi hilsen til alle.
JS1973

Audio Physic Scorpio. Marantz CD 63, Amp Pm 65. Mogami 3130. Flatline Black Knight. Pulsar Points.
Protools 8 Digi 003. Imac. ESI. Sennheiser. Future Sonics. Fender Strat Gibson Epiph
Til top Vis js1973's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af js1973

js1973
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 10 Februar 2010 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

What !!!!

Ikke én eneste som har leget med tanken om 4 speakers som i ovennævnte setup???

Audio Physic Scorpio. Marantz CD 63, Amp Pm 65. Mogami 3130. Flatline Black Knight. Pulsar Points.
Protools 8 Digi 003. Imac. ESI. Sennheiser. Future Sonics. Fender Strat Gibson Epiph
Til top Vis js1973's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af js1973

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes