Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 21:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Streamning lydkvalitet!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
thomas.larsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 10 Februar 2012 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Jamen det med kabler ved jeg betyder noget;-)
Men når jeg sammenligner nu her er det jo med samme kabel, for at kunne sammenligne min cd vs stramning, godt/dårligt er jo lige fedt i dette
tilfælde:-)

Jamen du skal være velkommen med din sonos! Jeg gir gerne lidt til ganen og ørene;-)
Til top Vis thomas.larsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas.larsen

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009
Lokalitet: København
Sendt: 11 Februar 2012 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Streaming som hifi er stadig helt spæd, og der er rigtig mange ubekendte faktorer når man sætter tre forskellige (Streamer-
DAC-forstærker) apparater i røven af hinanden og forventer hifi! CD var også rigtig mange år om at komme til at lyde godt,
bl.a. på grund af den samme vildfarelse som har ramt en del af streaming producenterne (og deres fans ) at det hele er
digitalt og derfor kan intet gå galt og bare alle ettaller og nuller kommer med over lyder det himmelsk. Sandheden er meget
langt derfra, og en cdafspiller har nu så mange år på bagen at man har fjernet en messe af unoderne og istedet har fordelen
af at have hele teknologien fra kilde til analog out samlet i et hus.

thomas.larsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2012 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Hmm tja det er muligt, men min cd fungere jo stadig kun som drev og er
derfor ikke analog! Men muligt du har ret?!!

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Februar 2012 kl. 02:35 | IP-adresse registreret  

thomas.larsen skrev:
thuekay skrev:
Så vidt jeg husker at have læst bygger sådan en Micromega maskine på en
Airport Express som modtager-del. (Ret mig endelig
hvis jeg husker
forkert)
Den (AE) har jeg lyttet på op imod en Squeezebox Touch med lineær psu, og der er meget stor forskel på lydkvaliteten af
det
signal der bliver spyttet
ud af deres digitaludgange.
SBT banker AE Big Time.
Enig!! Men nu er det IKKE en airport Express, den er meget forbedret! (har lavet en tråd
om
micromega vm-10)

En micromega vm-10 er en Airport Express, med en forbedret analog del, så hvis men bruge den digital udgang på en
micromega vm-10, kan man lige så god spare penge og købe en Airport Express, jeg se en micromega vm-10 som spild af
penge.

Der ligge en komplet Airport Express inden i en micromega vm-10, som så lige har fået en billige strømforsyning plus nogle
få analog del.

Man kan sige at micromega ikke har sat penge til ved at udvikle vm-10

Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

SilverLine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 11 Februar 2012 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

endukender skrev:
allanowich skrev:

Det er bedst med kabel frem for at være løs på tråden, som dog er vildt praktisk. Men der er færrest
fejl ved kabel end trådløst.

Hvad er det for en gang ævl?? Om det er kablet eller trådløs Ethernet, så sendes data i pakker, og med validering af data,
således at der IKKE er fejl i data.

Dette er ikke noget personligt, men pas nu på med at udtale dig om ting du ikke ved. Det giver bare grundlag for misforståelser
hos andre. Hvis du kun tror du ved det, så sørg enten for at gøre dette klart, eller overvej at lade andre med konkret viden
udtale sig.

Det kan godt være at du mener det er lige meget om det er trådløst eller kablet. Men jeg kan så fortælle at min squeezebox står 2 m fra min router,
så det trådløse signal er ret godt, MEN min SBT lyder klart bedre med et cat6 kabel i røven, og ved jeg langt fra er den eneste der mener det.
Generelt er kablet altid at foretrække over trådløst.
Til top Vis SilverLine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SilverLine Besøg SilverLine's Websted

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008
Sendt: 11 Februar 2012 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

SilverLine skrev:
endukender skrev:
allanowich skrev:

Det er bedst med kabel frem for at være løs på tråden,
som dog er vildt praktisk. Men der er færrest

Hvad er det for en gang ævl?? Om det er kablet eller trådløs Ethernet, så sendes data i pakker, og med validering af data,

Dette er ikke noget personligt, men pas nu på med at udtale dig om ting du ikke ved. Det giver bare grundlag for
misforståelser
hos andre. Hvis du kun tror du ved det, så sørg enten for at gøre dette klart, eller overvej at lade andre med konkret viden
udtale sig.

Det kan godt være at du mener det er lige meget om det er trådløst eller kablet. Men jeg kan så fortælle at min squeezebox
står 2 m fra min router,
så det trådløse signal er ret godt, MEN min SBT lyder klart bedre med et cat6 kabel i røven, og ved jeg langt fra er den
eneste der mener det.
Generelt er kablet altid at foretrække over trådløst.

Ja på squeezebox'en kan man nemt hører forskel på trådløs eller kablet. Men ja jeg har også hørt PC streaming løsninger
hvor det ikke er et problem
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 11 Februar 2012 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
endukender skrev:
allanowich skrev:

Det er bedst med kabel frem for at være løs på tråden, som dog er vildt praktisk. Men der er færrest

Dette er ikke noget personligt, men pas nu på med at udtale dig om ting du ikke ved. Det giver bare grundlag for misforståelser
udtale sig.
Min udtalelse bygger på, at det på flere fora og i magasiner lissom ligger i undertonerne, at kablet forbindelse er bedst for den mest stabile overførsel. Beklager hvis jeg fik det til at lyde som om, det var lyden som var bedst her. Det var blot stabiliteten i overførslen jeg focuserede på.  Tak for røffelen.

Ingen grund til at beklage da det eneste ævl i denne dialog er postulatet om, at der ikke forskel fordi data valideres i begge medie. Det er noget ævl at der så ikke kan være lydmæssig forskel, for det kan der! Men om trådløs eller kabel er bedst, varierer nok fra anlæg til anlæg. Er der tale om dataoverførsel, er det naturligvis fløjtende ligegyldigt om det kabel eller trådløs, men der behøver man heller ikke at bekymre sig om jitter m.v.

I mit setup er streaming langt bedre end CD afspilning, dvs. trådløs streaming og coax cabel til CD. Og begge er bitperfekte! Så forklaringen skal findes andet sted end "pakkevalidering"

Mit anlæg...
Til top Vis mbull's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbull

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 Februar 2012 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Et grundlæggende problem i SPDIF baserede streaming set-ups er at SPDIF bruger kilden som master, d.v.s. timingen af
dataoverførslen styres af signaglkilden, ikke DAC'en. Det betyder at DAC'en på en eller anden måde skal tilpasse sig
hastigheden (f.eks. PLL eller ASRC). Tilpasningsmekanismerne har en tendens til at samle jitter op fra inputtet.

Det grundlæggende problem kan f.eks. løses med asynkron USB, hvor timingen af dataoverførsel styres fra DAC'en og PC
softwaren tilpasser hastigneden på baggrund af flowkontrol signaler fra modatgeren via USB. Det betyder ikke at asynkrone
USB løsninger nødvendigvis er jitter resistente, men der er et bedre grundlag for at producenten kan opnå lav jitter end med en
SPDIF arkitektur.
Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

thomas.larsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2012 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Vil det sige du mener det er selve timingen fra min nas der fusker op, så laver jitter!?
Mvh Thomas

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2012 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Nok ikke NAS'en, da der er flow kontrol fra NAS til digital afspiller (TCP forbindelse), men mere i digitalafspilleren og forbindelsen fra digitalafspiller til DAC. Det er ikke hvad man kan kalde en logisk fejl, men små variationer i hvornår det næste 16-bit ord skal konverteres. De fleste mods til digitalkilder går ud på at forbedre timingen af bit så de sendes præcis med samme afstand (mest ligetil er forbedring af strømforsyning, da støj på strømfrosyningen giver tidsvariationer i appartets indre ur, som timer transmissionen.). Da SPDIF kombinerer data og clock i samme signal er der desuden det problem at selve dataindholdet bidrager til jitter og det er sandsynligvis forklaringen på at digitalkabler kan lyde forskelligt selv når der ikke er bitfejl. Prøv at google "spdif data dependent jitter".

DAC Producenterne har forskellige måde at reducere jitter på med varierende success, men så længe de skal være kompatible med SPDIF standarden kan de ikke komme udenom en form for variabel hastighed i DAC'en for at tilpasse sig kilden. Og med variabel hastighed følger ofte problemer med jitter.
Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

thomas.larsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2012 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Hvad mener du med digital afspiller? Jeg afspiller jo direkte fra min nas, og hvor jeg bruger min iphone som Remote!
Mvh Thomas

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2012 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

OK jeg var ikke med på at du kørte spdif direkte fra NAS til DAC. I så fald må det være NAS'en. Der er så tale om en NAS med
indbygget digitalafspiller og det er den indbyggede digitalafspiller der er en mulig årsag til problemerne. Der er sikkert en del
digital støj i sådan et kabinet, hvor der sidder en switch mode strømforsyning, computer og harddisk. Måske er løsningen for
dig at adskille NAS og digitalafspiller, så kun digitalafspilleren er i nærheden af dit hifi.

Personligt har jeg gode erfaringer med at bruge en moddet (psu + sw mods + frakoble display) Squeezebox Touch som
afspiller (kræver netværksadgang til kompatibel NAS eller PC). Den lyder for mig lige så godt som en M2Tech hiface og kan
fjernstyres med android/apple og den er ikke voldsomt dyr. Det eneste problem er at softwaren ikke er super. Jeg er desværre
nødt til at genstarte touch eller server en gang imellem (måske 5-6 gange pr år.).

thomas.larsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2012 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Squeezebox og sonos i moddet udgave er snart de eneste jeg ikke har prøvet, så det må jo være næste step så!

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 12 Februar 2012 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

thomas.larsen skrev:
torsteinowich skrev:
thomas.larsen skrev:
Vil det sige du mener det er selve timingen fra min nas der fusker op, så laver jitter!?
Mvh Thomas

Nok ikke NAS'en, da der er flow kontrol fra NAS til digital afspiller (TCP forbindelse), men mere i digitalafspilleren og
forbindelsen fra digitalafspiller til DAC. Det er ikke hvad man kan kalde en logisk fejl, men små variationer i hvornår det
næste 16-bit ord skal konverteres. De fleste mods til digitalkilder går ud på at forbedre timingen af bit så de sendes præcis
med samme afstand (mest ligetil er forbedring af strømforsyning, da støj på strømfrosyningen giver tidsvariationer i
appartets indre ur, som timer transmissionen.). Da SPDIF kombinerer data og clock i samme signal er der desuden det
problem at selve dataindholdet bidrager til jitter og det er sandsynligvis forklaringen på at digitalkabler kan lyde forskelligt
selv når der ikke er bitfejl. Prøv at google "spdif data dependent jitter".

DAC Producenterne har forskellige måde at reducere jitter på med varierende success, men så længe de skal være
kompatible med SPDIF standarden kan de ikke komme udenom en form for variabel hastighed i DAC'en for at tilpasse sig
kilden. Og med variabel hastighed følger ofte problemer med jitter.
Hvad mener du med digital afspiller? Jeg afspiller jo direkte fra min nas, og hvor jeg bruger min iphone som Remote!
Mvh Thomas

Aarh, sad der ikke en Micromega vm-10 imellem NAS og DAC i Primare?! Det er den torsteinowich omtaler som digitalafspiller...

//Allan
Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland

thomas.larsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2012 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Arhhh jo det er det vel egentlig :-), jeg tænkte mig ik lige om ;-) sorry
Mvh thomas

thomas.larsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2012 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg bestilt en cullen :-)
Glæder mig til at høre den, og Håber ik jeg blir skuffet!

Til top Vis thomas.larsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas.larsen

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Februar 2012 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

thomas.larsen skrev:

Du bliver glad for den

Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin

Stig78
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Februar 2012 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige kørt jeres kronolog igennem..

Jeg streamer også med stor succes.

Jeg bruger en vortexbox NAS som ripper mine cd'er til FLAC.
Og kører signalet videre til min PWD (perfectwave dac) som jeg så styrer med min iPad.
Signalet er 100% jitter frit fordi det bliver overført via i2s stik, som er indbygget i netværkskortet som sidder i min dac.

Jeg kan varmt anbefale det set-up. Det virker!

Hilsen Stig

PS AUDIO Perfectwave DAC
DIY LC Audio 2.3se
Vienna Acoustics Strauss
VDH kabler
Til top Vis Stig78's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stig78

gone4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Februar 2012 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Darwin skrev:

thomas.larsen skrev:

Du bliver glad for den

Helt enig.

Og når du har vænnet dig til hvor god den er, skulle du fjerne den trådløse, og forbinde med cat7, og blive endnu mere forbløffet!! God fornøjelse.

Til top Vis gone4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gone4it

MichaelDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Februar 2012 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Hvordan får man i2s ud af computeren?

Til top Vis MichaelDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelDK

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne