| Forfatter |
|
thomas_ls Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 421
|
| Sendt: 11 Februar 2012 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Leder efter en streamer (uden D/A converter) til at sende signalet ind i min converter.
Nogle bud på en fætter af høj kvalitet.
En joker kunne være denne
JF Digital HDM-01D High-end streaming fra USB eller
netværk, internet radio - afspiller alle formater i uhørt høj
kvalitet. Har ikke indbygget DAC http://www.audiocompagniet.dk/aktuelt_demo.htm
Nogen der har hørt den?
|
| Til top |
|
| |
440Hz Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2008 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 11 Februar 2012 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Thomas
Hvilke prisklasse, og hvilken opløsning? Hvilken DAC forventer du at bruge, eller skal DAC være indbygget? Vil du have DAB radio?
Prøv at se på disse løsninger:
http://www.simpleaudio.co.uk/
Uden radio: Pioneer N30 and N50
Onkyo har vist også et par nye produkter - Dette er vist den billigeste T-4070
http://audioengineusa.com/Store/Audioengine-D2
Den nye Amp. fra NAD lyder også godt: NAD C 390DD Direct Digital Powered DAC Amplifier, og der kan købes streamer/tuner i samme design til 5.000kr. Kan dog højst streame 24/48
Med venlig hilsen
Allan
|
| Til top |
|
| |
rotelman Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 537
|
| Sendt: 11 Februar 2012 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes rene PC løsninger f.eks. disse
Se http://www.itemaudio.co.uk/windows_audio_transport.html
eller http://www.itemaudio.com/index.php/digital-audio-sources/aud iocomputers/dat1-usb-audio-computer
eller man kan selv lave en og det bliver altså rigtig godt
|
| Til top |
|
| |
thomas_ls Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 421
|
| Sendt: 11 Februar 2012 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for input!
Den skal sende det digitale signal ind i en Lyngdorf TDAI 2200, så jeg skal ikke bruge DAC.
Prismæssigt er Linns topmodeller for dyre for eksempel, så jeg havde forestillet mig 5-10.000 maks.
Men er interesseret i at høre om alle alternativer.
|
| Til top |
|
| |
440Hz Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2012 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Thomas
Hvis den skal bruges uden DAC ind i en Lyngdorf, tror jeg du er den der kender svaret bedst.
Som du skriver nederst: "Sansebedrag og teknisk fascination blandt køberne/entusiasterne er ofte årsagen til, at vi reelt ikke får noget ekstra for de sidst-betalte kroner"
Jeg ville købe sådan en fætter: http://www.tapeconnection.dk/Hifi.aspx?id_category=3&pro duct_number=3303040
Og så hellere spare pengene til andre led i kæden eller skustisk dæmpning.
Hvis du læser hi-end revievs, så kan man erfare at PS3 bruges som direkte digital kilde, og hvad kabler angår tror jeg der er meget hokus pokus ind over når der sælges mega dyre HDMI kabler eller andre kabler der overfører digitalt.
Der har være ekspert analyser på kablerne, og der er sælgere som har måttet indrømme at der ikke var nogen forskel ud over den flotte plastik.
Venlig hilsen Allan
|
| Til top |
|
| |
440Hz Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2012 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Peiter Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
| Sendt: 12 Februar 2012 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
thomas_ls skrev:
JF Digital HDM-01D High-end streaming fra USB eller netværk, internet radio - afspiller alle formater i uhørt høj kvalitet. Har ikke indbygget DAC http://www.audiocompagniet.dk/aktuelt_demo.htm
|
|
|
Thomas, jeg tillader mig lige at undre mig lidt; Hvordan kan den afspille i uhørt høj kvalitet, uden DAC ..... ? __________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
|
| Til top |
|
| |
berger_2000 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2008 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 39
|
| Sendt: 15 Februar 2012 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peiter skrev:
thomas_ls skrev:
JF Digital HDM-01D High-end streaming fra USB eller netværk, internet radio - afspiller alle formater i uhørt høj kvalitet. Har ikke indbygget DAC http://www.audiocompagniet.dk/aktuelt_demo.htm
|
|
|
Thomas, jeg tillader mig lige at undre mig lidt; Hvordan kan den afspille i uhørt høj kvalitet, uden DAC ..... ? |
|
|
der er DAC i lyngdorf'en  __________________ Thomas
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 15 Februar 2012 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger to styk TDAI2200 forstærkere sammen med digital korrektion vha Linuxbaseret korrektionspc.
Jeg bruger Squeezebox, jeg har både benyttet Classic, Duet og Touch via optisk kabel (Toslink).
Jeg har sammenlignet den oprindelige musikfil, med den samme - når den via Squeezebox og Toslink - kommer frem til min
korrektionspc - og de er bit-identiske.
Dvs. musikken når frem uden fejl.
Der er derfor ingen grund til at investere i dyrere udstyr - det kan ikke blive bedre.
(Touch er på tilbud i Elgiganten i disse dage)
__________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
Kuritsu Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 15 Februar 2012 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vil ha' noget der har høj bruger venlighed og er god til at streame, da streaming ikke bare er streaming, ville jeg vælge Project Stream Box DS. Den har indbygget DAC men COAX ud så du kan tilslutte den ekstern DAC, så kan du jo teste hvad lyder bedst!!
Den har V-Tuner Internet radio indbygget, hvilket efter min overbevisning er den bedste..
Det er Stream Unlimited der har bygget stream delen og softwaren.
2 USB input til HDD/Nøgle/ Wifi
Jeg spiller på en der hjemme og den er super..
6500,-
Kris
|
| Til top |
|
| |
440Hz Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2012 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kuritsu
Du skriver at "streaming ikke bare er streaming" Et stykke hen af vejen kan vi være enige, men alt for ofte kommer der en fin indpakning og en hokus pokus tale fra en sælger og så bliver en Logitec Squeezebox touch solgt i en alu indpakning til 20.000kr.
I bund og grund skal der vel bare flyttes en bunke 10101101´er
Nu hvor du åbner debatten med udtalelsen om at "streaming ikke bare er streaming" jeg (vi) gerne høre mere om dine erfaringer. Har du lavet A/B test imellem forskellige streamer, og hvori var forskellen?
Hvad får man ved at købe en Project Stream Box DS til 6500kr., som man ikke får ved at købe en Marantz NA 7004 til 3995kr.?
http://hifi-freaks.dk/webshop//index.php?cPath=82_156
VH Allan
|
| Til top |
|
| |
tubeplayer69 Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 217
|
| Sendt: 15 Februar 2012 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej 440Hz,
Når man går ud fra at digitalt hifi kun er at flytte en bunke 0´er og 1´ere, så kan man også gå udfra at der ingen forskel er, vel ?
Sandheden er, at såfremt alle bits/bytes kommer frem (såkaldt bit-perfekt) er dér også det berygtede fænomen "Jitter".
Alt efter hvilket protokol (S/PDIF, adaptivt eller asynchront USB, FireWire, I2S) der skal anvendes og hvor meget anti-Jitter- teknologi der sidder i DAC´en, så kan der være stor lydmæsig forskel på musik-transport´en.
Hvor stor den lydmæsige forskel er, kommer naturligvis an på, hvilket niveau af Hifi vi skal tale om.
-men for de fleste er det nok marginaler....
Hilsen L.
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2012 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
I de fleste tilfælde er jitter et problem, men hvis DAC'en er konstrueret rigtigt, er det ikke noget problem.
Hvis DAC'en opsamler nuller og ettaller i en buffer, og opsampler vha egen clock før konverteringen - som det sker i TDAI2200
- er det ikke længere et problem.
__________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
tubeplayer69 Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 217
|
| Sendt: 15 Februar 2012 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Boman,
Jeg syntes ikke det er fair at sige at jitter ikke er noget problem længere, bare fordi en DAC er konstrueret på en bestemt måde.
Som altid i HiFi er der forskellige niveau´er af kvalitet, så der er skam ingen absolute løsninger....
Hilsen L.
|
| Til top |
|
| |
megholm Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 517
|
| Sendt: 15 Februar 2012 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
I de fleste tilfælde er jitter et problem, men hvis DAC'en er konstrueret rigtigt, er det ikke noget problem.
Hvis DAC'en opsamler nuller og ettaller i en buffer, og opsampler vha egen clock før konverteringen - som det sker i TDAI2200
- er det ikke længere et problem. |
|
|
Hvordan skulle det fjerne det jitter som drevet/streameren har introduceret? Som jeg forstår det, sørger det blot for at DAC'en
ikke introducerer yderligere jitter? __________________ You aint nobody without a naim!
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2012 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
megholm skrev:
Boman skrev:
I de fleste tilfælde er jitter et problem, men hvis DAC'en er konstrueret rigtigt, er det
ikke noget problem.
Hvis DAC'en opsamler nuller og ettaller i en buffer, og opsampler vha egen clock før konverteringen - som det sker i
TDAI2200
- er det ikke længere et problem. |
|
|
Hvordan skulle det fjerne det jitter som drevet/streameren har introduceret? Som jeg forstår det, sørger det blot for at
DAC'en
ikke introducerer yderligere jitter? |
|
|
Når nuller og ettaller ligger i bufferen er der ingen timing, det er bare data, så hvis de korrekte nuller og ettaller når frem til
bufferen, er alt ok og det kan ikke blive bedre, og eventuel jitter før bufferen er ligegyldig.
Når nullerne og ettallerne så igen skal blive til musik skal de afleveres til DA-converteren med den rigtige timing. Hvis DA-
converteren gør det ordentligt, er der ikke hørbar jitter.
TDAI2200 gør det ordentligt. __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Februar 2012 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, altså jitter er vel ikke et spørgsmål om de rigtige nuller og ettaller, men om timingen i dem? Derfor vil det vel altid være
bedst at få så lavt som muligt et jitter på det signal som går ind i DAC, så der er mindst muligt jitter at rette op?
At tale om hørbart eller ej er lidt omsonst i forhold til emnet.
__________________ You aint nobody without a naim!
|
| Til top |
|
| |
440Hz Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2012 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
tubeplayer69 skrev:
hej 440Hz,
Når man går ud fra at digitalt hifi kun er at flytte en bunke 0´er og 1´ere, så kan man også gå udfra at der ingen forskel er, vel ?
Sandheden er, at såfremt alle bits/bytes kommer frem (såkaldt bit-perfekt) er dér også det berygtede fænomen "Jitter". Alt efter hvilket protokol (S/PDIF, adaptivt eller asynchront USB, FireWire, I2S) der skal anvendes og hvor meget anti-Jitter- teknologi der sidder i DAC´en, så kan der være stor lydmæsig forskel på musik-transport´en.
Hvor stor den lydmæsige forskel er, kommer naturligvis an på, hvilket niveau af Hifi vi skal tale om. -men for de fleste er det nok marginaler....
Hilsen L.
|
|
|
Hej L.
Som jeg også skrev, så er jeg med på at der kan være forskelle, men jeg efterlyser folks oplevelser. Er der nogen der har kunnet høre forskelle på kvaliteten af forskellige streamer.
Du skriver at der kan være "stor lydmæsig forskel på musik-transport´en" Men du skriver også men for de fleste er det nok marginaler....
Lad os sige et anlæg med et sæt B&W CM9 og en NAD C390DD. Ville det være synd at fodre det med 24bit fra en Logitec Squeezebox Touch til 1590kr.
http://www.stereophile.com/content/logitech-squeezebox-touch -network-music-player-measurements
http://www.anedio.com/index.php/article/squeezebox_touch
Ovenstående link fortæller noget om dens jitter - Jeg har ikke sammenlignet den med andre streamere, men jeg syntes også det er mest spændende og høre hvilke subjektive oplevelser I har.
/440Hz
|
| Til top |
|
| |
ph0ton Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2005
Status: Offline Indlæg: 49
|
| Sendt: 15 Februar 2012 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Åh gud ikke endnu en afsporing af en tråd om jitterens ødelæggende egenskaber i forhold til lyden. Det er jo nyttelyst - Hifi
er en hobby, hvor mange bruger mange penge på at optimere hele deres audiokæde, og det er jo helt fint. Folk der skruer i
biler bruger også mange penge på noget som udefrakommende mener er ligegyldigt.
Faktum er at nogen kan høre forskel på DACs / kabler osv. Omend det så er placebo, fakta eller videnen om at man hører
lyd
fra en dyr DAC der gør udslaget er ligegyldigt. Det er lige så valide købsargumenter. Det er dog ikke særligt gode
diskussionsargumenter fordi vi alle har forskellige kvalitetsbegreber. Og er der tale om placebo, så er det helt sikkert at der
vil være vild spredning i holdningerne til produkter.
Personligt mener jeg ikke jitter er noget problem. Især ikke efter at have læst [1], hvor der er udført en AB/X test på jitter
med erfarende lyd folk som fx. musikproducere. Efter min mening kommer paperet med følgende konklusioner:
1) 16 bit / 44 kHz indspilninger kræver under 130 ps jitter for at den fulde opløsning kan opretholdes, dvs en 20 kHz tone
bliver afspillet som optaget. Jeg vil tro tolerancen er mindre for højere opløsninger, fx 24 bit / 96 kHz
2) Ingen i ABX testen kunne høre jitterfejl på under 250 ns. Og det er professionelle lyttere der kender deres materiale rigtig
godt.
3) Det meste forbruger elektronik har en typisk jitter fejl på 3 ns eller derunder.
4) Forfatterne diskutere endvidere om meget små jitterfejl drukner i højtaleres uliniariteter.
1) Støtter folk der mener man skal bruge mange penge på lav-jitter udstyr for at få den bedste lydoplevelse. 2),3) støtter
folk der mener det kan være lige meget. Drop diskussionen om jitter betyder noget, for det går begge veje. 4) er jo så en
interessant ubekendt, som nok har meget med dine højtaleres pris at gøre.
Personligt mener jeg at streameren / DAC'ens rekonstruktionsfiltre / lavpas filtre, strømforsyningsstøj, buffer kredsløb,
analog spændingsforstærkning mener jeg er meget mere udslagsgivende for DAC / streamer lyden. Og så er dyre
streamere / DAC ofte noget mere estetiske i materialer og design.
Jeg køber nok en Squeezebox Touch til mit kommende anlæg fordi den er billig og kan alt det jeg har brug for, men der er
ikke nogen tvivl om at jeg hellere vil have en rigtig dyr streamer fordi kvalitetsindtrykket er meget bedre.
[1]
http://amorgignitamorem.nl/Audio/Jitter/Detection%20threshol
d%20for%20distortions%20due%20to%20jitter%20on%20digi
tal%20audio%2026_50.pdf
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Februar 2012 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg troede vi diskuterede hvordan vi slap af med jitter?
__________________ You aint nobody without a naim!
|
| Til top |
|
| |