| Forfatter |
|
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 26 Februar 2012 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal have nogen nye højtaler og overvejer meget kraftigt nogen studiomonitors som ofte har balanceret indgang, ud over det overvejer jeg at sælge mit creative usb sound blaster x-fi hd usb lydkort for at købe et lydkort med balanceret udgang (har fået at vide hos 4sound at xlr ind i studio monitors er bedst, så vidt jeg ved er xlr altid balanceret,jeg puttede et ubalanceret signal ind i en balanceret indgang i mine gamle studio monitors pga lydkortet)
Nu er det så jeg vil høre hvordan finder jeg ud af om et lydkort har balanceret udgang?
Fordi jeg kan ikke se om et lydkort på thomann er balanceret med mindre det står der og jeg har ikke kunnet finde nogen valg mulighed hvor det var balanceret lydkort jeg kunne vælge at søge efter.
|
| Til top |
|
| |
PifPafGiraf Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 135
|
| Sendt: 26 Februar 2012 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
En ekstern DAC med balancerede udgang burde dække dit behov. en cambridge dacmagic går for 11-1300 brugt, hvor den oveni også fungerer
som volumen kontrol.
|
| Til top |
|
| |
Max.H Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 26 Februar 2012 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
PifPafGiraf skrev:
En ekstern DAC med balancerede udgang burde dække dit behov. en cambridge dacmagic går for 11-1300 brugt, hvor den oveni også fungerer
som volumen kontrol. |
|
|
Hvordan vil du bruge den som volumenkontrol ?
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2012 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
PifPafGiraf skrev:
En ekstern DAC med balancerede udgang burde dække dit behov. en cambridge dacmagic går for 11-1300 brugt, hvor den oveni også fungerer som volumen kontrol. |
|
|
For dyrt
|
| Til top |
|
| |
boxer Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 83
|
| Sendt: 26 Februar 2012 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må være enCambridge Dacmagic+, du tænker på.
__________________ Mvh Boxer
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2012 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
PifPafGiraf Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2012 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
boxer skrev:
Det må være enCambridge Dacmagic+, du tænker på. |
|
|
Det er korrekt, der skal lige være det essentielle + :) hvis altså man vil bruge den som volumen kontrol. ellers er der jo selvfølgelig volumen på
selve højttalerne man kan styre det på.
Så bliver der sagt den er for dyr? Den v-Dac der bliver linket til koster jo 2000,- det er da en del mere end en brugt Dacmagic (uden +)
Ellers hvilken som helst Dac med xlr er sagen, hvis der er noget brugt herinde til dit budget er det vel bare at kaste sig over det med det samme.
Vh Andreas
|
| Til top |
|
| |
PifPafGiraf Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2012 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er en der sælger sin dacmagic for 1300 på DBA på amager. måske kan du presse ham til 1100.
det ville være et godt køb.
og ellers hvad er dit budget så?
Skal du lavere end 1100 kan jeg ikke rigtig forestille mig om det gør nogen forskel eller ej med xlr/
rca. og er det overhovedet bedre med xlr? Hvad var 4sounds argument for at bruge xlr?
Vh
Andreas
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2012 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
PifPafGiraf skrev:
boxer skrev:
|
Det må være enCambridge Dacmagic+, du tænker på.
|
|
|
Det er korrekt, der skal lige være det essentielle + :) hvis altså man vil bruge den som volumen kontrol. ellers er der jo selvfølgelig volumen på selve højttalerne man kan styre det på.
Så bliver der sagt den er for dyr? Den v-Dac der bliver linket til koster jo 2000,- det er da en del mere end en brugt Dacmagic (uden +)
Ellers hvilken som helst Dac med xlr er sagen, hvis der er noget brugt herinde til dit budget er det vel bare at kaste sig over det med det samme.
Vh Andreas |
|
|
Det den øverstet på dba ved ikke om det er den nederste sælger snakker om (V-dac II)
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2012 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
PifPafGiraf skrev:
Der er en der sælger sin dacmagic for 1300 på DBA på amager. måske kan du presse ham til 1100. det ville være et godt køb. og ellers hvad er dit budget så? Skal du lavere end 1100 kan jeg ikke rigtig forestille mig om det gør nogen forskel eller ej med xlr/ rca. og er det overhovedet bedre med xlr? Hvad var 4sounds argument for at bruge xlr? Vh Andreas |
|
|
Ikke andet end det lyder bedste og har også spurgt på forum hvad er bedste og der fik jeg også af vide at det var xlr, men har ikke spurgt hvorfor, men er sikkert pga xlr er balanceret (selv om trs også kan være det)
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 27 Februar 2012 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
gasolin skrev:
PifPafGiraf skrev:
Der er en der sælger sin dacmagic for 1300 på DBA på amager. måske kan du presse ham til 1100. det ville være et godt køb. og ellers hvad er dit budget så? Skal du lavere end 1100 kan jeg ikke rigtig forestille mig om det gør nogen forskel eller ej med xlr/ rca. og er det overhovedet bedre med xlr? Hvad var 4sounds argument for at bruge xlr? Vh Andreas |
|
|
Ikke andet end det lyder bedste og har også spurt på forum hvad er bedste og der fik jeg også af vide at det var xlr, men har ikke spurgt hvorfor, men er sikkert pga xlr er balanceret (selv om trs også kan være det)
|
|
|
Det er fordi der sidder en operationsforstærker mere i kæden til RCA udgangene. Det er en OPA275, som heller ikke er kendt for sine audio-kvaliteter. Mener det er noget impedanstilpasning. Men det virker fint med nogle simple XLR til RCA konverter til ca 30kr. eller lod noget sammen selv.
Har haft låget af den og læst i service manulen. Og den er god nok. På XLR udgangene er kæden som følger:
DAC-chip -> NE5532 -> XLR-terminaler.
På RCA udgangene er kæden som følger:
DAC-chip -> NE5532 -> OPA275 -> RCA-terminaler.
Og ja - det burde kunne høres, jeg kan i hvert fald tydeligt. Ellers tilslut begge dele samtidig og skift frem og tilbage mens du lytter. Det burde fjerne enhver tvivl 
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 27 Februar 2012 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er som udganspunkt ikke kvalitetsforskel på balanceret og singleended. balanceret har sine fordele på lange kabeltræk over 5-10 meter og ellers er der ingen fordele.
Det er kun ved 100% ægte balancerede produkter der er forskelle på lydkvalitet også, men det er en helt anden liga prismæssigt.
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2012 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
|
Der er som udganspunkt ikke kvalitetsforskel på balanceret og singleended. balanceret har sine fordele på lange kabeltræk over 5-10 meter og ellers er der ingen fordele.
Det er kun ved 100% ægte balancerede produkter der er forskelle på lydkvalitet også, men det er en helt anden liga prismæssigt.
|
|
|
Hvis jeg valgte at købe nyt lydkort med balanceret udgang så ville jeg ikke kun få fjernet evt støj der påvirker singalkablet men jeg ville jo også generalt få bedre lyd, hvis jeg kan finde et bruget eller nyt usb lydkort med balanceret udgang som har bedre lyd end mit soundblaster kort (bærbar) eller tager jeg fejl?
Der er jo folk der rynker på næsten af et creative soundblaster usb lydkort (x-fi) fordi de ikke synes det er så godt lydmæssigt. Til prisen (fik 20 eller 25% rabat og gratis fragt) kan jeg ikke klage da jeg er sikker på jeg kun kan få et meget bedre lydkort ved at købe brugt (ville oprindeligt have haft et audiotrack cube lydkort men det var for dyrt som ny og et brugt kort kunne jeg ikke finde)
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2012 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den balancerede udgang giver ikke i sig selv bedre lyd, og med normale kabellængder er der heller ikke mindre støj. Jeg har også haft et X-fi USB lydkort, og det er faktisk ganske glimrende, når man husker at slå alle de avancerede funktioner fra.
Jeg er dog nu gået væk fra lydkort og bruger en 100% digital signalvej. Hvis ikke du har brugt for at spille meget højt, kan du få et få digitalt input board og digital forstærker fra www.minidsp.com, så slipper du for at skulle bruge penge på lydkort/DAC.
www.sumoh.dk har også nogle digitale forstækere til menneskepenge.
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2012 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bruger slet ikke de avanceret justerings muligheder, jeg køre bare signalet in i lydkortet med 24 bit og 96000hz som er max kabel ind i de aktive højtaler jeg havde og så ellers bare en masse musik
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2012 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man har bruger kabel fra det samme mærke, det same lydkort og der er phone i lydkortet, kan man så høre forskel om det er rca,trs eller xlr man bruger i nogen studio monitors?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2012 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
gasolin skrev:
| Hvis man har bruger kabel fra det samme mærke, det same lydkort og der er phone i lydkortet, kan man så høre forskel om det er rca,trs eller xlr man bruger i nogen studio monitors? |
|
|
Nej (jeg kan ikke og har prøvet). Hvis der som nævnt tidligere sidder en dårlig komponent, så kan der godt være forskel, men det er ikke pga. balanceret vs. single ended.
|
| Til top |
|
| |