Emne: Ny Dac - hvilken? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
tubeplayer69 Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 217
|
| Sendt: 27 Februar 2012 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej reenberg,
jamen det behøver du da slet ikke. Læs dog hvad der står :
"ved at upsample en musik-fil på en computer fra 44.1kHz til 96/192kHz og sammenligne med den originale CD...."
Du har en D.A.D. og en Benchmark DAC.....så har du da også en afspiller der kan klare 96. el. 192 kHz ?
Hvis ikke det, så skaf lige en tingest der kan. det koster ikke 23.000 kr.
hilsen leif
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Februar 2012 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej thomas.larsen
Du skrev :
"Det er muligt jeg er helt på afveje, men så vidt jeg har forstået er det netop noget af det der er blevet forbedret på en cullen, altså at der blir clock'et oftere, at den sender 96khz afsted!? Og at jitter derfor er voldsomt mindsket....
Ret mig endelig hvis dette er helt på afveje."
-ja, jeg bliver nok nød til at rette lidt på din (og nogle andres) opfattelse.
Idéen med at upsample en digital fil har været kendt i mange år (også i andre sammenhænge end audio), men i hifi-kredse har denne teknik fået en ny relevans med udviklingen af playere der faktisk kan afspille en upsamplet fil.
Indtoget af computere har gjort opmærksom på at når man upsampler før DAC´en lyder det afgørende bedre end når man gør det efter transmissionen.
Årsagen er at ved en højere samplingrate bliver DAC´ens masterclock tvungen til at udføre flere dispatches, alså at korrigere for unøjagtigheder før de når ind i D/A chip´en.
Det er aldeles anderledes end hvis en D/A chip selv upsampler signalet (som DACs normalt gør). Det sker under alle omstændigheder i de fleste D/A chips blot ved en intern oscillator i chip´en.
Master-clocken´s nøjagtighed retter denne teknik ikke meget på.
Som sagt, kan enhver som kan afspille en højere samplingrate, kan blot prøve på at upsample en fil med f.eks foobar, og aflytte resultatet.
hilsen leif
|
| Til top |
|
| |
thomas.larsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 201
|
| Sendt: 27 Februar 2012 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
tubeplayer69 skrev:
Hej thomas.larsen
Du skrev :
"Det er muligt jeg er helt på afveje, men så vidt jeg har forstået er det netop noget af det der er blevet forbedret på en cullen, altså at der blir clock'et
oftere, at den sender 96khz afsted!? Og at jitter derfor er voldsomt mindsket....
Ret mig endelig hvis dette er helt på afveje."
-ja, jeg bliver nok nød til at rette lidt på din (og nogle andres) opfattelse.
Idéen med at upsample en digital fil har været kendt i mange år (også i andre sammenhænge end audio), men i hifi-kredse har denne teknik fået en
ny relevans med udviklingen af playere der faktisk kan afspille en upsamplet fil.
Indtoget af computere har gjort opmærksom på at når man upsampler før DAC´en lyder det afgørende bedre end når man gør det efter
transmissionen.
Årsagen er at ved en højere samplingrate bliver DAC´ens masterclock tvungen til at udføre flere dispatches, alså at korrigere for unøjagtigheder før de
når ind i D/A chip´en.
Det er aldeles anderledes end hvis en D/A chip selv upsampler signalet (som DACs normalt gør). Det sker under alle omstændigheder i de fleste D/A
chips blot ved en intern oscillator i chip´en.
Master-clocken´s nøjagtighed retter denne teknik ikke meget på.
Som sagt, kan enhver som kan afspille en højere samplingrate, kan blot prøve på at upsample en fil med f.eks foobar, og aflytte resultatet.
hilsen leif
|
|
|
Godt så! :-)
Men noget har de lavet ved den for den lyder godt hvad enten den upsampler før el. efter, og jitter er 100% reduceret til et minimum, hvilket man
tydeligt kan høre :-)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Februar 2012 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej thomas.larsen,
-bemærk venligst at jeg sjældent taler om den absolute kvalitet af bestemte apparater.
For mig handler det ikke om at sige at DAC X er bedre end DAC Y.....jeg har faktisk ikke nævnt nogen DAC som være bedre end nogen anden.
Hvad er det du kan høre, der er 100% reduceret ??
Når du virkelig tror at jitter i din DAC er reduceret 100% og at det alligevel er ligegyldigt, så kan du jo tro hvad du vil.
-men hvis du virkelig gerne vil vide hvordan tingene hænger sammen, må du være mere nysgerrig; mere tolerant og mindre påståelig.
Alt andet er blot en gang : "se på mig" -pladder !
hilsen leif
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Februar 2012 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
tubeplayer69 skrev:
Hej thomas.larsen,
-bemærk venligst at jeg sjældent taler om den absolute kvalitet af bestemte apparater.
For mig handler det ikke om at sige at DAC X er bedre end DAC Y.....jeg har faktisk ikke nævnt nogen DAC som være bedre end nogen anden.
Hvad er det du kan høre, der er 100% reduceret ??
Når du virkelig tror at jitter i din DAC er reduceret 100% og at det alligevel er ligegyldigt, så kan du jo tro hvad du vil.
-men hvis du virkelig gerne vil vide hvordan tingene hænger sammen, må du være mere nysgerrig; mere tolerant og mindre påståelig.
Alt andet er blot en gang : "se på mig" -pladder !
hilsen leif
|
|
|
Måske jeg ikke udtrykte mig korrekt...
Jeg mente at jitter 100% sikkert var blevet reduceret, og ikke at det er reduceret 100%, Der er jo en forskel ik ;-)
Så er skam ikke påståelig men siger bare at der virkelig er forskel i jitter påvirkningen i en cullen og en standard sonos, og jeg startede jo egentlig
med at høre folks ideer til hvilken dac der kunne erstatte min primare, og jeg den vej kunne optimere mit grej yderligere..... Så ingen grund til at vi
skal mundhugges :-)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Februar 2012 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej thomas.larsen,
Nej, ingen vil "mundhugges"....tværtimod !
Hvis du vil forstå hvorfor/hvordan forskellige digitale apparater opnår en vis kvalitet (god el. dårlig), så er det vigtigt at de kan forstå hinanden. Der er opgaven af et protokol.
Du kan kombinere de to mest fantastiske apparater med hinanden, men hvis protokol ´en er en standard xxx type, så er det fuldstændig ligegyldigt at tale om kvalitet.
Protokol´er er digitale aftaler mellem enheder.
Du kan sætte den mest perfekte DAC på en dårlig player med S/PDIF....den dårlige player vil inficere DAC´en med jitter.
-hvor meget er et spørgsmål om....pris.
Hvis du er happy med Cullen, så er alt jo fint.
-men tro ikke på absolut 100% jitterfrit.
Men jitter er ikke noget "mode-ord" -det er reelt et problem, og der er kun jitter der gør forskellen i det digitale domæne.
Intet andet !!!!!
hilsen leif
|
| Til top |
|
| |
Darwin Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 784
|
| Sendt: 27 Februar 2012 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er spændt på hvordan min nye Primare Pre 32 forforstærker spiller med mediemodul de har arbejdet i flere år på deres mediemoduel
der er arbejdet meget på at få en så god lyd både fra usb og coax min interesse er dog mest direkte fra netværk RJ45 stik der også kan arbejde med 24/192 filer..jeg ved medie moduler er udsat mange gange da de ikke kunne få den kvalitet de ønskede men NU skulle den være klar i Marts ca 1,5 år efter de havde lovet det på HIFI messen i københavn så jeg ser frem til at teste det...
dem som har hørt det på demo aften snakker om sublim men jeg vil lytte med egen øre før jeg kaster mange penge efter sådanne en....
men er ved at være utålmodig da jeg solgte min Primare SP32 for et par mdr..siden
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Februar 2012 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
tubeplayer69 skrev:
hej thomas.larsen,
Nej, ingen vil "mundhugges"....tværtimod !
Hvis du vil forstå hvorfor/hvordan forskellige digitale apparater opnår en vis kvalitet (god el. dårlig), så er det vigtigt at de kan forstå hinanden. Der er
opgaven af et protokol.
Du kan kombinere de to mest fantastiske apparater med hinanden, men hvis protokol ´en er en standard xxx type, så er det fuldstændig ligegyldigt at
tale om kvalitet.
Protokol´er er digitale aftaler mellem enheder.
Du kan sætte den mest perfekte DAC på en dårlig player med S/PDIF....den dårlige player vil inficere DAC´en med jitter.
-hvor meget er et spørgsmål om....pris.
Hvis du er happy med Cullen, så er alt jo fint.
-men tro ikke på absolut 100% jitterfrit.
Men jitter er ikke noget "mode-ord" -det er reelt et problem, og der er kun jitter der gør forskellen i det digitale domæne.
Intet andet !!!!!
hilsen leif
|
|
|
Hej Leif
Jamen når nu jeg er overbevist om at en moddet sonos rent faktisk er en rigtig rigtig god player hvilket rigtig mange har erfaret og testet, så burde
der jo også være en forbedring at hente ved udskiftning/opgradering af min dac..... Ikke sandt?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Februar 2012 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Darwin skrev:
Jeg er spændt på hvordan min nye Primare Pre 32 forforstærker spiller med mediemodul de har arbejdet i flere år på deres
mediemoduel
der er arbejdet meget på at få en så god lyd både fra usb og coax min interesse er dog mest direkte fra netværk RJ45 stik der også kan arbejde
med 24/192 filer..jeg ved medie moduler er udsat mange gange da de ikke kunne få den kvalitet de ønskede men NU skulle den være klar i Marts ca
1,5 år efter de havde lovet det på HIFI messen i københavn så jeg ser frem til at teste det...
dem som har hørt det på demo aften snakker om sublim men jeg vil lytte med egen øre før jeg kaster mange penge efter sådanne en....
men er ved at være utålmodig da jeg solgte min Primare SP32 for et par mdr..siden |
|
|
Hejsa
Jeg har hørt den som en Prototype/demo for godt et halvt år siden, men ikke på mit eget grej, så kan ikke sammenligne med noget..... Men den
spillede
fint sammen med de system audio højt. Vi spillede på, men har som sagt ikke lyttet intenst på den.
Jeg har også ventet lige siden på de skulle få den i butikkerne, men blev utoldmodig og købte min sonos :-)
|
| Til top |
|
| |
ph0ton Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2005
Status: Offline Indlæg: 49
|
| Sendt: 28 Februar 2012 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
tubeplayer69 skrev:
hej thomas.larsen,
Men jitter er ikke noget "mode-ord" -det er reelt et problem, og der er kun jitter der gør forskellen i det digitale
domæne.
Intet andet !!!!!
|
|
|
Så samplingsfrekvensen og bitdybden er ligegyldig ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Februar 2012 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej thomas.larsen,
Ja, men selvfølgelig er der da forskelle på DACs, men når du transmitterer via S/PDIF er signalets kvalitet fra playeren en særdeles afgørende faktor.
Uanset hvor effektivt DAC´en kan reducere jitter, så spiller det en rolle ved hvilken samplingrate der bliver transmitteret.
Derfor kan det meget vel være, at du får mere ud af dét, ved at finde en player der kan afspille med 96 el. 192 kHz.
Hej også ph0ton,
Selvfølgelig er både samplingfrekvensen og bitdybden ikke ligegyldig.
Har du nogensinde hørt en ægte masterfil i 24/192 er der slet ingen tvivl....det er på et kompetent anlæg en helt anden dimension af digital lyd. Men den slags filer er der jo ikke så voldsomt mange af.
Når jeg hér slår et slag for at upsample CD kvaliteten, er det ikke for at forøge opløsningen, for det kan ikke lade sig gøre, men ved at upsample filen til en højere samplerate, får jeg DAC til at takte signalet oftere og derved øge dens jitter-performance.
-og det kan høres øjeblikkeligt på de fleste anlæg.
Ovre på AVtainment har vi diskuteret dette, og dér finder man opskriften på at upsample en fil :
http://www.avtainment.dk/forum/interpolation_topic1085_page5 .html
hilsen leif
|
| Til top |
|
| |
lydfrede Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 303
|
| Sendt: 28 Februar 2012 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis i skal streame high end fra computer ,går det ikke uden et pro lydkort ,usb kører på dårlige standard codecs ,et pro
lydkort har dedikerede asio drivere
så usb egner sig ikke til high end audio ,usb er til leverpotejslyd
jeg er selv pt på jagt efter en dac ,kan se de forskelige dac's der er foreslået .alle er alt for dyre i forhold til indholdet af
elektronik
jeg køber en ultimativ pcm 1704u-k dac med 4 stk pcm1704 i ,diskret analog del i klasse a ,super clock ,seperat psu
,udstandset alu kabinet ,r core trafoer ,22 seperate strømreguleringer det bliver ikke vildere
prisen er 1100 euro ,kvaliteten er næsten 100% bedre end benschmark,s dac1
tilsvarende fra danske forhandler koster ikke under 50 kilo
så vi bliver snydt så vandet driver af dk forhandlerne ,man kan købe en kina dac ,for 200dollars med pcm 1798 ,og luksus
clock og opa627 ,i dk ville den nok koste omkring 10000kr
http://www.analogmetric.com/category.php?id=21
jeg linker ikke da pcm 1704 desværre udgår ,og de nye bb chip er ikke lige så gode ,og det er et lille restlager jeg har
fundet
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|