| Forfatter |
|
texe Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 401
|
| Sendt: 26 December 2008 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg har på bagsiden af mine KEF iQ30 to små kabler siddende på hver højtaler. To røde og to sorte. De forbinder nederste kabelindgang med øverste.
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad disse bruges til, og om de reelt behøver sidde der?
På forhånd tak og godt nytår :)
|
| Til top |
|
| |
adamtulinius Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 108
|
| Sendt: 26 December 2008 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dine højttalere kan bi-wires. Hvis du fjerner kablerne, så er det kun diskanten eller bassen der spiller..
|
| Til top |
|
| |
texe Forum Bruger

|
| Sendt: 26 December 2008 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cool. Tak! Jeg må sgu hellere lade dem sidde så ;)
|
| Til top |
|
| |
DavidH Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 108
|
| Sendt: 27 December 2008 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, eller fjerne dem og få fat i noget biwire kabel. Om det giver nogen forbedring kan dog hurtigt ende i en af de sædvanlige lange diskussioner (uden nogensinde at nå til enighed)
|
| Til top |
|
| |
texe Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2009 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kunne faktisk godt tænke mig at finde et alternativ, de er nemlig ikke særlig pæne de små bæster. Problemet er dog at mine nuværende højtalerkabler er relativt dyre (QED XT400), så jeg ønsker ikke umiddelbart at skifte dem ud.
Findes der andre alternativer til disse små "forbinderkabler", således at jeg kan få noget mere diskret?
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 02 Januar 2009 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|

Jeg synes da at det normalt er rimeligt diskret. Har du evt. mulighed for at tage et billede så vi kan se hvordan det ser ud nu. Det ville nok gøre det nemmere at komme med forslag.
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 03 Januar 2009 kl. 00:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne også købe noget krympeflex i en farve der matcher bagsiden af dine højtalere. Krympeflex er et stykke gummi der kryber ved høj varme, der først trækkes over kablerne og derefter varmes op med en lighter (forsigtigt) eller et varmeapperat (hårtørrer).
__________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |
texe Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2009 kl. 01:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine er meget voldsomme når man ser højtaleren i profil. Her.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 03 Januar 2009 kl. 01:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
texe skrev:
| Mine er meget voldsomme når man ser højtaleren i profil.Her. |
|
|
hvorfor afisolerer du ikke bare lednings-enderne, og benytter den - de terminaler ligner da nogen der kan klare temmeligt kraftigt kabel __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
texe Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2009 kl. 01:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan:
Jeg tror ikke de kommer til at fylde meget mindre alene ved at jeg fjerner termineringen? De vil stadig "stritte" ud :)
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2009 kl. 02:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
texe skrev:
Jan:
Jeg tror ikke de kommer til at fylde meget mindre alene ved at jeg fjerner termineringen? De vil stadig "stritte" ud :)
|
|
|
du har da ret - jeg havde i tankerne at terminalerne sad lidt længere fra hinanden - men gu' ved om ikke 2 stykker 2kvadrat sølvtråd eller kobber gør samme virkning ?
men egentligt kigger man vel ikke så meget deromme ? __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 03 Januar 2009 kl. 02:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne tage et 2-3 cm. langt stykke kabel og sætte direkte imellem terminalerne - i stedet for at køre "udenom" - så sidder der kun kabel inde imellem terminalerne, hvilket er langt pænere, og sikkert også bedre - kortere kabel må være bedre.. og når du nu har så meget ekstra, kan du jo øre dobbelt, hvis det kan være imellem terminalerne. Jeg ville slagte de færdiglavede mellem-kabler, og bruge dem uden terineringen.. korte dem op og sætte dem i direkte. Prøv evt. med noget billigere kabel for at finde rette længde etc. - og se hvor meget terminaerne kan gabe over. Lidt som det her - bare endnu kortere - lige linie imellem terminalerne.. Sådan her - bare med dit kabel - og med isolering - og direkte mellem terminalerne istedet for bagom toppen...  Eller gør som Stanley har vist - afisoler et stykke kabel "midtpå" til første terminal, og træk videre igennem til næste terminal.. men så ryger termineringen / den fine indpakning måske.  Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
texe Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2009 kl. 02:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan det ikke lade sig gøre at købe sådanne løsninger? Jeg har ikke noget imod at punge ud, jeg skal blot vide hvad jeg skal købe :)
|
| Til top |
|
| |
RAZZER Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 803
|
| Sendt: 03 Januar 2009 kl. 03:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ærlig talt texe synes da det ser godt ud de Jumbere som du har, det ser ud som om det er et færdigt termineret sæt. Du har købt Hterne brugt ikke? Hvis jeg var dig ville jeg være glad for det sæt jumbere og beholde eller købe et sæt biwire kabler at begynde at lave kabel fusk med et afisoleret kabel mellem de 2 terminaler vil være en langt dårligere løsning end de jumbere du har som efter hvad jeg kan se på dit billede ser meget seriøse ud.
Mvh Rasmus
|
| Til top |
|
| |
texe Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2009 kl. 03:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, højtalerne er skam nye og jumperne sad på :)
Jeg synes umiddelbart det ødelægger looket, så en mere diskret løsning ville passe mig bedre, men selvfølgelig ikke på bekostning af lydkvaliteten.
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 03 Januar 2009 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siden du ikke har noget i mod at punge ud, var det så ikke en ide at købe et sæt Qed xt 400 mere. ved ikke om din forstærker har 2 sæt ht terminaler pr. kanal. ellers få lavet så det ene sæt xt 400 har spyd i begge ender og det andet har spyd i den ene ende og sko i den anden, monter først det sæt med sko, så skoene bliver monteret i forstærkeren og der efter det andet med kun spyd. Hifi klubben kan bestille de kabler hjem termineret som du vil have dem, det er bare ikke lager vare.
__________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2009 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
texe skrev:
Nej, højtalerne er skam nye og jumperne sad på :)
Jeg synes umiddelbart det ødelægger looket, så en mere diskret løsning ville passe mig bedre, men selvfølgelig ikke på bekostning af lydkvaliteten.
|
|
|
Du vil ikke kunne høre forskel, hvis du erstatter de 2 ledningsstykker med et stykke sølv eller kobber tråd direkte mellem terminalerne - 1 det er kønnere 2: der vil være 4 samlinger færre
Skal man tænke i religiøse baner er hver samling et potentielt sted for fejl, eller ændring af lyden
(men - klart imponatoreffekten forsvinder ;) __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
texe Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2009 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a.:
Det var også en tanke jeg selv legede med, men det vil resultere i yderligere kabler som skal trækkes/skjules langs gulv, panel og stander. Hele projektet er med mål at forbedre det visuelle indtryk, ikke forværre det, så jeg tænker der må være en nemmere løsning :)
jan_stevns:
Er det noget jeg kan finde i den lokale HFK, eller skal jeg på nettet?
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2009 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
texe skrev:
jan_stevns:
Er det noget jeg kan finde i den lokale HFK, eller skal jeg på nettet?
|
|
|
Jeg ved ikke hvad "klubberne" har på lager - men hos f.eks AudioConsult kan man da få trådstykker - alternativt prøv et stykke kobber fra den lokale elektrikker
Han kan nok afisolere et passende stykek til dig - ellers kan jeg hurtigt __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 03 Januar 2009 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Offcourse_dk26 skrev:
Du kunne tage et 2-3 cm. langt stykke kabel og sætte direkte imellem terminalerne - i stedet for at køre "udenom" - så sidder der kun kabel inde imellem terminalerne, hvilket er langt pænere, og sikkert også bedre - kortere kabel må være bedre..
Jeg ville slagte de færdiglavede mellem-kabler, og bruge dem uden terineringen.. korte dem op og sætte dem i direkte.
|
|
|
Det er da helt sikkert også den løsning jeg ville vælge. På den måde får man den mest sikre forbindelse som samtidig er næsten usynlig.
Offcourse_dk26 skrev:
Eller gør som Stanley har vist - afisoler et stykke kabel "midtpå" til første terminal, og træk videre igennem til næste terminal.. men så ryger termineringen / den fine indpakning måske.
|
|
|
Så ser kablet sådan ud før montering :

|
| Til top |
|
| |