Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 22:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Lydkort - Overkill? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bsli
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 31 December 2008 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Godaften hifi folk.

Til at starte med, vil jeg lige sige at det ikke er sikkert dette spørgsmål kommer inde for jeres emne. Det er ikke hifi produkter jeg vil spørge til, men tænkte i muligvis havde viden inde for dette alligevel.

I julegave fik jeg følgende pc højtalere til min computer: Edifier S530

Sagen er så den, at jeg gerne vil få den bedste lyd ud af dem, så jeg vil gerne invester lidt i et lydkort. Jeg valgte så at købe Creative Extreme Music. Fik kortet, og lyden var skam også ganske okay. Men jeg overvejer nu, om jeg ville kunne få mere ud af at invester i en kort som AUDIOTRAK Prodigy HD2.

Jeg bruger min computer til musik, og spiller engang imellem. Ville jeg kunne høre nogen forskel ved at skifte til HD2 frem for ExtremeMusic, når mine højtalere ikke ligefrem er hifi?

Det skal lige siges, at de ikke har nogen digital indgang, så derfor skal det køres analog.

Et andet spørgsmål jeg lige har, er om det kan passe der ikke er nogen mikrofon indgang på HD2?

Så kort sagt, skal jeg sende kortet tilbage og invester i Prodigy, eller er det totalt lige meget, når højtalerne ikke er dyre? Og er det overhovedet muligt at spille med det kort?

Audiotrak Prodigy HD2

Creative X-FI ExtremeMusic

Hvis jeg har ramt helt ved siden af, og det slet ikke høre til jeres område, må i have mig undskyld. Jeg er ikke så meget inde i sagerne, men tænkte i nok kunne/ville hjælpe.  

Godt nytår!

Til top Vis bsli's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bsli

McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 31 December 2008 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

Godaften...

Begge dine links peger på Creative-kortet...

Mange herinde vil nok sige at du må være idiot at tro at et Creative kan spille musik (suk, og man får ofte indtryk af at de ikke for nylig har hørt på et), men jeg selv sidder med et Creative X-Fi Fatal1ty og jeg har ikke i sinde at skifte foreløbig. (jeg må så tilstå at jeg har modificeret kortet med bedre OpAmps og kondensatorer).

Her er proceduren jeg har været igennem:
http://www.head-fi.org/forums/f46/hotrodding-x-fi-laymans-gu ide-no-56k-226975/

Mit umiddelbare svar er at du sagtens vil kunne glædes over lyden fra et Creative kort, jeg har et temmelig kræsent setup og jeg er fuldt tilfreds med mit eget (og var det egentlig også inden jeg fandt loddekolben frem).

Sune Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 December 2008 kl. 02:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige købt et Asus Xonar HDAV1.3.

Aldrig har jeg hørt et lydkort spille så godt :)

Det koster godt 2000 kr herhjemme, men du kan bestille det hjem fra england (www.overclockers.co.uk) incl porto for cirka 1300 kr.

Jeg var meget spændt på dette lydkort, meget nervøs for om det virkelig var kram til de penge, og jeg må desværre bøje mig og sige, oh my f**kin good, yes it is :)

Til top Vis Sune Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sune Thomsen

bsli
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2008 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

McFrede:

Du har helt ret. Så er fejlen rettet :)

Det jeg generelt mere ville have svar på var, om jeg overhovedet ville mærke nogen forskel?
Kan det betale sig, at skulle til at sende mit gamle kort retur og købe Prodigy HD2, eller ville det være ligegyldigt med det setup jeg har (Edifier S530 + Sennheiser PC 160)?

McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 04:43 | IP-adresse registreret  

OK, jeg tror ikke du vil mærke nogen forskel, jeg selv har en selvbyg hovedtelefonforstærker der har stået mig i omkring 3.000 og lytter på et sæt Sennheiser HD600 og jeg er fint tilfreds med Creatives lyd til musik og spil.

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt et Prodigy HD2 og erstattet de 3 NE5532 opmap med AD826.

Det spiller fremragende, særligt er detaljeringsgraden uovertruffen og dynamikken er meget fin - dog er lyden ikke så fyldig som f.eks. vinyl.

Det slår stadig ikke min modificerede DENON DVD-2900, men det er tæt på omgangshøjde.

Gevinsten ved prodigy HD2 er i mine øjne at operationsforstærkerne sidder i sokler og man derfor kan opgradere/tilpasse nemt.

Kortet er godt nok til at du en dag kan købe en od forstærker og fornuftige højttalere og dermed få et rigtigt godt stereo.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

bsli
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2009 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

McFrede:

Jep det nemlig også der min tvivl er lidt, om det bare er "spild", hvis jeg overhovedet ikke ville kunne høre nogen forskel.

TruthSpinner:

Nu du siger jeg har kortet, så kunne jeg let fyre nogen spørgsmål af mod dig (eller andre som kan svare)

Overvejer nemlig at prøve at købe HD2 kortet, jeg har jo stadig min 14 dags returret.
Men det du skrev med "Gevinsten ved prodigy HD2 er i mine øjne at operationsforstærkerne sidder i sokler og man derfor kan opgradere/tilpasse nemt." Det siger mig ikke så meget, altså jeg er slet ikke inde i lyd generelt. Jeg vil bare gerne have et kort, som man sætter i computeren og giver god lyd, uden for meget bøvl. Som giver en "god" lyd, taget i betrækning af mine højtalere og hvad de kan (læser at det er nogen af de bedste pc højtalere man kan få)

Har lige et par spørgsmål.

1. Er det skidt, at jeg bliver nød til at køre det analog, da der jo desværre ikke er digital udgang på min subwoofer.

2. En anden smart ting jeg har hørt, er at man både kan have headset og højtalere til på samme tid, så man ikke hele tiden behøver at skifte ledninger. Fungere det godt?

3. Kan det passe der ikke er nogen mikrofon indgang? Jeg har et headset (Sennheiser PC160), som jeg gerne vil have sat til, men jeg skal bruge mikrofonen.

4. Kan det bruges til at spille med? Altså ved godt at fx X-FI chippen er lavet til gaming, men jeg behøver ikke "super gaming lyd", men bare generelt lækker lyd :)

5. Og i det hele taget, er det latterligt at sende ExtremeMusic retur, frem for Prodigy HD2

Det rart at der er flinke folk på nettet, hvor man kan komme med alle sine dumme spørgsmål

kolind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2005
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

hvis du "bare" har planer om at benytte det nævne sæt højtalere og et par mid-fi hørebøffer tror jeg ikke at du vil blive overvældet over forskellen på et godt og et ok lydkort.. Pengene vil jeg tro er bedre brugt på at opgradere andre steder..
Til top Vis kolind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kolind

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Januar 2009 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

bsli skrev:
McFrede:

1. Er det skidt, at jeg bliver nød til at køre det analog, da der jo desværre ikke er digital udgang på min subwoofer.

2. En anden smart ting jeg har hørt, er at man både kan have headset og højtalere til på samme tid, så man ikke hele tiden behøver at skifte ledninger. Fungere det godt?

3. Kan det passe der ikke er nogen mikrofon indgang? Jeg har et headset (Sennheiser PC160), som jeg gerne vil have sat til, men jeg skal bruge mikrofonen.

4. Kan det bruges til at spille med? Altså ved godt at fx X-FI chippen er lavet til gaming, men jeg behøver ikke "super gaming lyd", men bare generelt lækker lyd :)

5. Og i det hele taget, er det latterligt at sengangde ExtremeMusic retur, frem for Prodigy HD2

1. Nej, det er ikke skidt, hvis du har et ordentligt lydkort. De analoge udgange på HD2 er langt bedre end det der kommer ud af DAC enheden i en surround receiver der ikke er spritny.

2. Jeg har aldrig prøvet kortet med headset.

3. Der er en analog indgang og en en glimrende analog til digital omformer, men der er ikke en separat mikrofonindgang.

4. Det kan sagtens bruges til at spille med, men det har ingen chips dedikeret til 3d lyd eller lignende.

5. Måske :-) Det kan man aldrig vide. Hvis du ikke regner med at få egentlig hifiinteresse en dag, er det det nok ikke værd.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

Filmtosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 Januar 2009 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har et sæt Edifier S330D, der har jeg prøvet at skifte højtalerkablet mellem sub og satellit højtalerne ud med en bedre kvalitet og det har givet et pænt løft, lyden er blevet meget klarer og mere luftig, jeg køre også med et Creative Extreme Music i min pc, kablet jeg valgte er et Kimber 4VS det koster kr. ca. 125 pr meter.

Måske det var en løsning

bsli
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2009 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

I skal sq have tak for, at i lige gider at komme med lidt input :)

Filmtosse

Har faktisk også overvejet at prøve at skifte kabler på et tidspunkt. Men 125 pr m. skal det op i sådan en høj prisklasse, før man kan mærke forskel?

Truthspinner

Lækkert du lige gad at tage dem punktvis :)
Men jeg er ikke helt med, i den med mikrofonen endnu. Jeg har et almindelig Sennheiser PC 160, med en ganske alm. mikrofon (mini jack stik?). Kan det sættes i og bruges?

Ang. det med 3d lyd osv, så tror jeg ikke det er noget jeg kommer til at bruge alligevel.
Men som du siger, det nok ikke til at vide om det ville hjælpe eller ej.

Filmtosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2009 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

bsli skrev:
I skal sq have tak for, at i lige gider at komme med lidt input :)

Filmtosse

Har faktisk også overvejet at prøve at skifte kabler på et tidspunkt. Men 125 pr m. skal det op i sådan en høj prisklasse, før man kan mærke forskel?

Nej tro ik det er nødvendigt at gå op i den prisklasse, jeg var heldig jeg kendte en der havde noget Kimber 4vs liggende som jeg fik meget billigt

bsli
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2009 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Filmtosse:

Jeg googlede lidt, og fandt http://www.av-cables.dk/hoejttalerkabel/hoejttalerkabel_63_d a/

Er der ikke nogen i denne prisklasse fx 18 kr pr m, eller 28 pr m. som er værd at gå efter, eller skal det være dyrere? Og forresten, har tykkelsen noget at sige? Passer alt i højtalerne?

Filmtosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2009 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

bsli skrev:
Filmtosse:

Jeg googlede lidt, og fandt http://www.av-cables.dk/hoejttalerkabel/hoejttalerkabel_63_d a/

Er der ikke nogen i denne prisklasse fx 18 kr pr m, eller 28 pr m. som er værd at gå efter, eller skal det være dyrere? Og forresten, har tykkelsen noget at sige? Passer alt i højtalerne?

Tror du nok skal op i Supra Rondo til kr. 50,- pr m. før der er noget af gå efter

http://www.av-cables.dk/lydkabler/hoejttalerkabel/hoejttaler kabel/supra_rondo_hoejttalerkabel_pris_pr_meter_410_da.html

Og ja man skal passe på de ikke bliver for tykke kablerne, men det bliver ikke noget problem med de kabler vi her snakker om 

bsli
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2009 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Filmtosse:

Tjaaa, det kan være du har fat i noget der. Skulle man måske droppe et nyt lydkort, og i stedet prøve et par nye højtalerledninger? Men hvorfor laver man et højtalersæt til 1300 kr, og så sender et par ringe kabler med (hvis det er det)? Vil det virkelig kunne løfte lyden så meget, at det måske ville blive en helt ny lydoplevelse, hvis man skiftede kablerne til fx dem du linker til?

Filmtosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2009 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

bsli skrev:
Filmtosse:

Tjaaa, det kan være du har fat i noget der. Skulle man måske droppe et nyt lydkort, og i stedet prøve et par nye højtalerledninger? Men hvorfor laver man et højtalersæt til 1300 kr, og så sender et par ringe kabler med (hvis det er det)? Vil det virkelig kunne løfte lyden så meget, at det måske ville blive en helt ny lydoplevelse, hvis man skiftede kablerne til fx dem du linker til?

Jeg har i hvert fald kunnet høre en klar forskel efter jeg har skiftet kabler, om du vil opleve det samme skal jeg ikke helt kunne sige, vi er jo forskellige, men jeg mener helt sikkert at du kan hente noget ved at skifte kablerne ud.

Stort set alle producenter sender nogle ”billige kabler” med, selv til vildt dyre Cd maskiner og andet inden for hifi verden, hvis der overhovedet følger kabler med, så der kan man næsten altid hente noget, du vil sikkert også kunne hente noget ved at skifte det analog kable ud der er mellem din pc og din sub, med et dyre kabel.

Jeg er i hvert fald en af dem som mener man får noget ud af at skifter kabler, det er nok også grunden til at mine højtalerkabler til mit stue anlæg koster over kr. 12.000,- for 2 x 3 meter

bsli
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2009 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Filmtosse skrev:

Stort set alle producenter sender nogle ”billige kabler” med, selv til vildt dyre Cd maskiner og andet inden for hifi verden, hvis der overhovedet følger kabler med, så der kan man næsten altid hente noget, du vil sikkert også kunne hente noget ved at skifte det analog kable ud der er mellem din pc og din sub, med et dyre kabel.

Hvor meget skal man så ofre for det vil du tro?

http://www.av-cables.dk/lydkabler/minijack_kabel/minijack_ti l_2_x_phono/high_quality_audiokabel_2xphono_minijack_2_5_m_7 03_da.html

http://www.av-cables.dk/lydkabler/minijack_kabel/minijack_ti l_2_x_phono/high_quality_audiokabel_2xphono_minijack_2_m_278 2_da.html

Noget i den stil? Det jo lige før man lige så godt kunne prøve at tage det med.
Efter din mening, ville du så synes jeg ville få mere ud af at opgrader kabler end lydkortet? Ved selvfølgeligt godt du har meget dårlige forudsætninger for at svare på det spørgsmål

Forresten såskal kablerne ikke være fra av cables, var bare lige dem jeg fandt hurtigst ved at google

Filmtosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2009 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

bsli skrev:

Hvor meget skal man så ofre for det vil du tro?

http://www.av-cables.dk/lydkabler/minijack_kabel/minijack_ti l_2_x_phono/high_quality_audiokabel_2xphono_minijack_2_5_m_7 03_da.html

http://www.av-cables.dk/lydkabler/minijack_kabel/minijack_ti l_2_x_phono/high_quality_audiokabel_2xphono_minijack_2_m_278 2_da.html

Noget i den stil? Det jo lige før man lige så godt kunne prøve at tage det med.
Efter din mening, ville du så synes jeg ville få mere ud af at opgrader kabler end lydkortet? Ved selvfølgeligt godt du har meget dårlige forudsætninger for at svare på det spørgsmål

Forresten såskal kablerne ikke være fra av cables, var bare lige dem jeg fandt hurtigst ved at google

Det er svært at sige hvad du vil få mest ud af, jeg har kun prøvet med kabler og det virkede for mig, et nyt lydkort ville temmelig sikkert også kunne hjælpe, måske du skulle skifte både kabler og lydkort, man kunne jo tage en ting af gangen, hvad der ville give mest ved jeg ikke.

Jeg valgte kabler da tanken om et nyt lydkort ikke havd strejfet mig, men det kunne være at jeg skulle prøve med tiden.

Ja der er mange steder man kan købe kabler, det kunne også være du kunne finde et godt tilbud her inde i Køb Salg Bytte.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes