Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 23:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Strømforbrug på pc (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
znefi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 06 Februar 2012 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Jeg går og roder med steaming som så mange andre i denne tid og tænkte på at bruge min gamle stationere pc som server, men der sider jo en stor
psu i den så ville den ikke blive dyr at ha kørende kontra en laptop eller en desideret NAS.
Til top Vis znefi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af znefi

kennlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Februar 2012 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Jo meget, en nas bruger vel omkring 20 - 50 watt, vil jeg tro, hvor en pc nemt bruger 3-400 watt
Til top Vis kennlh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennlh

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 06 Februar 2012 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Hej,

En boks du ønsker at bruge til streaming behøver ikke at have en skærm, ej heller et grafik kort når det først er kørende.
lavt strømforbrug opnår du v.hj.a f.eks. Intel ATOM 330 cpu, også med et grafikkort i brug!

Ønsker du en PC der kan det hele og stadig være billig, så er du over i AMD Fusion, hvor E-350 og E-450 er dem som har
den bedste ydelse inkl grafik HD, men forbruger er det dobbelte af ATOM men stadig langt under de store PCer.

Husk at en PSU bruger ikke den strøm der står på den, det er bare den energi den kan levere hvis der er behov for det.

Ved ATOM taler vi om ca 5-600 kroners forbrug om året i 24 timers konstant drift, ved AMD Fusion er du måske oppe på der
dobbelte, men stadig langt under mange andre. dvs ved ATOM taler vi om ca. 2 kroner om dagen, og ved AMD Fusion lidt
mere end det dobbelte. (ca tal)

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Februar 2012 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Du kan også vælge at smide et nyt bundkort i, hvis det passer

http://hc.pcworld.dk/art/116268/test-to-kompakte-mediecenter -bundkort?page=6

ca. 1000 kr. for et strømbesparende og støjsvage bundkort. De vil sikkert bruge så lidt strøm, at du kan droppe blæseren i strømforsyningen, eller sætte hastigheden ned, så den ikke høres.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Sendt: 07 Februar 2012 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Det kan hurtigt løbe op i et sted mellem 1-2000kr. Især hvis Cpuen er en ældre 95+watt som ikke kan clocke ned, ved idle load.

Min stationær koster omkring de 3000kr om året i strøm.

Hvis man har mod og tid vil nok nok godt kunne sænke strømforbruget i en almindelig stationær med 50%, ved at clocke alt ned, der kan clockes ned. Det der kan gøre det besværligt er at man nok skal have fat i en custom bios til ens bundkort.
Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Februar 2012 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Jeg plejer nu gerne at anbefale en bærbar til streamere.
Så er det et minimum af strøm du bruger.

Og hvis du bruger Foobar, JRiver og lignende, så kan du hente en app til din iPhone/Android og fjernstyre den bærbare.

Kræver selvfølgelig også at der er trådløst netværk.

Jeg er selv IT system-tekniker, så jeg har selvfølgelig mit eget nørde-system

Jeg bruger en lille netbook, der står permanent ved anlægget, med en M2Tech USB2Digital adapter. Dertil et eksternt DVD-Drev - til at rippe med - som kan tændes og slukkes efter behov.

Jeg fjernstyrer så den netbook med en anden bærbar. Så har jeg nemlig en stor skærm at arbejde med og bruger alligevel den bærbare til alt muligt andet.

Så er der sparet på strømmen i forhold til en stationær - selv om jeg reelt bruger to bærbare til systemet. Nogle gange åbner jeg også bare for skærmen og sætter en playlist igang.

En bedre/lækrere løsning ville så nok være en iPad eller AndroidPad til at fjernstyre med.

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2012 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

SLUK PC’en fra den 21-10-2008 - 02:38

mange tænker i at spare på energien men glemmer at slukke PC'en
og hvad mange "ikke" ved er at levetiden for en PC
forlænges gevaldig hvis den ikke står tændt heletiden

når man i den professionelle gen af computeren produkterne, så laves en computer der skal stå tændt hele tiden, af helt
andre kvalitets produkter og der stilles helt andre krav til elektronikken og de mekaniske dele.

at man så også spare på strømmen ved at slukke er vel slet ikke så skidt.

typisk forbruger en PC omkring de 100 Watt og de helt moderne PC'er med 2 CPU'er m.m. bruger nemt 200 Wall og mere
hvis skærmen er tændt, så lad os tage en middel værdi

Man kan jo regne lidt på det, for hvis den forbruger
150 Watt i timen = 0.15 Kilo Watt Time * 24 timer = 3,6 K WattTime / døgn

Pris pr. 1. oktober 2008 - private koster iflg vestforsyning (1 Kwh = 1,97 krone)

Kwh = Kilo Watt Time

1,97 kr * 3,6 kwh / døgn = 7,092 kroner / dag
7,092 kr/d * 30 dage = 212,76 kroner / måned
212,76 kr/md * 12 måneder = 2553,12 kroner / år

og det er så bare en typisk værdi, for dertil skal lægges at maskinen støver til, og derved bliver den langsommer og
forbruger mere strøm, og flere komponenter i maskinen kan
direkte brænde af, da de slet IKKE er lavet til dette, så skal den på værksted og dele skal skiftes ud!

Typisk kan PSU'en ikke klare dette, PSU står for Power Supply Unit som på dansk er det vi kalder strømforsyningen. Plus at
blæser omkring CPU også støver til, og der ved bliver PC'en langsommer, da den IKKE får den køling som den kræver og
derfor begrænser den sin hastighed og du forbruger mere strøm i forhold til det din PC yder.

så jo der er mange grunde til at man skal slukke for sin PC og slukke for skærmen og i det heletage kun tænde for den når
der er behov for at bruge den.

her er der en ældre artikel omkring dette emne http://therkildsen.dk/computer/

Arsukfjorden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juni 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 Februar 2012 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo langt fra alle processorer som går ned i hastighed bare fordi de bliver varme. Problemet ligger i at når processoren når en vis hastighed bliver den ustabil, men for det meste lukker den ned inden det punkt. Nyere desktop processorer bliver desuden ikke ret varme selv med stock køling. Det der med støv er heller ikke noget problem vis man ved hvordan man renser en computer.
Jeg vil dog give 100% ret i at det selvfølgelig slider meget på computeren ved at køre med den 24 timer i døgnet. Vis vi nu siger at en given processor vil holde 8.000 timer, så bliver den selvfølgelig slidt dobbelt så hurtigt op den kører 24/7 frem for 12/7.

Jeg selv bruger altid min stationære og den er ofte stående mange dage i træk. Men nu er min stationær også bygget af dele som er af mange gange bedre kvalitet end hvad der sidder i langt størstedelen af andre stationære og bærbare. Min stationære bliver dog ikke brugt som server, men til alt muligt, så jeg kan ikke nøjes med en server.

Angående det med strømforbruget, så er der flere ting man skal tage med i beregningerne når man vil have en strømbesparende computer. Ud over de glimrende udregninger fra DAO, så er der 2 ting jeg lige vil påpege. For det første så bruger en PC i idle slet ikke så meget power som folk tror. En kraftig gamer stationær med stor i7 processor, top grafikkort, 12-16GB, et par haddiske, et hav af blæsere osv osv bruger ikke mere end omkring 500W ved absolut max, hvilket man kun opnår med stress-test programer. Mange tror fejlagtigt at sådan en computer bruger op imod latterlige 1000W. I idle bruger den højst sandsynligt under 100W.

Dertil skal man regne med at en strømforsyning trækker en hel del flere watt end den spytter ud. Hvorfor tror i ellers den skulle blive varm? :) Derfor indførte man for nogle år siden visse standarter som PSU fabrikanterne forsøger at opnå. Det kaldes 80+ bronze, sølv, guld, platinium og titanium. I kan se et skema her:
http://en.wikipedia.org/wiki/80_PLUS

Dette betyder at des højere certifikat en PSU har, des bedre er den til at konvertere strøm fra en given spænding til en anden. Med andre ord, så er der rigtig meget at hente i en 80+ titanium vs 80+. Det er jo en forskel på fx 20%. Jeg mener ikke at disse standarter gælder eksterne strømforsyninger(til bærbare), men jeg er ret sikker på at disse strømforsyninger ikke er nær så effektive.

Så bygger man en strømbesparende stationær med fx AMD Fusion og en god(og dog også dyr) PSU, så har man både en fin server og fx en glimrende HTPC. Går man derimod mod en ren server, så er en god NAS klart at foretrække, da den er skræddersyet til lavt strømforbrug, lang levetid og overlegen server funktioner. Men så kan den heller ikke ret meget andet.

Så man skal vide at med de rigtig komponenter kan man nemt lave en lækker stationær eller saml-selv server/stationær(fx til HTPC, gaming server osv) som er relativt strømbesparende og støjsvag, men er det ren data server man går efter, så er det en NAS eller lignende skræddersyet løsning man skal gå efter. Ingen tvivl om det.

Jeg er btw hardware/software skribent på Itrends og har været hardware nørd i en hel del år :)

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2012 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Det med levetid på en PC synes jeg nu ikke man skal tænke på.

Jeg har flere maskiner der kører i døgndrift på både 4 og 5 år som er lavet af nogle af billigste komponenter jeg har kunnet finde.

Har desuden også en række kunder, hvor de logger på deres kontor-PC udefra, og de har også stået tændt i flere år - og det er ikke speciel kvalitets PC'er.

Der fås adskillelige højeffektive strømforsyninger i dag, og såvel AMD og Intel har masser af "bærbare" produkter til stationære maskiner. Der er masser af muligheder for at sænke strømforbruget.

F.eks. har jeg en Asus EeeBox PC til stuen, som også kunne være et bud på en lille effektiv streamer-maskine: http://www.asus.dk/Eee/EeeBox_PC/EeeBox_PC_EB1501P/

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2012 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har også en asus eeebox 1501, man skal bare ikke presse den, så er den helt fin (og så billig at det ikke kan svare sig at bygge selv).

Jeg forsøgte at bruge den som stue PC til musik og media center til TV via HDMI og dual screen opbygning. Det kan man godt glemme alt om. Det kan fungere, men det går kraftigt ud over ydelsen, og man bliver bare irriteret. Jeg købte så endnu en lille en baseret på zotax ion ITX og i nexus psile kabinet med 1 TB HD. Igen en meget støjsvag og nydelig løsning. Jeg har disse to i stuen som har erstattet DVD, CD afspiller, Radio og DVB-T HD optager. Det samlede strømforbrug er næppe større.

Den største kilde til støj er hard disken og ikke blæserne som mange fejlagtigt tror (gælder naturligvis kun for disse CPU med lavt strømforbrug) 

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 07 Februar 2012 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Hej jeg kører med en Mac model MacBook Pro laptop den kører cirka 10 timer om dagen uden problemer bliver aldrig varm eller noget i den dur. Kører
med software fra audirvana plus som afspiller.
Til top Vis Sonic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sonic

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2012 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:

Det med levetid på en PC synes jeg nu ikke man skal tænke på.Jeg har flere maskiner der kører i
døgndrift på både 4 og 5 år som er lavet af nogle af billigste komponenter jeg har kunnet finde.

Hvis det var til mig, så var det nu det med at en maskine der udvikler meget varme også tiltrækker masser af støv, og det er
vejen til ødelæggelse af en PC.

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Februar 2012 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Hej jeg kører med en Mac model MacBook Pro laptop den kører cirka 10 timer om dagen uden problemer bliver aldrig varm eller noget i den dur. Kører
med software fra audirvana plus som afspiller.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2012 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Jeg har også en asus eeebox 1501, man skal bare ikke presse den, så er den helt fin (og så billig at det ikke kan svare sig at bygge selv).

Jeg forsøgte at bruge den som stue PC til musik og media center til TV via HDMI og dual screen opbygning. Det kan man godt glemme alt om. Det kan fungere, men det går kraftigt ud over ydelsen, og man bliver bare irriteret. Jeg købte så endnu en lille en baseret på zotax ion ITX og i nexus psile kabinet med 1 TB HD. Igen en meget støjsvag og nydelig løsning. Jeg har disse to i stuen som har erstattet DVD, CD afspiller, Radio og DVB-T HD optager. Det samlede strømforbrug er næppe større.

Den største kilde til støj er hard disken og ikke blæserne som mange fejlagtigt tror (gælder naturligvis kun for disse CPU med lavt strømforbrug) 

Jeg bruger min EeeBox 1501p til at afspille 1080p film og til 7.1 surround, og har ingen problemer med afspilning af noget som helst.
Alt kører flydende, og med BluRay drev indbygget afspiller jeg også BluRay discs uden problemer.
Jeg har så skiftet harddisken ud med et SSD drev og opgraderet til 4GB RAM.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2012 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
daniels skrev:

Det med levetid på en PC synes jeg nu ikke man skal tænke på.Jeg har flere maskiner der kører i
døgndrift på både 4 og 5 år som er lavet af nogle af billigste komponenter jeg har kunnet finde.

Hvis det var til mig, så var det mu det med at en maskine der udvikler meget varme også tiltrækker masser af støv, og det er
vejen til ødelæggelse af en PC.

OK.
Jeg har nu aldrig haft problemer med støv eller for høj varmeudvikling på nogen PC gennem tiden.

znefi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 07 Februar 2012 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

tak for alle de spændene input. tror jeg dropper den ide og smider min gamle pc på losseren. har i mellem tiden kigget på mac mini som løsning kræver jao så bare en skærm som er et minus da jeg ikke har fladskærm
Til top Vis znefi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af znefi

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2012 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Kjeldsen skrev:

Jeg bruger min EeeBox 1501p til at afspille 1080p film og til 7.1 surround, og har ingen problemer med afspilning af noget som helst.
Alt kører flydende, og med BluRay drev indbygget afspiller jeg også BluRay discs uden problemer.
Jeg har så skiftet harddisken ud med et SSD drev og opgraderet til 4GB RAM.

En ting ad gangen, så er der ingen problemer overhovedet, men når jeg afspillede musik med foobar, browsede på nettet og ungerne så tv (USB DVB-T tunere) på samme tid, med to forskellige skærme, så gik det sjældent helt godt.

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2012 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
OK.Jeg har nu aldrig haft problemer med støv eller for høj varmeudvikling på nogen PC gennem tiden.

Okay så har du været heldig, mange PCer bryder ned pga støv i CPU blæser/køler, PSU og rundt på MB.
I Pro udstyr bygges der ekstra støv filter ind så problemet fanges uden for boksen.

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Februar 2012 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Køb Mac det dur og du slipper for meget besvær med Audio opsætning

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2012 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
daniels skrev:
OK.Jeg har nu aldrig haft problemer med støv eller for høj varmeudvikling på nogen PC gennem tiden.

Okay så har du været heldig, mange PCer bryder ned pga støv i CPU blæser/køler, PSU og rundt på MB.
I Pro udstyr bygges der ekstra støv filter ind så problemet fanges uden for boksen.

Tror ikke det er en diskussion vi skal tage meget længere i denne tråd. for der er vi ikke helt enige.

For med 18 år som IT tekniker, har jeg nu aldrig kunne konstatere defekte maskiner grundet støv - det skal så siges at jeg har oplevet det én gang i en fabrikshal med en PC i hvor der stod en støbemaskine. Der stoppede CPU blæseren, men kun fordi hele computeren var fyldt med gipspulver og pulveret nu nåede op til CPU blæseren, så den gik ned.

Kan da også nævne en række helt nye IBM/HP/Dell servere, hvor der ikke er støvfilter.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes