Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 19:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Strøm Forstærker + højtaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 03 Januar 2010 kl. 06:34 | IP-adresse registreret  

Hej,

Hvis man nu tænder sin forstærker og måler strømforbruget på den, hvor der ikke er tilsluttet højtalere  og får x antal watt i forbrug, hvor den står på minimum i volume.

Vil dette strømforbrug blive større ved bare at tilslutte højtalere og lade den stå tændt som den anden med volume på minimum, vi taler selvfølgelig om samme forstærker til begge formål. 

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Januar 2010 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Nej...bliver der ikke tilført højtalerne et sigal er der ikke forskel i forbrug... men man kan sagtens registrere forstærkeren bruger mere strøm hvis der spilles højt...det siger dog kun lidt eller intet om højtalerne.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2010 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Nej...bliver der ikke tilført højtalerne et sigal er der ikke forskel i forbrug... men man kan sagtens registrere forstærkeren bruger mere strøm hvis der spilles højt...det siger dog kun lidt eller intet om højtalerne.

mvh

Hej,

Det er fordi at jeg skal til at måle strømforbrug på alle mine forstærkere her fra i næste uge,  jeg har lånt sådan en måler.

Så for at få det rigtige forbrug så ville det jo ikke nytte meget at måle på forstærkeren uden højtalere hvis det giver et andet resultet med højtalere på. 

Jeg ved faktisk ikke om den også kan måle strømforbug under afspilning,  da det jo vil svinge meget under afspilning, det ville jo også være meget godt at få det at vide.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Januar 2010 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Du kan godt måle mens du spiller, men jeg er ikke sikker på du får det helt rigtige resultat. Hvis du kun spiller lavt sådan til husbehov tror jeg ikke engang der bruges mere støm...det indgår nok i forstærkeren tomgangs-forbrug som bør ligge mellem 40-80W hvis det er en alm. transistor-børge i KL AB.

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2010 kl. 05:28 | IP-adresse registreret  

Nå, nu er jeg efterhånden næsten nået at måle strømforbrug på alle mine forstærkere/Receivere.

Der er meget stor forskel på justeringen selvom det er samme forstærkere,  feks har jeg 2-stk ældre NAD 2140 effektforstærkere, den ene bruger 17watt når den står tændt, og den anden bruger 41 watt.

Og nu kan jeg godt forstå at min lille gamle NAD 7120 Receiver på 2 * 30watt koger når den bare står tændt, den trækker mere støm end min NAD 7600 Receiver på 2 * 150watt når den er tændt,  den lille NAD 7120 Receiver bruger 52 watt når den bare står tændt, men det er ikke spildt det hele da den varmer som en lille EL-radiator.

Nu er der meget af det gamle NAD som ikke kan stå standby,  det er  tændt eller slukket. 

Og så er jeg faktisk lidt imponeret af B&O´s Ældre Receivere/Beocord/Beogram CD fra 80érne, de slår meget af det nye i standby mode, så det er ikke en selvfølge at fordi man har et ældre anlæg så æder det bare en masse strøm i standby.

I næste uge smider jeg lige en liste ind her.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes