Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 03:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjælp til endnu et DIY subprojekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 01 Februar 2010 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg så købt en enhed, men to subs er ikke rigtigt en mulighed da det stort set vil være umuligt at placere dem symmetrisk (på grund af rummet af rummet og dets indretning) og ellers ville jeg skulle ud og investere i en SVS EQ eller lign. som i min verden koster det onde  så må leve med nogle kompromiser indtil jeg bliver færdiguddannet og forhåbentligt kan få et rent biorum som også har en fornuftig størrelse.
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Februar 2010 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

@ DB89

hehe den video er en god Hoax...kan ikke helt bebrejde den slaps for at falde ud når tumperne har fjernet alle skruerne

mht Behringer ep4000 og watt ect. Så er den et godt eksempel på at det er lidt en jungle at finde rundt i og endnu sværere at sammenligne.

Hvis du nærlæser dens specs og ser på sikringsstørrelsen (5amp) og laver en smule matematik for at kunne sammenligne tallene : 5 amp sikring betyder at den kan trække max 5x230v fra nettet =1150 watt. Dvs den kan aldrig få din 10 amp lyssikring til at sprige, uanset hvor hårdt du kører den.

Behringer opgiver deres H klasse amps til at være ca 65 procent effektive ved fuld power dvs at  max antal watt du kan få ud af den i en kontinuerlig form vil være 1150x0,65 = 747,5 watt

Det forudsætter at din stikkontakt kan holde 230 volt ved en 1150 watts belastning, det er ikke ualmindeligt at den kan komme med på 215 volt..hvilket skubber noget til regnskabet. Du kan evt putte en 3 stikker i den stikkontakt du vil bruge, sætte 2 stk 500 watts halogen lamper i og så måle spændingne med et multimeter i den 3. åbning, det vil kunne give dig en ide om hvad du kan forvente dig.

750 watt er det samme som vores IQ600 plateamp som Daniels har erfaret er en smule i underkanten hvis man ønsker at udnytte dbxi15 helt ud i et lukket kabinet. Så det er meget muligt at den behringer ikke er tilstrækkelig.

Men igen det er heller ikke utænkeligt at Daniels er mere bassfreak end den gennemsnitlige dansker hehe.

Så det kommer lidt an på hvor meget du ønsker at få ud af din DBXi. Hvis du ønsker at vride hver en db ud også i de helt lave frekvenser så vlle jeg nok lede efter en amp med minimim 1500 solide kontinuerlige watt i 8 eller 2 ohm.

@JonasH

Som du selv nævnte så er der en meget stor afvigelse på det der kan måles og det unibox beregner. Unibox beregner mere end 25 db forkert hvis man taster en supernova mk6 ind. hvilket svarer til mange tusinde procent forkert.

Tror også det er vigtigt ikke at glemme hvad Thiele og Small skrev i deres oprindelige afhandling. TS beregninger er ikke en exact sience og jo højere effekter og jo større vandring jo mere upræcise bliver beregningerne.

Vi arbejder på noget software der kan give en bedre indsigt i konstruktion med Slaps. Det er dog beyond min viden, så jeg læner mig forsigtigt op af vores chefingenør (ham der opfandt slaps)

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2010 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg godt at de effektopgivelser ikke helt stemmer overens med virkeligheden, er dog såvidt jeg kan se 8ampere den er sikret med   men der er både herinde og andre steder på nettet folk som anbefaler forstærkeren så tager chancen og tror nu nok at den vil kunne klare det. JonasH bruger selv en til en 15"subzero i et lukket kabinet på såvidt jeg husker ca 110 liter og selv med kraftig EQ i de lave frekvenser har han kun et par gange oplevet at "clip lampen" hurtigt har blinket.

Prøvede lige hurtigt at lave en lille test af hvor konstant strømforsyningen i stuen er, var med en LK 3-stikdåse med jord og LK strikprop og så ca 2,5meter ledning, der står ikke data på den men kunne umiddelbart føles som ca noget 3*1mm^2. Satte en elkedel til som hiver lige knap 10A og målte med et semiprof Elma digitalt-multimeter og spædingen røg ikke ned på under 224Volt, det meste af tiden lå den og cyklede mellem de 224,2-224,4. Det skal lige siges at anlægget samtidig kørte ved en moderat styrke på samme gruppe og der var en lampe eller to sat til samt noget netværks router, switch osv. Prøvede (dog uden el-kedel igang) at skrue anlægget op på ca filmlyd, godtnok med musik ud gennem alle højttalere, og der lå spændingen på ca 231Volt.
Kunne dog være interessant at prøve og lave et tilsvarende forsøg nede på skolen en dag, for vi har en transformerstation liggende omme bag værkstedsbygningen.

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 02 Februar 2010 kl. 07:15 | IP-adresse registreret  

@db89

Der står 8 amp i manualen..men det er  5amp der sidder i, kig bag på ampen eller spør evt jonas H (det gjorde jeg, før jeg skrev)

Jeg tror også at den vil være mere end  fin til langt de fleste, min sammenligning var på Daniels oplevelser ved mere ekstrem brug.

Anima
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 02 Februar 2010 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Er der et rigtig godt sted at læse om subwoofere? - jeg tænker på hvordan de generelt virker. Jeg er ikke inde i hvorfor man laver et kabinet og tuner det.

Desuden, hvorfor i det hele tager lukke enheden inde? - hvorfor ikke have den i det fri, hvor den kun hønger i sit ophæng (som er stærkt "nok")

Jeg forstår det bare ikke

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Februar 2010 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Anima skrev:
Er der et rigtig godt sted at læse om subwoofere? - jeg tænker på hvordan de generelt virker. Jeg er ikke
inde i hvorfor man laver et kabinet og tuner det. Desuden, hvorfor i det hele tager lukke enheden inde? - hvorfor ikke have
den i det fri, hvor den kun hønger i sit ophæng (som er stærkt "nok")Jeg forstår det bare ikke

Du kan starte med DIY forummet eller arne rohdals artikler her på siden.

Til dit spørgsmål om at bruge dem i fri luft, er det fordi man akustisk set "kortslutter" enheden hvis ikke den er i kabinet,
ihvertfald hvis der er tale om en bas-enhed.

Der skabes overtryk på forsiden og undertryk på bagsiden og ved frekvenser med en stor bølgelængde i forhold til
forpladens dimensioner, vil disse 2 tryk udligne hinanden. Det vil de ikke i et kabinet.

Med et kabinet kan man også styre afstemningen således at det mekaniske system, som grundlæggende fungerer som et
fjedresystem hverken bliver under eller overdæmpet. Tilføjer man en port, tilføjer man en ny fjeder til systemet, denne
fjeder som hænger i den anden fjeder og har ikke begrænset slaglængde fordi den er lavet af luft, den første fjeder kan
derfor med små bevægelser sætte gang i den store fjeder, sådan et system er selvsagt også sværre at stoppe igen, end hvis
man kun havde en fjeder. Derfor siger man også at lukkede kabinetter er hurtigere. Bassrefleks kabinetter har dog mange
andre fordele, bla. at begrænse membranudsving (fjeder nr.1), det er også muligt at opnå en større båndbredde (lavere -
3dB punkt). De kan afstemmes på et utal af måder og det er en kunst af få sådan et system til at agere optimalt.

Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Februar 2010 kl. 07:12 | IP-adresse registreret  

Fandt lige de her tests af Behringer EP2500:

Der er en hel stribe af dem her og den lever da ok op til forventninger.

Tests af behringer amps på avsforum

"Here are the 2 ohm results for the EP2500 amplifier rated at 1200 watts/channel 1 KHz at <0.1%THD both channels driven."

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 03 Februar 2010 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

@Claus

Jeg tror sjældent at det er et problem for produkterne at lave op til deres rating. Men da de eksakte omstændigheder for opgivelserne ofte ikke er opgivet så er det næsten umuligt for forbrugeren at sammenligne 1000 watt fra fabrikant X med 1000 watt fra fabrikant Y.

jo lavere duty cyclen er for det kildemateriale som effekt opgivelserne er opgivet udfra jo højere vil effekten være.

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 03 Februar 2010 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Hasselhof skrev:
@Claus

Jeg tror sj�ldent at det er et problem for produkterne at lave op til deres rating. Men da de eksakte omst�ndigheder for opgivelserne ofte ikke er opgivet s� er det n�sten umuligt for forbrugeren at sammenligne 1000 watt fra fabrikant X med 1000 watt fra fabrikant Y.

jo lavere duty cyclen er for det kildemateriale som effekt opgivelserne er opgivet udfra jo h�jere vil effekten v�re.

Har lige skimmet tråden og så vidt jeg kan se bliver der testet med 30 sekunders sinustoner. Så du har ret i, at effekten ville være noget lavere hvis den var opgivet som ubegrænset tid (som jeg går ud fra Crown og Earthquake opgiver ved?).

Men uanset hvad, synes jeg det er imponerende resultater fra en forstærker til 2200kr. Og det har bekræftet mig i, at jeg skal køre min enhed i 8 ohms konfig i stedet for 2 ohm

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Februar 2010 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Spændende snak om watt helt sikkert.

Jeg er også rimelig imponeret over den EP2500 særligt prisen taget i betragning.

For den prisbevidste synes jeg det er en fremragende amp til DIY subs. Det er ikke lykkedes mig at få det røde clip lys på endnu og indtil videre giver mine ører op længe for forstærkeren hvert fald.

Regner med en mere til nr 2 sub projekt :=)

Mht "duty cycles" - i et givent stykke musik er det gennemsnitlige watt forbrug vel også langt under peak watt forbrug? Så en vigtig ting må vel være at forstærkeren kan levere mange watt omend i kort tid til peaks i musikken?

Jeg er bestemt ikke nogen elektronikekspert men forstiller mig at der rent faktisk kræves ganske få watt til "normal" musik ved fx 90db, som i grunden er rimelig højt.

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2010 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg den bette sub-enhed hentet hjem. Satte lige hurtigt en sodavandsdåse ved siden af for at kunne give en ide om størrelsesforhold

Regner med at bestille idag, er dog lidt i tvivl om, om jeg skal drive hver på enheden med hver sin kanal på forstærkeren, eller om jeg skal brokoble forstærken og så sætte de to spoler i serie? så jeg kommer op på 8ohm istedet.

Er dog også stadigvæk lidt i tvivl om placering af sub, der er sådan ca lige 7 meters forskel i kabellængde, og ville på sin vis være lidt spildt hvis jeg så ender med at stå med 7 meter som bare kommer til at ligge i et skab og samle støv.

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 03 Februar 2010 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Tillykke med den

Jeg kan ikke helt se meningen med, at drive enheden med hver sin kanal på forstærkeren? Det vil da være den måde du får
lavest muligt effekt ud. Medmindre du køber 2 forstærkere og brokobler dem begge.

Med én forstærker, skal du enten sætte spolerne parallelt og drive den med én kanal i forstærkeren (dvs 2 ohms load) eller
sætte dem i serie til 8 ohms load og brokoble forstærkeren. Jeg startede med førstnævnte, men efter at have læst målingerne
af EP2500'eren har jeg tænkt mig at skrue enheden ud i weekenden og bruge 8 ohms konfig i stedet.
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2010 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

På papiret burde det vist give lige meget effekt, til gengæld kan det jo måske blive en lille udfordring at stille de to kanaler 100% ens. så kører alligevel brokoblet

Men nu er der blevet bestilt forstærker (behringer ep4000), 13 meter 2*6mm2 ht-kabel, div speakon stik og en adaptor fra RCA til 6,3mm mono-jack.

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2010 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Efter nogle forsinkelser på grund af arbejde, praktiksamtaler osv osv er jeg nu blevet næsten færdig med kabinettet. Det mangler bare endnu en omgang spartlink eller to og så noget maling, leger lidt med tanken om at male kabinettet sort og så beklæde siderne med en mat rød folie.

Her er et billede af det færdige resultat, skal nok en dag få lagt de få billeder fra byggeriet op, men har desværre ikke ret mange. er kun lidt over 1/3 af kabinettets længde man kan se, resten er gemt bag sofaen.

PS: beklager at billedet vender forkert

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2010 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

En lille sen update...subwoofer har endnu ikke fået den sidste spartling og maling, men må snart få taget mig sammen, dog ser man den næsten ikke til dagligt da der står en lænestol mere eller mindre foran den og MDF'en falder næsten i et med den sandfarvede sofa.

Må dog komme med en lidt pinlig indrømmelse nu efter snart et halvt år troede jeg at jeg havde kørt forstærkeren brokoblet, de små skyde-kontakter omme bagpå var i hvertfald sat til det. Sidder så her sidst på aftenen og kigger lidt ved thomann.de for sjov og ser at Crown har lavet nogle lidt billige klasse D forstærkere, kigger så i en manual til en af dem og ser at man i bridge mode skal forbinde ht-kablets + til speakon stikkets til 1+ og - til 2+, så frem ind og finde manualen til min Behringer EP4000 og sørme om man ikke også skal forbinde det sådan ved den og jeg havde indtil videre sat ht-kablet til 1+ og 1- og har dermed kun udnyttet halvdelen af forstærkeren

Det blev en længere historie, men håber at der er andre som kan bruge det...så det der med "rigtige mænd læser ikke en manual" kan vi vist godt lidt droppe.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes