| Forfatter |
|
kristiansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Februar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 85
|
| Sendt: 27 Juni 2010 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok brum med kortsluttet indgang, så er det forstærkeren i sig selv der brummer, og ikke en eller anden kombination med en kilde.
Mærkeligt konstruktionen kan dårligt blive mere simpel, grundlæggende en såkaldt Differentialforstærker, en byggeblok der stort-set sider i indgangen af alle opamps, og i mange passivt opbyggede rør og transistorer-forstærkere.
Den er kendetegnet ved høj commen mode rejection hvis den bruges balanceret, så vil alt fælles støj på indgangen og delvis fra strømforsrygning kanaliseres ud, en af grundene til koblingens popularitet, en anden er kredsløbets evne til at konvertere fra singelended til balanceret og det omvendte hvis der kun tages signal fra et output.
Tager du output balanceret eller singelended, og brummer det i begge tilfælde?. Er indgangssignalet balanceret eller singelended?.
Tager du signalet singelended så sørg for at den anden gren i differentialforstærkereren belastes på samme måde.
En mulighed er at din strømfosrygning er syg, en defekt diode i en bro eller lignede, eller en defekt regulator, dårlig forbindelse osv, har du mulighed for at checke med et oscilloskop.
Ps Som NriK nævner skal strømforsyningen være god specielt hvis du bruger singelended output, idet hele taget så det ud til at vi løb oven i hinanden og jeg er enig i NriK betragtninger.
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 27 Juni 2010 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
Måske et dumt spørgsmål men: Har du monteret R16, R17, C3 og C4?Sådan et simpelt umodkoblet low-gain differential trin scorer ikke ret højt på PSRR ( Power Supply Rejection Ratio)-skalaen, så de nævnte komponenter ( der udgør RC filter i strømforsyningen) er ikke en 'option', men ganske nødvendige for relativ støjsvag operation. Iøvrigt en ganske normal ting for de fleste Nelson Pass konstruktioner ( ja - jeg har selv lavet nogel af dem).
Hvis ja kan du måske øge værdierne af C3 og C4 , og/eller tilføje endnu et RC led ( eller endnu bedre LC led med drosselspoler) eller benytte en reguleret strømforsyning med LM317/337 eller lignende. |
|
|
Jeg har først en regulering efterfulgt af RC på 27 ohm 10000 uf. Dernæst R 16 og R 17 og C 3 og C4.
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 27 Juni 2010 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Jeg har først en regulering efterfulgt af RC på 27 ohm 10000 uf. Dernæst R 16 og R 17 og C 3 og C4. |
|
|
OK 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Juni 2010 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
Diamagnetic skrev:
| Jeg har først en regulering efterfulgt af RC på 27 ohm 10000 uf. Dernæst R 16 og R 17 og C 3 og C4. |
|
|
OK  |
|
|
Jeg har også prøvet med drosselspoler på 20 h og 200.ooo uf bagefter.
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
| Sendt: 27 Juni 2010 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Juni 2010 kl. 00:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den artikel bekræftiger mig i min mistanke om at Pass har gjort en lousy job med printudlægget. P.S. en importør af super high end udstyr har gjort mig opmærksom på at Pass uberettiget har opnået kultstatus og at Nelsons konstruktioner er " Crap".
Jeg synes nu denne konstruktion lyder rigtigt godt.
Er igang med at montere en ny ikke snerrende trafo der kan kobles ordentlig mekanisk til kabinettet. Den er kun til relækredsløbet men man kan aldrig vide !
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 28 Juni 2010 kl. 01:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Den artikel bekræftiger mig i min mistanke om at Pass har gjort en lousy job med printudlægget. P.S. en importør af super high end udstyr har gjort mig opmærksom på at Pass uberettiget har opnået kultstatus og at Nelsons konstruktioner er " Crap".
Jeg synes nu denne konstruktion lyder rigtigt godt.
|
|
|
Hvor kunne det dog være rart at vide hvem denne "importør" er. Det kræver åbenbart ikke de helt store åndsevner at være "importør af super high-end-grej" i vore dage... Kom med navnet, så man kan styre klar af ham!  Hilsen Niels L.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Juni 2010 kl. 06:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil ikke nævne navnet blot påpege at en anden kendt konstruktør mener det samme blot pænere pakket ind. Hvad angår effekt forstærkere er jeg tilbøjelig til at give dem ret ud fra det jeg har hørt.
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juni 2010 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil ikke sige at hans konstruktioner er 'crap', men de er ekstremt simple, på godt og ondt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Juni 2010 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes ikke det er rimeligt at kalde Pass konstruktioner noget "Crap" , Hans konstruktioner bevæger sig igennem årene fra det relativt komplicerede og "ingeniør mæssige korrekte" Threshold Audio, A40, A75 osv til et mere simpelt udtryk de senere år, Jeg tror det er fordi han gå mere efter hvad der lyder rigtigt, eller med andre ord han prøver at ramme fejl som vores ører finder naturlige istedet for kun at gå efter minimum fejl.
Eller som Steen Duelund udtrykte så flot og rammende. Vores hi-fi apparater skal lave samme fejl som når lyden passere gennem 1 m luft.
Upss... nu får jeg Poul1/2..... på nakken igen.
Angående brummet er det som sagt enten indstråling, eller for store potentiale forskelle på de forskellige stelsteder som så generere en fejlstrøm (brumsløjfe), Teoretisk er apparatet konstrueret ud fra at stel er et punkt, og der er nul ohm hen til det punkt, og sådan er det aldrig i virkeligheden.
Den teoretiske perfekte situation kan tilnærmes ved at lave stjernestel og sørger for at de ledninger der går til det valgte punkt er tykke "teoretisk nul ohm" og lige lange og så korte som muligt.
En tredje mulighed er at der simpelthen er en fejl i kredsløbets komponenter eller i opbygningen, dårlig lodning, fejlmontage osv.
En mulighed er også som NriK har været inde på er at strømforsyningen er for ringe, har for meget brum.
Hvordan er brummet er det sner (blandet), 50 Hz, eller 100Hz?.
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juni 2010 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke på at brummet kommer fra strømforsyningen. Hvis han har to x RC led på, så er den ren nok til linie signaler, medmindre man kører med effektforstærkere med meget høj gain og meget følsomme højttalere.
Det må være stelveje og/eller afskærmning. (NB: Stjernestel er ikke altid optimalt.)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Juni 2010 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
Jeg tror ikke på at brummet kommer fra strømforsyningen. Hvis han har to x RC led på, så er den ren nok til linie signaler, medmindre man kører med effektforstærkere med meget høj gain og meget følsomme højttalere.Det må være stelveje og/eller afskærmning.(NB: Stjernestel er ikke altid optimalt.) |
|
|
Ok undskylder! jeg lagde ord i din mund som var forkerte.
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juni 2010 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
kristiansen skrev:
Ok undskylder! jeg lagde ord i din mund som var forkerte. |
|
|
Rooolig nu - hehe. Det skulle ikke forståes sådan at jeg blev fornærmet, jeg ville bare understrege hvor jeg tror at fejlen ligger.
Happy days 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Juni 2010 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ved at indføre endnu et RC led. Strengt taget virker RC led vel kun som lavpas filter.
Jeg har flyttet rundt med trafoerne og lodder det til aften.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Juni 2010 kl. 06:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja og det gav så heller ikke noget !  Prøver at modificere printudlægget ved at skære i banerne.
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juni 2010 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, undskyld, jeg bliver ved med at finde noget du måske kan bruge. Her er lidt igen.
|
| Til top |
|
| |
Stig Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2004 Lokalitet: Stor-København
|
| Sendt: 29 Juni 2010 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Den artikel bekræftiger mig i min mistanke om at Pass har gjort en lousy job med printudlægget. P.S. en importør af super high end udstyr har gjort mig opmærksom på at Pass uberettiget har opnået kultstatus og at Nelsons konstruktioner er " Crap". Jeg synes nu denne konstruktion lyder rigtigt godt. Er igang med at montere en ny ikke snerrende trafo der kan kobles ordentlig mekanisk til kabinettet. Den er kun til relækredsløbet men man kan aldrig vide ! |
|
|
Er det Bride of Zen du har bygget?:
http://www.passdiy.com/pdf/brideofzen.pdf
Eller er det balanced Zen Line Stage?:
http://www.passdiy.com/pdf/balzenpre.pdf
Jeg har selv bygget Bride of Zen, og brugt det oprindelige printlayout, og fulgt opskriften til punkt og prikke, og kan dermed aflive formodningen om at det er printlayoutet i denne konstruktion der forsager brum, for det var der intet af.
Har også bygget den oprindelige Zen effekt, heller ingen problemer her.
Jeg gætter på:
- En defekt komponent
- En transistor der vender forkert
- En brudt printbane eller kold lodning
Du må tilgive mig hvis du allerede har forsøgt dette, vil bare gerne hjælpe :-)
Mvh. Stig
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Juli 2010 kl. 01:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pudsig opdagelse lige nu ! Når der er nul forbindelse mellem mit drev Pioneer 989 og min Dac er der stort set intet brum. Giver mig remisenser til da jeg prøvede Rørforstærker og jeg fik et ordentlig rap over fingrene da jeg rørte min Pioneer . Der var dengang 180 VAC mellem chassis på Rørforstærker og Pioneer. En ven af mig brændte sin Pioneer ( anden model ) af da han tilsluttede den samme jord som effektforstærkerne. I begge situationer var CD spillerne udstyret med Duelund strømspole. Måske er det sidstnævnte der laver noget på nettet mellem apparaterne. Men med andre forforstærkere er der ingen problemer !
Måske jeg skulle prøve at tilslutte alle apparaterne til samme strømskinne. Som det er nu er PRE og DVD til en og resten til en anden og der er 40 m kabel mellem dem.
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Juli 2010 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan du ikke poste nogle billeder af din opstilling? Ved ikke om man kan overblik på sådanne billeder.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Juli 2010 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Pudsig opdagelse lige nu ! Når der er nul forbindelse mellem mit drev Pioneer 989 og min Dac er der stort set intet brum. Giver mig remisenser til da jeg prøvede Rørforstærker og jeg fik et ordentlig rap over fingrene da jeg rørte min Pioneer . Der var dengang 180 VAC mellem chassis på Rørforstærker og Pioneer. En ven af mig brændte sin Pioneer ( anden model ) af da han tilsluttede den samme jord som effektforstærkerne. I begge situationer var CD spillerne udstyret med Duelund strømspole. Måske er det sidstnævnte der laver noget på nettet mellem apparaterne. Men med andre forforstærkere er der ingen problemer !
Måske jeg skulle prøve at tilslutte alle apparaterne til samme strømskinne. Som det er nu er PRE og DVD til en og resten til en anden og der er 40 m kabel mellem dem. |
|
|
Uden forbindelse mellem 989 og Dac lå der 76 VAC mellem chassierne. Jeg vendte stikket på 989 og det røg ned på 36 VAC . Flyttede 230 stikket til 989 tættere på de andre og spændingen mellem drev og Dac røg ned på 23 VAC. Med forbindelse mellem dem er spændingen selvfølgelig 0 V men noget af det bliver så afsat i digital kablet ?????? Jeg må se at få mig en pulstrafo til det drev åbenbart og et Shuko stik så det kan monteres sammen med de andre. Jeg tror det er noget de 2 Duelund strømspoler der sidder i Pioneeren laver.
|
| Til top |
|
| |